عصر ایران ؛ نهال موسوی - اختتامیه نهمین دوره جشنواره فیلم عمار روز پنج‌شنبه 20 دی در محل سینما فلسطین برگزار شد. این مراسم به شکل زنده از شبکه نمایش سیما پخش شد، در بخشی از مراسم که «محسن مقصودی» تهیه کننده فیلم «روزی روزگاری ترامپ» بعد از دریافت جایزه‌اش پشت میکروفن رفت، اعلام کرد: «امروز دیدم مسئولان از دستاوردهای برجام صحبت کردند.

نمی‌دانم دوربین مخفی است آیا؟ آیا مسئولان از زندگی مردم خبر دارند؟ قلب پیشرفت ایران را بتن کردید، چندسال به کدخدا اعتماد کردید و الان هم یک سال است دلخوش به لبخند اروپایی‌ها هستید.»

در این لحظه پخش برنامه قطع شده و دوربین مجری خانم برنامه که در موقعیت مکانی دیگری حاضر بود را نشان داد که اعلام کرد: « بله از این لحظه بینندگان شبکه افق هم به ما همراه هستند [...] به بینندگان شبکه افق هم سلام می‌کنیم و ...» بعد از این خوشامد گویی به بینندگان شبکه افق، به پخش ادامه مراسم برگشت اما انتقادات مقصودی به دولت، برجام و ... هنوز ادامه داشت دوباره پخش ادامه مراسم قطع شد و به همان مجری خانم برگشت او دوباره اعلام کرد: «که ما با مراسم اختتامیه جشنواره عمار در خدمتتون هستیم و ...» بعد از این اعلام هم کلیپی پخش شد تا حرفهای انتقادی محسن مقصودی تمام شد و سرانجام به ادامه پخش مراسم اختتامیه برگشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

نکته جالب توجه این است که محسن مقصودی مجری و تهیه‌کننده برنامه «ثریا» است که از شبکه یک سیما سالهاست در حال پخش است، شاید مدیران تلویزیون و ناظر پخش بر این اعتقاد باشند که انتقادات تند و صریح او در شرایط کنونی بهتر است که پخش نشود، یا از هر گونه سخن و بحثی که منجر به جدایی و دوری طیف‌های مختلف سیاسی، اجتماعی شود، پرهیز کنیم اما همین اقدام (قطع سخنان) باعث شد که این سخنان در شبکه های اجتماعی بیشتر دیده شود.

تجربه نشان داده است هر وقت که اتفاقی غیر منتظره افتاده مانند آنچه در اختتامیه فیلم عمار روی داد، نشان ندادن آن، ماجرا را بدتر می‌کند و اتفاقا پخش آن به طور کامل حساسیت کمتری بوجود می‌آورد.

سخنانی که مقصودی مطرح ساخت نه بحث جدیدی بود و نه مطالبی بود که در این سالها در سطح جامعه به آن پرداخته نشده باشد. به هر حال هر کسی که در جامعه ایران زندگی می‌کند علی الخصوص از زمان انتخابات سال 96 به طرق مختلف در جریان چنین سخنان و نقدهایی بوده است و اگر بخواهیم چنین مطالبی را منکر شویم بیشتر وجاهت رسانه‌ای خود را زیر سوال برده‌ایم.

در سالهای گذشته همواره زمان پخش اختتامیه جشنواره فجر از تلویزیون، به نحوه و شکل پخش این مراسم خرده گرفته می‌شد که بعضی از بخش‌های مراسم را نشان نمی‌دادند یا بخش‌های دریافت جوایز خانم‌ها را در یک نمای بسیار باز نشان می‌دادند که در واقع برنده جایزه به اندازه یک نقطه دیده می‌شد. هر وقت هم که به چنین تصمیماتی ایراد وارد می‌شد تلویزیون هیچ جوابی نمی‌داد و بر سر موضع خود باقی می‌ماند. حال این برخورد در اختتامیه جشنواره عمار نشانگر این است که گستره این جرح و تعدیل‌ها وسیع‌تر شده است.


در جهان امروز که هر اتفاق و خبری در شبکه‌های اجتماعی به سرعت نور منتشر می‌شود، هر اقدامی مانند برخورد شبکه نمایش اتفاقا به شکل معکوس خواست مدیران تلویزیون عمل کرده و به جای دیده و شنیده نشدن، به شکل بسیار گسترده‌تری در جامعه پخش خواهد شد.

کار به جایی رسیده است که در تلویزیون به هر دلیلی تصمیم به پخش نشدن شخص یا برنامه‌ای یا بخشی از برنامه‌ای گرفته می‌شود اتفاقا بیشتر دیده می‌شود حال این قضیه می تواند ممنوع التصویری شخص یا اشخاصی باشد یا سانسور برنامه‌ای، دوستی می گفت «اگر می‌خواهی که دیده شوی یک کاری بکن در تلویزیون سانسورت کنن»!

فرقی نمی‌کند که سخنان حامی یا منتقد دولت را قطع کرده باشند، سانسور آن هم به این شکل، اقدامی نابجا و غلط است و اساسا این عمل باعث می‌شود مخاطب نسبت به رسانه مورد نظر احساس سرخوردگی و نا امیدی ‌کرده و ارتباط و اعتمادش با آن رسانه قطع شود.

به تعبیری در جهان امروز یک انفجار ارتباطات رخ داده است و هر رسانه‌ای که همچنان اصرار به استفاده از روش‌ها و متدهای قدیمی خود داشته باشد فقط اوست که از این قافله سریع السیر عقب می‌ماند.

از طرفی می‌توان گفت در جهان امروز صاحبان چنین مراسمی می‌توانند با یک دوربین ساده و پخش زنده مراسم از طریق اپلیکیشن‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، امکان چنین اتفاقاتی را از صدا و سیما هم بگیرند و این وسط فقط صدا و سیما است که از بطن اتفاقات جامعه دور شده است.

مدیران صدا و سیما باید به این دگرگونی‌های جهان امروز نگاهی باز، علمی و موشکافانه داشته باشند والا مخاطب در کمتر از ثانیه‌ای توجه‌اش را به سمت منابع دیگر ارتباطی می‌چرخاند، به همین سادگی.

منبع: عصر ایران

خبر بعدی:

انیمیشن چقدر در «فجر» جدی گرفته می‌شود؟/ می‌خواهیم «دیده» شویم

خبرگزاری مهر- گروه هنر- زهرا منصوری: این گزارش روایت مسیری است که با نمایش جنبی «تهران ۱۵۰۰» آغاز شد و در سال‌های اخیر با انیمیشن‌هایی همچون «فیلشاه» و «شاهزاده روم» به اوج خود نزدیک نزدیک شده است؛ انیمیشن‌هایی که هر ۲ محصول گروه هنر پویا بودند و نشان دادند که فراتر از حضور جشنواره‌ای صرف، انیمیشن ایرانی ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب در مختصات اکران عمومی را هم دارد.

با این وجود هنوز هم انیمیشن‌سازان از نبود حمایت برای نمایش درست و درخور آثارشان گلایه دارند و این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا به انیمیشن‌های سینمایی همچون آثار بلند داستانی بها داده نمی‌شود تا این موضوع که انیمیشن تنها مختص کودکان و نوجوانان است، از باور عمومی زدوده و تصحیح شود.

انیمیشن‌های سینمایی اما در سال‌های اخیر سهمی حداقلی از ویترین جشنواره فیلم فجر بعنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور به خود اختصاص داده‌اند و امسال در حالی سی‌وهفتمین دوره این رویداد برگزار می‌شود که برای نخستین بار در آیین‌نامه، سیمرغ مستقلی به پویانمایی اختصاص پیدا کرده است.

حضور انیمیشن‌ها در فجر تا به امروز بی‌حاشیه نبوده به طوری که سال گذشته اعتراضاتی به داوری نشدن «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان مطرح شد و در راستای همین اعتراض عوامل این فیلم تصمیم گرفتند در این دوره انیمیشن تازه خود با نام «انقراض» را به طور کل به جشنواره ارائه ندهند، آن هم در شرایطی که حالا دیگر بخش مستقلی برای فیلم‌های انیمیشن درنظر گرفته شده است.

به نظر گویا خواسته صنف انیمیشن تنها یک جایزه و تندیس سیمرغ نیست، بلکه آن‌ها می‌خواهند که این آثار توسط مردم، اصحاب رسانه و منتقدان دیده شود و امکاناتی که برای آثار رئال در نظر گرفته می‌شود، برای انیمیشن‌ها هم در طول برگزاری جشنواره و ایام پس از آن اختصاص پیدا کند.

با اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان»، محسن عنایتی کارگردان «بنیامین» و علی مدنی کارگردان «شب آفتابی» سه اثری که قرار است جریان انیمیشن‌سازی ایران را در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر نمایندگی کنند،‌ درباره انتظاراتشان از این رویداد و نیز نحوه برخورد با این آثار در چرخه داوری و اکران به گفتگو نشستیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

یک گام مثبت و چند ای کاش

اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» که پیش از این در جشنواره‌های مختلف حضور داشته و موفق به کسب جوایزی هم شده است، در این باره به خبرنگار مهر گفت: امسال تصمیم گرفت شده که در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر یک جایزه مستقل به آثار انیمیشن داده شود که به نظرم قدم مثبتی است بنابراین باید بپذریم که انیمیشن در سینمای ما جایگاهی دارد ولی به نظرم می‌شد در کنار این جایزه، این آثار در حوزه‌هایی مثل موسیقی، صدا، کارگردانی، فیلمنامه و... با آثار رئال رقابت کنند که در این صورت یک قدم اساسی‌تر برداشته می‌شد.

رهگذر:‌ امیدوارم امکانات جشنواره در طول برگزاری به همه گونه‌های سینمایی برسد و عدالت رعایت شود یعنی با همان ظرفیتی که فیلم‌های سوادی سیمرغ برای رسانه‌ها، مردم و منتقدان به نمایش درمی‌آیند این اتفاق برای انیمیشن هم رخ دهدرهگذر ادامه می‌دهد: البته می‌دانم که ممکن است این آثار نتوانند در مقایسه با آثار رئال جایزه‌ای کسب کنند ولی اگر امکان داوری آن‌ها به وجود بیاید اتفاق خوبی رخ می‌دهد. سال گذشته در این جشنواره هیات داوران اصلا انیمیشن را ندیدند و «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، اصلا داوری نشد.

وی با بیان اینکه خوشحال است که امسال چنین جایزه‌ای داده می‌شود عنوان کرد: در نظرگیری جایزه مستقل برای انیمیشن، یک قدم مثبت برای سینما و  جامعه انیمیشن است چون انیمیشن یکی از اجزای جدایی ناپذیر سینماست بنابراین اینکه این گونه سینمایی امسال به شکل خاص دیده شده است، جای خوشحالی دارد.

رهگذر توضیح داد: امیدوارم امکانات جشنواره در طول برگزاری آن به همه گونه‌های سینمایی برسد و عدالت رعایت شود یعنی با همان ظرفیتی که فیلم‌های سوادی سیمرغ برای رسانه‌ها، مردم و منتقدان به نمایش درمی‌آیند این اتفاق برای انیمیشن هم رخ دهد و مردم هم موفق به تماشای آثار انیمیشن در طول جشنواره شوند که قطعاً این اتفاق، برای اهالی انیمیشن خوشحال‌کننده خواهد بود.

انیمیشن «آخرین داستان»

این کارگردان مطرح کرد: به نظرم اگر مردم بدانند در کنار آثار رئال، چند فیلم انیمیشن هم وجود دارد، کنجکاو می‌شوند و به تماشای آن‌ها بنشینند این را هم در نظر بگیریم انیمیشن‌هایی که تا امروز اکران شده و فروش خوبی داشته‌اند، ثابت کرده‌اند که اگر یک فیلم خوب در این حوزه وجود داشته باشد، مردم از آن استقبال می‌کنند. برای مثال انیمیشن «فیلشاه» قریب به هشت میلیارد فروش داشت بنابراین به نظرم این گونه سینمایی باید در سفره سینما همه وجود داشته باشد.

وی در پایان درباره «آخرین داستان» عنوان کرد: فیلم ما قریب به یک سال است که آماده شده و تورهای جهانی خود را آغاز کرده و موفق به کسب جوایزی هم شده است از همین رو امیدوارم در این رویداد سینمایی هم به خوبی دیده شود.

عبور از یک سوءتفاهم

علی مدنی کارگردان «شب آفتابی» هم اهدای یک جایزه مستقل به آثار انیمیشن را مثبت ارزیابی و در گفتگو با خبرنگار مهر مطرح کرد: اهدای جایزه مستقل به انیمیشن‌ها یک ایده خوب و راه‌حل مناسبی برای حل اختلافات و کدورت‌هایی است که در سال‌های گذشته رخ داد. بنابراین امیدواریم دیگر چنین اتفاقاتی پیش نیاید.

مدنی: نمی‌شود گفت در سال‌های گذشته در این رویداد سینمایی نسبت به انیمیشن جفا شده است بلکه به نظرم یک روال طبیعی بود که طی شد از همین رو شاید بشود نام آن را سوتفاهم گذاشتوی ادامه داد: البته اگر بخواهیم به صورت منطقی بررسی کنیم متوجه می‌شویم ما از ابتدا سینمای رئال را داشته و فیلم تولید کرده‌ایم بنابراین می‌دانیم که رقابت آثار رئال با انیمیشن در یک سطح ممکن نیست. هرچند در عرصه انیمیشن افراد با سابقه و متخصص زیادی وجود دارد اما به هرحال در این حوزه فیلم‌های بلند کمی تولید شده و از همین رو به نظرم زمان زیادی نیاز است تا کیفیت کار به استانداردهای بالاتری برسد.

این کارگردان انیمیشن معتقد است:‌با این وجود به نظرم نمی‌شود گفت در سال‌های گذشته در این رویداد سینمایی نسبت به انیمیشن جفا شده است بلکه به نظرم یک روال طبیعی بود که طی شد از همین رو شاید بشود نام آن را سوتفاهم گذاشت چراکه هم برگزارکنندگان جشنواره و هم صاحبان آثار انیمیشن حق داشتند که فکر کنند به درستی رفتار کرده‌اند.

این کارگردان با بیان اینکه هرچه از این ناراحتی‌ها دور شویم، فضای بهتری برای این صنف ایجاد می‌شود، درباره وضعیت انیمیشن‌ها در این دوره از جشنواره توضیح داد: انتظار من از جشنواره به عنوان یک فیلمساز این است که امکان معرفی بیشتر اثرم به دیگران فراهم شود که این موضوع به نفع من و کارم خواهد بود. می‌دانیم برگزارکنندگان جشنواره در تنگنا هستند اما امیدواریم  شرایط بهتر دیده شدن برای آثار انیمیشن در این رویداد فراهم شود.

انیمیشن «شب آفتابی»

مدنی با اشاره به اینکه امسال با اتخاذ تصمیم برای اهدای یک جایزه مستقل به آثار انیمیشن فضای بهتری ایجاد شده و دوستان با آرامش بیشتری به کار خود می‌پردازند، درباره آخرین وضعیت «شب آفتابی» گفت: نهایتا تا ۲ سه روز دیگر این اثر آماده نمایش می‌شود.

سیمرغ مستقل باعث توجه بیشتر رسانه‌ها می‌شود

محسن عنایتی کارگردان انیمیشن «بنیامین» هم که فیلمی برای کودکان و نوجوانان است، اهدای یک سیمرغ مستقل به انیمیشن‌ها را یک اتفاق خوب دانست و به خبرنگار مهر اظهار کرد: این اتفاق باید سال‌های پیش رخ می‌داد اما باز هم چنین تصمیمی جای تشکر دارد. به هر حال باید بپذریم که انیمیشن در ایران روز به روز در حال پیشرفت است بنابراین نیاز بود که این موضوع دیده شود از همین رو اهدای جایزه مستقل باعث توجه بیشتر رسانه‌ها به این مقوله می‌شود.

عنایتی: انیمیشن در ایران نوپاست ولی اگر جایگاه خود را پیدا کند می‌تواند بیشتر از بقیه فیلم‌ها خانواده‌ها را به خود جلب کنداین کارگردان توضیح داد: باید در نظر بگیریم که حتی در مراسمی مانند اسکار، انیمیشن‌ها به صورت جداگانه داوری می‌شوند. درواقع در چنین مراسم‌ها و جشنواره‌های معتبری هم کم پیش می‌آید که به انیمیشن بهای چندانی بدهند و هم‌تراز با سینمای رئال داستانی هب آن توجه شود، به همین دلیل این آثار با خود رقابت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اضافه شدن چنین بخش‌ها و جایزه‌هایی در جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلف طبیعی است، عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر سال گذشته با تجربه‌ای که در زمینه انیمیشن کسب کرد و با توجه به اتفاقاتی که رخ داد برگزارکنندگان این رویداد متوجه شدند که ظرفیت انیمیشن بالاست از همین‌رو امسال تصمیم به اهدای یک جایزه مستقل گرفتند ولی موضوع این است که ما در حال حاضر مشکل اکران در جشنواره را داریم. نمی دانم چرا نمایش اکران محدودتری را به انیمیشن اختصاص داده‌اند.

انیمیشن «بنیامین»

عنایتی تأکید کرد: برگزارکنندگان جشنواره باید فکری برای دیده شدن بهتر این آثار کنند حتی می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که بچه‌ها در این ایام بتوانند به تماشای فیلم‌های انیمیشنی جشنواره بنشینند و حتی بلیت‌هایی مخصوص بچه‌ها در نظر گرفته شود.

کارگردان «بنیامین» مطرح کرد: انیمیشن در ایران نوپاست ولی اگر جایگاه خود را پیدا کند می‌تواند بیشتر از بقیه فیلم‌ها خانواده‌ها را به خود جلب کند زیرا خانواده‌ها به خاطر بچه‌ها مجبور می‌شوند به سینما بروند البته اگر این آثار قصه خوبی برای بزرگسالان هم داشته باشد این استقبال دوچندان خواهد شد.

عنایتی با بیان اینکه اگر به انیمیشن بها داده شود، تقاضا زیادی برای تماشای این نوع آثار به وجود می‌آید، مطرح کرد: البته این موضوع مشروط به این است که کیفیت انیمیشن‌ها بالا برود و این آثار به گونه‌ای به قصه گویی بپردازند که هم بزرگسال هم کودک به تماشای آن بنشینند.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت «بنیامین» گفت: فیلم ما آماده است و آخرین مراحل صداگذاری را طی می‌کند.

کد خبر 4506621 زهرا منصوری

افشاگری کی‌روش علیه تاج و سلطانی‌فر: بعد از پیام رهبری، وزیر دیگر ما را نخواست| تاج اطلاعات را از من پنهان کرد| از این به بعد جام ملت‌های واقعی شروع می‌شود| حمله دوباره به برانکو

پیروانی خطاب به کی‌روش: حواست را جمع کن!

دختران ائل گلی تبریز گل باران شدند! / پرونده حمله باگلوله برفی به کجا رسید ؟+عکس

کلیدواژه: سانسور اختتامیه جشنواره عمار

منبع این خبر، وبسایت www.asriran.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۳۴۶۷۵۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون
  • پخش مسابقه تلفنی «چلچراغ» در شبکه قزوین
  • خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| بهروز افخمی با نقد سینما به جشنواره فیلم فجر می‌آید
  • مسابقه‌های پربیننده تلویزیون در سال ۹۷
  • نگاهی به مسابقات پربیننده تلویزیون در سال 97
  • «برنده‌باشِ» گلزار «نودِ» عادل را گرفت
  • چرا تلویزیون از پخش مجدد «بانوی عمارت» منصرف شد؟
  • مسابقه محله و فرمانده جزو مسابقه‌های پربیننده تلویزیون در سال ۹۷
  • «برنده‌باشِ» گلزار «نودِ» عادل را گرفت/ چرا اصلاح‌طلبان بر دو قطبی فردوسی‌پور - فروغی اصرار دارند؟ +عکس
  • خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| انتصاب جدید در صداوسیما/پرانتز باز کیومرث پوراحمد دوباره به تلویزیون آمد
  • سریال‌های پر مخاطب تلویزیون در سال ۹۷
  • با سریال‌های پر مخاطب تلویزیون در سال ۹۷ آشنا شوید
  • معرفی سریال‌های پر مخاطب تلویزیون در سال ۹۷
  • قتل «برنامه هفت» در تلویزیون!
  • نقد و بررسی آثار برگزیده جشنواره فارابی پس از اختتامیه
  • ۱۷۴ میلیارد تومان اعتبار به استمهال وام کشاورزان خسارت دیده فارس اختصاص یافت
  • هفت سریال پر مخاطب تلویزیون در سال 97
  • جدول پخش برنامه های رادیویی صدا و سیمای مرکز زنجان
  • حرکت تلویزیون با دنده معکوس/ مدیرانی که سینمایی‌ها را دوست دارند