به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ محمدعلی غفاری متخصص مغز و اعصاب  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: وقتی قابلمه‌ داغ از روی اجاق برمی‌گردد، به طور ناخودآگاه دست خود را به سرعت می‌کشید؛ این پروسه به دلیل کنترل اختصاصی مغزبر روی شکستن زنجیره‌ دستور‌های اتوماتیک است، جالب است بدانید که این پروسه می‌تواند در بازیابی خاطرات نیز رخ دهد؛ به این شکل که مغز از به یاد آوردن خاطراتی که بالقوه دردناک هستند جلوگیری می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: درون مغز، خاطرات به شکل شبکه‌ای قرار می‌گیرند، به همین دلیل است که به یاد آوردن یک خاطره به طور ناخودآگاه و بدون تلاش فرد باعث بازیابی خاطرات دیگر نیز می‌شود؛ وقتی سعی می‌کنیم خاطره‌ای را به یاد آوریم، مغز خاطرات دیگری که مدنظر نیست را هم به یاد می‌آورد.

 

خاطراتتان را کنترل کنید

غفاری با اشاره به اینکه یادآوری خاطرات، شامل خاطرات درناک نیز می‌شود، گفت: زمانی که خاطرات یادآوری می‌شود، خاطرات دردناک در ذهن زنده می‌شوند اما انسان می‌تواند در برابر این پروسه به خوبی عمل کند؛ ناحیه‌ای در پیشانی می‌تواند فعالیت‌های هایپوکمپ (ناحیه‌ مهم در حافظه) و بازیابی خاطرات را مهار کند.

وی با بیان اینکه برای بررسی اثر مهار کردن هیپوکمپ آزمایشی طراحی کردند، ادامه داد: در این آزمایش، از ۳۸۱ دانش‌آموز درخواست شد تعدادی کلمه که ارتباطی بینشان نبود را حفظ کنند، سپس از آنها خواسته شد کلمات را به یاد آورند، در مرحله‌ بعدی، بعد چند کلمه تصاویر نامربوط به آن‌ها نشان دادند و بعد از آنها خواستند کلمات را به یاد آورند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: طبق نتایج در مرحله‌ اول دانش آموزان کلمات را ۴۰ درصد بهتر از مرحله‌ دوم به یاد آوردند؛ در واقع نشان دادن تصاویر نامربوط قبل و بعد بعضی کلمات باعث مهار شدن هایپوکمپ می‌شود زیرا در این حالت مغز نمی‌خواهد تصاویر را حفظ کند و در جهت فراموش کردن آن تلاش می‌کند و این فراموشی، به دلیل همان شبکه‌ای که ذکر شد، باعث فراموشی گسترده‌تر و فراموشی کلمات هم می‌شود.

 

سایه فراموشی؛ پدیده‌ای در کنترل یادآوری خاطرات

غفاری یادآوری کرد: از این پدیده تحت عنوان سایه‌ فراموشی یاد می‌شود؛ وقتی ترومایی به فرد وارد می‌شود و فرد تلاش می‌کند آن را فراموش کند، در به یاد آوردن سایر اتفاقات اطراف همان تروما دچار مشکل می‌شود، علی رغم وجود پدیده‌ سایه فراموشی، سعی در فراموش کردن می‌تواند بسیار مفید باشد و خیلی کمک کننده خواهد بود اگر هنر فراموش کردن را بیاموزیم و این مستلزم بررسی‌های بیشتر در این زمینه و نقش هایپوکمپ است.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

خبر بعدی:

شاعر نباید به جای خلاقیت از ذخایر موجود در شعر گذشته بهره بگیرد

عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شاعر نباید به جای خلاقیت از ذخایر موجود در شعر گذشته بهره بگیرد.

  به گزارش قدس آنلاین ، چهارمین جلسه نقد و بررسی کتاب صبح امروز با حضور اساتیدی چون محمدکاظم کاظمی، بهرام کیانی، ابراهیم لگزیان و فاطمه سوقندی؛ نویسنده کتاب مجموعه اشعار «گلوبند» در حوزه هنری خراسان رضوی تشکیل شد.

ابراهیم لگزیان؛ منتقد ادبی در این نشست اظهار داشت: این جسارت بالای فرد برای پذیرش نقد نوشته خود از سوی دیگر شعرا، دریچه‌ای است که به سوی افق‌های بالاتر باز می‌شود، زبان، مجموع در سطح خوبی قرار داشته اما برخی از کلمات کلیشه‌ای بوده و عدم استفاده از آن بهتر است، به عنوان مثال "خنده‌هات"، "چشمهایم" و امثالهم، باید در آثار نویسنده پخته‌تر باشد.

شاعر مطرح نیشابوری بیان کرد: زبان فاطمه سوقندی بسیار دلنشین بوده و در آینده شاهد نوشتن اشعار بهتری از وی هستیم اما باید در این اثر نویسنده دست به اثر ماندگاری بزند، این نوع کلمات و اشعار کلیشه‌ای را حتی شاعر پس از مدتی کنار می‌گذارد، استفاده از زبان بهتر شاعرانگی شاعر رشد می‌یابد، دایره واژگان خوبی در ذهن فاطمه سوقندی رشد کرده اما با این آثار مخالفم.

وی تصریح کرد: از آوردن بیتی در بیت دیگر مخالفم، نباید در آثار شعری با شعر دیگری ادغام شود، این نکات باید رعایت شود تا فاطمه سوقندی بتواند به بهترین نحو اشعار خود را پیاده کند.

لگزیان خاطرنشان کرد: ردیف‌های اسمی دست شاعر را برای خلق اثر نو می‌بندد، وقتی از دریا حرف می‌زنیم باید کلماتی چون قایق، تلاطم و نظایر آن را استفاده کنیم و غزل باید حول محور آن بچرخد، در صورت عدم استفاده از ردیف‌های اسمی اثر بسیار زیباتر می‌شود.

وی ادامه داد: برای خلق اثری طولانی در یک بیت منسجم شده، برخی مواقع زبان نمی‌چرخد و مفهوم شهید می‌شود، قطعاً اشعار فاطمه سوقندی می‌تواند با زبان دلنشین وی بهتر شود، این افراد می‌توانند شعر را از این حال و هوا بیرون بیاورند، پیکره شعر نیمه‌جان نیست، بلکه کاملاً مرده است، آن را می‌توان به حالت گذشته برگرداند.

محمدکاظم کاظمی؛ شاعر برجسته نیز اظهار داشت: با نخستین مجموعه از شاعر جوان روبه‌رو هستیم و باید متناسب با تجربیات و سن شاعر اثر وی را نقد کنیم، مجموعه بسیار راضی‌کننده بوده و شاعر مسیرهای متفاوتی را به دنبال داشته است اما گرایش کلی و استفاده از نمادها و عناصر عام زیبایی چندانی به شعر نمی‌بخشد.

وی ادامه داد: در صورت تکرار کلمات برخی از شاعران دوره‌های گذشته، آن شاعران قدیمی رشد می‌کنند و اثر آنها تبدیل به رسوم می‌شود، در مقابل آثار سایر شاعران کپی محسوب شده و زیبایی خود را از دست می‌دهد، شاعر نباید به جای استفاده از خلاقیت خود از ذخایر موجود در گذشته بهره ببرد.

ویراستار و منتقد ادبی خاطرنشان کرد: مدتی بود که عناصر قدیمی تغییر یافته و سنت شکسته شد اما مجدد از 20 سال گذشته عناصری به وجود آمد و تمامی شاعران از آنها استفاده می‌کنند، شاعر دو راه در پیش رو دارد، یا آثار جدید خلق کند و یا این‌که کلمات رواج یافته را به شکلی دیگر بیان کند و از خود خلاقیت نشان دهد، مانند حافظ که مواد و مصالح قدیمی را با شکل دیگری استفاده می‌کرد.

وی تصریح کرد: فاطمه سوقندی در کتاب گلوبند از تجربه‌های شعر استفاده کرده و حس میخکوب شدن به مخاطب دست نمی‌دهد، باید بازسازی‌هایی در این امر صورت پذیرد، همچنین تلفیق نظری در این کتاب رخ نمی‌دهد، در زمینه هنرهای زبانی نیز این کتاب به حد نصاب نرسیده است.

کاظمی گفت: یکی از نکات مثبت اشعار فاطمه سوقندی، ترکیب‌سازی بسیار متنوع میان عرصه‌های اجتماعی، عاشقانه، مذهبی و نظایر آنها است همچنین وی به ترکیب‌سازی علاقه دارد و کلمات را انفرادی نمی‌بیند، این امر به کار قوت می‌بخشد اما شفافیت خود را از دست می‌دهد، در برخی قسمت‌ها فضا را کدر کرده و وضوح کمتری مشاهده شده است.

عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: شاعر باید برش و صراحت بیشتری در کلام خود جای دهد، باید خواننده را با اشعار خود غافلگیر کند، باید خواننده در انتهای هر شعری میخکوب شود.

وی افزود: اشعار وی از نظر محتوا تک ساحتی نیست، اشعار وی جنبه مذهبی، عاشقانه، اجتماعی و نظایر آنها را در خود جای داده است، هنوز برخی از شاعران قادر به انجام چنین امری نیستند، ممکن است که شاعر پس از مدتی استعداد خود را در یکی از این زمینه‌ها بشناسد و همان مسیر را ادامه دهد، کسی که بتواند چند مسیر مختلف را ادامه دهد موفق‌تر است.

بهرام کیانی؛ منتقد ادبی نیز در این جلسه اظهار داشت: فاطمه سوقندی از سال 90 با اشعار سروکار دارد و متون کهن بسیاری را خوانده است، حجم مطالعه وی بسیار زیاد بوده و افکار شاعرانه‌ای دارد، افکار این شاعر بسیار فراتر از نوشته‌های وی بوده و قلم او نمی‌تواند توانایی دهنش را نمایان کند.

وی خاطرنشان کرد: باید اشعار وی شخصی‌تر شود، به عبارتی در صورت استفاده تجربیات خود در اشعار می‌تواند در بلندمدت پاسخگو باشد، بنابراین باید ابیات خلق شده و توسط آنها تجربیات نیز انتقال داده شوند، استفاده از تجربیات دیگران تا حدودی مطلوب بوده اما نباید زیاده‌روی شود.

کیانی تصریح کرد: ساخت ترکیبات وصفی نیز نسبتاً زیبا بوده اما در صورت استفاده از آنها به طور مداوم، شعر تبدیل به فرمول می‌شود، مانند کلمه "ماهداس"، در ظاهر بسیار زیبا به نظر می‌رسد اما در باطن نمی‌تواند معنای چندانی داشته باشد، همچنین در برخی مواقع از اشعار غافل می‌شود و برای بازگشت طبع شاعرانه از کلمات مشخصی استفاده می‌کند، در صورت برطرف سازی این موارد اشعار وی بسیار دلنشین‌تر خواهد شد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

رئیس بنیاد مستضعفان: ماهیانه ۱۸ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنم| در بنیاد مستضعفان کمتر از ۳ میلیون حقوق دریافت نمی‌کنند| مراکز تفریحی خود را همچنان توسعه می‌دهیم، هم فایده اقتصادی دارد و هم برای مردم مفید است+فیلم

وزیر ارتباطات: ماهواره «پیام» در مدار قرار نگرفت| ماهواره "دوستی" در انتظار حضور در مدار+فیلم

محمد جواد شمس صدام ایران صبح امروز اعدام شد + فیلم اعدام

کلیدواژه: دانش آموزان ذهن رسانه مغز برنا

منبع این خبر، وبسایت www.borna.news است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۳۴۶۹۳۹ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • انتشارات سوره مهر خاطرات شفاهی غلامعلی سپهری را منتشر می‌کند
  • با این راهکارها رزومه خود را جذابتر کنید
  • 10 نشانه پیری زودرس مغز
  • خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| دفترچه خاطرات برنامه چهل‌سالگی شبکه امید/جاده‌جنگ در رادیو، نمایش شد
  • الگوی من در فراگیری زبان، کودکان روستاییست!
  • ۱۰ نشانه پیری زودرس مغز را بشناسید
  • بیماران سرطانی خراسان شمالی ناتوان در پرداخت هزینه‌های پیوند مغز استخوان
  • بخارایی: با اهدای یادبودهایم به موزه یاد و خاطرات گذشته برای من تداعی شد
  • مغز خاطرات را به شکل معکوس احیا می‌کند
  • مغز در احیای خاطرات قدیمی برعکس رفتار می کند
  • فراموشی مصلحتی عمران خان در مورد ایران؟!
  • نشانه ای که می گویند مغزتان زودتر از خودتان پیر شده
  • فراموشی مصلحتی «عمران خان» در مورد ایران؟! / عربستان و امارات چگونه در حال جذب نخست وزیر پاکستان اند؟
  • مغز برای بازیابی خاطرات قدیمی برعکس عمل می کند
  • فراموشی مناطق محروم با استانی شدن انتخابات
  • عمود آخر؛ خاطرات پیاده‌روی اربعین شهدای مدافع حرم منتشر شد
  • عملکرد معکوس مغز برای بازیابی خاطرات
  • استانی شدن انتخابات مناطق محروم را به فراموشی سپرده و وابستگان به قدرت و ثروت را به مجلس می‌برد
  • طراحی ابزار هوش مصنوعی با الهام از مغز حشرات