به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب در رابطه با آسیب‌های اجتماعی، پرداخت به موضوع حجاب در جامعه است. این روزها نیز صحبت‌های زیاد و متفاوتی درباره‌ی وضعیت حجاب در ایران مطرح می‌شود که برخی از آن‌ها به‌صورت افراط‌گونه‌ای صورت حجاب در جامعه را کم‌رنگ و مخدوش توصیف می‌کند.

به این بهانه و به مناسبت ایام سالگرد اجرای قانون کشف حجاب رضاخانی (هفدهم دی‌ماه)، بخش زن و خانواده‌ی KHAMENEI.
IR (ریحانه) با دکتر امیرحسین بانکی‌پور که چهره‌ای آشنا در حوزه‌ی موضوعات مربوط به زن و خانواده است، به گفتگو نشسته و نظر ایشان را در این رابطه جویا شده است.

به‌عنوان پرسش اول جناب آقای دکتر بانکی‌پور لطفاً بفرمایید ریشه‌ی تاریخی حجاب در ادیان الهی چیست؟
پوشش و حجاب یک امر فطری است که از دیرباز در بین بشر بوده. تاریخ حجاب به تاریخ انسان برمی‌گردد؛ حضرت آدم در بهشت پوشش داشتند و لحظه‌ای که با میوه‌ی ممنوعه تماس حاصل کردند، قرآن می‌گوید حجاب‌ها و لباس‌هایشان ریخت. این نشان می‌دهد که از همان اول، بشریت پوشش داشته و اصلاً تفاوت بشریت با حیوانات در همین است. حیوان به‌گونه‌ای است که نیاز به لباس ندارد، ولی لباس و پوشش یکی از نیازهای اساسی بشر است.

در تاریخ بشر و در تمدن‌های مختلف همیشه این پوشش بوده، در ادیان هم به رسمیت شناخته شده است. در ادیان الهی برای پوشش، حدودی مشخص کردند که این حدود در دین مسیحیت تقریباً مثل حدود اسلام است؛ همان نحوه‌ی پوششی که راهبه‌های مسیحی دارند. البته دستورات حجاب در دین مسیح فقط مخصوص راهبه‌ها نیست، بلکه برای همه‌ی زنان است. در یهود هم حدود پوشش سخت‌تر از مسیحیت است.

در جمهوری اسلامی، از همان اول انقلاب، حضرت امام (ره) فرمودند ما می‌خواهیم به اسلام ناب رجوع کنیم و یکی از لوازم اسلام ناب، پوشش و حجاب بود، آن‌هم به شکل اسلامی‌اش.

* وضعیت حجاب در جامعه ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ جامعه ی ما بد حجاب شده است؟ به نظر شما به سمت حجاب پیش میرویم یا به سمت بدحجابی؟
قضاوت در مورد وضعیت حجاب جامعه، قضاوت ساده‌ای نیست. در بعضی از ظواهری که در جامعه می‌بینیم، کم‌پوششی وجود دارد و در عین حال کلیت پوشش را در جامعه می‌بینیم. یعنی این‌طور نیست که فضای حاکم بر جامعه به سمتی بوده باشد که زنان ما فقدان پوشش را انتخاب کرده باشند. پوشش تن به طور نسبی در جامعه خوب است و پوشش سر و مو هم کم و بیش وجود دارد؛ ولی نه به صورتی که کسی بخواهد وجود پوشش سر در جامعه را نفی کند، مگر موارد نادر.

اصلاً اینکه از این پدیده عکس می‌گیرند یا به طور خاص در شهر مورد توجه قرار می‌گیرد، خود نشان‌دهنده‌ی این است که یک پدیده‌ی نادر است. اگر قرار بود بی‌حجابی، یک پدیده‌ی حاکم باشد دیگر مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

 بخش زیادی از زنان جامعه‌ی ما محجبه هستند و در تبرج خیابانی، خودشان را ظاهر نمی‌کنند، لذا در محیط‌های خیابانی حضور آنان چشم‌گیر نیست؛ مگر در محیط‌هایی که فضای معنوی و مذهبی حاکم است؛ مثل مراسم‌ها و محیط‌های خاص معنوی که چهره‌ا‌ی متفاوت از جامعه‌ی ایرانی را می‌بینیم. لذا قضاوت در مورد جامعه خیلی سخت است، که مثلاً بگوییم چند درصد از زنان پوشش کامل اسلامی دارند و چند درصد پوشش ناقص اسلامی دارند.

ولی آنچه که مسلّم است، در وضعیت فعلی جامعه، حتی اگر به آن دخترانی که بخشی از موهایشان را بیرون می‌گذارند، بگویی «روسری‌ات را بردار»، اکثریت از آنها زیر بار نمی‌روند. اگر به او بگوییم «تو که بخشی از موهایت را بیرون گذاشتی، خب کلش را بیرون بگذار!»، او بین این دو حالت، فرق می‌گذارد؛ یعنی یک تعهدی در وجود خودش احساس می‌کند که بر اساس آن تعهد، ولو اینکه بخشی از موهایش هم بیرون است، می‌خواهد که این روسری روی سرش باشد. به جرأت می‌توان گفت که این حالت، حالت غالبی در جامعه‌ی ایران است. یعنی با این نوع نگاه، عموم زنان ایرانی، حجاب را قائلند؛ اما در مورد رعایت حدود دقیق شرعی که «چقدر تمام ضوابط فقهی حجاب را رعایت می‌کنند، با احتساب این نکته که آنهایی که کاملاً رعایت می‌کنند، همیشه در منظر عموم نیستند»، می‌توانیم بگوییم جامعه‌ی ما نیم به نیم است، نیمی حجاب را کامل رعایت می‌کنند و نیمی کامل رعایت نمی‌کنند.

* عملکرد نظام در حوزه ی حجاب و دعوت به آن چگونه بوده؟ در چه زمینه هایی موفق بوده و کجاها موفق نبوده؟
عملکرد نظام را از دو حیث می‌توان مورد توجه قرار داد، از حیث اول اینکه در دنیایی که تمامی کشورها بر مبنای سکولاریسم اداره می‌شوند و توجهی به احکام اللّه ندارند و آن را مبنای اداره‌ی جامعه نمی‌دانند، در چنین فضایی، یک کشور و نظام روی حکم خدا پافشاری بکند و اصل حجاب را از اول به عنوان یک اصل قانونی به رسمیت بشناسد و جا بیندازد، خیلی قابل تقدیر و قابل قبول است.

ولی از حیث تبلیغی، اینکه «ما چقدر در نظام توانستیم جامعه‌مان را به سمت حجاب تشویق کنیم؟ چقدر توانستیم جذابیت حجاب و حکمت‌های حجاب را برای جوان‌هایمان تبیین کنیم؟ چقدر توانستیم خواستگاه حجاب را تقویت کنیم؟ و...» نمره‌ی خوبی به نظام نمی‌دهیم؛ دلیلش هم این است که کلاً مجموعه‌های دولتی ما متفاوت عمل می‌کنند، بعضی اصلاً‌ دغدغه این موضوعات را ندارند، بعضی با سلیقه‌ی شخصی و اجتهاد شخصی خودشان عمل می‌کنند و نوعاً‌ در موضوعات فرهنگی همه صاحب‌نظر هستند و کسی به این مهم قائل نیست که باید بر اساس مبانی واحد و سیاست‌گذاری واحد عمل بشود.

شیوه‌ی اداره‌ی جامعه هم به نحوی نیست که اگر مسئول یا مدیری از برنامه و سیاست واحد جامعه تخطی کند، مورد بازخواست قرار بگیرد. لذا به خودش حق می‌دهد که بر اساس نظرات شخصی، هر گونه اظهارنظری بکند؛ آن هم نظراتی که بعضاً فکر می‌کند جماعتی را به سمت خودش بکشد. این مسائل باعث شده که ما و به خصوص نظام دولتی‌مان به معنای اعم در این زمینه موفق نباشد، برنامه‌ی منظم و مشخصی نداشته باشد، یا اگر هم داشته باشد، به آن عمل نکند.
اما گروه‌های خودجوش مردمی به صورت سربازان گمنام و بعضاً خوشنام، فعالیت‌های زیادی در سطح کشور کرده‌اند که در حد توان و مقدورات خودشان موفق بوده‌اند؛ آن هم در فضایی که در بمباران فرهنگی علیه حجاب هستیم، این جوان‌های عزیز در عرصه‌هایی که توان دارند، پیام‌شان را به گوش جوانان می‌رسانند و مؤثر واقع می‌شوند. به آن گروه‌های مردمی، ما نمره‌ی قبولی می‌دهیم، اما در حد شعاع فعالیت‌هایشان؛ که البته شعاعش گستره‌ی ملی نبوده و نتوانسته به فضای کلان کشور دست پیدا کند.

* نظر رهبر انقلاب درباره فعالیت‌های مردمی مربوط به عفاف و حجاب در جامعه چیست؟
اخیرا همراه با جمعی از عزیزانی که در موضوع حجاب و عفاف، فعال یا صاحب‌نظر بودند و آثاری را منتشر کرده بودند، خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم. در این جلسه، هفت هشت نفر از اعضای جمع دیدگاه‌های خود و نتایج فعالیت‌هایشان و تجربیاتی را که به دست آوردند، خدمت حضرت آقا ارائه دادند. نوعاً بخشی از بحث‌ها به حوزه‌های تبلیغی برمی‌گشت؛ که شیوه‌ی تبلیغ در مورد حجاب و عفاف باید متحول بشود، تحولاتی که اینها انجام داده بودند و نتایجی را که به دست آورده بودند، خدمت حضرت آقا بیان کردند. بعضی در سطح نظریه‌پردازی و ایده‌هایی که داشتند، مطالبی را مطرح کردند؛ بعضی دیگر هم آسیب‌شناسی‌ها، نقدها و انتقادهایی را که در این عرصه به نظام داشتند، گفتند.

در این دیدار رهبر انقلاب در بخشی از فرمایش‌شان به این نکته اشاره کردند که اینکه حضرت امام از اول انقلاب رعایت حجاب را در جامعه به صورت قانون آوردند، از مصادیق این بیان بود که "آنچه پیر در خشت خام می‌بیند..."؛ ایشان گفتند خیلی وقت‌ها حضرت امام دیدگاه‌هایی داشتند که ما تعبداً می‌پذیرفتیم، ولی دلیلش را آن موقع متوجه نمی‌شدیم و بعدها زمان به ما نشان می‌داد که چقدر این کار، حساب‌شده بود. یکی از اینها، مسأله‌ی حجاب بود که مستقیماً‌ خود حضرت امام به این نظر رسیده بودند و این نظر را در جامعه مطرح کردند که باید این حکم اسلامی در جامعه و اداره‌ها کاملاً رعایت بشود.

ایشان گفتند اگر این نظر حضرت امام نبود بخش زیادی از موفقیت‌هایی که ما در این ۳۰، ۴۰ سال شاهدش بودیم، در جامعه رخ نمی‌داد و اگر این مسأله در کشور ما نبود، به خاطر فشارها و حساسیت‌های زیادی که در رابطه با جامعه‌ی ایران دارند، وضعیت جامعه به مراتب از کشورهای منطقه بدتر می‌شد.

بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر مسأله‌ی الزام به رعایت حجاب در جامعه نباشد، کشور، خودش به یک تعادلی می‌رسد، آنهایی که تمایلی به حجاب ندارند، آن قسمت‌هایی را که می‌خواهند رعایت نمی‌کنند، آنهایی هم که مایلند رعایت می‌کنند. آقا نظرشان این نبود، می‌گفتند اگر این مسأله از ناحیه‌ی حضرت امام از همان اول محکم نشده بود، الان وضعیت کشور ما و سیمای ظاهری کشور ما حتی از کشوری مثل ترکیه، به مراتب بدتر بود.

نکته‌ی سوم در صحبت‌های رهبر انقلاب این بود که معتقد بودند خیلی از بحث‌هایی که در جلسه مطرح شده احتیاج به هیئت‌های اندیشه‌ورز دارد که شما دور هم بنشینید و خودتان این مسائل را با همدیگر حلاجی کنید. توصیه کردند که یک چنین جمع‌هایی شکل بگیرد و در واقع این گروه‌های مردمی که دارند فعالیت می‌کنند، خودشان یک سند راهبردی داشته باشند و بر اساس آن سند راهبردی حرکت کنند، که حرکت‌‌های همدیگر را خنثی نکنند و هم‌افزایی بشود. توصیه کردند که این مجموعه‌ها با هم مرتبط باشند، تشتتی در آنها نباشد و بتوانند به همبستگی برسند. در عین حالی‌که هر کدام وجود مستقلی دارند و با حفظ استقلال، بین‌شان هماهنگی ایجاد شود.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

خبر بعدی:

حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان(عج) بودند / صدیقه‌ی طاهره مطیع محض ولایت

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که به دنبال نخستین انسان‌های ولایت مدار بگردیم و ورق به ورق تاریخ صدر اسلام را مطالعه کنیم، به نامی آشنا برخورد می‌کنیم. نامی که تمامی خصایص خالی از ناپاکی رسول اکرم (ص) را به دوش می‌کشید و پس از شهادت پدر، پشتوانه‌ی قرص و محکم، ولی زمانش یعنی امیر المومنین (ع) بود.

پیش از اینکه برای امیر المومنین (ع) در مقام همسر باشد، در مقام ولایت پذیر بود. سیره‌ی عملی صدیقه طاهره (س) به طور کامل نمایانگر این موضوع است. هر چند حد فاصل میان شهادت خاتم الانبیاء (ص) و شهادت حضرت زهرا (س) بسیار کم بود، اما این فرصت ۷۵ یا ۹۵ روزِ حتی اگر ۷۵ یا ۹۵ سال هم بود، تمامی کنش و واکنش‌های بی بی دو عالم (س) برای بقای اسلام و امر ولایت، تغییری نمی‌کرد. در سوره‌ی انعام آیه ۱۲۴ آمده است: ««اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه؛ خدا داناتر است که رسالت خویش را در کجا قرار دهد.» شاید کسی که حق کلام الله مجید را تمام و کمال انجام داده است، حضرت زهرا (س) است.

بیشتر بخوانید: ناگفته‌هایی از کتابداری حضرت زهرا (س) در خانه امیر المومنین (ع) / وقتی دشمنان هم پای درس صدیقه طاهره (س) می‌نشستند 

مشخص نیست که چرا ولایت مداری حضرت زهرا (س) در لا به لای زندگی پر از عشق و مصیبت‌های حقیقتا دردناک ایشان گم شده است. ولایت مداری که شاید نیاز همه‌ی انسان‌ها در طول تاریخ است و باید به اندازه‌ی مصائب دردناک و حتی بیش از آن بیان شود. نکته‌ی دیگر تلاش حضرت زهرا (س) برای اشاعه‌ی فرهنگ ولایت مداری بود. روایتی جالب این موضوع را به دنبال کنندگان تاریخ اسلام، اثبات می‌کند.

«محمود بن لبید» می‌گوید: پس از رحلت پیامبر (ص)، حضرت زهرا (س) را در کنار قبر حضرت حمزه در احد، در حال عزاداری و گریه مشاهده کردم. فرصت را غنیمت شمرده، پرسیدم: ... بانوی من! چرا امام علی (ع) سکوت کرد و حق خود را نگرفت؟ حضرت زهرا (س) پاسخ دادند، رسول خدا (ص) فرمودند، «مَثَلُ الْاِمَامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ اِذْ تُؤْتَی وَلَا تَأْتِی؛ مثل امام مانند کعبه است؛ مردم باید در اطراف آن طواف کنند، نه آنکه کعبه دور مردم طواف نماید.» (بحارالانوار، ج. ۳۶، ص‏۳۵۳)

حضرت در جواب بهانه‌جویان این‏گونه می‌فرمود: «فَمَا جَعَلَ اللهُ لِاَحَدٍ بَعْدَ غَدِیرٍ خُمٍّ مِنْ حُجَّةٍ وَلَا عُذْرٍ؛ خداوند پس از غدیر خم، برای هیچ‌کس عذر و بهانه‌ای باقی نگذاشته است.» (نهج الحیاة، ص‏۵۲، حدیث ۱)

بیشتر بخوانید: فاطمیه اول هیئت کجا برویم؟ 

آن حضرت در خطبه‌ای به این سؤال که «چرا عده‌ای از امیرالمؤمنین (ع) اعراض نمودند؟» پاسخ دادند: «این عده اعراض نکردند، مگر به خاطر شمشیر او که سران مشرکین را درو کرد و به اینکه او نسبت به مرگ بی‌اعتنا بود و در جنگ آن‌چنان پیش می‌رفت که دشمنان را می‌گرفت، می‌کشت و برای رضای خدا خشم می‌گرفت.» (بحارالانوار، ج. ۴۳، ص. ۱۶۰)

حمایت فاطمه (س) هرگز به نقل حدیث و روایت درباره شخصیت والاى على (ع) و تکیه کردن بر امامت و جانشینى او خلاصه نمى‌شد، بلکه فاطمه (س) همراه امام خود به مجالس انصار مى‌رفت تا شاید آنان را از خواب غفلت بیدار کرده و به یاری علی (ع) بشتابند و حق ایشان را بازستاند.

ابن قتیبه دینوری مورخ بزرگ مى‌نویسد: «على (ع) فاطمه (س) را سوار بر مرکب مى‌کرد و همراه خود شبانه به مجالس انصار مى‌برد تا به دفاع از حق على (ع) پرداخته و از آنان یارى بطلبد.» (الامامه والسیاسه، ج. ۱، ص. ۹۱.)

در روایت آمده که حضرت زهرا (س) همراه همسر و فرزندانش شبانه به در خانه‌های مهاجرین و انصار می‌آمد و می‌گفت: «ای مهاجرین و انصار! به یاری خدا بشتابید. من دختر پیامبر شما هستم و شما با آن حضرت بیعت کرده‌اید که از او و فرزندانش مثل خود و فرزندانتان دفاع کنید، بنابراین بر تعهدات خود عمل نمایید.» (عوالم، ج. ۱۱، ص. ۶۰۰)

بیشتر بخوانید: مداحی ای کاش قصه مادر آنقدر داغ نبود با نوای محمود کریمی 

در خصوص خصایص گمگشته‌ی حضرت فاطمه (س) با حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی گفتگو کردیم. وی به خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: قرآن کریم راه دستیابی انسان به هدایت را الگوبرداری از رسول خدا می‌داند. در آیه ۲۱ سوره احزاب آمده است: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا قطعا براى شما در [اقتدا به]رسول خدا سرمشقى نیکوست، براى آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى ‏کند.»

این کارشناس مذهبی با اشاره به الگو گیری ائمه اطهار (ع)، بیان کرد: خود اهل بیت (ع) نیز از پیامبر اکرم (ص) و حضرت زهرا (س) الگو می‌گرفتند. امام زمان (عج) در حدیثی فرمودند که الگوی من صدیقه‌ی طاهره (س) است. وقتی این سخن حضرت مهدی (عج) را کنار آیه‌ی مذکور می‌گذاریم، متوجه می‌شویم که چیزی در شخصیت حضرت زهرا (س) وجود دارد که ایشان الگوی امام زمان (عج) شده اند. آنچه که در سیره‌ی حضرت فاطمه (س) وجود دارد و کمتر به آن پرداخته شده است، موضوع ولایت مداری است. ایشان به مقام تسلیم رسیده بودند که الگوی حضرت حجت (عج) شدند.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان درباره‌ی ولایت پذیری حضرت زهرا (س) ادامه داد: ما در زندگی هایمان باید از ولایت پذیری حضرت فاطمه (س) الگو بگیریم. این الگو گرفتن نیاز مهم امروز جامعه‌ی ماست. در دنیای امروز انسان فقط به حرف دلش گوش می‌کند، در حالی که این موضوع، خلاف چیزی است که در زندگی ائمه اطهار (ع) وجود داشته است. زمانی که رسول خدا (ص) زنده بود، حضرت زهرا (س) فقط به حرف پدر گوش می‌کردند. زمانی هم که حضرت محمد (ص) از دنیا رفتند، مطیع دستور امام علی (ع) بودند.

این پژوهشگر دینی در ادامه روایتی از ماجرای آمدن دو تن از صحابه به خانه‌ی امیر المومنین (ع) نقل کرد و گفت: پس از آن که رسول خدا (ص) از دنیا رفتند و ماجرای کسالت شدید حضرت زهرا (س) پیش آمد، دو تن از صحابه برای عیادت از دختر رسول اکرم (ص) به خانه‌ی ایشان و امیر المومنین (ع) آمدند. حضرت علی (ع) در خصوص چگونگی پذیرایی صحابه از حضرت زهرا (س) سوال کردند؛ حضرت زهرا به امام علی (ع) گفتند: «این جا خانه‌ی شماست. شما مختار هستید، هر کاری که مایلید انجام دهید و من هم کنیز شما هستم.» حضرت زهرا اینگونه تسلیم مقام ولایت بودند، اما این موضوعات را ما کمتر بیان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: گلچین مداحی فاطمیه اول با نوای محمدرضا طاهری 

حجت الاسلام و المسلمین موسویان در پایان اضافه کرد: امیر المومنین پیش از اینکه در مقام همسر، حضرت زهرا (س) باشند، در مقام ولایت بودند. حضرت فاطمه (س) هم به این موضوع توجه داشتند. هر چند امیر المومنین (ع) به وظایف همسر بودنشان از جمله، فرزند داری و کمک به خانواده و محبت به همسر، عمل می‌کردند، اما ولایت موضوع مهمتری بود. وقتی کسی از امام علی (ع) خواست که اسلام را توصیف کنند، حضرت امیر (ع) فرمودند: «اسلام را به گونه‌ای توصیف می‌کنم که تا به حال کسی اینگونه توصیف نکرده باشد. اسلام یعنی اینکه انسان در برابر خدا تسلیم و آیینه‌ی تمام نما‌ی الهی باشند.» حضرت زهرا (س) اینگونه بودند.

انتهای پیام/

حضرت زهرا (س) تسلیم محض حضرت علی (ع) بودند

واشنگتن‌پست: ایرانیان از خودنمایی بچه‌پولدارها‌ و نوکیسه‌ها در شرایط‌ فشار اقتصادی عصبانی‌اند

تصاویری از فقیرترین روستای آمریکا

جمال عرف معاون سياسي وزارت کشور شد

منبع این خبر، وبسایت taghribnews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۳۳۳۰۲۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • ابرقدرتها از حجاب زنان مسلمان واهمه دارند
  • در خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور چه گذشت؟
  • امام جمعه ارومیه: برداشتن حجاب خبرنگار پرس تی وی در آمریکا نماد آشکار خیانت است
  • تغییر ذائقه فرهنگی در عصر پهلوی دوم به دنبال نظریه توسعه شکل گرفت
  • مراسم سوگواري شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مالزي
  • بازدید دکتر رحمانی از شرکت تولید لوازم خانگی اسنوا
  • ویژگی عصر انقلاب؛ تجلی اسلام ناب است
  • اسماعیل کوثری: فساد برخی افراد و مسئولین به معنی فراگیری فساد در جامعه نیست
  • جبهه ملی بعد از فداییان اسلام به مبارزات ملی شدن نفت پیوست/ آیت‌الله کاشانی اختلافات میان مصدق و فداییان را فرعی می‌دانست
  • قدرت خرید لوازم خانگی در سمنان کاهش یافته است
  • لوازم ضروری که باید در آشپزخانه خود داشته باشید
  • برترین اقدام برای حفظ شخصیت زن در اسلام از دیدگاه حضرت زهرا (س)
  • ارزان سرطان بگیرید!/ 70درصد لوازم آرایشی بهداشتی موجود در زاهدان قاچاق است
  • حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان بودند/صدیقه‌ی طاهره مطیع محض ولایت
  • "حجاب" لباس رزم زن مسلمان است
  • آن کسی که در دوره جوانی من خیلی روی من اثر گذاشت، در درجه اوّل، مرحوم «نوّاب صفوی» بود
  • عرضه اولین مانتو مشاغل با رویکرد ایرانی اسلامی ویژه پرستاران
  • بهره مندی از نظر مراجع برای تقویت فعالیت های مهدوی/برگزاری نخستین اجلاس ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی/میزبانی جمکران از زائران
  • ضرورت صدور معارف اهل بیت (ع) به خارج از ایران و معرفی اسلام ناب به جهانیان