Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@23:11:44 GMT

لزوم تامین منابع جذب ۱۹هزار پرستار جدید

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۳۶۶۷۶

لزوم تامین منابع جذب ۱۹هزار پرستار جدید

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت ۱۲۵ هزار و ۸۰۹ پرستار در کشور، در عین حال بر لزوم تامین منابع جذب ۱۹هزار پرستار جدید در جهت رفع مشکل کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر مریم حضرتی در مراسم بزرگداشت روز پرستار با بیان اینکه به طور کلی ۱۲۵ هزار و ۸۰۹ پرستار در کشور وجود دارد و ۳۰ هزار نفرشان در مراکز غیر دولتی، خصوصی و بخش‌های عمومی فعالیت می‌کنند، گفت: یکی از دستاوردهای ما در حوزه پرستاری این است که در سال ۱۳۶۹ فقط ۳۷ درصد نیروهایمان پرستار بودند و ۶۳ درصد نیروهایمان بهیار و کمک بهیار بودند، اما با توجه به لزوم تخصصی شدن پرستاری و با اقداماتی که انجام شد، در سال ۹۷ شاهدیم که ۷۳ درصد نیروهای ما پرستار، شش درصد بهیار و هفت درصد کمک بهیار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مهم‌ترین اقدامات معاونت پرستاری برنامه‌ریزی برای رفع کمبود پرستار، تغییر پرداخت مبتنی بر عملکرد، پیاده‌سازی ثبت الکترونیک گزارش مدیریت پرستاری، تسهیل دوره‌های کوتاه مدت حرفه‌ای و ... از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایمان در این حوزه بوده است.

حضرتی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت یکی از مترقی‌ترین طرح‌های نظام سلامت کشور بوده است، افزود: با اقداماتی که در قالب طرح تحول انجام شد، دسترسی مردم به خدمات آسان شده و مراکز بهداشتی درمانی، نیروهای پزشکی متخصص و پرستاران در دورافتاده‌ترین نقاط کشور حضور دارند و به مردم ارائه خدمت می‌کنند. باید توجه کرد که پرستاران در اجرای طرح تحول سلامت نقش بسزایی ایفا کرده‌اند و بار زیادی بر دوش‌شان تحمیل شده است.

نقش پرستاران در طرح تحول نظام سلامت

پوشش بیمه‌ای پرستاری در منزل برای پنج بیماری شایع

وی ادامه داد: آقای دکتر نمکی سرپرست وزارت بهداشت هفته گذشته دستور دادند که طرح تحول باید ساختارمند شود. نقش پرستاران در این ساختار می‌تواند در حوزه سطح بندی خدمات و نظام ارجاع، توسعه مراقبت در منزل و ... تعریف شود. خوشبختانه بحث مراقبت پرستاری در منزل به خوبی توسعه یافته و در حال حاضر ۱۰۰۰ مرکز پرستاری در منزل فعال داریم. در عین حال بحث پوشش بیمه‌ای پرستاری در منزل نیز به صورت پایلوت برای پنج بیماری شایع در حال اجراست و امیدواریم بعد از اعلام نتایج آن گسترش یافته و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه ایجاد مراکز جامع مراقبت‌های پرستاری از دیگر اقدامات حوزه پرستاری بوده است، گفت: آئین‌نامه ایجاد این مراکز تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود. همچنین تدوین ساختار آموزش به بیمار و ارتقای سطح سواد سلامت مردم از دیگر اقدامات در دست انجام است.

لزوم تعریف جایگاه پرستاران در خدمات سطح اول

وی تاکید کرد: در سطح اول ارائه خدمات باید برای پرستاران جایگاه قائل شویم. چندین سال است که در کشور پرستار ارشد روان، سالمندی و ... تربیت می‌کنیم، اما جایگاهی برایشان دیده نشده، امیدواریم بتوانیم در خدمات سطح اول جایگاهی برای این پرستاران تعریف کنیم.

حضرتی ادامه داد: استقرار سیستم پرستاری الکترونیک به عنوان بخشی از پرونده الکترونیک سلامت از جمله اقداماتی است که در معاونت پرستاری انجام شده است و در حال حاضر روی بومی سازی گایدلاین‌ها و تعیین بسته خدمتی آن کار می‌کنیم تا بتوانیم این برنامه را اجرا کنیم.

لزوم تامین منابع جذب ۱۹هزار پرستار جدید

وی با بیان اینکه رفع کمبود پرستار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ماست، گفت: با جلسات متعددی که در این زمینه برگزار شد خوشبختانه این مشکل هم رفع شده و قول جذب ۱۹ هزار پرستار را به ما داده‌اند اما نکته مهم تامین اعتبار برای این موضوع است و امیدواریم اعتبار لازم برای آن دیده شود و مانند بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاران مسکوت باقی نماند.

مشکلات پرداخت مبتنی بر عملکرد در حوزه پرستاری

وی با اشاره به مشکلات پرداخت مبتنی بر عملکرد در حوزه پرستاری گفت: یکی از مشکلات حوزه پرستاری پرداخت مبتنی بر عملکرد بود. در اولین گام برای حل این مشکل، اضافه کار را از کارانه تفکیک کردیم و بخشنامه آن ابلاغ شده است، اما برخی دانشگاه‌ها هنوز آن را اجرا نکرده‌اند. از آقای دکتر نمکی خواهش می‌کنم که دستور دهند تا این موضوع انجام شود. همچنین طبق جلساتی که برگزار شده امیدوارم پرداخت معوقات پرستاری هم در هفته آینده تسویه حساب شود. البته اصلاحاتی را هم روی طرح قاصدک انجام می‌دهیم که به زودی انجام شده و گزارش آن ارائه خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به سامانه ملی ثبت پرستار که حدود یک ماه آغاز به کار کرده است، گفت: تا کنون ۱۱۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده‌اند. بر اساس آمار میزان پرستاران بیکارمان ۲.۵ درصد بوده است و ۴۰۰۰ پرستار نیز پشت طرح داریم. درباره پرستاران پشت طرح برنامه‌ای تدوین و ابلاغ شده که امیدواریم با اجرای آن این مشکل هم رفع شود.

وی به ایجاد پانسیون‌های پرستاری در مناطق محروم و کم برخوردار به عنوان یکی دیگر از اقدامات حوزه پرستاری کشور اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ۸۲ درصد مرگ و میر ایرانیان به دلیل بیماری‌های غیرواگیر بوده و این موضوع مهم‌ترین معضل جامعه ماست. بر این اساس یکی از اقدامات ما اجرای طرح غربالگری از سوی پرستاران در هفته پرستار است که از دیروز اجرا شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بيمارستان بيماري پرستار درمان سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۶۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟

محمدتقی جهان‌پور با بیان اینکه با کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری مواجه هستیم، اظهار کرد: «برآورد‌های سازمان نظام پرستاری در ارتباط با نیاز نیروی انسانی در بخش پرستاری بیانگر این است که با کمبود بیش از ۱۰۰هزار نفری مواجه هستیم. سازمان نظام پرستاری از «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان برنامه و بودجه» تقاضا دارد موضوع کمبود نیروی انسانی پرستاری را در کانون توجه قرار دهند.»

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای جذب نیروی پرستاری گفت: بنا بر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، ۱۶هزار تخت به ظرفیت بیمارستانی کشور اضافه شده، در حالی که فقط ۸هزار پرستار به منظور ارائه خدمات در نظام سلامت جذب شده‌اند. جذب ۸۰۰۰ پرستار کافی نیست؛ چرا که این تعداد فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز‌های گذشته است.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: سازمان نظام پرستاری کشور بر این باور است که ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بیمارستانی همزمان با افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد. ضرورت توجه به ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که از آسیب دیدن مردم ناشی از کمبود نیرو جلوگیری می‌شود و با توجه به سختی کار پرستاری، نیروی انسانی نیز دچار آسیب نمی‌شود.

جهان‌پور با بیان اینکه نظرات کارشناسی در ارتباط با جذب نیروی انسانی پرستاری حائز اهمیت است، افزود: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان نظام پرستاری» با همکاری یکدیگر و بررسی نظرات کارشناسان می‌توانند در جهت جذب نیروی انسانی پرستاری گام بردارند. به طور قطع، سازمان نظام پرستاری به دلیل ارتباط با جامعه پرستاری می‌تواند در امر استخدام به سازمان‌های مرتبط با جذب نیروی انسانی کمک کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تامین نیروی پرستاری بسیار مهم است، افزود: تامین نیروی انسانی پرستاری مورد نیاز نظام سلامت کشور نه تنها سبب ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری می‌شود، بلکه به تحقق حقوق مردم در امر سلامت نیز کمک می‌کند.

وی درباره اعلام نتایج آزمون استخدامی پرستاری سال ۱۴۰۲ گفت: حدود ۲۵۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ شرکت کردند. مرحله گزینش افرادی که در این آزمون پذیرفته شده بودند تا حدودی انجام شده است. سهم پرستاران از آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲، حدود ۸هزار نفر است. سازمان نظام پرستاری نسبت به سهم نیروی انسانی از آزمون استخدامی گلایه دارد؛ چرا که تعداد نیرو‌هایی که توسط آزمون استخدامی جذب شدند کافی نیست و فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز‌های گذشته است.

دیگر خبرها

  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم