Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان سرویس قرآن و معارف: «درست است که حضرت زینب (س) مقام عصمت ندارد اما توجه کنیم که امام حسین (ع) که امام معصوم است در آن ساعات و روزهای آخر در وداعی که با حضرت زینب دارند می گوید خواهرم مرا در نماز شب فراموش نکن و یک دنیا معرفت در همین یک جمله وجود دارد که امام معصوم آن هم امام حسین که سیدالشهداست به حضرت زینب می گوید مرا در نماز شب فراموش نکن و این نشان می دهد که اولا نماز شب یک رویه دایمی در زندگی حضرت بوده است ثانیا توجه کنیم که امام حسین (ع) با وجود این که مقام عصمت دارند از حضرت زینب (س) می خواهند که مرا در نماز شب یاد کن و این مساله بسیار مهم و کلیدی است و نشان دهنده اوج عبودیت و توجه حضرت زینب به نماز به خصوص نماز شب است و اتفاقا اگر نگاه کنیم با تاسف باید بگوییم که امروز در جامعه ما کم تر به این مقوله مهم توجه می شود و یکی از سرچشمه های مشکلات ما در فاصله گرفتن از عرصه های عبادت به ویژه نماز اول وقت و نماز شب است بنابراین ما باید در کنار درس های بسیار زیادی که از حضرت زینب فرا می گیریم در کنار توجه به شجاعت و شهامت ایشان این نکته را هم مرور کنیم که یک خانم به چنان درجه ای از معرفت می رسند که امام معصوم از ایشان درخواست می کند که در نماز شب دعایش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانجانی، پژوهشگر تاریخ اسلام درباره جایگاه و شخصیت حضرت زینب(س) به مناسبت پنجم جمادی الاولی سالروز ولادت آن حضرت است. 

 

یکی از سوال هایی که در مناسبت های مذهبی طرح می شود این است که آیا ما حرف تازه ای درباره بزرگان دینی مان داریم؟ آنچه بیان می شود تکرار گفته های پیشین است. از این زاویه و به مناسبت میلاد حضرت زینب کبری (س) می خواهیم به این بحث بپردازیم که آیا سخن تازه ای درباره آن حضرت می توان بیان کرد؟

 

همچنان که اشاره کردید گاه بیان برخی جنبه ها و وجوه شخصیت معصومان و بزرگان دینی ما بسیار تکرار می شود گاهی البته به این تکرار نیاز داریم و به صرف این که این وجوه مکرر بیان می شود نمی توانیم حکم کنیم که نباید به این موضوعات پرداخته شود اما از آن سو هم این سخن درستی است که به برخی از جنبه های حیات و شخصیت بزرگان دینی ما توجه نشده یا کم تر مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین در این مجال سعی می کنیم به جنبه ها و موضوعاتی از زندگی حضرت زینب (س) توجه کنیم که شاید کم تر مورد توجه بوده است.


ما می دانیم که اهل سنت بر روی این موضوع حساس هستند که چه کسی از ناحیه پیامبر (ص) تایید گرفته است. در واقع هر شخصیتی که از ناحیه پیامبر مورد خطاب تمجیدی و تاییدی قرار می گیرد دال بر برجستگی شخصیت و الگو بودن چنین فردی است و نشان دهنده این که آن فرد به چنان جایگاهی رسیده که در چشم و نگاه پیامبر، بزرگ آمده  و مورد توجه قرار گرفته است. شاید به همین شکل در دوره ائمه سوال هایی در ذهن افراد بوده  که در نهایت در قالب روایاتی به ما رسیده است. روایتی در این باره دیدم که بسیار جالب بود.

کسی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و درباره عظمت و جایگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ایشان پرسید. امام صادق به آن روایت مشهور پیامبر (ص) استناد کردند که همانا فاطمه پاکدامن است و خداوند آتش را بر او و ذریه اش حرام کرده است. سول شد که این جایگاه برجسته حضرت فاطمه (س) در چشم پیامبر (ص) را نشان می دهد و آیا از همین فرمایش پیامبر می توان به جایگاه و عظمت فرزندان حضرت زهرا پی برد. امام صادق (ع) فرمودند بله اتفاقا مقصود پیامبر از ذریه در این روایت حسن، حسین، زینب و ام کلثوم است. مقصود از ذریه حضرت زهرا این چهار فرزند است و با این تعبیرِ امام صادق علیه السلام، حضرت زینب  سلام الله علیها در زمره کسانی است که پیامبر آتش جهنم را بر آن ها حرام کرده است و  نکته دیگر این که حضرت زینب در کنار دو امام معصوم یعنی امام حسن و امام حسین علیهما السلام به عنوان ذریه حضرت فاطمه (س) معرفی شده اند. 


بنابراین اگر کسی بگوید که مثلا از ناحیه پیامبر درباره حضرت زینب (س)  تجلیل نداریم این طور نیست.  وقتی امام صادق(ع)  قول پیامبر (ص) را که نوعی تضمین و ضمانت است روایت می کند حرف بزرگی است. این که پیامبر درباره شخصی ضمانت می دهد که برای این شخص آتش جهنم حرام شده است اهمیت جایگاه و شخصیت آن فرد را نشان می دهد چون پیامبر درباره هر کسی این تضمین و تجلیل را ندارد. 


نکته دیگردرباره ویژگی ها و فضایل اخلاقی - ایمان  و صبر و شهامت - ایشان است که کیفیت های بزرگی در شخصبت هر انسان به شمار می روند و در این باره سخنان زیادی نقل شده است اما به یک بعد کم تر پرداخته شده است، این وجه نقل حدیث از حضرت زینب است. ما متاسفانه حضرت زینب (س) را به گونه ای تجسم می کنیم کانه حضرت صرفا در صحنه کربلا و عاشورا حضور دارند  و تازه در همان صحنه هم رابطه حضرت با امام معصوم را صرفا از دریچه و بعد عاطفی و خواهر – برادری می بینیم و برجسته می کنیم در حالی که منحصر کردن این رسالت عظیم که حضرت زینب به دوش کشید در همراهی با قافله کربلا و روزهای بعد که روزهای صبوری و روشنگری بودند به یک رابطه صرف عاطفی و خواهر - برادری ظلم در حق حضرت زینب (س) است چون ایشان رسالت همراهی با امام معصوم (ع) و رساندن پیام عاشورا را عهده دار شدند و به خوبی از پس ایفای این رسالت برآمدند. 


در حقیقت شما تاکید می کنید  ما به خاطر این که شخصیت حضرت زینب (س) را منحصر در عاشورا می کنیم – تازه همین شخصیت را هم به درستی در عاشورا نمی بینیم – باعث می شود که در جریان آن جایگاه علمی و معرفتی قرار نگیریم؟


همین طور است.  حضرت زینب (س) به خاطر آن موقعیت برجسته علمی و ارتباطی که با خاندان وحی دارند روایت ها و احادیث مختلفی را نقل می کنند که کم تر به آن پرداخته شده است. جالب است کسی که از حضرت زینب (س) حدیث نقل می کند ابن عباس است. وقتی ابن عباس از حضرت زینب (س) حدیث نقل می کند تعبیری که درباره حضرت زینب دارد  "قالت عقیلتنا" است. ابن عباس می گوید این سخن را عقیله بنی هاشم می گوید یعنی سخن از زبان زنی بسیار خردمند بیان می شود و این لقب "عقیله بنی هاشم" در حقیقت برجستگی و برتری عقلانی و خرد روشن و برجسته حضرت زینب را نشان می دهد و این در حالی است که ما درباره هیچ کس چنین تعبیری را نداریم.  این نشان می دهد که ما در حقیقت با زنی روبرو هستیم که در اوج صفات و فضایل اخلاقی چون شهامت و شجاعت و همراهی با امام حسین (ع) که بسیار باارزش است و مورد  توجه قرار گرفته و باید هم چنین باشد خود به تنهایی شخصیت ممتازی هستند و می بینیم که حضرت در علم و دانش و نقل حدیث و تفسیر قرآن جایگاه ارزشمندی دارند. 


نکته دیگر عبادت و تعبد بسیار زیاد حضرت زینب (س) است به طوری که  تاریخ روایت می کند حضرت زینب در طول مسیر اسارت در آن شرایط عجیب که پشت هر کسی را می تواند بشکند بعد آن همه مصیبت ها باز هم نماز شب شان ترک نمی شود ولو این که نماز شب را نشسته بخوانند.

درست است که حضرت زینب (س) مقام عصمت ندارد اما توجه کنیم که امام حسین (ع) که امام معصوم است در آن ساعات و روزهای آخر در وداعی که با حضرت زینب دارند می گوید خواهرم مرا در نماز شب فراموش نکن و یک دنیا معرفت در همین یک جمله وجود دارد که امام معصوم آن هم امام حسین که سیدالشهداست به حضرت زینب می گوید مرا در نماز شب فراموش نکن و این نشان می دهد که اولا نماز شب یک رویه دایمی در زندگی حضرت بوده است ثانیا توجه کنیم که امام حسین (ع) با وجود این که مقام عصمت دارند از حضرت زینب (س) می خواهند که مرا در نماز شب یاد کن و این مساله بسیار مهم و کلیدی است و نشان دهنده اوج عبودیت و توجه حضرت زینب به نماز به خصوص نماز شب است و اتفاقا اگر نگاه کنیم با تاسف باید بگوییم که امروز در جامعه ما کم تر به این مقوله مهم توجه می شود و یکی از سرچشمه های مشکلات ما در فاصله گرفتن از عرصه های عبادت به ویژه نماز اول وقت و نماز شب است بنابراین ما باید در کنار درس های بسیار زیادی که از حضرت زینب فرا می گیریم در کنار توجه به شجاعت و شهامت ایشان این نکته را هم مرور کنیم که یک خانم به چنان درجه ای از معرفت می رسند که امام معصوم از ایشان درخواست می کند که در نماز شب دعایش کند.

 

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبي نماز جمعه دبیرخانه مساجد خراسان جنوبی ارشاد خطبه نماز جمعه نیروی هوایی رزمایش سالگرد امام حسین ع حضرت زینب س ولادت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۳۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد یک روزنامه از حضور صدیقی در نماز جمعه و راه اندازی دوباره گشت ارشاد

فتح الله آملی در یادداشتی در روزنامه اطلاعات نوشت: گمان نکنیم که حال جامعه ما بی آرمان یا غربزده یا بی‌توجه به ارزش‌ها شده است و مثلا حاضر است به هر قیمتی به هر رابطه‌ای از سر عافیت طلبی تن دهد.

اتفاقاً جامعه ایرانی و مرد و زن ایرانی همواره بر سر دفاع از آرمان و آب و خاک و استقلال و عزت خود حاضر به تحمل هزینه‌های آن هم بوده و هست.

لیکن یک سخن و یک مطالبه به حق دارد و آن هم باور به صداقت، عدالت و تقسیم عادلانه. زحمات و مشقات آن توسط نظام حکمرانی و مهمتر از همه اتخاذ بهترین تدبیر برای اداره کشور در شرایط دشوار است نه اینکه از این جنگ و تخاصم با بی‌تدبیری فرصتی بسازیم برای عده‌ای محدود و معدود که هر چه آتش این ورطه شعله ورتر، بهره و نصیب آنان هم بیشتر...

اگر قرار است ما با دولت و حاکمیت آشتی و همراهی کنیم بسیاری می‌گویند با عشق یکطرفه که نمی‌شود. او هم باید ما را ببیند و از درد و رنج ما بکاهد.

مثلاً هر روز کم و کسری‌های خود را با تورم از جیب توده‌های ضعیف ملت بیرون نکشد. اجازه ندهد فاصله‌های طبقاتی هر روز بیش از گذشته آزارمان دهد. در برابر فساد حساس باشد و قاطع عمل کند جلوی رانت و ویژه‌خواری را بگیرد. با تصمیمات نسنجیده و نمایشی و پوپولیستی پرهزینه و بی‌فایده بودجه مملکت را به هدر ندهد. دخل و خرجش را تنظیم کند که مجبور به چاپ پول و کاستن از ارزش پول ملی و افزایش تورم نشود.

خودی و غیرخودی نکند. وقتی فسادی رونمایی می‌شود به افکار عمومی اراده خود را در مقابله با آن نشان دهد. وقتی شعار شفافیت سر می‌دهد در حد شعار و نمایش نماند. مثلاً به عنوان مشت نمونه خروار وجدان عمومی را در رابطه با همین فساد چای دبش قانع کند یا وقتی بحث باغ ازگل عمومی می‌شود حتی با علم به اینکه امام جمعه نیّت سویی نداشته و تنها مرتکب غفلت شده است برای اقامه نماز از ایشان دعوت نکند که بخشی از جامعه حتی دینی آن را حرکتی از سر لجاج بدانند (اگر چه نگارنده هم معتقد است غفلت بوده که البته آن هم قصور کمی نیست) یا در شرایطی که بیش از همه به حمایت سرمایه اجتماعی در شرایط جنگی نیازمندیم، اصرار بر افزایش گشت‌های خیابانی عفاف و حجاب نداشته باشیم و وقتی می‌دانیم ارز چند نرخی چه فساد و رانت عظیمی به بار آورده و می‌آورد، همچنان این سفره مفت خوارگی را پهن و گسترده نگذاریم، نظام مالیاتی را از این وضع خنده و شوخی در آوریم و در برابر دوبرابر شدن بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش حجم نقدینگی چشمانمان را نبندیم و وقتی می‌بینیم سیاست‌های تشویقی پرهزینه ما درباره ازدواج و فرزندآوری نتیجه عکس داده است از سر بی‌تدبیری یا لج و عناد و روکم کنی بودجه‌ها و هزینه‌های قابل توجه آن را بیشتر نکنیم و...

دیگر خبرها

  • شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی
  • زندگی فاطمه بنت اسد می‌تواند برای همه الگو باشد
  • حبس بیت‌المال و توزیع با تأخیر آن، از زمان خلیفه دوم شروع شد/مقابله امام علی با ویژه‌دانی در بیت‌المال
  • نذر کاشی برای توسعه حرم سید الشهدا (ع) در کاشان
  • توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • چرا امام برخلاف آستان قدس مخالف بازسازی بقیع و مناره پیامبر بود؟
  • ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب به شهر زاهدان
  • «قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون»؛ استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند
  • انتقاد یک روزنامه از حضور صدیقی در نماز جمعه و راه اندازی دوباره گشت ارشاد