Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:36:09 GMT

ایران در زمینه اهدا عضو رتبه 26 جهان را دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۳۹۹۵۴

ایران در زمینه اهدا عضو رتبه 26 جهان را دارد

کرمانشاه - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به آمار اهداکنندگان، تنها پاسخگوی 15 درصدی افراد نیازمند در لیست دریافت عضو هستیم، گفت: با وجود همه روحیات ایثارگری، ایران رتبه 26 در امر اهدای عضو در سطح جهان را دارد.

به گزارش ایرنا، مهدی شادنوش روز شنبه در اولین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان کرمانشاه اظهار داشت: تا سال 1400پاسخگویی و پیوند عضو به افراد در انتظار در لیست به 45 درصد می رسد که باید به 75 درصد افزایش یابد و این میزان قابل قبول نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به وجود 16 هزار حوادثی که در سال منجر به ضربه مغزی می شود، اشاره کرد و گفت: نیمی از این ضربات منجر به مرگ مغزی می شوند که می توان گفت پنج تا هشت هزار نفر در سال به مرگ مغزی مبتلا می شوند.
وی ادامه داد: از این میزان 2 هزار و 500 تا چهار هزار نفر امکان دارند تا عضوشان را اهدا کنند.
شادنوش با بیان اینکه در کشور ما نزدیک به 25 هزار نفر در لیست انتظار قرار دارند، افزود: هرسه ساعت یک نفر در کشور از این لیست به دلیل نبود اهداکننده جان خود را از دست می دهند و یا درد می کشند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد افراد دارنده کارت اهدا عضو در کشور به پنج میلیون نفر رسیده افزود: تعداد سالانه اهداء عضو در ایران کمتر از هزار نفر است.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریهای وزارت بهداشت یادآور شد، در ایران 6 تا 90 ساعت طول می کشد تا خانواده بیمار مبتلا به مرگ مغزی برای رضایت اهدای عضو رضایت دهند.
وی اضافه کرد: از جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه، سالانه 50 مورد مرگ مغزی اتفاق می افتد که در هفت سال گذشته تنها خانواده 29 نفر برای اهدای عضو رضایت دادند.
وی با بیان اینکه در این هفت سال تنها اعضای بدن 29 مورد بیمار مرگ مغزی در استان اهدا شده ادامه داد: هم اکنون 654 نفر در استان دیالیز می شوند که از این میزان 456 نفر امکان دریافت پیوند را دارند که 190 نفر به صورت قطعی و حیاتی به این پیوند نیاز دارند.
شادنوش یادآور شد، برای هر دیالیز در روز 400 هزار تومان از خزانه کشور هزینه می شود.
وی با تاکید براینکه اهدای عضو مشارکت اجتماعی می خواهد و علم، ساختار و فرهنگ سه پایه اهدا هستند، افزود: برای ارتقای این فرهنگ علاوه بر ارتقای سطح دانش پرسنل که روند خوبی دارد، باید این فرهنگ نهادینه شود و سیستمی مدرن ایجاد شود.
این مسئول یادآور شد، روحانیت و مراجع دینی در محافل می توانند مردم را از اهمیت و ارزش بالای این اقدام آگاه سازند.
از سال 79 تا پایان سال گذشته به میزان 53 هزار و 715 مورد پیوند اعضای بدن در کشور انجام شده و هم اکنون 25 هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو قرار دارند.
7460/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي شادنوش اهداي عضو كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۹۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنگره سراسری پیوند کلیه ایران

عکاس امیر حسین جامه بزرگ

دیگر خبرها

  • گفتگو با رتبه اول مستندنگاری جشنواره پژواک
  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه
  • از اولین پیوند کلیه در ایران تا حس و حال اهداکنندگان
  • رتبه نخست ایران در پیوند کلیه در خاورمیانه
  • جراحی عجیب پیوند عضو برای اولین بار در کشور
  • پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • کالبدشکافی یک پیوند نامبارک
  • لیگ ملت‌ها: لیست قهرمان جهان و رقیب دوم ایران
  • اولین کنگره سراسری پیوند کلیه ایران
  • البرز رتبه هشتم کشوری در صدور مجوزهای برخط کسب و کار در کشور است