Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@15:42:41 GMT

10 قرص ضد افسردگی در قرآن

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۲۹۲۸۷

10 قرص ضد افسردگی در قرآن

به گزارش برنا، با دقت در آیات و روایات و مراجعه به منابع دینی عوامل ذیل که یکی پس از دیگری بیان می شود به عنوان علل و عوامل نگرانی، اضطراب، افسردگی و سایر بیماری های روحی، مطرح می شود که بیشتر جنبه شناختی دارند. هر چند عوامل دیگر نیز وجود دارند. در این مقاله به ریشه برخی از این تنیدگی ها که در قرآن کریم آمده است اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کفر و بی ایمانی

هر چند کفر در بینش اسلامی خود نوعی بیماری روانی است، لکن به نوبه خود یکی از علل بیماری روانی است؛ زیرا کفر یکی از موانع شناخت و درک صحیح واقعیات و حقایق است. به واسطه کفر، ابزار اصلی شناخت یعنی قلب، چشم و گوش از کار می افتد «خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهِم وَ عَلی سَمْعِهِم وَ عَلی اَبْصَارِهِم غِشَاوَة؛ خداوند بر دل ها و گوش ها و چشم های شان پرده افکنده است» و این یعنی ظلمت و گمراهی مطلق که در آیه دیگر فرمود: «وَ مَنْ لَمْ یجْعَلِ اللهُ لَهُ نُورَاً فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ؛ کسی که برای خدا برای او نوری قرار نداده برای او نور نیست» و این تاریکی و ظلمت مطلق همان ایجاد زمینه بالقوه برای اضطراب، تشویش درونی و نگرانی های روحی است.

فراموشی یاد خدا و اعراض از آن

کسی که از یاد خدا غافل گردد و از آن دل بگرداند علاوه بر عذاب اخروی، در دنیا نیز به زندگی سختی مبتلا خواهد شد: «مَنْ أعْرَضَ عَنْ ذِکرِی فَإنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ اَعْمَی؛ هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی(سخت) و تنگی خواهد داشت و در روز قیامت هم، نابینا محشور می شود.»

درهای زندگی به کلی بر وی بسته می شود و این همان معیشت سخت است؛ زیرا کسی که خدا را فراموش کند برای او چیزی غیر از دنیا نمی ماند که آن را کمال مطلوب خود سازد. قهراً همه کوشش ها معطوف به آن می شود و این نوع زندگی هیچ گاه او را آرام نمی کند و چنین کسی به آرامش نخواهد رسید؛ چرا که همیشه یا برای از دست دادن چیزی و یا برای دست نیافتن چیزی در حال افسردگی، اضطراب و نگرانی و تشویش خاطر و غمگینی بسر می برد.

خود فراموشی

به دنبال خدا فراموشی، انسان مبتلا به خود فراموشی می شود. «وَ لاتَکونُوا کالَّذِینَ نَسُوا اللهَ فَاَنْسَیهُمْ اَنْفُسَهُمْ؛؛ هم چون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به خودفراموشی گرفتار کرد.» کسانی که مبتلا به خود فراموشی هستند ارزش ها، استعدادها و لیاقت های ذاتی خود را فراموش می کنند و کسی که جز به نفس خویش بپردازد، خود را در تاریکی ها سرگردان ساخته و به هلاکت رساند.

کسی که برای خدا برای او نوری قرار نداده برای او نور نیست» و این تاریکی و ظلمت مطلق همان ایجاد زمینه بالقوه برای اضطراب، تشویش درونی و نگرانی های روحی است

 دلبستگی به امور مادی و غیرالهی

دلبستگی شدید به امکانات فردی و اجتماعی از قبیل ثروت، فرزند، پست، مقام، عشیره و امثال این ها که زینت حیات دنیایی است انسان را از ذکر و یاد خدا غافل می کند، لذا قرآن در این باره هشدار می دهد و می فرماید:

«یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوُا لاتُلْهِکمْ اَمْوَالَکمْ وَ لا اَوْلادَکمْ عَنْ ذِکرِاللهِ وَ مَنْ یفْعَل ذَلِک فَأُولئِک هُمُ الْخَاسِرُون؛(5) ای کسانی که ایمان آورده اید اموال و فرزندان تان شما را از یاد خدا غافل نکند و کسانی که چنین کنند، زیان کارند.»

حرص و طمع

یکی از اولین انگیزه هایی که انسان را به صفات رذیله از قبیل اعراض از یاد خدا و جمع و کنز اموال وا می دارد صفتی به نام (هُلْع) است. انسان هلوع هرگاه دچار تنش و فقدانی بشود، عجز و لابه می کند و چون خیری (نفعی) به او برسد بخل می‌وزد و حاضر نیست دیگران از آن منافع حظی داشته باشند:

«إنَّ الإنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إذَا مَسَّهُ الْخَیرُ مَنُوعاً؛به یقین انسان، حریص و کم طاقت آفریده شده است. هنگامی که بدی به او می رسد بی تابی می کند و هنگامی که خوبی به او می رسد، مانع دیگران می شود (بخل می ورزد)».

بی توجهی به نماز

یاد خدا مایه آرامش دل هاست و نماز موجب تداوم یاد خداست تا جایی که گفته شد: «أقِمِ الصَّلَوةَ لِذِکرِی؛ نماز را به خاطر این که یاد من است بپا دارید» و نماز طبق صریح آیه قرآن از هر عمل عبادی دیگر برتر است: «أنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکرِ وَ لَذِکرُ اللهِ أکبَر؛  نماز فحشا و منکرات را از جامعه و از امن اهل نماز دور می‌سازد و هیچ فریضه ای بالاتر از نماز نیست.» حال بی توجهی به برترین عامل آرامش در انسان، نتیجه آن جز اضطراب، استرس و هیجان نخواهد بود.

آرزو

آرزوهای طولانی

هنگامی که پرده های غفلت و غرور آرزوهای دور و دراز بر قلب و تمامی وجود انسان سایه افکند، دیگر توانایی درک حقایق و واقعیت را نخواهد داشت و همین باعث به فراموشی سپردن یاد خدا می شود. چه زیبا فرمود قرآن کریم درباره کافران که:

«ذَرْهُمْ یأکلُوا وَیتَمَتَّعُوا وَ یلْهِهِمُ الأمَلُ فَسُوفَ یعْلَمُونَ؛ بگذار از آنها بخورند و بهره گیرند، و آرزوها آنان را غافل سازد، ولی به زودی خواهند فهمید».

یعنی نتیجه بد این آرزوهای طولانی را(چون اصل آرزو بد نیست، آرزوهای طولانی مذموم است) بزودی خواهند دید.

 دنیاطلبی و دلبستگی به آن

انسان دلبسته به دنیا همیشه در اضطراب و نگرانی به سر می برد؛ زیرا دنیا قرین با انواع فقدان هاست و فشارهای روانی ناشی از این فقدان ها اضطراب زاست.

امام علی علیه السلام می فرماید:

«حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ الْفِتَنِ وَ أصْلُ الْمِحَنِ؛ دوستی دنیا، سرِ همه فتنه ها و ریشه همه اندوه ها و محنت هاست» یعنی عاشق دل باخته دنیا، تمامی عوامل اندوهگینی و اضطراب را دارد چون ریشه همه این نگرانی ها محبت دنیا است.

هر کس از خدای بزرگ بترسد خداوند خوف او را در دل هر چیزی قرار می دهد یعنی همه از او می ترسند، و هر کس از خدای بزرگ نترسد، خداوند ترس همه چیز را در دل او قرار می دهد و از همه کس می ترسد

 نداشتن خوف از خدا

کسی که از خدا و مجازات های عادلانه او نترسد تا سبب کنترل افکار، اعمال و احساسات وی شود زمینه خوف(رهبه) یعنی ترس توأم با اضطراب شدید در وی ایجاد می شود. به تعبیر بهتر هر کس از خدا بترسد از هر چیزی دچار وحشت و اضطراب می شود.

در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم:

«مَنْ خَافَ اللهَ عزَّوجلَّ أخَافَ اللهُ مِنْهُ کلَّ شَی ءٍ وَ مَنْ لَمْ یخِفِ اللهَ عزَّوجلَّ أخَافَهُ اللهُ مِنْ کلِّ شیءٍ؛  هر کس از خدای بزرگ بترسد خداوند خوف او را در دل هر چیزی قرار می دهد یعنی همه از او می ترسند، و هر کس از خدای بزرگ نترسد، خداوند ترس همه چیز را در دل او قرار می دهد و از همه کس می ترسد».

شبیه این روایت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالموءمنین علیه السلام نیز نقل شده است.

و امام علی علیه السلام فرمود:

«ثَمَرَةُ الْخَوْفِ ألأمْنِ» و فرمود: «اَلْخَوُفُ أمَانٌ» و فرمود: «ِفْتَأْمَنْ» بنابراین ترس از خدا هم در دنیا و هم در آخرت آرامش و امنیت می آورد و قهراً ترک خوف از خدا، مستلزم وحشت و اضطراب خواهد بود.

ترک ازدواج

یکی از مواهب الهی وجود همسر شایسته برای انسان است که مایه آرامش زندگی است. چنان چه قرآن کریم در دو آیه به این جهت تصریح فرموده است: «وَ مِنْ آیاتِهِ أنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ اَنْفُسِکمْ اَزْوَاجاً لِتَسْکنُوا اِلَیهَا؛ از جمله نشانه های خدا این است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش بیابید» در آیه دیگر هم فرمود: «هُوَ الَّذِی خَلَقَکمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ جَعَلَ فِیهَا زَوُجَهَا لِیسْکنَ اِلَیهَ؛ او خدایی است که همه شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید و آرام گیرد.» این آرامش از اینجا ناشی می شود که این دو جنس، مکمل و مایه نشاط و شکوفایی و پرورش یکدیگر می باشند؛ به طوری که هر یک بدون دیگری ناقص است. طبیعی است که در میان یک موجود و مکمل وجود او، چنین جاذبه نیرومندی وجود داشته باشد. از اینجا می توان نتیجه گرفت آنها که پشت پا به این سنت الهی می زنند وجود ناقصی دارند؛ چرا که یک مرحله تکاملی آنها متوقف شده است. این آرامش و سکونت هم از نظر جسمی است و هم از نظر روحی، هم از جنبه فردی است و هم اجتماعی.

بیماری هایی که به خاطر ترک ازدواج برای جسم انسان پیش می آید قابل انکار نیست. هم چنین عدم تعادل روحی و ناآرامی های روانی که افراد مجرد با آن دست به گریبانند کم و بیش بر همه روشن است. از نظر اجتماعی افراد مجرد کمتر احساس مسئولیت می کنند و به همین جهت انتحار و خودکشی در میان مجردها بیشتر دیده می شود و جنایات هولناک نیز از آنها بیشتر سر می زند. به هر حال، وقتی وجود همسر مایه آرامش باشد قهراً فقدان آن مایه اضطراب و نگرانی است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استرس افسردگی خودکشی فردی و اجتماعی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۹۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟

آفتاب‌‌نیوز :

افسردگی زمانی رخ می‌دهد که انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز مختل شوند این مورد باعث از بین رفتن فعالیت مغزی خاصی می‌شود که خلق و خوی فرد را تنظیم می‌کند. اگرچه ترکیب مشاوره و دارو می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند، اما ورزش، داشتن خواب کافی با کیفیت و اجتناب از مصرف الکل راه‌هایی برای بهبود وضعیت فرد به همان اندازه مفید محسوب می‌شوند.

به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، آنچه می‌خورید و می‌نوشید نیز می‌تواند بر افسردگی تاثیر بگذارد. رژیم‌های غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل تمرکز دارد و شیرینی‌ها، غذا‌های تصفیه شده و فرآوری شده و گوشت قرمز را محدود می‌کند، اغلب با علائم افسردگی کمتر همراه است.

ما می‌دانیم که چای می‌تواند با التهاب مبارزه کند و به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان کمک کند. فلاونوئید‌های موجود در چای سبز همچنین می‌توانند کلسترول و فشار خون را کاهش دهند.

ماچا که پودر چایی است و از برگ‌های چای سبز آسیاب شده تهیه می‌شود، می‌تواند آنتی‌اکسیدانی معادل ۱۰ فنجان چای سبز دم کرده داشته باشد، اما آیا این چای غنی از آنتی‌اکسیدان می‌تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد؟

نتایج تحقیق سال ۲۰۲۳ که در نشریه مواد مغذی منتشر شده است خبر از پتانسیل خاص آن می‌دهد.

این مطالعه اثرات چای ماچا را روی دو نوع موش بررسی کرد، یکی برای کنترل استرس و دیگری موش‌هایی که بیشتر مستعد استرس هستند. محققان هر دو موش را برای ایجاد حالت افسردگی در معرض انزوا قرار دادند. وقتی موش‌های مستعد استرس، چای ماچا می‌نوشیدند، سطح افسردگی آن‌ها کاهش می‌یافت.

برای یافتن اطلاعات بیشتر، محققان فعالیت مغز آن‌ها را بررسی کردند و دریافتند که قشر جلوی مغز و هسته اکومبنس موش‌های مستعد استرس، هنگام نوشیدن چای ماچا فعال می‌شوند. این بخش‌های مغز سطوح دوپامین، خلق و خوی و احساسات را کنترل می‌کنند و افرادی که افسرده هستند تمایل به فعالیت کمتری در این مناطق نشان دادند.

با این حال، محققان این اثر مشابه را روی موش‌های مقاوم در برابر استرس پیدا نکردند. به عبارت دیگر، مشخص شد که چای ماچا با توجه به حساسیت موش‌ها به استرس، اثرات متفاوتی دارد.

محققانی که در این مطالعه شرکت داشتند در این مورد اظهار کردند که موش‌ها و انسان‌ها از نظر فیزیولوژیکی متفاوت هستند و ممکن است به چای ماچا پاسخ یکسانی نشان ندهند. همچنین یک سوال در مورد دوز مناسبی که برای درمان افسردگی لازم است وجود دارد، زیرا شواهد بالینی کمی در مورد تاثیر آن بر انسان وجود دارد. علاوه بر این افسردگی علل دیگری به جز انتقال دهنده‌های عصبی مختل شده نیز دارد که مشکلات هورمونی، سیستم گوارشی، ژنتیک و پاسخ‌های استرس است.

چای سبز دارای مواد مختلفی است که می‌تواند برای سلامت روان شما مفید باشد. اولین مورد اپی گالوکاتچین گالات است که به نام EGCG نیز شناخته می‌شود. طبق مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۲، این پلی فنول از چای سبز دارای خواص قوی برای مبارزه با سرطان است.

کافئین موجود در چای سبز می‌تواند هوشیاری را افزایش دهد، در حالی که ال-تیانین (L-theanine) می‌تواند خلق و خوی شما را با تحریک گابا (آمینو بوتیریک اسید)، دوپامین و سروتونین بهبود بخشد. بر اساس مطالعه ۲۰۲۱ منتشر شده در نشریه مولکول‌ها، تیانین و آرژنین می‌توانند پیری ناشی از استرس را در مغز کاهش دهند.

در مطالعه سال ۲۰۲۲ منتشر شده در نشریه مواد مغذی، یک تحقیق دو قسمتی روی چای سبز انجام داده شد که بخش اول شامل موش و بخش دوم شامل انسان بود. این مطالعه بیشتر بر روی نسبت کافئین و اپی گالوکاتچین گالات به تیانین و آرژنین (که نسبت CE/TA نامیده می‌شود) متمرکز شد و دریافت که سطوح بالاتر دو ماده اول می‌تواند در کاهش استرس و التهاب مغز مفیدتر باشد.

افراد مورد مطالعه سه بار در روز ۱.۵ گرم چای سبز ماچا می‌نوشیدند در حالی که از قهوه و سایر انواع چای پرهیز می‌کردند. تنها پس از دو هفته، گروهی که نسبت CE/TA بالاتری نوشیدند، سطوح اضطراب را در خود کاهش دادند. هر دو گروهی که ماچا مصرف کردند، شاهد بهبودی در تمایلات افسردگی خود بودند. با این حال، افراد درگیر در این مطالعه، بزرگسالان سالم بودند، نه افرادی که افسردگی یا اضطراب در آن‌ها تشخیص داده شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • عروس امام خمینی درگذشت
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است