Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - مشاور مشارکتهاي مردمي مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري اصفهان گفت: تشکيل سازمانهاي محلي با محوريت مردم و تشکل هاي زيست محيطي، براي حفاظت از عرصه هاي طبيعي در کشور ضروري است.

محسن بارباز اصفهاني روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: تشکيل اين چنين سازمان هاي محلي براي جلب مشارکت فعال مردم براي تصميم گيري منطقي و اثر بخشي مناسب در زمينه حفظ منابع طبيعي بايد بيش از گذشته دنبال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تاکيد کرد: جلب اعتماد عمومي، کاهش تنش ها و چالش ها، تقويت احساس مالکيت در منافع طرحهاي مرتبط با منابع طبيعي و آبخيزداري به حساسيت هر چه بيشتر مردم و حفظ همه جانبه عرصه ها مي انجامد.
مشاور اداره کل منابع طبيعي استان اصفهان اضافه کرد: مشارکت در حفظ منابع طبيعي علاوه بر حفظ محيط زيست و ارتقاي سلامت ساکنان، عدالت اجتماعي و درآمدزايي بيشتر را در پي دارد.
بارباز اصفهاني ادامه داد: در مقابل، نبود مشارکت موجب به نتيجه نرسيدن طرح ها، حفاظت نادرست، اجرا به شيوه هاي غلط و در نهايت موجب تنش اجتماعي، تخريب، بهره برداري بي رويه و سير قهقرايي منابع طبيعي و گنجينه هاي زيست محيطي مي شود.
وي با اشاره به مزاياي اجراي طرح هاي آبخيزداري و منابع طبيعي در ابعاد مختلف گفت: تقويت سفره هاي آب زير زميني که متاسفانه بدليل کمبود بارش ها و برداشتهاي بي رويه و غير اصولي گرفتار وضعيتي حساس و بحراني شده است، يکي از موثرترين مزيت هاي اجراي صحيح اين طرح ها به شمار مي رود که به دنبال آن چاه ها و قنوات پرآب تر مي شود و بخشي از کمبود بارش ها را جبران مي کند.
مشاور مشارکتهاي مردمي مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان، کنترل و جلو گيري از فرسايش خاک و جلو گيري از جاري شدن سيل را از ديگر نتايج مفيد اجراي طرح ها بويژه با مشارکت مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: اين امر تعديل آب و هوا، حفظ گونه هاي گياهي و جانوري، بهبود کشت کشاورزان و فعاليت بهتر دامداران را به دنبال دارد.
بارباز اصفهاني بيان داشت: بالغ بر 67 درصد از طرح هاي سال جاري آبخيزداري و آبخوانداري، با رويکرد حفاظت از مراتع، جنگل ها و آموزش و ترويج روش هاي حفاظت از منابع طبيعي در اين استان اجرا شد.
به گفته وي عمليات مکانيکي و مديريتي، استحصال و ذخيره نزولات آسماني، اجراي عمليات بيولوژيک، جنگلکاري با بذر، ايجاد کمربند حفاظتي، جايگزيني سوخت فسيلي، کشت و مراقبت و تهيه و نصب تابلوهاي حفاظتي از جمله فعاليت هاي انجام گرفته مرتبط با طرح هاي ياد شده بوده است.
وي ادامه داد : اين طرح ها در مساحتي بالغ بر 120 هزار هکتار اجرا شده که به طور غيرمستقيم 420 هزار هکتار از زمين هاي استان را تحت تاثير قرار خواهد داد.
به گزارش ايرنا، آبخيزداري (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ريزي مستمر و اجراي اقدام‌ هاي لازم براي مديريت منابع حوزه‌ هاي آبخيز اعم از طبيعي، کشاورزي، اقتصادي و انساني بدون ايجاد اثرات منفي در منابع آب و خاک است که مي تواند به صورت مکانيکي يا بيولوژيکي باشد.
بر اساس آمار موجود از مجموع 60 ميليون هکتار از عرصه هاي بياباني و مرتعي کشور حدود 25 ميليون هکتار مستعد عمليات آبخيزداري است.
استان اصفهان داراي 70 هزار هکتار جنگل است که بيشتر اين جنگل ها در مناطق سميرم و فريدونشهر قرار دارد، همچنين 10 درصد از مساحت جهان را بيابان تشکيل مي دهد که اين ميزان در ايران 20 درصد و در استان اصفهان 30 درصد است.
6020/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۶۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است

نجمه کمالی مشاور اموز زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست در شیراز که با حضور علی سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه توجه به جایگاه بانوان در دولت سیزدهم افزایش یافته است اظهار کرد: محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است، توسعه آموزش و توان افزایی بانوان در محیط زیست کاملا مشهود است.

 او بیان کرد: ۳۰ درصد از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست را زنان تشکیل می‌دهند و هم اکنون ۲۴۵ بانو در پست‌های مدیریتی مشغول خدمت هستند.

او افزود: افزایش سهم بانوان در مدیریت محیط زیست کشور یکی از راهبرد‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

مشاور اموز زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: انسجام، شبکه سازی و تقویت نشاط درون سازمانی، تعامل و ارتباط موثر با کارکنان ستاد و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، استفاده از ظرفیت زنان به ویژه خانواده‌ها به عنوان مهم‌ترین بنیان اجتماعی در گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست، تقویت شکوه مادری و جوانی جمعیت، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و اعتلا و گسترش فرهنگ و تقویت باور‌های دینی در حوزه خانواده از جمله مهم‌ترین اهدافی است که در این سازمان دنبال شده است.

کمالی همچنین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در جهت اجرای بند ح تبصره ۹ قانون بودجه و حمایت از بانوان را تشریح کرد و افزود: با اجرای رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه، حمایت از فرزند آوری، آموزش و مشاوره در حوزه خانواده، اجرای برنامه‌های حوزه زنان و خانواده، برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های تخصصی در حوزه همسرداری، کار، خانواده، تعلیم و تربیت فرزند، ارتباط موثر والدین و فرزندان و برگزاری کارگاه مهارت‌های زندگی و برقراری تعادل و توازن بین کار و زندگی برای ارتقای جایگاه زنان و حمایت از آنان تلاش شده است.

مشاور اموز زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به قشر زنان، ادامه داد: اجرای کامل قانون جوانی جمعیت در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، تعامل و همکاران با مادران دارای فرزند زیر ۲ سال برای استفاده از ظرفیت دورکاری، برگزاری دوره‌های آموزش تحکیم خانواده در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، استفاده از ظرفیت بانوان متخصص در پست‌های مدیریتی، همکاری در برگزاری و اجرای برنامه‌های کارگروه محیط زیست و خانواده رویداد ملی خانواده و فرهنگی عامه و ارسال به موقع گزارشات اجرای مصوبه شوارای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و تشویق کارکنان از جمله انتظارات بانوان است.

کمالی همچنین خواستار تعامل و همراهی با مادران دارای فرزند زیر ۶ سال و موافقت با مرخصی آنان، حضور و عضویت مشاور امور زنان و خانواده اداره کل در جلسات شورای معاونین استان‌ها، تهیه لباس همسان برای بانوان به منظور آراستگی و حفظ عفاف و حجاب در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها و راه اندازی اتاق مادر و کودک در جهت ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت و همچنین همکاری با اداره کل امور زنان و خانواده استانداری برای معرفی بانوی تاثیر گذار در حوزه محیط زیست شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان