Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@05:27:36 GMT

سیاست‌های پولی و تولید

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۴۷۶۹۲

سیاست‌های پولی و تولید

سیاست پولی، یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای جهت دادن به تولید و مدیریت آن است. در حال حاضر مسائل مختلفی در فضای اقتصادی کشور کنار هم جمع شده و کار را حتی برای سیاستگذار هم سخت کرده است. کامران ندری کارشناس اقتصادی   از یک طرف بنگاه‌های تولیدی با مشکلات جدی سرمایه و تأمین سرمایه در گردش مواجه هستند و از طرف دیگر نقدینگی سرگردان آنقدر در جامعه افزایش یافته که خطر بحرانی شدن آن جدی است؛ چه بسا که در مسائلی هم که برای دلار به وجود آمد، بخش مهمی از علت را همین مسائل نقدینگی تشکیل می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این نکته هم توجه داشته باشیم که بانک‌ها برای تسهیلات دادن به بخش تولید خود با مشکلات زیادی مواجه هستند. در چنین حالتی باید چه کرد؟ به نظر من در این فضا هیچ چیزی بیشتر از خلاقیت مدیریتی و سیاستگذاری راهگشا نیست.  سیاستگذاری‌های پولی بر تمام بخش‌های اقتصاد اثر می‌گذارد و هدف‌گذاری آن تنها مربوط به یک بخش از اقتصاد نیست. بر این اساس نمی‌توان از این سیاست‌ها انتظار داشت که به طور اختصاصی روی یک بخش از جمله تولید اثر بگذارد و اگر هم این اتفاق بیفتد، کاری بسیار سخت و دشوار است. برای مثال وقتی حجم نقدینگی افزایش بیابد، کل اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ نه یک بخش. با این حال بانک مرکزی برخی از کشورها در دوره‌هایی بنا بر نیاز کشور سیاست‌های خاصی را به کار گرفته‌اند. در ایران نیز این موضوع را در دهه ٧٠ تجربه کرده‌ایم. در آن دوره بانک مرکزی، بانک‌های کشور را تشویق و حتی تکلیف می‌کرد که به بخش صنعت اعتبارات بیشتر و به بخش خدمات اعتبارات کمتر پرداخت کنند و به واردات اصلاً منابعی را تخصیص ندهند. یا در آن دوره سیاست‌هایی اتخاذ می‌شد که بر اساس آن مانده تسهیلات اعطایی به بخش صنعت باید افزایش پیدا می‌کرد. این برنامه‌ها و بسته‌های تشویقی وجود داشت، اما نه در ایران بلکه در تمام کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، این سیاست‌های اعتباری به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده بود، دست پیدا نکردند. لذا جهت دهی به اعتبارات بانکی برای توسعه بخش‌هایی در اقتصاد خرد، اگرچه سابقه دار است اما تجربه نشان می‌دهد که چندان موفق نیست. آنچه در موفقیت سیاست‌های پولی کشورهای توسعه یافته و قوی مشترک است، تأثیر مثبت نظم انضباط پولی و مالی بر تمام بخش‌های اقتصاد از جمله تولید است. تمرکز کشورهای پیشرفته روی کنترل تورم است. برای ایران هم اگر از طریق سیاست‌های پولی تورم مهار شود، بی‌ثباتی کاهش  یابد، از تلاطم قیمت ارز جلوگیری شود، نا اطمینانی‌ها کمتر و انتظارات تورمی مدیریت شود؛ می‌توان ادعا کرد که مسئولان قدمی مثبت برای توسعه کشور برداشته‌اند و سود این اقدام به بخش تولید و اشتغال کشور نیز خواهد رسید. اگر بانک مرکزی همین یک وظیفه یعنی مدیریت و کنترل نرخ تورم را با استفاده از سیاست‌های پولی بخوبی انجام دهد، ثمره و برکت آن شامل حال تمام بخش‌های اقتصاد از جمله تولید خواهد شد. البته مسئولان می‌توانند با استفاده از نظام مالیاتی، ابزار تعرفه‌ها و همین‌طور به کمک قوانین و مقررات مشوق از تولید حمایت کنند. برآیند آنچه گفته شد به مدیریت بحران‌های کنونی بخش تولید بویژه در بخش صنعت کمک خواهد کرد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۷۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشتازی بانک ملی در واگذاری ها با ثبت رکوردهای جدید

بالاترین میزان واگذاری بنگاه ها و اموال هلدینگ آینده پویا از شرکت های زیر مجموعه بانک ملی ایران با برگزاری بیش از ۱۳ مرحله مزایده عمومی در سال ۱۴۰۲ رقم خورد. - اخبار بازار -

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران،شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا موفق شد  تا در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت سیزدهم، در طول سال گذشته 28 هزار میلیارد ریال از اموال،دارایی ها و شرکت های تابعه خود را واگذار کند.

این میزان واگذاری در سال 1402 نسبت به سال 1401 با ثبت رشد 602 درصدی منجر به بالاترین میزان ریالی واگذاری در این هلدینگ زیر مجموعه بانک ملی ایران شده است.

گفتنی است بانک ملی ایران  در سال جاری نیز روند واگذاری ها را با توجه به سیاست های ابلاغی از سوی دولت محترم و در راستای تحقق شعار سال که با نام«جهش تولید با مشارکت مردم»مزین شده است،با قدرت ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • کاهش هیجانات بازار ارز با توقف شوک‌های سیاسی
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها؛ پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!
  • معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی
  • پیشتازی بانک ملی در واگذاری ها با ثبت رکوردهای جدید
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار