Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@02:29:47 GMT

کمبود شدید معلم در مناطق محروم و مرزی

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۳۶۴۱۹

کمبود شدید معلم در مناطق محروم و مرزی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در مناطق محروم و مرزی مثل صالح‌آباد و زاوه بیشترین کمبود نیرو را داریم.

قاسم‌ علی خدابنده با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن اشاره به چالش‌های آموزش و پرورش استان گفت: سال تحصیلی جاری را با کمبود 13 هزار معلم آغاز کردیم و برای جبران این کمبود راهکارهای مختلفی همچون استمرار خدمت بازنشستگان، برون‌سپاری، خرید خدمات آموزشی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را به‌کار بستیم. 

وی از صالح‌آباد، زاوه و مناطق محروم و مرزی به عنوان مناطقی که بیشترین کمبود نیرو را دارند نام برد. 

خدابنده همچنین با اشاره به بازنشسته‌ شدن 330 هزار نفر در آموزش و پرورش کشور طی 4 سال آینده تصریح کرد: حجم نیروهای خروجی با نیروهای ورودی در آموزش و پرورش همخوانی ندارد.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش اول مشروح گفت‌وگوی تفصیلی ایسنا با مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی است.

- وضعیت کنونی آموزش و پرورش استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- آموزش و پرورش خراسان رضوی با جمعیتی بالغ‌بر 1 میلیون و 230 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری و حدود 84 هزار همکار فرهنگی شاغل کار تعلیم و تربیت را در استان شروع کرده است. رویکرد آموزش و پرورش در دوره جدید وزارت آقای بطحائی رویکرد فرهنگی و تربیتی است و برنامه‌ها و فعالیت‌ها در سمت‌وسویی است که کنکورزدگی، تست‌زدگی و آموزش‌زدگی صرفی که در بخش زیادی از جامعه شکل گرفته را اندکی کم‌رنگ‌تر کنیم و به ابعاد تربیتی و فرهنگی دانش‌آموزان توجه بیشتری داشته باشیم. درعین حال که رویکرد آموزش و پرورش تغییر کرده است ما در استان به دنبال مهارت‌آموزی دانش‌آموزان هستیم که  هم بعد از فارغ‌التحصیلی مهارت داشته باشند و هم به سمتی برویم که در کارآفرینی سهمی داشته باشیم.

در حوزه فضاهای آموزشی 30 درصد فضاهای ما از استحکام لازم برخوردار نیستند و نیاز به بازسازی و تخریب و مقاوم‌سازی دارند. در برخی مناطق کمبود فضا داریم به همین دلیل تراکم کلاس‌ها بالا رفته است. در برخی حوزه‌ها کمبود نیروی انسانی داریم به همین دلیل استفاده از برون‌سپاری خرید خدمات آموزشی در دستور کار استان قرار گرفته است. 

- آموزش و پرورش استان در حال حاضر با چه چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو است؟

چالش‌های آموزش و پرورش در کل کشور ثابت است. همه ادارات آموزش و پرورش استان‌ها با مشکلات منابع مالی، کمبود نیرو و مشکلاتی در حوزه فضای آموزشی مواجه هستند.

- راهکارهایتان برای برون‌رفت از این مشکلات در استان چیست؟

در حوزه فضا و تجهیزات یکی از راهکارهایی که می‌شود بخشی از مشکلات را کاهش داد، استفاده از ظرفیت خیرین و مشارکت بخش خصوصی است. این مشارکت در آموزش و پررش خوب بوده . 30 درصد مدارس کشور توسط خیران ساخته شده.این روند همچنان ادامه دارد. در ابتدای سال تحصیلی 169 آموزشگاه را در استان افتتاح کردیم که حدود ۵۰ درصد آن‌ها را خیران ساخته بودند یا تامین اعتبار کرده بودند.

در سطح استان بیش از ۵۰۰ پروژه در حال ساخت و اجرا داریم که نیمی از آن‌ها توسط خیرین تامین اعتبار شده. البته در کنار کمک‌های خیران پیگیری از طریق منابع دولتی با قدرت ادامه دارد. نماینده‌های مجلس پیگیری‌های خوبی دارند که اعتبارات در این حوزه افزایش یابد.

در حوزه نیرو انسانی آموزش و پرورش کشور در سال جاری 116 هزار نیرو کمبود داشت که از این تعداد ۱۳ هزار نفر سهم خراسان رضوی بود. با کمبود 13 هزار معلم کار سامان‌دهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات و صدور ابلاغ‌ها شروع شد و انصافاً کار سختی بود اما با فرآیندهایی که در آموزش و پرورش استان پیش‌بینی شد، ما در آغازین روزهای سال تحصیلی کلاس خالی یا بدون معلم نداشتیم و اگرچه که دانش‌آموزان در سطح استان در برخی مناطق و شهرستان‌ها مثل حاشیه شهر، گلبهار و... تا حدود 8-10درصد رشد داشتند اما این موضوع مدیریت شد.

کارهای متفاوتی برای تامین نیروی انسانی پیش بینی کردیم؛ از جمله اینکه در استان 2000  نفر از همکاران که شرایط بازنشستگی داشتند را استمرار خدمت دادیم و در کلاس درس بکارگیری کردیم. همچنین 2500 کلاس درس از طریق برون‌سپاری و خرید خدمات آموزشی تامین نیروی انسانی شد. خرید خدمات آموزشی یعنی با موسس غیرانتفاعی قرارداد می‌بندیم و مدرسه دولتی را به مدرسه غیرانتفاعی تبدیل می‌کنیم. شهریه دانش‌آموزان و حقوق معلمانی که توسط موسس جذب شدند را دولت پرداخت می‌کند. وجود مدارس خرید خدمات آموزشی به دلیل کمبود نیروی انسانی یک ضرورت است. 15 هزار دانش‌آموز در فنی و حرفه‌ای و کاردانش از طریق برون‌سپاری و انعقاد قرارداد با سازمان‌ها، شرکت ها و... همچون جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، آتش نشانی و... آموزش مهارت دیدند. برون‌سپاری در حوزه کاردانش و فنی‌حرفه‌ای به این صورت است که در برخی رشته‌ها که کمبود نیروی انسانی یا کمبود کارگاه داریم با شرکت‌ها و ارگان‌ها قرارداد می‌بندیم که مهارت‌آموزی به هنرجویان را انجام دهند، البته آموزش دروس نظری در مدارس انجام می‌شود.

بخشی از کمبود نیروی انسانی را با کاهش عوامل اجرایی مدارس همچون کاهش معاونان، تدریس موظف مدیران و معاونان که 6 ساعت در هفته است و... مدیریت کردیم. البته در تمام این موارد سعی کردیم کیفیت آموزش فدای کمیت نشود.

- این برون‌سپاری و خرید خدمات آموزشی تا کی ادامه خواهد داشت؟

با توجه به اینکه سازمان امور اداری استخدامی و برنامه و بودجه  برای استخدام نیرو در آموزش و پرورش و سایر ادارات یک‌سری سخت‌گیری‍ی‌هایی دارند و اعتقاد این است که حجم دولت وسیع شده است و مدیریت این همه نیرو به دلیل مسائل مالی و نظارتی مشکل است. در بودجه سالانه آموزش و پرروش ردیفی برای برون‌سپاری و خرید خدمات آموزشی به صورت مجزا آورده شده تا مادامی که این ردیف در بودجه قرار دارد، این روند ادامه خواهد داشت مگر اینکه ردیف بودجه در مجلس حذف شود.

استخداممان به اندازه خروج نیروهایمان نیست. امسال که در کشور 116 هزار نیرو کمبود داریم، توانستیم مجوز استخدام زیادی را نسبت‌به سنوات گذشته یعنی دو برابر سال‌های قبل بگیریم. بازهم 25 هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان جذب داشتیم. 15 هزار نفر هم از طریق ماده 28 استخدامی جذب کردیم. درمجموع 40 هزار نفر در آموزش و پرورش کشور جذب شدند درصورتی که کسری ما 116 هزار نفر بوده است. این افراد در سنوات آینده وارد  آموزش و پرورش می‌شوند. 

در چهار سال آینده 330 هزار نفر در آموزش و پرورش کشور بازنشسته می‌شوند. نیروهای خروجی به اندازه ورودی‌ها همخوانی ندارد و ورودی‌ها کمتر است. این موضوع باعث می‌شود به سمت برون‌سپاری و خرید خدمات آموزشی ناگزیر شویم. در جذب نیرو دولت هم با یکسری محدودیت هایی مواجه است. سازمان امور استخدامی مجوز استخدام باید بدهد. در برنامه‌های 5 ساله حجم استخدام روز به روز کاهش می‌دهند به این دلیل که از طریق برون سپاری و از ظرفیت‌های دیگر استفاده کنیم و تقریبا به‌ازای هر دو نفر بازنشسته یک نفر استخدام داریم. در برخی دستگاه‌ها به ازای هر سه نفر بازنشسته یک نفر استخدام مورد قبول است.بنابراین اگر در استان امسال 3000 بازنشسته می‌شوند می توانیم 1500 نفر برای سال آینده جذب کنیم اما جذب این افراد به این شکل است که باید 4 سال در دانشگاه فرهنگیان درس بخوانند.

- آیا آموزش وپرورش استان تصمیمی برای جذب نیروهایی که به سایر دستگاه‌ها مامور شده‌اند، دارد؟ 

ما یک‌سری محدودیت‌هایی را در ماموریت نیروها به سایر دستگاه‌ها لحاظ کردیم؛ منتها در برخی موارد هم به دلیل کمبودی که در سایر دستگاه‌ها وجود دارد و احساس می‌کنیم همکار ما در آنجا می‌تواند منشا اثر باشد، در این زمینه ناگزیر هستیم.  ما نیروهای ماموری در نهادهای دیگر همچون وزارت کشور، سازمان صنایع و معادن، دفاتر نمایندگان مجلس، دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها و... داریم. تعداد مامورین به تحصیل -طیفی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا امکان مامور به تحصیل شدن دارند-، مامور شدگان به سایر نهادها و مرخصی‌های بدون حقوق حدود 3500- 3600 نفر در استان هستند.نیروهای مامور ما به سایر دستگاه‌ها به‌جز دانشگاه فرهنگیان، مامور به تحصیل‌ها ومرخصی‌های بدون حقوق  340 نفر هستند که در دستگاه‌های دیگر  مامور هستند. سایر افراد یا در دانشگاه فرهنگیان مامورند یا مامور به تحصیل در دانشگاه و یا مرخصی بدون حقوق هستند.

 - قانون منع بکارگیری بازنشتگان در آموزش و پرورش چه  تاثیری داشت؟

این قانون یک مقداری بد تفسیر شد. اصل قانون این بود که کسانی که در گذشته حکم بازنشستگی برای آن‌ها صادر شده  و مجدد دعوت به کار می‌شوند به‌کارگیری آن‌ها ممنوع شود. در آموزش و پرورش افرادی که چنین شرایطی داشته باشند زیاد نبودند؛ منتها در ابتدا که قانون مطرح شد استنباط ظاهری قضیه این بود که هرکس به سن بازنشستگی یا سنوات بازنشستگی رسید باید از گردانه خارج می‌شد. اگر این اتفاق می‌افتاد آموزش و پرورش بسیار متضرر می‌شد و کمبود نیروی انسانی داشتیم. امسال در آموزش و پرورش استان 5200 نفر شرایط بازنشستگی را داشتند؛ در صورتی که 3100 نفر از آموزش و پرورش بازنشسته شدند و حدود 2000 نفر مجدد استمرار خدمت دادیم و در کلاس درس مشغول کار هستنند. 

- در چه مناطقی از استان بیشترین و کمترین کمبود نیرو و فضا را داریم؟

انباشت نیروی ما بیشتر در مرکز استان و نواحی مشهد و به خصوص نواحی 6، 4 و 3 و کمبود نیرو ما در بین مناطق و نواحی مشهد در منطقه تبادکان است که حاشیه شهر است. در شهرستان‌ها هم در مناطق محروم و مرزی مثل صالح‌آباد و زاوه بیشترین کمبود نیرو را داریم. دلیل موضوع این است که پذیرش نیرو در این مناطق عموماً غیربومی بوده. نیروهای غیربومی هم هنگامی که به این مناطق می‌روند متقاضی خروج از مناطق هستند در صورتی که کسی متقاضی ورود به این مناطق نیست. همچنین در رشت‌خوار، تربت‌جام با کمبود نیرو مواجهیم. در سبزوار انباشت و مازاد نیرو داریم.

- آیا این امکان وجود دارد که اساتید دانشگاه و مراکز علمی بتوانند ساعاتی را  وقف تدریس در مدارس کنند؟

به صورت محدود داریم که برخی اساتید، بازنشستگان و روحانیون که کلاس تقویتی در مدارس برگزار می‌کنند اما اینکه به صورت رسمی  کلاسی را بر عهده بگیرند، این امکان وجود ندارد. طرح امین در برخی مدارس اجرا می‌شود. این طرح شامل حضور روحانیون در مدارس است که به صورت داوطلبانه می‌آیند و فعالیت‌های تربیتی  را انجام می‌دهند اما اینکه آنها بیایند کلاس درسی را بچرخانند، چنین طرحی نداریم. البته این طرح و پیشنهادی خوب و قابل پیگیری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۶۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های هفته معلم در کردستان مدرسه‌محور می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان از ضرورت مدرسه‌محور کردن برنامه‌های هفته معلم خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، هاشم ناظمی‌جلال  در جریان سفر خود به منطقه موچش با حضور در نشست شورای اداری آموزش و پرورش این منطقه در سخنانی ضمن قدردانی از زحمات رئیس و مجموعه همکاران این منطقه به بیان وضعیت آموزش و پرورش و ویژگی‌های این منطقه پرداخت.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های بسیار مهم در راستای اعتلای آموزش و پرورش، مردمی‌سازی و جلب مشارکت عمومی در برنامه‌های آموزش و پرورش است، اظهار داشت: تعلیم و‌ تربیت باید پویا باشد و از تمام ظرفیت‌های خارج از دستگاه برای تحقق پویایی آن استفاده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان این ظرفیت‌ها را مایه پیشرفت و تعالی همه‌جانبه این دستگاه عنوان و بر ایفای نقش مثبت همکاران اداری آموزش و پرورش در این راستا تأکید کرد.

وی یکی از ظرفیت‌ها و مناسبت‌های مهم در جریان مردمی‌سازی را توجه ویژه به هفته گرامیداشت مقام معلم دانست و با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار سال 96 با فرهنگیان، تصریح کرد: برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم باید با همراهی سایر دستگاه‌ها و با برنامه‌ریزی مطلوب در این زمینه انجام شود.

ناظمی‌جلال از ضرورت مدرسه محور کردن برنامه‌های هفته معلم خبر داد و با بیان اینکه باید در تمامی مدارس استان به نحو احسن به جایگاه معلم توجه شود، افزود: اولویت آموزش و پرورش در اردیبهشت‌ماه، باشکوه برگزار کردن برنامه‌های هفته گرامیداشت مقام معلم است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وضعیت موچش، یک‌دست بودن مدارس این منطقه از باب نوع مدارس را فرصت ارزشمندی برای تحقق عدالت آموزشی و توجه ویژه به مدارس عادی دولتی دانست و بر ضرورت برنامه‌ریزی در این حوزه تاکید کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش اشتان کردستان وضعیت نیروی انسانی در این منطقه را نسبت به شهرستان‌ها و مناطق دیگر استان مطلوب توصیف و نسبت دانش‌آموز به معلم را 14 عنوان کرد.

وی این نسبت را در مقایسه با دیگر شهرستان‌ها، عدد قابل ملاحظه و قابل اتکایی ذکر کرد و اذعان داشت: عدم کمبود حاد نیروی انسانی در منطقه موچش، دست مدیران این منطقه را برای برنامه‌ریزی بهتر باز گذاشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در بخش پایانی سخنان خود داشتن اولویت در کارها را یکی از ضروریات کار مدیریتی در آموزش و پرورش خواند و با اشاره به تجربه‌های موفق گذشته در این زمینه، بر تعریف برنامه کاری در تمامی حوزه‌ها تأکید کرد.

ناظمی‌جلال ابراز داشت: امیدواریم این سفر سبب پیگیری بیشتر برای حل مشکلات مختلف در حوزه‌های آموزشی و پرورشی شود.

در ادامه این نشست مراد خیرآبادی رئیس آموزش و پرورش منطقه موچش و معاونین و کارشناسان اداری به بیان اقدامات و مشکلات آموزش و پرورش در منطقه پرداختند.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • نرخ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مبلغ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲ برابر می‌شود
  • معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲برابر می‌شود
  • تشکیل قرارگاه هفته معلم در لرستان
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند
  • تلاش مناطق آموزش و پرورش به ارتقای شاخص‌ها معطوف شود
  • برگزاری نخستین تشکل معلم محور در فارس
  • برنامه‌های هفته معلم در کردستان مدرسه‌محور می‌شود