شاید برای این اثر نتوانیم لفظ آهنگسازی را درست بدانیم و بهتر آن است که از نغمه سازی یا نواسازی استفاده کنیم، اما مهم فرمی است که فلاحی برای این کار انتخاب کرده است. ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، شاید موسیقی همه آن چیزی نیست که ما تا به حال شناخته ایم.

شاید هم مدت هاست که قصه موسیقی به سر آمده است و این آثاری که ما می شنویم، ته مانده بازتاب به جا مانده از نواهای گذشته باشد. گذشته ای خیلی دور، خیلی نزدیک. فارغ از این دو نگاه مثبت و منفی درباره وضع موسیقی امروزه روزگار، آنچه اهمیت دارد تلاش و تمنای هنرمندان برای خلق و نوآوری است. هنوز هم هستند هنرمندانی که به دنبال امضای شخصی هستند و از تکرار مکررات، سر بر گرفته اند. حال اگر حاصلش آنطور که ما دلمان بخواهد نشود، مهم نیست. بالاخره یک روزه این رنج های هنرمندانه به گُل خواهد نشست و عطر و بویش را نصیب همگان خواهد کرد.

"هوروَش بند" را چه کسی به مردم معرفی کرد / تلویزیون مقصر اصلی ولنگاری در عرصه موسیقی

 

بحث بر سر تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی «مینو» است که این روزها از شبکه یک سیما پخش شده. داستان مجموعه به روزهای نخست جنگ تحمیلی است و در حال و هوای خرمشهر می گذرد. از محتوای پر از کشمکش و تنش و جنگ و دعوای مجموعه که به در می آییم، در پایان، ترانه ای می شنویم با آهنگسازی و صدای مازیار فلاحی. ترانه ای آرام با فوسه های اختیاری خواننده. (اصطلاح فوسه یا فالستو درباره حالتی به کار برده می شود که خواننده در اوج می خواند و مجبور است برای رسیدن صدا، تارهای صوتی اش را باز کند. در این حالت گویی از نت اصلی خارج شده است.)

 

«فوسه اختیاری» از آن جهت برای فرم آوازخوانی فلاحی در این اثر انتخاب شده است، چرا که او در گام های پایین، تلاش می کند که تارهای صوتی اش را باز نگاه دارد و به نوعی از سر خواسته خود و نه از اجبار و تنگناهای مرتبط با حنجره، صدا را با حجم بالایی از بازدم اما با سویه آرامش به در می آورد. انگار قرار است که دست نوازش بکشاند بر سر احساس مخاطب و او را از هیاهوهای بسیار متن فیلم، بیرون بکشد و دوباره به زندگی عادی برگرداندش. این فوسه خوانی یا فالستو (falsetto)، برای مازیار فلاحی حکم امضا پیدا کرده است. به هر حال فوسه خواندن، گرچه معمولا به خواننده ها پیشنهاد نمی شود اما آنگاه که از سر اختیار برگزیده شود، تبدیل به سبکی می شود که صاحب صدا را با خود به سمت چهرگی می برد. هر چند که فلاحی زمانی که در گام پایین تارهای صوتی اش باز می گذارد، از آنانی که در دنیا به دنبال تفاوت از طریق خواندن با تکنیک فالستو هستند، جدا می سازد و او را به هنرمندی متمایز تبدیل می کند.

اما ترانه تیتراژ پایانی مجموعه مینو، که با آرپِژی کوتاه از گیتار شروع می شود(آرپِژ به معنی تکرار متوالی چند نت است)، تم موسیقی جنوب و به نوعی موسیقی عرب دارد که البته با جغرافیای متن مجموعه، همسو است. اوج و فرود در این اثر تقریبا ناچیز است و با تعاریف استاندارد و کلاسیک آهنگسازی فاصله دارد. اما از آنجا که فلاحی در آثارش نشان داده که علاقه مند به ساخت و خواندن آثار مینی مالیستی است، می توان، این اثر را نیز در ادامه کارهای امضادار او دانست.

گرچه به سبب یک نواختی نواهای موجود در ترانه، شاید بخواهیم تصمیم بگیریم که آن را در زمره «سرود» در نظر بگیریم، اما شدت بالای سانتیمانتالیسم اثر، به حدی است که این ترانه را از یک سرود ساده یا نغمه ساده، جدا می کند. مخاطب با آن ارتباط می گیرد اما برایش تکراری و ملال آور نخواهد بود. ضمن آن که کلامی زیبا برای این ترانه سروده شده و کار فلاحی را برای نفوذ در اعماق وجود مخاطب آسان تر کرده است.

شاید برای این اثر نتوانیم لفظ آهنگسازی را درست بدانیم و بهتر آن است که نغمه سازی یا نواسازی استفاده کنیم، اما آنچه که اهمیت پیدا می کند، فرمی است که فلاحی برای این کار انتخاب کرده است. فرمی که گرچه در شمایل کلی اش، یک اثر یک نواخت و تکراری محسوب می شود، اما در جزئیاتش، با تکنیک هایی ویژه و اثرگذار، آن را تبدیل به نوایی کرده است که مخاطب دوست دارد بارها و بارها به آن گوش سپارد و البته که پیچیدگی هامستتر در آن را هر بار، کشف کند و از کشف اش، لذت ببرد.

با این همه، آنچه شاید بشود به عنوان توصیه، خطاب به مازیار فلاحی در اینجا مطرح کرد، آن است که او با توجه به ظرفیت های صدایی اش، و با توجه به اینکه حنجره ای فنی و کارکشته دارد، می باید که استفاده های بیشتری بکند و دایره علاقه مندان اش را از مخاطبان عام، به سمت مخاطبان خاص و سخت پسند موسیقی، گسترده کند. هر چند، به خود هنرمند بستگی خواهد داشت که به عنوان صاحب امضای هنری، داوطلبانه این توصیه را بپذیرد یا نه.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT4 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی

منبع: تسنیم

خبر بعدی:

امیدی که علی زند وکیلی به دانشجویان موسیقی می‌دهد

به گزارش پارس نیوز، دانشجویی که به سودای آموختن هنر موسیقی به دانشگاه پا می‌گذارد یا هنرجویی که سال‌های عمر خود را صرف ساز و آواز می‌کند، به درآمدزایی از هنر خود هم چشم دارد. تامین آینده شغلی این جوانان یکی از دغدغه‌های مهم این روزهای موسیقی است. 

علی زندوکیلی ـ خواننده ـ پرسشی را درباره مشکلات شغلی دانشجویان موسیقی اینگونه پاسخ می‌دهد که امروز فقط موسیقی نیست که درگیر چنین مشکلاتی است؛ اما کار خوب و افرادی که زحمت می‌کشند، جای خود را باز می‌کنند.

او درباره شرایط نامتوازن مارکت موسیقی و افرادی که زحمت می‌کشند و به جایی نمی‌رسند، بیان می‌کند: من این شرایط را درک می‌کنم اما کار خوب بهترین اتفاق است. در دنیا ثابت شده کار درست، جای خودش را پیدا می‌کند. من به افرادی که در موسیقی تحصیل می‌کنند حق می‌دهم؛ ولی ممکن است کارش متوقف شود اما همیشه امید حرف اول را می‌زند و کار خوب در هر زمینه هنر جای خودش را باز می‌کند.

این خواننده اظهار می‌کند: امیدوارم اتفاقاتی بیفتد که همه افرادی که زحمت می‌کشند نتیجه کار خود را بگیرند.

جواد مجابی ـ منتقد هنری ـ هم در این زمینه می‌گوید «موسیقی یکی از هنرهای مهم ایرانی است ولی با این حال با یک بحران روبه‌رو است. اگر موسیقی را آزاد بگذارند به سرعت بازار خود را پیدا خواهد کرد. به طور کلی تقاضای فعالیت موسیقی در حوزه‌های مختلف وجود دارد ولی دولت با سیاست‌های غلطی که از آغاز در پیش گرفته اجازه نداده که بازار موسیقی به صورت طبیعی رشد کند.»

نادر مشایخی ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ـ  بر این باور است: «دانشجویان حق دارند که از وضعیت دانشگاه‌ها و تدریس شکایت داشته باشند؛ چراکه سیستم آموزشی در ایران بسیار پیش‌پا افتاده و قدیمی است و اصلا به‌روز نیست. قریب به ۵۰ یا ۶۰ سال است که اتفاق خاصی در نحوه و روش‌های آموزشی ما نیفتاده و همچنان بر سر تغییرات روش‌های آموزشی در رشته‌های هنری بحث داریم. آموزش در ایران آنقدر بد است که دانشجویان نمی‌دانند باید چه چیزی یاد بگیرند و اصلا چگونه یاد بگیرند. به همین دلیل در درجه اول باید یاد دهیم که یادگیری چیست و چگونه است.»

حمیدرضا نوربخش ـ مدیرعامل خانه موسیقی ـ نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جدی ما، جوانان فارغ‌التحصیل موسیقی است، اظهار می‌کند: من در هر تریبونی و در هر سخنرانی حتی در جشن سالانه خانه موسیقی این مساله را مطرح کردم. با وزارت آموزش و پرورش صحبت کردم که فارغ التحصیلان موسیقی به عنوان معلم هنر در مدارس مشغول کار و جذب آموزش و پرورش شوند.

او در این زمینه همچنین بیان می‌کند: حتی در کمسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین در دیدار با مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مساله را مطرح کردم. این مسائل باید در ساز و کار دولت دیده شود.‌ ما در حال تلاش هستیم تا سازمان برنامه و بودجه عددی را برای اشتغال فارغ التحصیلان موسیقی در نظر بگیرد و آقای نوبخت نیز قول آن را داده است. 

 

ایران بین دو چهره؛ لبخند "احمدی‌نژاد" در برابر نگرانی "ظریف" و "شمخانی"

تعرض چندین پسر به ۲ دختر جوان در تبریز+فیلم و عکس

اتفاق پرریسک بهاره رهنما/ سانسور مشکلات مردم با مطرح کردن فیلترینگ/ میراث شوم اصلاحات ارضی

کلیدواژه: موسیقی موسیقی

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۳۴۶۷۸۷ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • «سالار عقيلي» موسيقي مازندراني اجرا مي‌‌کند
  • هواپیمای حامل مهاجم تیم کاردیف مفقود شد
  • همکاری سیروان خسروی و کاوه یغمایی برای تیتراژ یک سریال
  • جلسه «نقدِ نقد در موسیقی ایران» در خانه هنرمندان
  • خانه سینما، مستند های موسیقی را اکران می کند!
  • نگاهی به گذشته و آینده علوم انسانی در ایران
  • یکی از لوطی‌های مازندران دار فانی را وداع گفت/مرگ خاموش یک موسیقی
  • اکران مستندهایی درباره موسیقی در جشنواره موسیقی فجر
  • «ماکان بند» خواننده تیتراژ پر از ستاره شد
  • تیتراژ پایانی سریال جدید شبکه 3 منتشر شد/ صوت
  • اکران فیلم‌های مستند موسیقی در جشنواره موسیقی فجر
  • ماکان بند تیتراژ سریال رقص روی شیشه را می خواند
  • تیتراژ پایانی سریال «لحظه گرگ و میش» منتشر شد
  • اکران فیلم به جشنواره موسیقی فجر بازگشت
  • اکران فیلم‌های مستند موسیقی، همزمان با جشنواره موسیقی فجر
  • هر رزمنده، یک سناریو/ ضربه مهلکی که به پیکر سینمای دفاع مقدس زده‌ایم
  • ماکان بند هم تیتراژخوان شد
  • تسلیت «مازیار ناظمی» به خبرنگار برنا
  • حضور چهره های مشهور در جشن امضای کتاب سپیده خداوردی بازیگر ایرانی +تصاویر