Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-29@13:23:22 GMT

زايمان سزارين و همه چيز درباره سزارين

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۳۴۳۱۳

زايمان سزارين و همه چيز درباره سزارين

خبرگزاري آريا -

همه چيز درباره ي زايمان سزارين (1)
زايمان سزارين يک جراحي بزرگ است که با شکافتن پوست روي شکم ، عضلات زير آن و جدار رحم همراه است. به طور متوسط، 10 درصد زايمان ها در جهان به روش سزارين انجام مي شود، طبق آمار رسمي در ايران حدود 25 تا 35 درصد زايمان ها به صورت عمل جراحي يعني سزارين صورت مي گيرند، در حالي که طبق آمار غير رسمي در ايران، سزارين 5 برابر ساير نقاط جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروزه در برخي از بيمارستان هاي ايران اين آمار حتي 100 درصد نيز گزارش شده است. برخي متخصصين معتقدند که علت افزايش گرايش زنان به انتخاب زايمان سزارين، فرار از درد زايمان است. اما عمل سزارين خود با درد فراوان همراه است و عواقب منفي متعددي نيز به همراه دارد.
چرا در ايران آمار ميزان زايمان سزارين به طور غير متعارف بالا رفته است؟
علل زيادي براي اين سوال وجود دارد:
1- پيشرفت پزشکي و تکنولوژي يکي از دلايل افزايش زايمان سزارين
به گفته ي برخي متخصصين بارز ترين علت آن پيشرفت پزشکي و تکنولوژي مي باشد که در مواقع خطر براي مادر و جنين مفيد واقع مي شود.
براي مثال خطرات عمل جراحي به علت امکانات بي هوشي، انتقال خون و آنتي بيوتيک ها براي مادر خيلي کاهش يافته است.
مراقبت هاي نوزادي نيز پيشرفت کرده و خطرات سزارين براي نوزاد نيز کاهش يافته است.
همچنين روش هاي بهتري براي تعيين سلامت جنين در حين دردهاي زايماني وجود دارند.
بنابراين با مشاهده علايم خطر براي جنين و يا مادر در حين دردهاي زايماني مي توان فوراً او را سزارين نمود، در حالي که اين امکانات در 20 سال پيش وجود نداشت.
از نظر پيشرفته بودن بايد تذکر داد که با اين که سزارين يک عمل پيشرفته مي باشد ولي يک عمل جراحي بزرگي است که در صورتي که براي بيمار واجب نباشد اصلاً عاقلانه نيست. امروزه در آمريکا هيچ پزشکي نمي تواند بدون يک علت پزشکي قابل قبولي اقدام به سزارين بيمار کند و چيزي به عنوان سزارين اختياري که ما در ايران داريم، وجود ندارد. يعني اگر چنين کاري را انجام دهند از نظر قوانين پزشکي توبيخ مي شوند!
يک علت ديگر از منشاء پزشکان مي باشد. متأسفانه برخي از پزشکان به خاطر اين که ريسک يک زايمان مثلاً با دستگاه (واکيوم و يا فورسپس) را متحمل نشوند فوراً بيمار را سزارين مي کنند و البته دستمزد بيشتري نيز دريافت مي کنند.
سزارين باعث کاهش عوارض زايمان براي نوزاد نمي گردد.
2- انتخاب مادران و تفکر اشتباه زنان يکي از عوامل افزايش زايمان سزارين
علت ديگر افزايش تعداد سزارين، خود بيماران هستند. متأسفانه برخي از خانم ها سزارين را مثل يک پديده ي مُد مي پندارند و فکر مي کنند که هر کس مدرن تر و يا امروزي تر است بايد سزارين شود و حتي اصطلاحاتي مانند اين که زايمان طبيعي يک نوع " توحش " است نيز گفته شده است.
برخي هم فکر مي کنند سزارين براي نوزادشان بهتر است، چرا که " فشار " بر روي سر بچه وارد نمي شود. بايد به چنين خانم هايي تذکر داد که همين فشاري که جنين تحمل مي کند براي او حتي مفيد هم هست چرا که با حالت مکشي که ايجاد مي کند ريه هاي او را پاک مي نمايد. به همين علت است که نوزادان زايمان طبيعي مشکلات تنفسي کمتري نسبت به سزاريني ها دارند.
از بابت فشار بر روي سر جنين نيز نبايد نگران باشند چون استخوان هاي سر او به نحوي هستند که اين فشار را به خوبي تحمل مي کنند و هيچ عارضه اي براي نوزاد پيش نمي آورد، مگر در مواردي که سر جنين نسبت به لگن مادر بزرگ باشد که در اين مواقع سزارين براي مادر و جنين مفيد و ضروري مي باشد.
حتي در يک تحقيق روشن شد بچه هايي که با روش طبيعي به دنيا آمده اند، بهره هوشي بالاتري دارند.
از نظر مُد و مدرني نيز بايد بدانند که امروزه در کشورهاي پيشرفته، زايمان طبيعي را يک موفقيت بزرگ براي زنان مي دانند و سزارين را يک شکست تلقي مي کنند؛ به طوري که کلوپ هاي حمايت از سزاريني ها تشکيل مي شود تا آن ها را از نظر روحي حمايت کنند چرا که معتقدند قادر به کسب يک موفقيت بزرگ نشده اند.
3- علل علمي که پزشک را مجبور به انتخاب سزارين مي کند
هر زايمان طبيعي ممکن است به سزارين بکشد به هر حال به اين نکته هم بايد توجه کرد که يکي از شرايط زايمان طبيعي اورژانسي شدن و اضطرار سزارين در حين زايمان است.
با توجه به اين که 8 تا 10 درصد زايمان‌ ها نياز ضروري به سزارين پيدا مي ‌کند هر زايمان طبيعي ممکن است به سزارين ختم شود و اين شرايط قابل پيش ‌بيني نيست.
افت ضربان قلب نوزاد، کنده شدن جفت و حوادث اورژانسي ديگر ممکن است زايمان طبيعي را به سزارين بکشد اما نبايد اين حوادث را عارضه ي زايمان بدانيم و مهم است بدانيم در خيلي از موارد اگر سزارين صورت نگيرد جان مادر و نوزاد در خطر مي‌ افتد.
ميزان سزارين در ايران بيش از 3 برابر نرخ جهاني است.
عوارض زايمان سزارين
با وجود پيشرفت هاي پزشکي و افزايش امنيت عمل جراحي، با اين حال يک سزارين، خالي از خطر و عوارض نمي باشد.
عوارض مربوط به مادر عبارت هستند از:
خون ريزي هاي پس از عمل، لخته هاي خوني که در برخي از موارد بسيار خطرناک و حتي کشنده هستند، عفونت و چسبندگي هايي در رحم و لوله ها و حتي روده ها، عوارض بيهوشي و دردهاي مربوط به بخيه ها.
پس بايد به خاطر سپرد که:
1- روزهاي بستري در سزارين براي بيمار بيشتر است.
2- احتمال خون ريزي بعد از زايمان بيشتر است.
3- دردهاي لگني و چسبندگي بيشتر است.
4- مدت زماني که فرد بتواند به روال عادي زندگي برگردد بيشتر است.
5- احتمال نازايي بعد از سزارين نيز وجود دارد.
عوارض مربوط به جنين:
عبارت هستند از يرقان و مشکلات تنفسي.
البته منظور اين است که احتمال بروز اين مشکلات در نوزادان سزاريني بيشتر از نوزادان زايمان طبيعي است نه اين که حتماً در هر نوزادي که با روش سزارين به دنيا مي آيد اين مشکلات نيز پيش مي آيد و بالعکس.
فشاري که در حين زايمان طبيعي به قفسه ي سينه نوزاد وارد مي آيد کمک زيادي به تميز کردن ريه هاي او از ترشحات و مايعات مي کند که بر قراري يک فعاليت تنفسي عادي را براي نوزاد ايجاد مي کند. البته باز هم بايد تأکيد نمود در صورتي که ماما يا پزشک تان تشخيص دهد که عمل سزارين براي شما و نوزادتان مفيدتر است بايد سزارين انجام شود و عوارض آن با عوارض مربوط به يک زايمان طبيعي مشکل، بايد سنجيده شود و هر کدام براي شما مفيدتر است انتخاب گردد.
يکي ديگر از عوارض زايمان سزارين، عوارض مادي آن است.
همان طور که قبلاً ذکر شد هزينه يک عمل سزارين و مدت بستري پس از آن، حدود 4 برابر و يا بيشتر از يک زايمان طبيعي است.
عمل سزارين عمل جراحي بزرگ است و بعد از سزارين انتظار بروز اين رويدادها را داشته باشيد و موارد زير را رعايت کنيد:
1- درد؛ که معمولا در روز اول پس از جراحي شديدتر است و بعد از آن بايد فروکش کند.
2- ترشح از دستگاه تناسلي که طبيعي است.
3- هر روز مقدار فراواني آب بنوشيد؛ بين 8 تا 10 ليوان.
4- از بلند کردن اشياي سنگين و از بالا رفتن از پله‌ ها خودداري کنيد.
5- رانندگي نکنيد تا زماني که بتوانيد به راحتي کمربند ايمني را ببنديد.
6- در صورتي که محل برش جراحي، قرمز و متورم شد، به دکترتان اطلاع دهيد.
از نظر پزشکان، زايمان طبيعي 3 تا 4 برابر سزارين دردسر ساز است ولي تعرفه‌ هايي که به آن اختصاص داده شده خيلي کمتر از سزارين است که اين موضوع نيز بر افزايش سزارين در ايران دامن مي ‌زند در حالي که در کشورهاي پيشرفته ي دنيا تسهيلات ويژه‌ اي را براي زايمان طبيعي اختصاص داده‌ اند که افراد را به آن ترغيب مي‌ کند.
تحقيقات نشان داده است در کشورهايي که آمار سزارين پايين است، مادران تمايل بيشتري به انجام زايمان طبيعي دارند و عامل اين تمايل، رضايت آنان از انجام زايمان واژينال است.
در مطلب بعدي به دلايل مورد قبول براي اجراي يک سزارين اشاره خواهيم کرد.

همه چيز درباره ي زايمان سزارين (2)
دلايل مورد قبول براي زايمان سزارين
در قسمت اول اين مطلب به دلايل افزايش ميزان سزارين در کشور و همچنين عواض و مراقبت هاي لازم در آن، اشاره کرديم؛ اما به هر حال گاهي اوقات لازم است که يک مادر باردار براي به دنيا آوردن نوزادش اين عمل را بپذيرد. در زير اين دلايل آورده شده است.
1- عدم تطابق سر جنين با لگن مادر:
اغلب اين گونه موارد در موقع دردهاي زايماني مشخص مي شوند. به اين ترتيب که با وجود انقباضات زايماني، پيشرفت زايمان خوب نيست و يا اين که در معاينه ي داخلي، متوجه اين عدم تطابق مي شوند. البته موارد تنگي و يا اختلاف اندازه بسيار فاحش، قبل از دردها و در يک معاينه دقيق داخلي که توسط ماما يا پزشک در ماه آخر صورت مي گيرد مشخص مي شود.
2- زجرجنين:
زجر جنين به معناي تغييرات بارز در تعداد ضربان قلب جنين است که نشان دهنده اين موضوع مي باشد که ميزان اکسيژن خون او کافي نيست و مواد زايد خونش بيش از اندازه است. در اين صورت معمولاً عمل سزارين به طور اورژانس انجام مي شود.
3- طرز قرار گرفتن غير عادي جنين:
وضعيت طبيعي قرار گرفتن جنين به صورت سر به پايين و داخل لگن مادر است. اگر مثلاً جنين به صورت عرضي قرار گيرد امکان زايمان طبيعي وجود ندارد. در صورتي که پاهاي جنين داخل لگن مادر باشد (سر او بالا باشد) در برخي موارد امکان زايمان طبيعي وجود دارد ولي اغلب مواقع، سزارين، راه انتخابي است.
4- مشکلات مربوط به جفت و بند ناف:
اگر جدا شدن زودرس جفت صورت گيرد و يا جفت به جاي اين که در قسمت فوقاني رحم واقع شود، بر روي دهانه رحم قرار گيرد(جفت سر راهي)، بهترين روش زايمان همان سزارين مي باشد. ممکن است در حين يک دوره دردهاي طبيعي، ناگهان بند ناف جنين به داخل مجراي زايماني و جلوي سر جنين ليز بخورد. در چنين حالتي بند ناف بين سر جنين و لگن مادر تحت فشار قرار مي گيرد و جريان خون و اکسيژن به جنين قطع مي گردد. اين مورد نيزاز موارد سزارين اورژانس مي باشد.
5- سزارين قبلي:
قبلاً اعتقاد بر اين بود که اگر خانمي يک بار سزارين شد، بايد هميشه سزارين شود. البته در برخي بيماران اين قانون هنوز هم حاکم است ولي امروزه اعتقاد بر اين است که اگر علت سزارين قبلي، در اين حاملگي وجود ندارد مثلاً حاملگي قبلي جنين به طور عرضي قرار داشته ولي در اين حاملگي جنين با سر قرار دارد و بيمار در يک بيمارستان مجهز قرار دارد مي تواند تحت نظر يک متخصص زنان و زايمان، زايماني طبيعي انجام دهد. بايد بيماران تفهيم شوند که در صورتي که مورد منعي براي اين اقدام وجود نداشته باشد، زايمان طبيعي بسيار مطمئن تر و بي خطرتر از يک عمل جراحي بزرگي مثل سزارين مي باشد، عوارض مربوط به مادر و جنين کاهش مي يابد و يک فاکتور مهم ديگر يعني هزينه نيز کاهش مي يابد. هزينه يک زايمان طبيعي حدود يک چهارم عمل سزارين مي باشد. البته خانم هايي که قبلاً سزارين شده اند و برش روي رحم شان به صورت طولي انجام شده نمي توانند زايمان طبيعي داشته باشند. فقط خانم هايي که برش روي رحم شان عرضي بوده و مورد منعي براي زايمان طبيعي ندارند، مي توانند به اين فيض برسند. (معمولاً بُرش روي شکم با بُرش روي رحم مطابقت دارد اما گاهي اين طور نيست، بنابراين داشتن پرونده پزشکي با قيد نوع بُرش روي رحم الزامي است).
6- دخالت هاي پزشکي بيش از اندازه در دوره دردهاي زايماني:
مصرف داروهاي مُسکن زودتر از موقع و يا داروهاي محرک انقباضات، بيش از حد مجاز، مي تواند پيشرفت زايمان را کند نمايد و به علت زايمان طول کشيده، سزارين انجام شود. آمار نشان داده است که بيماران تحت نظر ماماها کمتر سزارين مي شوند. يکي از دلايل آن اين است که ماماها کمتر از پزشکان از داروهاي مختلف استفاده مي کنند و علت ديگر اين است که چون خود ماما نمي تواند عمل سزارين را انجام دهد، سعي مي کند تا جايي که براي بيمار و جنين ضرري نداشته باشد، زايمان او را به صورت طبيعي انجام دهد.
7- جنين هاي نارس و ديررس(کمتر از 38 هفته و بيشتر از 42 هفته):
جنين هاي نارس احتمالاً تحمل فشار زايمان طبيعي را نخواهند داشت.
جنين هاي ديررس نيز به علت درشتي و اشکال در خون رساني در زايمان طبيعي، دچار مشکل مي شوند.
8- جنين هاي داراي مشکلات RH خون:
جنين هايي هم که مشکلات ناشي از RH خون دارند بهتر است با روش سزارين متولد شوند چون به اندازه کافي قوي نيستند که زايمان طبيعي را تحمل کنند.
9- چند قلويي:
گاهي زايمان دو قلوها به صورت طبيعي صورت مي گيرد اما در اغلب موارد سزارين به عنوان بهترين راه انتخاب مي شود. حاملگي هاي بيش از دو قلويي حتماً به صورت سزارين خاتمه مي يابند.
10- موارد متفرقه:
مانند عفونت هرپسي در ناحيه تناسلي که نوعي عارضه تبخال مانند بسيار مُسري است که براي جنين خطرناک است، فشارخون بالا، تومورهاي فيبروييدي، بيماري قند، ايدز مادر و دوره دردهاي زايماني که بسيار طول کشيده باشد، از موارد ديگر سزارين مي باشند.
سابقه مرگ نوزاد‏، سابقه ي نازايي و شکم اوّل مُسن (بيش از 35 سال) نيز قابل ذکر هستند.
منبع:پزشکان بدون مرز


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرق دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ در سال جدید

به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، دشت لاله‌های واژگون شهرستان کوهرنگ در سال جدید نیز قرق مطلق و ممنوع‌الورود است.

بیشتر بخوانید

احیای ۳۰ درصد از دشت لاله‌های واژگون چهارمحال و بختیاری

جهت احیای لاله‌های واژگون این دشت در امسال قرق می‌باشد و دیگر نقاط استان پذیرای گردشگران در حوزه گردشگری می‌باشد.

اثر طبیعی لاله واژگون از سال ۱۳۷۵ به عنوان اثر ملی ثبت شده و جزو یکی از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته و تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • قرق دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ در سال جدید
  • پدیده خورشید سیاه چیست؟ + فیلم
  • گیلان؛ مهد زیبایی‌های طبیعی ایران + فیلم
  • ویدیو/ گیلان؛ مهد زیبایی‌های طبیعی ایران
  • جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن بیش از ۵۸۰۰ دانش آموز
  • جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن بیش از ۵۸۰۰ دانش آموز در غزه
  • جنایت صهیونیست ها در به شهادت رساندن بیش از ۵۸۰۰ دانش آموز در غزه
  • ثبت بیش از ۳۵ هزارزایمان در هرمزگان در سال گذشته
  • ۷ شهید و زخمی در حمله صهیونیست‌ها به جنین
  • (ویدئو) جذاب‌ترین پدیده طبیعی ایران