Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:12:35 GMT

مرور تاریخچه گیتار کلاسیک در جشنواره موسیقی فجر

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۴۰۵۱۸

مرور تاریخچه گیتار کلاسیک در جشنواره موسیقی فجر

تهران- ایرنا- «آنچه درباره گیتار کلاسیک می‌دانید» موضوع سخنرانی «سیمون آیوازیان» در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر است که ضمن سخنرانی در باره این موضوع، قطعاتی هم در این رابطه اجرا خواهد شد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا و به نقل از روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، سیمون آیوازیان موسیقی‌دان و نوازنده گیتار، در باره چگونگی اجرای این برنامه در جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر گفت: قرار است تا در یکی از مراسم جشنواره موسیقی فجر درباره گیتار کلاسیک سخنرانی کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنرانی، حول محور تاریخچه این ساز قدیمی خواهد بود. براساس این صحبت‌ها نیز یکی از شاگردان قدیمی‌ام به نام بابک ولی‌پور اجراهایی از دوره‌های رنسانس، باروک و کلاسیک خواهد داشت.
وی افزود: بعد از اجرای شاگردم خود نیز اجراهای کوتاهی به عنوان نمونه کار و به عنوان تحلیل موسیقی که درباره‌اش صحبت کرده‌ام رارئه خواهم کرد. این قطعات هر کدام به مدت 2 تا 3 دقیقه است.
این استاد دانشگاه در زمینه قابلیت نوازنده‌های ایرانی در حوزه گیتار کلاسیک افزود: شخصا در زمینه گیتار کلاسیک با آهنگسازهای ایرانی در ارتباط نبوده‌ام. برای همین متاسفانه در بخش سخنرانی‌ به نوازنده های قوی ایرانی در این زمینه نپرداخته‌ام. با این وجود نمی‌توان وجود چنین هنرمندانی را در عرصه موسیقی ایرانی دست‌کم گرفت و قدردان آنان نبود.
او درباره توجه به آهنگسازهای ایرانی که در جشنواره موسیقی فجر به طور ویژه ای به آن پرداخته شده است، گفت: در کنار آهنگسازهای ایرانی لازم است تا آهنگسازهای بزرگ اروپایی و آمریکایی نیز حضور داشته باشند تا در مقایسه با یکدیگر جذابیت جشنواره موسیقی افزایش پیدا کند.
آیوازیان هم چنین تاکید کرد: در حال حاضر نوازنده‌های اروپایی و آمریکایی زیادی هستند که می‌توانند در کنار نوازنده‌های ایرانی قرار گیرند و به جذابیت یک جشنواره بیفزایند. اما در این چند سال بیشتر به نوازنده‌های کشورهای همسایه توجه شده و همین باعث شده تا نوازنده های ایرانی و البته اروپایی به حاشیه رانده شوند.
او ادامه داد: در جشنواره های اینچنینی که می تواند بعد جهانی داشته باشد، همراهی آهنگسازان ایرانی با دیگر آهنگسازان دنیا رمز موفقیتی خواهد بود که نباید آن را از قلم انداخت.
سیمون هاروتیونی آیوازیان استاد دانشگاه، مدرس ، نوازندهٔ گیتار کلاسیک و فلامنکو و عکاس ایرانی ارمنی‌تبار است.
او یکی از اساتید مهندسی معماری در معتبرترین دانشکده‌های معماری در ایران و عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و مدرس دانشگاه خاتم تهران است.
این هنرمند در بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقات نوازندگی گیتار کلاسیک و فلامنکو شرکت داشته و بارها به عنوان سخنران در جشنواره‌ها و همایش‌ها حضور پیدا کرده‌است و از وی در مراسم‌هایی تجلیل به عمل آمده‌است که از آن جمله می‌توان به جشنواره‌های فجر، جوان، مسابقات گیتار کلاسیک و فلامنکو ایران، همایش سراسری فلامنکو ایران و جشنواره گیتار نوازان اصفهان شاره کرد.
سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ 24 تا 30 بهمن ماه سال جاری با دبیری دکتر شاهین فرهت در تهران برگزار می‌شود.
فراهنگ**9494** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره موسيقي فجر سخنراني پژوهشي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۰۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هم‌خوانی برای افزایش حال خوب در کنسرت خواننده پاپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه ای پروژه، علیرضا طلیسچی پس از اجرای ۲۹ فروردین ماه در هتل اسپیناس پالاس، یکشنبه دوم اردیبهشت میزبان مخاطبانش در برج میلاد تهران بود.

از نکات قابل توجه کنسرت‌ طلیسچی می‌توان به همخوانی تماشاگران در اجرای تمامی قطعات اشاره کرد که شور و هیجان این اجراها را چندبرابر کرده بود.

طلیسچی با برگزاری ۲۱ نوبت اجرا، پرکارترین خواننده فروردین ماه در حوزه برگزاری کنسرت به شمار می‌رود.

«زندگی جونم»، «تو فکر می‌کنی کی‌ای»، «نفس کی بودی تو»، «ای داد بر من»، «دیوونه دوست داشتنی»، «لیلا»، «یه دریا نریم»، «دل به دل»، «قاف» و «سختگیر»، «به تو چه»، «پاقدم» و «بی پناهی» ازجمله قطعات انتخابی طلیسچی برای اجرا در این کنسرت‌ها بودند.

اعضای ارکستر علیرضا طلیسچی را محمد عارف (گیتار نایلون)، پارسا رفیع (گیتار الکتریک)، نیما اشکباری (بیس)، امیرحسین آزموده (پرکاشن)، ادوارد دانیال زاده (درامز) و مسیح منتظری (گیتار الکتریک) به رهبری امیر بهادر دهقان نوازنده کیبورد تشکیل می‌دادند.

کنسرت علیرضا طلیسچی بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۳ در سالن رویال اسپیناس و دوم اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد به تهیه کنندگی موسسه فرهنگی هنری «نوای سپند» برگزار شد.

کد خبر 6085512 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • یک هم‌خوانی برای افزایش حال خوب در کنسرت خواننده پاپ
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود