به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت زمان شاهد کم ارزش شدن تئاترهای فاخر و واقعی شده ایم و در عوض پول، معیاری شده است برای تعیین ارزش برنامه های مختلف در تئاتر که می تواند آسیبی جدی به ساختار این هنر وارد کند.

 

 

بیشتر بخوانید: پشت سر گذاشتن محدودیت‌ها با برداشتن گامی بلند در جهت ساخت انیمیشن‌

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی انتهای پیام/   وقتی تئاتر فاخر دیگر جایی در هنر نمایش ندارد + فیلم

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

عشق و انتظار از زاویه «دیگری»

این روزها نمایش «دیگری» به نویسندگی احسان روحی و کارگردانی محمود کریمی و مسعود ذکاوت در سالن بهار مجموعه تئاتر شهر مشهد روی صحنه است.

نمایشی که با صحنه‌ای تاریک و پر از شمع مواجه‌ایم. نمایشی سراسر از عشق و انتظار دو زن و یک مرد. نصرت، مردی مهربان، بازنشسته و اهل کرمان که به عشق دیار امام رضا(ع) در مشهد ساکن شده و به روایت نعیمه عشرت‌آبادی، همسرش در تمام زندگی سراسر از عشقشان روزگار را کنار هم گذرانده‌اند، تنها خلأ این زندگی عاشقانه، نداشتن فرزند است و به یکباره حضور یک زن به نام مائده و اتفاقاتی که موجب می‌شود، تعلیق داستان زیبای نمایش، مخاطب را تا انتها با خویش، ۷۵ دقیقه ترغیب کند. نمایشی که در سکون و انتظار پیش می‌رود و اشاره به جغرافیای مشهد و امام رضا(ع) از ویژگی این نمایش است که برای مخاطب مشهدی و سایر استان‌های کشور دارای قرابت و آشنایی و همذات پنداری است. «دیگری»، نمایشی مبتنی بر متن و بازیگر محور است. حضور بازیگران خوبی مانند پرستش سلطانی، نسرین ذبیحی و همچنین حضور خود احسان روحی، نویسنده نمایش در قالب ایفای نقش بازنشسته‌ای با لهجه کرمانی سبب می‌شود که تماشاگر نمایش را ترغیب کند و تا انتها سالن نمایش را ترک نکند. در بحث کارگردانی، محمود کریمی را که پیش از این بیشتر به عنوان یکی از طراحان نور خوب صحنه‌های تئاترمی‌شناسیم، بارها و بارها درخشیده است. این باراو را در سومین تجربه کارگردانی می‌بینیم. کارگردانی که متفاوت است.

 تعلق خاطر

نویسنده و بازیگر نقش مرد این نمایش، متولد ۱۳۶۱ مشهد، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره انتخاب این سوژه می‌گوید: ایده و سوژه در ذهن یک نویسنده زیاد است و شاید در هر دوره‌ای تعلق خاطری به یک چیزی موجب می‌شود به سراغ سوژه‌ای خاص برود. من معمولاً سعی کردم خودم را محدود نکنم.

 عشق با زاویه دیگر

احسان روحی که در حوزه اجرا بیش از۱۵ اثر صحنه و در زمینه نویسندگی و کارگردانی تئاتر و سینما و در حوزه‌های مختلف اجتماعی، کلاسیک، کمدی و... در رزومه خویش دارد، می‌افزاید: نگاه اولیه من در این نمایش، بحث مشهد، جغرافیا و اقلیمی است که در آن زندگی می‌کنم و آن را پررنگ ببینم. بحث معنوی، اجتماعی و قصه‌ای که در دل آن یک پیرنگ یا تم عشق را درون خودش دارد و تلاش کردم به عشق از یک زاویه جدید بپردازم.

این نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر درباره تکنیک نوشتاری این نمایش که قابلیت فیلم‌نامه تراژدی عاشقانه هم دارد، بیان می‌کند: نمایش «دیگری» از تکنیک نوشتاری در حوزه روایت‌شناسی است که چندین سال مشغول پژوهش این نوع تکنیک هستم که خروجی آن، این نمایش شد.

  از مشهد تا کرمان

روحی درباره همذات پنداری مخاطب مشهدی و غیرمشهدی با آدرس‌های جغرافیایی مشهد مانند فلکه آب، خیابانی که منتج به حرم آقا می‌شود و امام رضایی بودن آن و انتخاب شخصیت نصرت به عنوان یک فرد کرمانی می‌گوید: خیلی ازشهرها در ذهنم بود اما قرابت و سبک زندگی مردم و ادبیات فولکلوری که ما بیشتر به جنوب خراسان نزدیک هستیم، موجب شد کرمان را انتخاب کنم که گرمای استعاره جاده کرمان به مشهد، استعاره‌ای برای تداعی گرمای این عشق بود.

 شیوه سکون در کارگردانی

وی درباره شیوه سکون کارگردانی در این نمایش هم می‌گوید: به طور قطع درباره کارگردانی به سلیقه کارگردان برمی‌گردد. شاید اگر من خودم نمایش را کارگردانی می‌کردم، سراغ شیوه و طراحی صحنه دیگری می‌رفتم. این شکل از کارگردانی هم انتخاب هوشمندانه‌ای بود اما شاید چون ما به عنوان مخاطب کمتر با این شیوه مواجه می‌شویم، کمی برایمان ناآشناست زیرا با نمایشی که کمتر میزانسن به عنوان آن تعریفی که از میزانسن داریم و با آن مواجه‌ایم، بود. این هنرمند شهرمان خاطرنشان می‌سازد: من هم از این نوع کارگردانی استقبال کردم. به نظر من تجربه جدیدی برای من در بازیگری بود. مخاطب شاید در جاهایی در بحث کارگردانی توقع بیشتری داشته باشد اما ما هم در بحث بازیگری سعی کردیم در بخش‌هایی روی بازی کنترل داشته باشیم تا آن حسی که مخاطب می‌خواهد از اثر بگیرد در او ته نشین شود و تصویرهای اضافی را کم کنیم. به هرحال جسارت کردن و به سمت این نوع کارگردانی رفتن کار ساده‌ای نیست.

 از تئاتر تا سینما

وی در ادامه با بیان این نکته که در حال حاضر درگیر فیلم‌نامه یک اثرسینمایی جدید است، اظهار می‌دارد: تله فیلم قبلی من به نام «دانگل» در مرحله پخش قراردارد و بزودی کار بعدی من در حوزه سینما در مرحله ساخت قرار می‌گیرد و اجرای یک نمایش را هم بزودی در برنامه داشتم و دارم. این کار به سفارش خود محمود کریمی نوشته شد و از طرفی نقش جذاب و بعد از دوسال دوباره به عنوان بازیگر حضور در صحنه تئاتر برایم جذاب بود و در این سال‌ها اگر چه مرا بیشتر با عنوان نویسنده و کارگردان در فضای هنری می‌شناسند اما بیش از پنج حضور به عنوان بازیگرهم دارم. در این نمایش نقش مرد را دوست داشتم و دلم می‌خواست نقش «نصرت» در ذهن مخاطب ماندگار بماند.

 

«دیگری» عرض ارادت به امام رضا (ع)

کارگردان این نمایش، متولد ۱۳۶۴ مشهد و فوق دیپلم انیمیشن است. محمود کریمی در بحث کارگردانی نیز سومین تجربه کار صحنه‌ای خویش را با این نمایش به اجرا درآورده است. وی درباره علت کارگردانی این نمایش می‌گوید: در درجه اول یک عرض ارادت خاصی بود که نسبت به مشهد، بخصوص امام رضا(ع) همه ما داریم و برای من هم، همین حس بود. کار دلی بود و ازطرفی با موضوعیت رضوی برایم اولویت داشت و روز میلاد آقا شروع اجرای کار بود. کریمی بیان می‌دارد: برای سال ۹۸ برنامه‌ریزی کردم که کارهای متفاوتی را در زمینه کارگردانی، بازیگری و... داشته باشم و فقط محدود به کار در زمینه طراحی نور در تئاتر نباشم. وی درباره شیوه اجرای این نمایش که سکون بود، نیزمی‌گوید: اتفاقی که در نمایش‌نامه درحال رقم خوردن است، انتظاری است که این آدم‌ها دارند و به واسطه همین، این انتظار هم در تماشاچی انتقال می‌یابد. این درحالی است که درهر لحظه بازیگران یا شخصیت‌های نمایش می‌توانند به هم نگاه کنند، صحبت کنند و رودرروی هم قرار بگیرند اما ما تماشاچی را هم برای این اتفاق منتظر گذاشته‌ایم. حتی تا لحظه پایانی که دختر نمایش ما بلند می‌شود.

 روایتی بودن را دوست دارم

کارگردان نمایش «دیگری» خاطرنشان می‌سازد: به واسطه طراحی صحنه‌ای که برای کار در نظر گرفته شده، هرکدام از شخصیت‌ها یک داستان را روایت می‌کنند. یک داستان ثابت از نگاه شخصی خودشان و نمی‌خواستم آن‌ها را روبه‌روی هم قرار بدهم و این روایت گونه بودن آن و داستان‌گویی بودن را دوست داشتم. وی درپاسخ به آنکه در سینما درفیلم «مسافر» کار بهرام بیضایی هم با همین شیوه روایت را دیدیم. اما یک روایت و درادامه بازی‌ها در این نمایش چرا گاهی این نمایش به سمت نمایش‌نامه‌خوانی نزدیک می‌شود، توضیح می‌دهد: از این شیوه چندسالی است که کارگردان‌ها به دلیل عدم پذیرش مخاطب کار نمی‌کنند. تماشاچی‌ها معمولاً به سمت کارهای خلاقانه، داشتن جذابیت‌های بصری و چینش‌ها رفته‌اند. اما در این نمایش درهمان حرکت‌های کم، نشستن‌ها و جزئیات پراز میزانسن‌هاست که این را در اجرای خوب بازیگران می‌دانم. در چند سال گذشته اگرچه کمتر این شیوه اجرایی دیده شده، اما این نمایشنامه من را به سمت و سوی این نوع کارگردانی هدایت کرد. نمایش «دیگری» در ژانر درام اجتماعی هرشب از ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه بهار مجموعه تئاتر شهر مشهد برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

احمدی‌نژاد خواستار مذاکره ایران با امریکا شد؛ مذاکره درباره مسائل اساسی مهم‌تر از "برجام" است

احمدی‌نژاد خواستار مذاکره ایران با امریکا شد؛ مذاکره درباره مسائل اساسی مهم‌تر از حیات یا مرگ "برجام" است

مشاوران موسوی: چه شد «وعده رفع حصرت» آقای روحانی؟ میرحسین هفته پیش را یک‌سره در بیمارستان بود

کلیدواژه: سینما تئاتر دانلود فیلم بیست و سی

منبع این خبر، وبسایت www.yjc.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۳۴۴۹۷۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • تابستانه تئاتر در نظرآباد
  • تجارت پرسود و پردردسر / بیت‌کوین چطور تولید و استخراج می شود؟
  • هدف جایزه خرم، یادآوری آثار موسیقی فاخر ایران است/راه مقابله با موسیقی بد، حذف آن نیست
  • آغاز پخش یک سریال نمایشی جدید
  • آغاز پخش یک سریال نمایشی با همکاری ۲ شبکه رادیویی
  • سه رویکرد بدبینانه، خوش‌بینانه و واقع‌گرایانه به کافه‌‌نشینی/ لزوم تعیین راهبرد «مصرف و مشارکت» در کافه‌ها
  • اعتراض مدنی به چند همسری عهد قاجار با چاشنی انتقاد زنانه
  • هدف جایزه خرم یادآوری آثار موسیقی فاخر ایران است/می‌خواهیم با کشور‌های فارسی زبان نوای خرم را بین المللی کنیم/راه مقابله با موسیقی بد، حذف آن نیست
  • آغاز پخش سری جدید «شب‌های هنر» در شبکه ۴
  • صندوق بین‌المللی پول: دلار بیش از حد گران است
  • ارتباطات ناسالم نهادهای دولتی با مشروعیت حکومت چه می‌کند؟
  • جزئیات دوره هنرهای نمایشی مکتب مهر اعلام شد
  • اعلام جزییات دوره هنرهای نمایشی مکتب مهر
  • هنرمندان تئاتر کردستان برای تماشای نمایش به تهران آمدند
  • سیاوش طهمورث: صحنه هنر مقدس است جای پولشویی نیست/ این باندبازی‌ها و جمع‌شدن‌های شبانه برای چیست؟+ فیلم
  • تجلیل از هنرمندان بسیجی مازندران و نشست مدیران فرهنگی
  • بی‌بهره‌ماندن از نیرو‌های خبره در حوزه تئاتر دینی و نمایشی شدن جشنواره‌ها
  • تمایل بازار ارز برای ورود به کانال دلار ۱۰ هزار تومانی/ ترخیص ۶۶۵۳ دستگاه خودروی وارداتی از گمرک/ صندوق بین‌المللی پول: دلار بیش از حد گران است/ روند نزولی قیمت خرما ادامه دارد
  • ارزش گذاری دلار واقعی نیست