Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جشنواره نشریات فضایی را به وجود می‌آورد که همه دانشجویان با هر گرایش فکری، سیاسی و علمی در کنار یکدیگر و در یک مسیر قرار گیرند تا بتوانند ثمره فعالیت‌های خود در یک سال را ببینند.

محمد حسین سمندری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر ساله جشنواره‌ نشریات دانشگاه فردوسی با هدف ارج نهادن فعالیت‌های نشریات دانشجویی که بدون شک بر همه مسائل اجتماعی، فرهنگی و علمی دانشگاه تاثیر گذارند، برگزار می‌شود و امسال شاهد هجدهمین دوره برگزاری آن بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برگزاری این جشنواره، مرداد ماه امسال کلید خورد و توسط مسئول خانه نشریات دانشگاه از دانشجویان فعال نشریاتی همه تشکل‌های دانشجویی دعوت شد تا به عنوان اعضای شورای راهبری جشنواره به ارائه نظر در خصوص چگونگی برگزاری بپردازند. در جلسات، نواقص آیین نامه سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نتیجه آن آیین‌نامه جشنواره به همراه فراخوان ثبت‌نام، هفته اول مهرماه منتشر شد.

سمندری مقدم با اعلام اینکه امسال 2017 اثر به هجدهمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه فردوسی ارسال شد که رسته مقالات فرهنگی و اجتماعی بیشترین تعداد آثار ارسالی را به خود اختصاص داده بود، اضافه کرد: 19 بخش آثار، 6 بخش ویژه، بخش نشریه برتر فرهنگی- اجتماعی و نشریه برتر علمی تخصصی‌ و بخش نشریه برتر از نگاه دانشجویان حوزه‌های رقابتی این جشنواره را شامل می‌شدند. در بخش آثار هر نشریه می‌توانست 20 اثر و در بخش ویژه 10 آثار را در سایت سامانه نشریات دانشگاه، سند، بارگزاری کند. دلیل این محدودیت در ارسال پیش داوری نشریات و انتخاب آثار فاخر خود به منظور شرکت در جشنواره بود.

وی اضافه کرد: اما در بخش ویژه نیز شاهد رقابت نشریات در 6 محور مسائل زنان، کرسی‌های آزاداندیشی نقد و مناظره با موضوع آزاد و گفتگومحوری، انرژی‌های پاک و محیط زیست، نشریات کاغذی‌- الکترونیک، اقتصاد مقاومتی و آسیب‌های اجتماعی بودیم.

دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: بخش مسائل زنان به منظور ارج نهادن به دغدغه‌های دانشجویان نویسنده در این حوزه و البته نگاه ویژه به مسائل اجتماعی زنان در دانشگاه فردوسی مشهد بوده است و لازم به ذکر است که دانشگاه فردوسی مشهد، با 3 عنوان نشریه، بیشترین تعداد نشریه بانونگار در سطح کشور را داراست. بخش ‌اقتصاد مقاومتی نیز با تاکید بر مسئله حمایت از کالای ایرانی که شعار سال است و همچنین اهمیت مقوله اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم‌های بیگانگان به جشنواره امسال اضافه گردید.

سمندری مقدم گفت: بخش کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و مناظره با موضوع آزاد و گفتگومحوری با توجه به لزوم مسئله گفتگومحوری و تبادل نظر در خصوص افکار مختلف، همچنین با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم ترویج کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های سطح کشور و بخش آسیب‌های اجتماعی با هدف بررسی به ابعاد و تبعات این مقوله مهم اجتماعی در جشنواره هجدهم جای گرفت.

وی ادامه داد: بخش انرژی‌های پاک و محیط زیست نیز با هدف ایجاد حساسیت و دغدغه مندی دانشجویان و آحاد جامعه به مسئله محیط زیست در نظر گرفته شد و بخش نشریات کاغذی الکترونیک به منظور سوق دادن نشریات دانشجویی به سوی پرهیز از انتشار بی‌رویه نشریات کاغذی، و با استفاده از افزونه‌های چند رسانه‌ای تولیدی همچون واقعیت افزوده، کیوآرکد، پادکست و ... از دیگر بخش‌های ویژه این جشنواره بود.

دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: امسال همانند سال‌های گذشته بخش نشریه برتر از نگاه دانشجو را داشتیم که دانشجویان می‌توانستند با مراجعه به پرتال دانشجویی به نشریه مورد علاقه خود رای بدهند. این بخش با توجه به ایجاد شور و حال در دانشجویان، فضایی برای شناخت بهتر نشریات دانشجویی به عموم دانشجویان را فراهم می‌کرد و فعالان نشریات می‌توانستند با بسیج کردن وترغیب مخاطبان و دوستان خود به شرکت در این بخش به ثبت رای پرداخته و بر اساس شمارش آرا حائز رتبه در دو بخش نشریات علمی و نشریات فرهنگی و اجتماعی شوند. در این بخش امسال 2509 رای جمع آوری شد که در مقایسه با 1506 رای سال گذشته رشد بیش از 65 درصدی آرا را به همراه داشت.

اگر نشریه‌ای جایزه نمی‌گیرد، دلیل بر ناداوری نیست

سمندری مقدم تاکید کرد: همواره هر جشنواره‌ای با اعتراضاتی روبروست و این حق مسلم شرکت‌کنندگان است که از نحوه داوری آثار خود مطلع شوند. اینکه نشریه‌ای جایزه‌ای کسب نمی‌کند دلیل بر ناداوری نیست. یا اینکه در فلان بخش یا فلان جشنواره دیگر جایزه گرفته و می‌بایست در سایر بخش‌ها و این جشنواره نیز جایزه کسب کند مواردی است که دیگر در جشنواره‌های دانش‌آموزی هم دیده نمی‌شود چه برسد به جشنواره نشریات دانشجویی قطب علمی شرق کشور، یعنی دانشگاه فردوسی مشهد.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله معیارهای داوری نیز در فراخوان منتشر می‌گردد که نشریات می‌توانند بر اساس این محورها به بهبود کیفیت مطالب و آثار خود بپردازند و تمام داوری‌ها براساس این فرم‌ها صورت می‌گیرد.

اعتراضات دانشجویان باید در قالب قانون به مسئولین ارائه شود

 دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه فردوسی بیان کرد: انتظار می‌رود با توجه به برگزاری این جشنواره در محیط دانشگاه یه عنوان بازوی علمی و اجتماعی جامعه، اعتراضات نیز در قالب قانونی آن به مسئولین برگزاری ارائه شود. در همین رابطه بازه زمانی 22 دی لغایت 3 بهمن ماه را به منظور رسیدگی به اعتراضات در نظر گرفته‌ایم که دانشجویان می‌توانند جهت رسیدگی به به خانه نشریات دانشگاه مراجعه کنند.

سمندری مقدم یادآور شد: امید است که اصحاب نشریات دانشگاه با پویایی، عدالت، دغدعه‌مندی، به دور از تعصب و با رعایت موازین اخلاقی قلم بر دست گیرند تا شاهد پیشرفت کشور عزیزمان ایران در همه عرصه‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۸۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد یزد ۳۰۰ دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در جمع تشکل‌های دانشجویی گفت: گروه‌های دانشجویی محلی برای تمرین مدیریت و آماده شدن برای تصدی پست‌های بالاتر است و دانشجویان، جوان و دارای ذهن خلّاق و نقد منصفانه هستند و می‌توانند، ایرادات مجموعه را به مدیریت‌های بالاتر انتقال دهید.

وی، هدف‌ها را در دو نوع بلندمدت و کوتاه‌مدت برشمرد و افزود: از چند سال قبل در چله دوم انقلاب، برنامه پنج ساله با ۳۰۰ شاخص در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را شروع و سعی داریم امسال این برنامه‌ها را با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، سیاست این دانشگاه را در کاهش تصدی‌گری دانست و متذکر شد: حضور در تشکل‌های دانشجویی فرصت مغتنمی است تا دانشجویان در نوآوری پیشقدم باشند و اگر امسال را مانند سال گذشته فعالیت داشته باشند، مطمئن باشند درجا زده و به جایی نخواهند رسید.

دهقانی اشکذری با اشاره به اهمیت هم‌افزایی بین دانشجویان تبیین کرد: بسیج، هیئت‌ها و انجمن‌های فرهنگی و علمی با ساختار وحدتی که داشتند، بسیار موفق بوده‌اند. مبنا یکی شدن نیست، بلکه کثرت در عین وحدت و وحدت در عین کثرت است و دانشجویان با رقابت سالم می‌توانند حرکت کرده و به جایگاه مطلوبی برسند.

وی افزود: دانشگاهی اثرگذار است که در مسیر رفع مشکلات مجموعه خود، پویا و اثرگذار باشد و تنها با داشتن دانش‌نظری نمی‌توان رسالت خویش را انجام داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تبیین کرد: در حوزه تربیت نیروی ماهر توانستیم با ۳۰۰ دانشجوی بورسیه صنعت کاشی، در کنار یادگیری دروس تئوری، انتقال مهارت را داشته باشیم. امسال جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویانی که ۷۰ درصد واحد خود را در صنعت گذرانده‌اند در مجتمع کاشی ایفا سرام خواهیم داشت.

کارآفرین برتر استان یزد، حجم فعالیت‌های دانشجویی در سال گذشته را خوب برشمرد و یادآور شد: با فضای سنگین حاکم در کشور، انتخابات و تبلیغات در فضای مجازی، دانشجویان مشارکت خوبی را در انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم زدند.

وی افزود: در حوزه درآمدها، دنبال کاهش وابستگی به شهریه دانشجو هستیم و در سال قبل، استخر پرورش ماهی و نیروگاه برق خورشیدی در اشکذر، مجتمع گردشگری علمی در واحد تفت و کارگاه دوخت لباس در دانشگاه آزاد اسلامی خاتم را ایجاد کردیم و طرح‌های درآمدزایی دیگری را در سال پیش رو افتتاح خواهیم کرد.

هادی حیدری‌نیا معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد هم سیاست دانشگاه در دوره معاونت فرهنگی دانشجویی دکتر فرزاد جهان‌بین را کاهش تصدی‌گری و حمایت از تشکل‌های دانشجویی بسیج، انجمن علمی و انجمن دانشجویی و هیئت‌ها دانست و متذکر شد: در دانشگاه آزاد اسلامی، اگر حوزه‌ای خود عملگرا باشد، ضعف برای مجموعه تلقی خواهد شد و باید در بسیاری از موارد کار‌ها را به دانشجویان واگذار کرد.

در ادامه این نشست، جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد به ارائه نظرات و مطالبات خود پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • مشهد؛ هفتمین ایستگاه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد
  • جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • ۱۵ اردیبهشت؛ برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره تیتر دانشجویی
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت
  • دانشگاه آزاد یزد ۳۰۰ دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد