Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-16@15:08:32 GMT

جنگنده‌های نسل۵ به نهاجا می‌پیوندند

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۴۵۵۹۳

امیر سرتیپ خلبان مهدی هادیان معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با برنامه جهان سیاست رادیو ایران ضمن تشریح اهداف رزمایش اخیر نهاجا از برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های این نیرو و نمایش جنگنده‌های بومی در منطقه هوایی مهرآباد خبر داد.

وی افزود: در این نمایشگاه که در دهه مبارک فجر برگزار خواهد شد، دستاورد‌های چهل ساله نیروی هوایی ارتش در منطقه هوایی مهرآباد برای بازدید عموم به نمایش در خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این نمایشگاه بخشی از اقتدار هوایی کشورمان به نمایش درآمده تا مردم عزیزمان بدانند اگر امروز از کوثر یا صاعقه سخن می‌گوییم؛ از کجا به کجا رسیدیم و چه تلاش‌ها و زحماتی برای نیل به این اهداف کشیده شده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش همچنین از الحاق جنگنده‌های نسل ۵ به نهاجا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مردم عزیزمان مطمئن باشند به حول و قوه الهی این نسل از جنگنده‌ها را به نمایش خواهیم گذاشت و آمادگی داریم تا در ادامه راه شهدا و در راستای اجرای منویات مقام عظمای ولایت با قدرت از آسمان کشورمان دفاع کنیم.

امیر هادیان ضمن تشریح دستاورد‌های هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت در منطقه عمومی اصفهان بیان کرد: این رزمایش با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده که با گسترش انواع هواپیما‌ها و نفرات به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان آغاز گردید که در آن انواع هواپیما‌های شکاری بمب افکن؛ گشت و شناسایی؛ پهپاد؛ ترابری و سوخت رسان شرکت داشتند.

معاون نیروی هوایی همچنین به نوع هواپیما‌های بکارگیری شده در این رزمایش اشاره کرده و گفت: جنگنده‌های اف ۵؛ اف ۴؛ اف ۷؛ میگ ۲۹؛ صاعقه؛ ترابری نیمه سنگین؛ ترابری سنگین c۱۳۰ به همراه پهپاد‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش شرکت داشتند.

وی به مراحل رزمایش نیز اشاره کرده و ادامه داد: رصد و شناسایی و عکسبرداری به وسیله هواپیما‌های با سرنشین از نخستین مراحل رزمایش بود که پس از ارسال تصاویر و تحلیل آنها، شکاری بمب افکن‌های نهاجا توسط موشک‌های نقطه زن؛ بمب‌های برد بلند و هوشمند اقدام به بمباران؛ رهگیری و انهدام روزانه و شبانه اهداف کردند. همچنین عملیات عملیات جنگ نوین برای مقابله با تهدیدات شیمیایی از دیگر برنامه‌های این رزمایش بود. همچنین بارریزی به وسیله هواپیما‌های ترابری سی۱۳۰ از جمله برنامه‌های رزمایش اخیر بود.

سرتیپ هادیان در پایان با ابراز رضایت از تسلیحات به کار گرفته شده در این رزمایش افزود: دقت عمل موشک‌های دور ایستای ما یکی از ویژگی‌های مهم هشتمین رزمایش فدائیان حریم آسمان ولایت در سال ۹۷ به حساب می‌آید که جای بسی شکرگزاریست، سلاح‌های به کار رفته در این رزمایش ساخته دستان پرتوان صنعتگران عزیزمان در نیروی هوایی ارتش و مجموعه صنایع دفاعی کشورمان بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: معاون ارتش جمهوری اسلامی جهان ایران اصفهان جمهوری اسلامی ایران جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران اصفهان ایران جهان معاون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۵۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت اف ۲۲ و جنگنده جی ۲۰ چیست؟

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، پیش از مقایسهٔ تکنولوژی‌های پنهان‌کاری دو هواپیما، بهتر است ابتدا نگاهی عمیق‌تر به پیشینه و توسعهٔ هرکدام داشته باشیم. F۲۲ و J۲۰ از لحاظ طراحی تقریباً یکسان هستند اما ازآنجایی‌که رپتور زوتر معرفی شده است، بررسی را با آن آغاز می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی ایران اُبهت صهیونیست‌ها را درهم شکست

بر اساس گزارش پدال، هرچند F۲۲ در اصل برای جایگزینی کامل با جنگندهٔ برتری هوایی سابق نیروی هوایی آمریکا یعنی F۱۵ طراحی شده بود اما هیچ‌گاه در تعداد زیادی تولید نشد. بااین‌حال، پیشرفت‌های تکنولوژیکی که در این هواپیما صورت گرفت، آن را به یکی از توانمندترین جنگنده‌های تاریخ تبدیل کرد. ویژگی اصلی که رپتور را به چنین جنگندهٔ مرگباری تبدیل کرده، قابلیت‌های رادار گریزی باورنکردنی آن است. به گفتهٔ نیروی هوایی آمریکا، این هواپیما زمانی که در حالت حداکثر پنهان‌کاری قرار داشته باشد، سطح مقطع راداری به‌اندازهٔ یک تیله خواهد داشت.

سیستم‌های اویونیک و تسلیحات پیشرفتهٔ رپتور امکان درگیری با اهدافی بسیار فراتر از برد بصری را فراهم کرده که این در کنار چابکی چشمگیر به لطف نسبت رانش به وزن بی‌نظیر بیش از یک‌به‌یک، F۲۲ را به کابوس هر دشمنی تبدیل کرده است. این هواپیما ترکیب بی‌نظیری از پنهان‌کاری، تکنولوژی پیشرفته، قابلیت مانور و قدرت را ارائه می‌کند. بااین‌حال، پنهان‌کاری رپتور یک نقطه‌ضعف کلیدی دارد که البته این مشکل در همهٔ جنگنده‌های رادار گریز به چشم می‌خورد. هنگام باز شدن درهای محفظه‌های داخلی برای شلیک موشک، سطح مقطع راداری هواپیما بشدت افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند موقعیت آن را برای دشمن آشکار کند.

بررسی رادار گریزی J۲۰

J۲۰ که پیشرفته‌ترین جنگندهٔ رادار گریز برتری هوایی چین است، برای به حداقل رساندن سطح مقطع راداری، چندین تکنیک و ویژگی طراحی را باهم ترکیب کرده است. هرچند بدنهٔ J۲۰ چند تفاوت کلیدی مثل کاناردهای جلویی با رپتور دارد اما به‌طورکلی، جنگندهٔ چنگدو بسیار شبیه به همتای آمریکایی خود به نظر می‌رسد. ازجملهٔ شباهت‌های J۲۰ به F۲۲ می‌توان به رادار گنبدی دماغه و کاناپی کابین از جنس رسانای الکتریکی برای کاهش امضای راداری (کاناپی شفاف معمولی سطح مقطع راداری هواپیما را افزایش می‌دهد که به آن امضای راداری گفته می‌شود) اشاره کرد.

در این هواپیمای چینی همچنین ورودی‌های موتورها بشدت از رادار پنهان هستند و برای افزایش پنهان‌کاری از محفظه‌های داخلی سلاح و پوشش‌های جاذب رادار استفاده شده است. J۲۰ همچنین از نازل‌های دندانه‌دار موتور، قطعاتی که با فلزات سبک‌تر و مواد جاذب رادار طراحی شده‌اند و بازتابندهٔ راداری قابل جابجایی بهره می‌برد که به بیشتر پنهان کردن جنگنده از رادارهای دشمن کمک می‌کند. به گفتهٔ تحلیلگران نظامی، قابلیت‌های رادار گریزی J۲۰ فراتر از جنگندهٔ روسی سوخوی SU۵۷ است.

وقتی F۲۲ و J۲۰ را در کنار هم قرار دهیم، تشخیص تفاوت‌های بزرگی که بتواند انتخاب هواپیمای برتر از لحاظ پنهان‌کاری را ممکن کند بسیار دشوار خواهد بود. علاوه بر این، دو جت هنوز باهم درگیر نشده‌اند و شاید یک جنگ نزدیک بین آن‌ها تنها راه برای تعیین جنگندهٔ برتر در قابلیت‌های رادار گریزی باشد. بااین‌حال، تاکنون چندین بار پنهان‌کاری J۲۰ زیر سؤال رفته است خصوصاً در ماه می ۲۰۱۸ زمانی که یکی از فرماندهان نیروی هوایی هند ادعا کرد جنگنده‌های کشورش توانسته‌اند جت چینی را ببینند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که جنگنده‌های هندی SU۳۰ MKI می‌توانند J۲۰ را از چندین کیلومتر دورتر شناسایی کنند.

علاوه بر این، به عقیدهٔ تحلیلگران نظامی، کاناردهای J۲۰ هم روی رادار گریزی آن تأثیر منفی می‌گذارد. به گفتهٔ آن‌ها، چنین سطوحی باعث افزایش سطح مقطع راداری هواپیما می‌شود درحالی‌که F۲۲ این کاناردها را ندارد. شاید به همین دلیل است که چین یک ارتقاء ۸ میلیارد دلاری را برای جنگندهٔ نسل پنجمی خود در نظر گرفته است که قابلیت رادار گریزی آن را بهبود خواهد بخشید. بااین‌وجود، تحلیلگران نظامی معتقدند که F۲۲ رپتور در جنگ‌های نزدیک می‌تواند نسبت به همتای چینی خود برتری داشته باشد زیرا موشک‌های هوا به هوای بیشتری حمل می‌کند و قدرت مانور بالایی دارد. علاوه بر این، جنگندهٔ آمریکایی از یک توپ داخلی برای درگیرهای کوتاه برد مجهز است که J۲۰ فاقد آن است.

کد خبر: 1227297 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • تفاوت اف ۲۲ و جنگنده جی ۲۰ چیست؟
  • ۱۰ هواپیمای جنگنده که افراد عادی نیز می‌توانند بخرند(+عکس)
  • «قالیباف» روز ارتش را تبریک گفت
  • تبریک رئیس مجلس به مناسبت فرارسیدن روز ارتش
  • حملات هوایی اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
  • حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان
  • اف-۲۲ رپتور آمریکایی یاجی-۲۰ چنگدو چینی؛ کدام پنهانکارتر است؟
  • پایگاه هوایی نواتیم کجاست و درباره آن چه می‎دانیم؟
  • اینفوگرافیک | از پایگاه نواتیم که با موشک‌های سپاه هدف قرار گرفت چه می دانیم؟!
  • خروج همه هواپیما‌های جنگنده اسراییل از غزه بدلیل ترس از ایران