دین اسلام دینی است الهی که قوانین و چارچوب‌های خاصی برای خود دارد. برخی از اعمال در این دین ناب گناه محسوب می‌شود که اکثر مسلمانان سعی می‌کنند تا حدامکان از آن فاصله بگیرند و به گناه آلوده نشوند و بنوعی مرتکب گناه نشوند و در این بین همیشه سوالی مطرح می‌شود تحت این عنوان که؛ آیا فکر گناه نیز گناه محسوب می‌شود؟!

امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا پیرامون این سوال اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد.

گناه چیست؟

گناه یا معصیت را در ادیان ابراهیمی به معنای نقض اراده و قانون خداوند تعریف کرده اند و در اصطلاح مذهبی به معنی خلاف است و به باور پیروان گروهی از ادیان انسان جزای گناه را یا در این جهان و یا در جهانی دیگر می‌بیند.

ریشهٔ گناهان

گناهان اولیه که ریشهٔ سایر گناهان دانسته شده‌اند عبارتند از:

تکبر که در داستان سجده نکردن ابلیس به آدم مدل شده و به رانده شدن ابلیس از بارگاه الهی منجر می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: بررسی گناهان کبیره +فهرستی از گناهان کبیره

حرص که در داستان فریب خوردن آدم و حوا از ابلیس مدل شده و به رانده شدن آن‌ها از بهشت انجامید.

حسد که در داستان هابیل و قابیل مدل شده و به کشته شدن هابیل توسط قابیل می‌انجامد.

آیا فکر و اندیشه گناه نیز گناه شمرده می‌شود؟

در این رابطه، باید گفت: فکر گناه به دو صورت ممکن است.

نخست اینکه؛ فکر گناه به عنوان یک تصور ذهنی و خطور برخی از گناهان در فکر و اندیشه و توهم و خیال انسان که هیچ‌گونه اثر و پی‌آمد علمی و عملی به همراه نداشته باشد، در این صورت هیچ دلیلی عقلی و یا نقلی وجود ندارد که فکر گناه بدین معنا، گناه محسوب شود، گرچه نمی‌شود که منکر این شد که فکر گناه آثار و پی‌آمد منفی بر روح و جان آدمی می‌گذارد.

چنانکه در روایتی آمده که حضرت مسیح علیه السلام  فرمود: موسی بن عمران به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما امر می‌کنم که فکر زنا را در خاطر نیاورید، چه رسد به این که عمل زنا را انجام دهید، زیرا که هر کسی فکر زنا کند، مانند کسی است که در ساختمانی زیبای رنگ‌آمیزی شده ای، آتش روشن کند که در این صورت دود آتش رنگ خانه را تباه می‌کند، گرچه ظاهراً خانه سالم است.

ببینید: عملی که قبل از انجام آن هم خدا برایتان گناه می‌نویسد!

از این گونه روایات به آسانی معلوم می‌شود که فکر گناه به معنای یاد شده گرچه گناه به مفهوم فقهی و کلامی نخواهد بود، اما آثار سوء بر روح انسان می‌گذارد.

حالت دوم اینکه؛ فکر گناه آن است که فکر و اندیشه گناه منشأ آثار علمی و عملی بشود، در این باره گرچه بحث‌های مفصل وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که این نوع فکر و اندیشه گناه، انکار گناه بودنش کاری آسان نیست، زیرا بسیاری از گناهان کبیره از سنخ این نوع گناه یعنی، فکر گناه هستند. از جمله حسد.

شهید دستغیب درباره آن می‌گوید: از گناهانی که در نصوص معتبره به آن وعده عذاب داده شده حسد است.

شهید ثانی در کشف‌الریبه می‌گوید: حسد از بزرگترین گناهان است و اولین گناهی که در روی زمین واقع شد، حسد بود که شیطان به آدم حسد ورزید. مشهور فق‌ها فرمود‌ه‌اند که حسد گناه کبیره است.

این مطلب را از دست ندهید: اگر گناه بو داشت، چه اتفاقی می‌افتاد؟

ممکن است کسی بگوید که در برخی روایات آمده که هر مؤمنی قصد گناهی بکند تا وقتی که آن را بجا نیاورد چیزی بر او نیست و گناهی برایش نوشته نمی‌گردد.

بنابراین حسد هم تا وقتی که کاری نکند، نباید گناه داشته باشد؟ جواب آن است که این روایات درباره گناهانی که از اعضاء و جوارح سر می‌زند و تا به جای آورده نشود گناه محسوب نمی‌شود.

اما گناهانی که جای آن‌ها قلب است مانند ریاء، عجب، بغض مؤمن، و مانند این‌ها از گناهان قلبی تماماً از مورد روایات عفو خارج است.

در مجموع معلوم می‌شود که فکر گناه بدان معنا که منشأ اثر علمی و عملی بشود، گرچه به هر دلیل در خارج انجام نشود و در مرحله فکر باقی بماند دست‌کم گناه نبودن آن‌ها قطعی نیست و ممکن است گناه شمرده شود.

بخصوص آن که برخی گناهان اساساً از سنخ گناه فکری است و اصلاً در خارج عینیت پیدا نمی‌کند.

این مطلب را از دست ندهید: گناهی که انسان را از رحمت الهی دور می‌کند

مانند کسی که در عالم فکر و ذهن خود نسبت به برادر مؤمن خود بدبین باشد، گرچه اظهار نکند، آیا کسی می‌تواند گناه بودن این مورد را منکر شود؟ و یا مثلاً یأس و ناامیدی از خداوند یک گناه کبیره است و از سنخ گناهان فکری است.

البته لازم به ذکر است، نباید فراموش کرد که این قبیل گناهان (حسد، یأس و نا امیدی، بد بین بودن به برادر مؤمن، عجب و ...)، خودشان فی نفسه جزء گناهان می‌باشند، آن هم گناهان فکری و قلبی.

نه آنکه از قبیل: فکر گناه، چون فکر دزدی کردن یا فکر دروغ گفتن و ... باشد؛ لذا به نظر می‌رسد در مورد گناهانی که مربوط قلب وفکر نیستند باید بین فکر گناه و بین نیت و عزم بر گناه تفصیل قائل شد.

بدین بیان که هر فعلی مثل گناه که می‌خواهد از انسان صادر شود چهار مرحله را طی می‌کند:

خطور و تصور آن فعل میل و رغبت و شوق به آن فعل   اعتقاد به آن فعل اراده و عزم و تصمیم بر انجام آن

به نظر می‌رسد که فکر گناه همان سه مورد اولی باشد که معمولا غیر اختیاری است و آن چه غیر اختیاری است، مورد تکلیف نیست و مؤاخذه و عقوبت ندارد.

بشنوید: ارتباط با نامحرم چه بر سر انسان می‌آورد؟

اما مورد چهارم که عزم و اراده برای انجام گناه است، مورد تکلیف و حرام است، چون که این حالت اختیاری است.

البته قابل توجه است که اگر این عزم و تصمیم بر گناه در خارج به هر دلیلی عملی نشد، فقط به خاطر این نیت و عزم بر گناه به او عذاب و جزاء می‌دهند.


انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

خبر بعدی:

جهیزیه جزء نفقه زن محسوب می‌شود

‌ازدواج یکی از مسائل مهم در زندگی هر فردی به شمار می‌رود که می‌تواند بر تمام ابعاد زندگی انسان مؤثر باشد اما در این روزها با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی بدی که جوانان با آن روبرو شده‌اند این امر مهم را دیگر یک نوع خیال و توهم و رویایی شیرین می‌دانند که هیچوقت به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

‌به گزارش ایسنا،‌ از زمانی نه چندان دور آداب و رسوم دیرینه ازدواج، بخش مهمی از این امر خداپسندانه را تشکیل می‌دهد که یکی از این رسوم، تهیه جهیزیه توسط عروس است که با شروع زندگی مشترک، جهیزیه خود را در خانه بختشان می‌چیند.

این آداب و رسوم دیرینه سبب ایجاد تفکر غلط و واهی برای خانواده داماد شده است مبنی بر اینکه عروس حتما همراه خود باید توشه زندگی و جهیزیه بیاورد و اگر دختری این شرط را قبول نکرده باشد برخلاف شرایط خوبش، به سراغ دختری دیگر می‌روند تا عروس و توشه زندگیش را با هم به خانه پسرشان بیاورند.

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه عرف و عادت نمی‌تواند جایگزین قانون جامعه باشد؛ تهیه جهیزیه توسط دختر را فقط یک لطف و هدیه برای زندگی مشترکشان دانست.

نرگس نصیری بزنجانی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: از جمله مقدمات شروع زندگی مشترک زوجین، تهیه‌ی لوازم و اسباب خانه شامل کلیه‌ی اثاث مورد نیاز منزل، اسباب رفاهی و دیگر امکانات است که معمولا در عرف جامعه تهیه آن بر عهده دختر است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون و با سه علت فقهی، قانونی و عقلی می‌توان تهیه جهیزیه را از وظایف مرد دانست چرا که جهیزیه جزء نفقه زن محسوب می‌شود که البته تهیه وسایل خانه باید متناسب با وضعیت زن در خانه پدری باشد.

نصیری بزنجانی خاطرنشان کرد: طبق ماده 1107 قانون مدنی، وسایل خانگی را که همان جهیزیه باشد از اجزا نفقه دانسته که شوهر ملزم به فراهم کردن آنها است که قانون‌گذار در راستای ضمانت اجرایی این قانون در ماده 642 قانون مجازات اسلامی، مجازات ترک نفقه را 3 ‌تا 5 ماه زندان ‌تعیین کرده است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه زن می‌تواند پس از شروع زندگی، درخواست استرداد جهیزیه خود را داشته باشد، عنوان کرد: طبق ماده 1118 قانون مدنی، زن مستقلا می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد بکند و درخواست استرداد جهیزیه خود را از مقام قضایی داشته باشد که این موضوع نشان‌دهنده استقلال مالی زن بر جهیزیه است.

وی بیان کرد: زن باید برای استرداد جهیزیه مدارک کافی را به مقام قضایی در راستای اثبات مالک بودن اثاث و اسباب منزل ارائه دهد که این مدارک شامل سیاهه جهیزیه همراه با امضای چند شاهد و امضای داماد و فاکتورهای خرید است.

به گفته این وکیل دادگستری، دختر هیچ وظیفه‌ای در تهیه جهیزیه ندارد، اگر چه در جامعه این وظیفه بر عهده دختر است اما این موضوع فقط بر اساس عرف و عادت است و بر خلاف حرف قانون پیش می‌رود.

نصیری بزنجانی در پایان افزود: با توجه به شرایط بد اقتصادی در این روزها، سهولت امر ازدواج فقط با درک متقابل طرفین از یکدیگر و چشم‌پوشی از بسیاری از خواسته‌ها است.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور

افشاگری کی‌روش علیه تاج و سلطانی‌فر: بعد از پیام رهبری، وزیر دیگر ما را نخواست| تاج اطلاعات را از من پنهان کرد| از این به بعد جام ملت‌های واقعی شروع می‌شود| حمله دوباره به برانکو

پیروانی خطاب به کی‌روش: حواست را جمع کن!

دختران ائل گلی تبریز گل باران شدند! / پرونده حمله باگلوله برفی به کجا رسید ؟+عکس

کلیدواژه: فکر گناه گناه

منبع این خبر، وبسایت www.yjc.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۳۴۶۹۸۲ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • آملی لاریجانی: پیشرفت های ایران باعث حسد برخی کشورها است
  • آملی لاریجانی: بر اثر ترویج آموزه‌های مدرنیته، صحبت از الگو‌های معنوی رنگی ندارد/ پیشرفت ایران باعث حسد برخی کشورهای منطقه شده است
  • راهیان نور یکی از قله های مستحکم در میان دستاوردهای بسیج محسوب می شود/ ضرورت گسترده شدن فعالیت بسیج در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با موضوع راهیان نور
  • رونالدو در محاصره؛ کار دشوار CR7 برای آقای گلی
  • محمود افشار؛ پرسش از وحدت ملی ایران و تکثر زبانی
  • واکنش معاون وزیر دادگستری به حمله دو سگ وحشی به یک کودک
  • واکنش معاون وزیر دادگستری به حمله سگ‌ها به یک دختر: نیازمند تجدیدنظر در قوانین هستیم
  • فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد نشوز
  • بیرانوند روحیه عمانی‌ها را تضعیف را کرد/ چین تیم بزرگی مقابل ایران محسوب نمی‌شود/ قطعا شانس قهرمانی داریم
  • آشنایی با ماهیت حقیقی حقوق بشر آمریکایی/ مدعیان حقوق بشر شاهدان را هم غل و زنجیر می‌کنند/ شاهد کلیدی بهانه قانونی آمریکا برای زندانی کردن افراد بی گناه!
  • نشانه های حملات قلبی در مردان
  • امید ابراهیمی: بازی با چین و دو دیدار بعدی هم فینال محسوب می شود
  • خداوند به حرمت چه کسانی ما را عذاب نمی‌کند؟
  • عاقبت غیبت کننده در قیامت و روش های ترک آن
  • محرومیت قانونی ازدواج های زیر 18 سال و مجوز رسمی اشاعه گناه در جامعه نتیجه طرحی که متوقف شد
  • کفاره‌ گناه حسین دهباشی!
  • تفسیر خطبه فاطمه(س) / چطور نماز می خوانید و نسبت به حق پایمال شده سکوت می کنید؟
  • غيبت کردن | عاقبت غيبت کننده در قيامت و روش هاي ترک آن
  • آیه‌نگاشت/ تمسخر؛ یک گناه ظاهری و چند گناه باطنی