Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حضرتی در همایش گرامیداشت روز پرستار، اظهارداشت: اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، شاهد پیشرفت های اساسی در حرفه پرستاری در عرصه خدمات بالینی، علمی، آموزشی و پژوهشی هستیم و نادیده گرفتن این واقعیات، جفایی در حق تمام پیشکسوتان و بزرگانی است که در تمام عرصه های کشور پا به پای ملت تلاش کردند و  امروز این میراث ارزشمند را به یادگار گذاشته اند و وظیفه ما این است که اجازه ندهیم مجاهدت های شبانه روزی پرستاران در سراسر کشور بی اجر بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در دانشگاه های علوم پزشکی کشور حدود ١٢٥ هزار و ٨٠٩ پرستار داریم که حدود ٣٠ هزار پرستار در بخش های غیردولتی و عمومی فعالیت دارند. 

حضرتی بیان کرد: کمبود پرستار اکنون یکی از مهم ترین معضلات کشور در حوزه ارائه خدمات مراقبتی است، ‏اگر پرستاران مجبور به انجام شیفت‌ های متعدد هستند به علت کمبود نیرو است و البته مشکل دیگر این است که هنوز جداسازی کارانه و اضافه کار پرستاران محقق نشده است.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی برای رفع کمبود نیروی پرستاری مهمترین دغدغه وزارت است. قول جذب 19 هزار پرستار داده شده، اما مهم ترین ‏موضوع، در نظر گرفتن اعتبار مناسب برای این کار است.‏

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: یکی از دستاوردهای مهم این ‏است که در سال ۶۹ فقط ۳۷ درصد نیروها پرستار بودند و ۶۳ نیروهای کادر پرستاری، بهیار و کمک بهیار بودند اما در حال حاضر ۷۳ درصد نیروها پرستار، ۶ درصد بهیار و ۷ درصد کمک پرستار و کمک بهیار و ۷ درصد ‏پرستار اتاق عمل هستند.‏

وی ادامه داد: بخشی از مهم ترین برنامه ‌های انجام شده معاونت پرستاری وزارت بهداشت عبارتند از برنامه‌های در دست اجرا در ‏راستای طرح تحول سلامت، برنامه ریزی جهت رفع کمبود نیروی پرستاری، اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای، طراحی و تصویب ‏دوره‌های کوتاه مدت حرفه‌ای و مهارتی، اجرای برنامه ثبت ملی اطلاعات پرستاران و گروه‌های وابسته است.‏

حضرتی با بیان اینکه در حال حاضر در دور افتاده‌ترین روستاهای کشور، پرستاران در مراکز درمانی حضور دارند، یادآور شد: امروزه دسترسی ‏مردم به خدمات سلامت آسان شده و پرستاران نقش مهمی در این زمینه داشته اند. 

وی اظهار کرد: همچنین توسعه خدمات مراقبت در منزل، ایجاد مراکز جامع مراقبت‌های پرستاری، تدوین پیش نویس آیین نامه ساختار ‏آموزش سلامت به مددجویان و خانواده آنها، واگذاری برخی وظایف و ایجاد جایگاه برای پرستاران برای ارائه خدمات سطح اول نظام سلامت ‏انجام شده است.‏

حضرتی بیان کرد: استقرار سیستم پرستاری الکترونیک به عنوان بخشی از پرونده الکترونیک سلامت در معاونت پرستاری وزارت ‏بهداشت دنبال شده و در حال بومی سازی بسته‌های خدمتی و راهنماهای بالینی آن هستیم تا این سیستم هرچه سریع تر در کشور اجرا ‏شود.

وی در خصوص پرداخت مبتنی برعملکرد گفت: پرداخت مبتنی بر عملکرد نیز یکی از مهم ترین مشکلات پرستاران بود. جلسه‌ های متعددی با ‏معاونت درمان وزارت بهداشت در این زمینه برگزار شد. اولین بند آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد، اما هنوز در برخی دانشگاه‌های علوم ‏پزشکی اضافه کار پرستاران از کارانه آنها جدا نشده است.‏

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: پیاده سازی ثبت الکترونیکی گزارش‌های مدیریتی پرستاری به صورت پایلوت در دانشگاه‌های منطقه سه آمایشی شامل ‏دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمانشاه، همدان، ایلام و کردستان اجرا شده است. این کار نظارت‌ها را بسیار بهتر و ساده تر می‌کند.‏

حضرتی بیان کرد: صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران نیز اقدام بسیار مهمی بود. در حال حاضر حدود ۱۷ هزار پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری صادر ‏شده است.‏

وی گفت: تا امروز حدود ۱۱۰ هزار پرستار در سامانه ثبت ملی اطلاعات پرستاران و گروه ‌های وابسته ثبت نام ‏کرده اند و آمار پرستاران بیکار ٢.٥ درصد بوده و آمار پرستاران پشت طرح نیز ٤ هزار نفر است که با طراحی برنامه ای برای پرستاران طرحی، این موضوع نیز درحال پیگیری و رفع مشکل است.

حضرتی در خصوص اقامتگاه های پرستاری عنوان کرد: همچنین پانسیون‌های پرستاری و مامایی در بیمارستان‌های مناطق کم برخوردار کشور ایجاد شده است.‏

وی در خصوص حوزه آموزش و پژوهش خاطرنشان کرد: تصور می شود که رشته پرستاری به سمت تربیت مقطع ارشد و PHD رفته است، درحالیکه فقط یک درصد از فارغ التحصیلان در مقطع PHD، ٩ درصد مقطع ارشد و ٩٠ درصد نیز دارای مدرک کارشناسی هستند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه ١٩٨٠ عضو هیات علمی در قالب استادیار، دانشیار، استاد و مربی در دانشکده های پرستاری فعالیت دارند، افزود: مهمترین اقدامی که در حوزه ارتقای آموزشی حرفه پرستاری انجام شده است، بالینی سازی آموزشی است. 

حضرتی در پایان گفت: سهم پرستاران در تولید علم ٢٥ درصد است و از سال  ٢٠١٣ تا سال ٢٠١٨ تعداد مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی افزایش داشته و تاکنون ٦٣٥١ مقاله در حوزه پرستاری منتشر شده که رتبه ایران را در این زمینه به سومین کشور در منطقه رسانده و از افتخارات جامعه پرستاری محسوب می شود.

کد خبر 4510663 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: پرستار وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر راهب صبح سه‌شنبه در نشست امضای تفاهم نامه همکاری کتابخانه های عمومی و بهزیستی استان اظهار کرد: این تفاهم‌نامه با هدف خدمات رسانی به اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه معلولان منعقد شد.

وی این تفاهم نامه را در راستای تفاهم نامه نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان بهزیستی کشور عنوان و اظهار کرد: مجموعه کتابخانه های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی از حیث کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر افزود: استان بوشهر دارای ۷۹ باب کتابخانه عمومی است که به تمامی اقشار جامعه در همه سنین خدمات ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: در کتابخانه های عمومی علاوه بر خدمات کتاب محور، خدمات فرهنگی و ترویجی نیز انجام می‌شود و این رویکردی است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سال‌های اخیر به آن توجه بیشتر نموده است.

راهب با بیان اینکه در برخی کتابخانه ها خدمات ویژه ای نیز برای نابینایان و ناشنوایان پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: در استان بوشهر، کتابخانه شهید بهشتی برازجان در بخش‌های ناشنوایان و نابینایان و کتابخانه خلیج فارس بوشهر نیز در بخش نابینایان فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر ضمن ابراز امیدواری در راستای انعقاد این تفاهم‌نامه، گفت: امید داریم در طول مدت تفاهم نامه با پیگیری‌های مجدانه طرفین، گام‌های مثبتی برای کتاب‌خوان کردن و آگاهی بیشتر جامعه هدف بهزیستی برداشته شود.

تفاهم نامه همکاری بین اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر و اداره کل بهزیستی استان با هدف خدمات رسانی به اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه معلولان در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی منعقد شد.

کد خبر 6079875

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویان پرستاری
  • بهره مندی بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمار هموفیلی از خدمات درمانی و مراقبتی
  • ۲۷ میلیون نفر تا پایان سال زیر پوشش سلامت خانواده قرار می‌گیرند
  • ارائه خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های بوشهر
  • وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار
  • وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید/تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار
  • تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • رازهای سر به مُهر پرستاران در بیمارستان‌ها