تهران-ایرناپلاس- مرگ مشکوک زن 28 ساله که دادستانی ملکان آن را خودکشی اعلام کرده، بار دیگر نام سلمان خدادادی، نماینده ملکان را بر سر زبان‌ها انداخته است؛ نماینده‌ای که سال‌هاست پرونده‌اش با نام ز.ن یا همان زهرا نویدپور گره خورده است.

قریب 20 سال نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و چندین سال فعالیت به‌عنوان یک نیروی امنیتی از جمله مهم‌ترین سوابق سلمان خدادادی است. او که حالا در مظان یک اتهام اخلاقی قرار دارد، توانسته برای پنج دوره از مردم ملکان آذربایجان شرقی رأی کسب کند. هم‌زمانی طرح اتهام او در افکار عمومی و مرور سوابقش، سوالات زیادی را به‌وجود آورده است. از جمله اینکه چگونه فردی با حواشی زیاد در دوره‌های پیاپی از سوی مردم انتخاب می‌شود؟ ملکان با جمعیتی نزدیک به چهل هزار نفر هرچند کوچک است، اما این سؤال جدی مطرح می‌شود که چگونه هربار مردم نام فردی را به صندوق انداخته‌اند که حواشی زیادی داشته است؟ جدای از این، چگونه نهادهای نظارتی از جمله شورای نگهبان و خود مجلس شورای اسلامی نیز با وجود طولانی بودن سابقه اتهامات به او، مانع حضور ممتد او در خانه ملت نشدند؟

مرور زندگی سیاسی خدادادی شاید کمکی به روشن شدن پاسخ‌ این سؤالات داشته باشد. خدادادی سال 41 در ملکان متولد شد. او قبل از پوشیدن ردای نمایندگی مجلس، فرمانده سپاه ملکان و معاون مدیرکل اطلاعات استان آذربایجان شرقی و استان اردبیل بود. برای اولین بار در دور چهارم مجلس، نامزد انتخابات از حوزه انتخابیه بناب و ملکان شد که نتوانست رای مردم را کسب کند و از راهیابی به مجلس بازماند. اما ناامید نشد و چهار سال بعد بار دیگر شانس خود را برای نمایندگی امتحان کرد.

حضور او در مجلس از همان ابتدا با حاشیه همراه بود. مردم بناب به نتیجه انتخابات معترض بودند و خدادادی را به‌عنوان نماینده خود قبول نداشتند. با این حال، نتیجه انتخابات تأیید شد و خدادادی چهار سال در مجلس پنجم حضور داشت.

**آغاز دردسرهای خدادادی

او در انتخابات مجلس ششم هم شرکت کرد، اما این دور از انتخابات با دور پنجم تفاوت داشت و خدادادی دیگر دردسر دور قبل را نداشت. حوزه انتخابیه ملکان از بناب جدا و یک حوزه مستقل شده بود. از این رو، خدادادی بدون حاشیه وارد مجلس اصلاح‌طلب ششم شد. هرچند خدادادی در انتخابات مجلس هفتم نیز آرای مردم حوزه انتخابیه خود را کسب کرد، اما در انتهای دوره نمایندگی‌اش با مشکل مواجه شد.

در حالی که انتخابات مجلس هشتم برگزار شده و عمر مجلس هفتم رو به پایان بود، بازداشت نماینده ملکان خبرساز شد. روایت‌های متفاوتی برای بازداشت خدادادی در همان زمان مطرح شد. برخی آن را اتهام اخلاقی می‌گفتند و عده‌ای هم ماجرای تحقیق‌وتفحص از قوه قضاییه را دلیل بازداشت خدادادی اعلام می‌کردند که البته همان زمان، غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم چنین ارتباطی را رد کرده بود.

**تصویب اعتبارنامه با لابی پزشکیان

زمان بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس هشتم که رسید، پشت پرده ماجرای بازداشت کوتاه‌مدت نماینده ملکان تا حدی افشا شد. شعبه 13 بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس هشتم به ریاست روح‌الله حسینیان با اعتراض فاطمه آلیا، اعتبارنامه خدادادی را رد کرده بود. به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ 24 مرداد 87 ، رد اعتبارنامه او به دلیل مسائل اخلاقی بود.

بر اساس گزارش این روزنامه، اعتبارنامه خدادادی در حالی در مجلس هشتم به تصویب رسید که لابی نمایندگان ترک‌زبان به‌ویژه مسعود پزشکیان در مقام دفاع از او در جلسه غیرعلنی باعث شد نمایندگان اعتبارنامه نماینده ملکان را مورد تایید قرار دهند.

**ردصلاحیت در انتخابات مجلس نهم و ورود به وزارت خارجه

در طول چهار سال تکیه خدادادی بر صندلی سبز رنگ بهارستان در قامت نماینده مردم ملکان، خبری از نتیجه بررسی پرونده‌ای که به خاطر آن بازداشت شده بود نشد، اما با پایان عمر مجلس هشتم، او دیگر نتوانست در رقابت‌های انتخابات مجلس نهم شرکت کند، چرا که شورای نگهبان این بار صلاحیت او را تأیید نکرد. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، خدادادی در 26 فروردین سال 93 با حکم محمدجواد ظریف به سمت مشاور وزیر امور خارجه منصوب شد.

**تأیید صلاحیت در دقیقه 90 برای انتخابات مجلس دهم

ردصلاحیت در انتخابات مجلس نهم اما باعث نشد خدادادی برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام نکند. او به وزارت کشور رفت و از حوزه انتخابیه ملکان داوطلب نمایندگی مجلس شد، این بار هم صلاحیتش از سوی شورای نگهبان مورد تایید واقع نشد. با این حال، نظر شورای نگهبان در دقیقه 90 تغییر کرد و صلاحیت خدادادی برای انتخابات مجلس دهم تأیید و به موجب آن، او با رای حوزه انتخابیه‌اش راهی بهارستان شد.

**حضور پرحاشیه در مجلس دهم

حضور خدادادی در پارلمان دهم از همان ابتدا پرحاشیه بود. در حالی که اتهاماتی متوجه او بود، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شد که اعتراض‌‌هایی از سوی افکار عمومی به همراه داشت. اما حضور او زمانی در مجلس حاشیه‌سازتر شد که در ویدیویی فردی با نام زهرا نویدپور ادعا می‌کرد از سوی نماینده ملکان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

بعد از این ویدیو نیز فایل صوتی گفت‌وگوی منتسب به زهرا نویدپور و سلمان خدادادی منتشر شد که در آن این گونه مطرح می‌شود که نماینده مجلس با زبان آذری نویدپور را تهدید می‌کند. نماینده ملکان همان زمان یعنی در تیر ماه سال 97 انتساب این فایل صوتی به خود را تکذیب کرد و مدعی شد دفتر خیابان ولیعصر که در فایل صوتی به آن استناد شده، متعلق به او نیست.

**مرگ مشکوک زهرا نویدپور

6 ماه بعد از انتشار این فایل صوتی، اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم در خبری اعلام کرد جسد زهرا نویدپور در منزلش پیدا شده است. دادستانی شهرستان ملکان دو روز بعد از انتشار خبر مرگ زهرا نویدپور بیانیه داد و اعلام کرد علت مرگ او «در ظاهر» خودکشی بوده است.

با انتشار این خبر، بار دیگر پای سلمان خدادادی به میان آمد و پرونده بسته نشده و قدیمی نماینده مردم ملکان دوباره باز شد. سایت رویداد24 هم اعلام کرد طبق بررسی‌های میدانی خبرنگارش مشخص شد دفتر مورد ادعای مرحوم نویدپور در خیابان ولیعصر وجود دارد و به اسم سلمان خدادادی است.

گذشته از مشخص شدن دلیل مرگ مشکوک زهرا نویدپور، افکار عمومی خواستار بررسی اتهامات متوجه نماینده ملکان است. تاکنون علیرضا سلیمی، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خواسته است هر کس مستندانی درخصوص سلمان خدادادی دارد به این هیأت ارائه کند.

**پرونده نماینده ملکان بعد از گذشت یک دهه بسته می‌شود؟

حالا هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در حالی قرار است به این موضوع وارد شود که زهرا نویدپور پیش از مرگش مدعی شده بود از سلمان خدادادی به این هیأت شکایت برده، اما نتیجه‌ای نداشته است. علاوه بر این، حواشی پیرامون نماینده ملکان از مجلس هشتم به این سو هر از چندگاهی در رسانه‌‌ها مطرح می‌شد، اما مجالس هشتم و دهم لزومی ندیدند به این موضوع رسیدگی کنند؛ به‌ویژه آن که این نماینده مجلس برای انتخابات مجلس نهم ردصلاحیت شده بود و در انتخابات مجلس دهم هم در دقیقه 90 تأیید شد.

باید منتظر ماند و دید با مرگ مشکوک زهرا نویدپور و حساسیت افکار عمومی، بعد از گذشت بیش از یک دهه، به اتهاماتی که پیرامون نماینده ملکان وجود دارد رسیدگی می‌شود؟!

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

خبر بعدی:

نگاهی به آیین نوروز از گذشته تا به امروز در کردستان

جمال احمدی‌آیین، پژوهشگر تاریخ کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: مقوله نوروز را در دو بخش با این عنوان اینکه «چرا نوروز برای کُردها بااهمیت‌ بوده است؟» و اینکه «از گذشته تاکنون چه آیین و آداب و رسومی در ایام نوروز در کردستان مرسوم بوده است؟» باید بررسی کرد.
وی افزود: اینکه چرا نوروز برای زاگرس‌نشین‌ها و به طور کلی برای ساکنان فلات ایران دارای اهمیت بوده است، به نحوه زندگی مردمان اواخر دوره عصر مس برمی‌گردد؛ در آن زمان 500 سال بارندگی مداوم به وقوع پیوست که در این مدت، بسیاری از دشت‌های فلات ایران به زیر آب رفت و عملا امکان ادامه‌ زندگی را در دشت‌ها را از بشر گرفت، به این ترتیب مردم مجبور شدند از دشت‌ها عقب‌نشینی کرده و به ارتفاعات و کوه‌های زاگرس و البرز پناه بیاورند. البرز به دلیل خاصیت صخره‌ای خود جای خوبی برای زندگی نبود، اما زاگرس به دلیل تپه ماهورهایش امکان زندگی بیشتری را برای انسان فراهم کرد.
این پژوهشگر کردستانی عنوان کرد: بشر شش هزار سال پیش ابزار بسیار اندکی را برای زندگی داشت و بسیاری از مهارت‌های ابزارسازی، غذاسازی، ذخیره‌ غذا و... را که بشر امروزی به آن دست پیدا کرده، نداشت، در این عصر وقتی زمستان فرا می‌رسید، انسان‌ها دچار مشکلات بسیار زیادی می‌شدند، علاوه بر مشکل تهیه‌ غذا، دچار سرمای کوهستان هم می‌شدند، چون نه لباس مناسبی داشتند و نه حیوانی برای تغذیه؛ اما در قبل از آن ییلاق - قشلاق‌های وسیع با مسافت‌های طولانی را انجام می‌دادند و در نتیجه بدنشان به سرماهای طاقت فرسا عادت نداشت و وسیله ارتزاق آنها هم فقط شکار بود.
وی ادامه داد: در زمستان‌های آن زمان به دلیل بحران غذا، سرما و تهدید از جانب حیوانات درنده، بسیاری از انسان‌ها تا هنگام فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا می‌مردند و آنهایی که زنده می‌ماندند، پیکر نیمه جان و گرسنه‌‌ خود را به بهار می‌رساندند. به همین دلیل مجبور شدند مهارت‌هایی را برای رفع نیازهایشان یاد بگیرند؛ به این شیوه که حیوانات را برای تامین غذای خود و گیاهان را نیز به منظور کشاورزی اهلی کردند و در این زمان کم کم فرهنگ یکجانشینی و ایجاد تمدن‌های کوچک، مهارت بافندگی، ساخت ابزارهای کارآمدتر و ... شکل گرفت.
احمدی آیین اعلام کرد: در آن زمان، مهم‌ترین وسیله آسایش نسبی و ابزار زندگی مردم فقط آتش بود، آتش به آسانی به دست نمی‌آمد، بنابراین مجبور بودند آتش را حفظ کنند و نگذارند خاموش شود، به همین دلیل یک مجموعه نگهبان دایمی را برای آتش تعیین می‌کردند. از این رو آتش مورد احترام ویژه قرار گرفت، با پایان یافتن عصر مس و آن بارندگی طولانی مدت، دشت‌ها خشک شدند، بشر کم کم به دشت‌ها روی آورد و به شکار حیوانات پرداخت، زاگرس نشینان به دلیل وجود خاک حاصلخیز و آب و هوای عالی در جلگه خوزستان ساکن شدند. بشر رمز و راز و مهارت‌های خود را به این جلگه برد و تمدن بین النهرین و سایر تمدن‌ها نیز کم کم تشکیل شدند. مردمی که وارد دشت‌ها شدند نوروز و مراسم‌ها و آداب و رسومشان را به دشت‌ها بردند که کم کم دچار تغییر شد، اما کُردها چون در کوهستان‌ها باقی ماندند، مراسمشان دستخوش تغییرات بسیار کمی شده که بازمانده رسوم چند هزار سال پیش است.
رویش اولین سبزه، نماد آمدن نوروز در گذشته
وی ادامه داد: بشر آن زمان، دارای تقویم نبود و ممکن بود ، زودتر از فرا رسیدن فصل بهار هوا گرم شود که با مشاهده رویش اولین سبزه همان وقت را به عنوان نوروز و فرارسیدن فصل بهار در نظر می‌گرفتند.

این پژوهشگر کُردستانی دلیل برپایی نوروز زودهنگام در برخی از روستاهای منطقه کردستان به ویژه در منطقه اورامان را همین مسئله دانست و گفت: با توجه به اینکه از ابتدا، رویش سبزه در دشت و کوه‌ها خبر از آمدن بهار می‌داد، هم اکنون هم در بسیاری از روستاهای اورامان کردستان، نوروز براساس رویش سبزه جشن گرفته می‌شود و این سنت ریشه در گذشته دارد.
وی نبود تقویم را در آن زمان باعث به وجود آمدن معضلات اساسی عنوان کرد و افزود: بعدها به دستور جلال‌الدین ملکشاه؛ عمر خیام با تدوین تقویم جلالی، مبنای دقیقی را برای روز اول سال پیدا کرد. او که منجم و ریاضیدان بزرگی بود، عبور خورشید از مدار نیمکره جنوبی به نیمکره شمالی را که در اصطلاح نجومی به آن اعتدال ربیعی می‌گویند و از آن لحظه به بعد زاویه‌ تابش خورشید تغییر می‌کند و اندک اندک بر حرارت تابش او افزوده‌تر می‌شود، مبنای آغاز سال و نوروز قرار داد و با محاسبه‌ دقیق توانست زمان دقیق گردش خورشیدی را به دست بیاورد. جالب است که تقویم خیام که به تقویم جلالی یا شمسی کنونی مشهور است آنقدر دقیق است که بر اساس بررسی‌ها در طی زمان بسیار طولانی، درصد خطای بسیار ناچیزی را دارد.

احمدی آیین عنوان کرد: از وقتی که تقویم خورشیدی ابداع و براساس آن نوروز تعیین شد، روز اول سال و نوروز هم براساس همان تقویم جشن گرفته ‌شد در حالیکه سبزه اکثر مواقع بر روی زمین وجود نداشت. زیرا گاهی تا اردیبهشت ماه برف بر زمین وجود داشت و سبزه‌ای برای نوید فرا رسیدن نوروز وجود نداشت، پس در آن موقع با رویاندن سبزه در ظرفی کوچک در خانه به پیشواز نوروز می ‎ رفتند که این اتفاق رفته رفته به یک سنت تبدیل شد.
این پژوهشگر کردستانی همچنین گفت: برافروختن آتش در ابتدای سال نیز به معنای پرستش آن نبود، بلکه مردم به دور آتش، رقص آیینی(هه‌لپرکی) می‌کردند.
چهارشنبه سوری در کردستان
وی در ادامه با اشاره به اینکه مراسم نوروز در کردستان با آیین چهارشنبه سوری شروع می‌شد، گفت: در کردستان چهارشنبه سوری به «کوله چوارشمه» مشهور بود؛ کُردها در آخرین چهارشنبه سال، خانه را جارو می‌کردند تا پلیدی‌ها و زشتی‌ها را بزدایند و سپس جارو را در کوزه‌ای قدیمی آتش زده و خاکستر ناشی از سوزاندن پلیدی‌ها را با همان کوزه در بیرون از خانه بر زمین می‌کوبیدند و این روز به هیچ عنوان با آتش بازی همراه نبوده است.
احمدی آیین همچنین بیان کرد: همچنین در شهر سنندج و در آخرین چهارشنبه سال، رسمی با عنوان «دواخانه» وجود داشته است که این رسم حدود 200 سال پیش به وسیله‌ شاهزاده‌هایی که از تهران به سنندج آمدند و با کُردها ازدواج کردند، به این منطقه نیز آمد و مرسوم شد؛ به این شیوه که بعضی از زنان به دباغ‌خانه (جایی که پوست حیوان و چرم را دباغی می‌کردند) می‌رفتند و پس‌آب حاصل از شستن پوست دباغی شده را به صورت خود می‌مالیدند، چون اعتقاد داشتند که این کار بخت آنان را باز می‌کند و خوشبختی می‌آورد.

این پژوهشگر کُرد ذکر کرد: البته برخلاف برخی مناطق ایران که در روز چهارشنبه سوری آتش برپا می‌کنند، ما کُردها فقط در روز نوروز آتش روشن کرده و جشن می‌گیریم و همزمان با روشن شدن آتش رقصی آیینی هم اجرا می‌شود، در واقع نوروز کُردها به جز بر افروختن آتش، چیز دیگری نداشته است.
پیشنیه نوروز در کردستان
وی با بیان اینکه در حال حاضر در هر منطقه‌ای نوروز با رسوم خاص خود برگزار می‌شود؛ به تشریح نحوه بزرگداشت نوروز در شهر سنندج پرداخت و گفت: در شهر سنندج حفظ طبیعت برای مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده چون معتقد بودند که کمترین آسیب باید به محیط زیست باید وارد ‌شود، به همین دلیل پوش و خاشاک را جمع آوری می‌کردند و از چوب درختان برای آتش شب نوروز استفاده نمی‌کردند.
احمدی آیین ادامه داد: همچنین در میان کُردها مرسوم بوده که معده گاو و گوسفند ذبح شده را می‌آوردند و در آن می‌دمیدند، پس از بستن منفذ‌هایش، آویزان می‌کردند تا خشک شود و در واقع به شکل بادکنک امروزی درآید که اکثرا در قصابی‌ها آن را برای شب نوروز می‌فروختند. در شب نوروز این کیسه‌ها پر باروت می‌کردند و منفجر می‌کردند که صدای مهیبی می‌داد.

وی اضافه کرد: کار دیگری نیز که در زمان صفویه به بعد در این منطقه مرسوم شد این بود که دو ماده سنتی «زرنیخ و کلوریات» را جدا جدا می‌کوبیدند و سپس در داخل یک دستمال با یکدیگر می‌بستند که وقتی بر روی زمین می‌کوبیدند منفجر می‌شد، البته بی خطر هم بود.
این پژوهشگر ذکر کرد: حکومت نیز در زمان تحویل سال توپ شلیک می‌کرد که این نوع توپ اثر تخریبی نداشت و فقط صدای مهیبی داشت.
وی در ادامه به دیگر رسومات نوروز در کردستان اشاره و تصریح کرد: مردم یک روز قبل از تحویل سال یا آخرین شب جمعه سال به سر مزار مردگان خود می‌رفتند و دعا و فاتحه نثار روح درگذشتگان خود می‌کردند. همچنین مرسوم بوده که برای خانواده‌های عزادار لباس نو می‌بردند تا عزایشان را بشکنند و یا به احترام خانواده‌هایی که عزادار بودند و اولین جشن مرده(نوجشن) آنها محسوب می‌شد همسایه آنها آتش نوروز را برپا نمی‌کردند.
احمدی آیین اعلام کرد: رسم دیگری نیز که در منطقه کردستان وجود داشته است بردن عیدانه برای نوعروس‌ها و دختران نامزد کرده از سوی خانواده داماد با عنوان (خوانچه) بوده که شامل کله قند، لباس، عطر، آینه و شمعدان، آجیل، میوه، شیرینی و حتی غذا بوده که برای هر عروس بسته به توانایی خود از پنج تا 10 خوانچه را می‌بردند.

وی گفت: زنان در روز آخر سال، تخم مرغ می‌پختند و سپس با پوست پیاز یا رنگ‌های رنگرزی، آنها را تزیین می‌کردند و روز بعد بر روی سفره می گذاشتند.
این پژوهشگر کردستانی تاکید کرد: در گذشته کُردها در غروب یک روز قبل از سال نو، آتش نوروز را به وسیله پوش و خاشاک برپا می‌کردند و جهت جلوگیری از آسیب به طبیعت، حتی از چوب درختان برای برافروختن آتش استفاده نمی‌کردند.
سفره هفت سین در گذشته کردستان وجود نداشته است
وی با اشاره به اینکه سفره هفت سین در گذشته‌های دور کردستان وجود نداشته است، گفت: مردم کردستان، وقتی نوروز را جشن می‌گرفتند چند محصول ساده‌ طبیعت را در سفره‌ می‌گذاشتند اما تصور می‌رود که هفت مورد نبوده و در واقع نمی‌توان گفت که همه‌ آنها نیز با حرف «س» آغاز شده باشد. بیشتر آینه، شمعدان، سبزه، تخم مرغ پخته رنگ شده و تنگ بلورین شربت می‌گذاشتند.
احمدی آیین ادامه داد: در روز عید نوروز خانواده‌ها به دور یکدیگر برای تبریک عید جمع می‌شدند، سپس مردها به خدمت بزرگان شهر می‌رسیدند و عید را تبریک می‌گفتند، نهار روز عید هم در سنندج معمولاَ شامل رشته پلو بوده است. بعد از این دید و بازدیدها دیگر مراسمی تا روز طبیعت وجود نداشته است که مردم در آن روز به باغ‌های اطراف شهر می‌رفتند.
تفاوت نوروز کنونی با گذشته
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر ایرادهای زیادی به رسومی که در نوروز باب شده، وارد است، از جمله اینکه مردم هم در روز چهارشنبه سوری و هم نوروز آتش روشن می‌کنند، در صورتی که در گذشته فقط در روز نوروز آتش روشن می‌کردند. کُردها در گذشته دور، فقط یک آتش روشن می‌کردند و همه دور آن پایکوبی می‌کردند اما اکنون این رسم بسیار کمرنگ شده و در واقع تحریف شده است که باید حل شود. هرچند خوشبختانه دو سال است که آقای صیدی شهردار محترم سنندج با تلاش بسیار این سنت کهن را زنده کرده است یعنی شهرداری برای جمعیت مشتاق فقط یک آتش را برپا می‌کند که تاثیر فراوانی در جلوگیری از تخریب درختان طبیعت دارد و اساس اقدام فرهنگی باهم بودن و با هم جشن گرفتن را دوباره نهادینه می‌کند که جای تقدیر دارد.

احمدی آیین عنوان کرد: آتش روشن کردن به صورت جدا جدا، باعث از بین رفتن تعداد بسیار زیادی از درختان و در نتیجه تخریب محیط زیست می‌شود و همچنین اینکه طنین صداهای مهیب موادمنفجره، آسیب‌های جسمی و صرف مبالغ هنگفتی برای خرید این وسایل، از دیگر اشکالات برپایی نوروز کنونی است.
وی در پایان یادآور شد: مردم بیشتر باید به جنبه‌های همبستگی و همدلی نوروز توجه کنند، چون نوروز بهانه‌ای برای در کنار یکدیگر بودن و رسیدگی به خانواده‌های بی‌بضاعت و نیز فراموش کردن بدی‌ها و دلخوری‌های میان مردم در یکسال گذشته است.
انتهای پیام

فردوسی‌پور: اجازه پخش برنامه 90 را ندادند| فرزندم را با پست و مقام معاوضه نمی‌کنم

رئیس بانک مرکزی: نرخ ارز به آرامی در حال کاهش است| چه کسانی می‎خواهند دلار گران شود؟

فروشگاه رفاه کرمان در آتش سوخت

کلیدواژه: سياسي ايرناپلاس سلمان خدادادي

منبع این خبر، وبسایت www.irna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۳۴۳۶۵۲ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • 3 فوتی در تصادف سمند با جدول
  • حادثه رانندگی در شهرستان ملکان، ۳ فوتی برجای گذاشت
  • عنوان سال به بنر و همایش خلاصه نشود/اظهارات تند امام جمعه گچساران در خصوص حواشی جشن روز پدر
  • نشاط و آینده روشن، آرزوی «فرهاد اصلانی» برای مردم ایران
  • مهاجری: چشم‌انداز ماشین‌سازی تبریز بسیار روشن است
  • باید با منابع بی نظیر و خدادادی داخلی کشور را اداره کنیم
  • لغو دریافت عوارض بلیت سینما‌ از سوی شهرداری/ اصفهان میزبان جشنواره فیلم کودک/ حواشی حضور خواننده قدیمی در یک فیلم
  • تصادف در ملکان با 3 کشته
  • حادثه رانندگی در ملکان 3 کشته بر جای گذاشت
  • سانحه رانندگی مرگ باردر ملکان
  • نقش اراذل و اوباش در ماجرای شهادت حضرت زهرا(س)
  • دختر سخنور و دانشمند علی(ع) و فرزند شجاع و پارسای زهرا(س)/ زینب کبری(س)؛ پاسدار بزرگ ارزش‌ها
  • چهره‌های خبرساز سال ۹۷ در عرصه فرهنگ چه کسانی بودند؟
  • حواشی سخنرانی رهبری در حرم‌ مطهر رضوی
  • حواشی سخنرانی رهبرانقلاب در حرم‌مطهر
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی در بویین زهرا
  • شهرکردی ها با روشنایی چراغ وارد سال نو شدند
  • شهرکردی ها با چراغ وارد سال نو شدند
  • یک نماینده مجلس: استانی شدن انتخابات باعث فراموشی شهرهای کوچک می‌شود