Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۰۰ شرکت بزرگ صنعتی که عمدتاً غول‌های نفت و گاز جهان هستند از سال ۱۹۸۸ تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را منتشر کرده‌اند. ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ اجتماعی محیط زیست نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛همزمان با وقوع انقلاب صنعتی در اروپا و آمریکا و رشد روزافزون صنایع، مصرف سوخت‌های ارزان مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز افزایش یافت که موجب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تثبیت انتشار گازهای گلخانه‌ای، کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) در سال  1997 در پروتکلی تحت عنوان پروتکل کیوتو، کشورهای توسعه‌یافته را ملزم به کاهش انتشار این گازها کرد؛ بعد از پایان دوره اجرایی پروتکل کیوتو، کنوانسیون تغییرات اقلیم در سال 2015 توافق دیگری را به نام "موافقت‌نامه پاریس" ایجاد کرد که مطابق این معاهده، تمامی کشورها اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه، ملزم به کنار گذاشتن تدریجی استفاده از منابع انرژی ارزان مانند نفت و گاز هستند.

ملزم کردن کشورهای در حال‌ توسعه به کاهش مصرف سوخت­های ارزان قیمت در حالی است که این کشورها برخلاف کشورهای توسعه‌یافته، سهم بسیار اندکی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند؛ در همین راستا بررسی نتایج تحقیقات محققان حوزه اقلیم‌شناسی در نشریه "تغییر اقلیم" نشان می‌دهد که تنها 100 شرکت بزرگ صنعتی عامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند.

مطابق این گزارش، 70 درصد گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین توسط این شرکت‌ها تولید می‌شود! شرکت‌هایی مانند شل (Shell)، اکزوموبیل (ExxonMobil)، بی‌پی (BP) و شورون (Chevron) که همگی شرکت‌های نفت و گاز هستند، از سرچشمه‌های اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌روند.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سال 1988، 50 درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان توسط 25 شرکت بزرگ نفتی وارد جو شده‌اند.

جدول زیر، سهم 100 شرکت اصلی منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای از سال 1988 تا سال 2015 را نشان می‌دهد:

همان‌طور که در این جدول قابل مشاهده است، شرکت‌های استخراج و پالایش نفت و گاز در چین، عربستان، روسیه  و آمریکا از سال 1992 تا سال 2015 که توافق پاریس حاصل شد، بیشترین انتشار گازهای گلخانه‌ای را داشته‌اند.

سهم بالای چین در انتشار گازهای گلخانه‌ای در حالی است که این کشور بیشترین کمک­های تکنولوژیکی را در قالب پروژه­های طرح CDM دریافت کرده است؛ بر اساس گزارش‌های منتشر شده، چین بیش از 40 درصد از کل کمک­های بین‌المللی را جذب کرده است و  در حال حاضر نیز این کشور رتبه اول انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد.

 با اینکه شرکت نفت و گاز دولتی عربستان (آرامکو) دومین شرکت انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای است، بررسی تعهدات عربستان در توافق پاریس نشان می‌دهد که این کشور، تعهد مشخصی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نداده است!

همچنین آمریکا که به پروتکل کیوتو نیز نپیوسته بود، از توافق پاریس هم خارج شده است! از مهم‌ترین دلایل خروج آمریکا از موافقت‌نامه پاریس حذف بیش از 6.5 میلیون شغل در بخش صنعت نفت و گاز این کشور بوده است.

از سوی دیگر روسیه نیز که شرکت‌های بزرگ نفت و گاز آن مانند آمریکا و چین جزء بیشترین منتشرکنندگان گازهای گلخانه‌ای هستند، ضربه به رشد اقتصادی و تشکیک در مبانی علمی توافق پاریس را از مهم‌ترین دلایل تصویب نشدن این توافق در روسیه شمرده است.

کارشکنی مهم‌ترین کشورهای انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای در راستای جلوگیری از افزایش دمای زمین در حالی است که بسیاری از این انتشاردهنده‌ها، کشورهای در حال‌توسعه مانند ایران را که در حال حاضر سهم بسیار اندکی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند، تشویق به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌کنند در حالیکه پیوستن ایران به این توافق به‌دلیل اندک بودن سهم انتشار، تأثیری در کاهش گازهای گلخانه‌ای نخواهد داشت و تنها به معنای دست کشیدن کشورمان از اصلی‌ترین مزیت‌های اقتصادی یعنی نفت و گاز خواهد بود.

مدافعان "توافق پاریس" حتی تفاوت دی‌اکسید کربن و مونوکسید کربن را هم نمی‌دانندگفت‌وگو|پیوستن ایران به توافق پاریس چه تبعاتی برای کشور دارد؟افت 28 درصدی تولید انرژی کشور درصورت پیوستن به توافق پاریس

انتهای پیام/

 

Rsaadati/P/S2,23/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از کارآفرینی برای افزایش تولید و اشتغال ضروری است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: کارآفرینان و صنعتگران به عنوان جهادگران اقتصادی، نقش بسیار مهمی در خودکفایی و افزایش صادرات کشور دارند که باید تلاش کنیم از همه ظرفیت‌های ممکن برای حمایت از آنان استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، هاشم علایی در نشست روز ملی کارآفرینی، اظهار کرد: کارآفرینان همواره در حال ابداع و نوآوری هستند و در تدوین برنامه‌ها و مأموریت‌های سازمانی بهتر عمل می‌کنند و با استفاده از خلاقیت خود، از هر فرصتی برای کارآفرینی استفاده می‌کنند و یک کالا را با ارزش افزوده بیشتری در خدمت مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

وی، ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی را از ضروریات حال حاضر جامعه امروزی برشمرد و افزود: حمایت از کارآفرینی موجب گردآوری پس‌اندازهای عمومی بی‌هدف و سرگردان جامعه می‌شود که نتیجه آن منجر به ایجاد اشتغال وسیع و افزایش ثروت در جامعه خواهد شد.

علایی حمایت از کارآفرینان را از جمله برنامه‌های این شرکت برشمرد و اظهار داشت: برگزاری تورهای صنعتی، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، عارضه‌یابی موانع تولید، شناسایی و رفع نیازهای فناورانه، آموزش شاغلین از جمله برنامه‌های این شرکت برای حمایت از کارآفرینان و واحدهای تولیدی بوده است که امیدواریم با تداوم این نوع حمایت‌ها، در جهت افزایش تولید و اشتغال استان حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل در ادامه داد: مطمئناً در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است تلاش خواهیم کرد با عمل به شعار سال و با همراهی واحدهای تولیدی، الگوهای حمایتی مختلفی را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم تا زمینه‌های حضور کارآفرینان در عرصه تولید فراهم شود.

کد خبر 746919

دیگر خبرها

  • بانک‌ها باید ۱۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند
  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • ۸۰ واحد بزرگ صنعتی در استان قزوین در دست اجراست
  • تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • حمایت از کارآفرینی برای افزایش تولید و اشتغال ضروری است
  • انتشاردهندگان ۸۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر