Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین – ایرنا – رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: سیستم بانکی کشور 130 هزار میلیارد تومان معوقه دارد که تقریبا مشکوک الوصول یا غیرقابل وصول هستند.

به گزارش ایرنا، داود محمدی روز شنبه در اولین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی ، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای هماهنگی بانک های استان در سالن دادسرای قزوین افزود: وضعیت منابع بانکی کشور در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و این میزان معوقه وضعیت خوبی را برای اقتصاد کشور که بر رکن بانک ها استوار است، نشان نمی دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم قزوین ، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسات کمیسیون اصل 90 پیشنهادهایی برای رفع این مشکل شد که از جمله آنها تقویت منابع بانکی بود.
وی گفت: در همین راستا کارگروه های ستاد اقتصاد مقاومتی استان ها می توانند موضوع تبدیل املاک و دارایی های مازاد بانک ها را برای استفاده بهتر بررسی کنند.
محمدی افزود: در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه اقدامات خوبی برای بهبهود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید اندیشیده شده و بانک ها از بنگاه داری منع شده اند تا واحدهای مقروض قابل راه اندازی، احیا شوند.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی موضوع اجرا نشدن بند «و» تبصره 16 قانون را در سطح ملی بررسی می کند چون قانون بوده و باید اجرا می شد اما اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه وام سررسید شده کشاورزان خسارت دیده که توان پرداخت ندارند امهال نشده است، افزود: در قانون بودجه سال 98 اقدامات خوبی برای تقویت منابع بانکی صورت گرفته است و امیدواریم با توجه به آن با پذیرش ملک کشاورزان به عنوان سند و وثیقه برای امهال وام های کشاورزان خسارت دیده اقدام شود.
محمدی با اشاره به تخصیص 13 هزار میلیارد ریال برای حمایت از تولید و اشتغال استان، گفت:باید بررسی کرد که چرا از این رقم تنها یک هزار و 260 میلیارد ریال جذب شده و کدام یک از عوامل دخیل از قبیل بانک ها، دستگاه های اجرایی یا متقاضیان در این زمینه کوتاهی کرده اند.
وی با اشاره به پرداخت هدفمند تسهیلات به واحدهای تولیدی افزود: باید از پول پاشی و اقدام بدون برنامه در این زمینه خودداری کرد تا به تولید اثربخش و اشتغال پایدار در جامعه دست یابیم.
این نماینده با بیان اینکه نقش قوه قضاییه در ایجاد امنیت سرمایه گذاری بسیار برجسته است، ادامه داد: دستگاه قضا در راستای ایجاد تحرک اقتصادی و تثبیت اشتغال بسیار موثر است و خوشبختانه در استان همراهی خوبی برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی داشته است.
محمدی با یادآوری ضرورت برگزاری نشست ستاد اقتصادی مقاومتی با حضور نمایندگان سه قوه، افزود: باید با توجه به رتبه غیر مطلوب ایران در سند چشم انداز توسعه، اقتصاد و محیط کسب و کار ، برای تقویت حوزه اقتصاد و اشتغال اقدام کرد و همه دستگاه های مرتبط باید نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا نمایند.
6101/6012

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بانک معوقات کمیسیون اصل 90

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۷۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روند کاهشی نرخ بین بانکی که از ابتدای فروردین ماه آغاز شده در سومین هفته از ماه نخست سال جاری نیز ادامه داشته تا جایی که این نرخ در هفته منتهی به ۲۲ فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۴۸ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: تعطیلی «پنجشنبه» شامل بانک‌ها خواهد شد؟

نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری ۲۳.۶۲ درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش ۴ صدم درصدی همراه شد و به ۲۳.۵۸ درصد رسید.

این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶۶ درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان‌ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به ۵ مهرماه سال ۱۴۰۲ با رکوردشکنی ۱۰ سال به ۲۳.۸۰ درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان‌ماه به ۲۳.۷۱ درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

نرخ سود بین بانکی چیست؟

ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبه‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227210 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • تشریح دستاوردها و اهداف بانک صادرات در حضور وزیر اقتصاد
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • تشریح دستاوردها و اهداف بانک صادرات ایران در حضور وزیر اقتصاد
  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود
  • تشریح دستاوردهای بانک صادرات در حضور وزیر اقتصاد
  • نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش یافت
  • آیا واقعیت‌های اقتصاد با افزایش نرخ ارز همخوانی دارد؟
  • عصر انقراض کارت‌های بانکی
  • وصول مطالبات معوقه بانکی به ارزش ۴۷۰ هزار میلیارد
  • بانک مرکزی: کارت‌های بانکی حذف می‌شود