Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام موسوی نسب با اشاره به تاثیر ترویج فرهنگ مهدوی بر کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: حمایت بودجه ای و مالی از فعالیت های مهدوی نوعی سرمایه گذاری بلندمدتِ سودآور برای دولت است.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: تحقق هر هدف مهمی نیازمند فکر، اندیشه، عمل و تامین هزینه است، این یعنی برای پیاده کردن افکار و رسیدن به هدف مدنظر، باید هزینه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدویت هم به عنوان آموزه ای نجاتبخش نه فقط برای شیعه بلکه برای بشریت، برای آنکه ظرفیت های بالقوه اش بالفعل شده و تحولاتی را که باید، رقم بزند نیازمند حمایت مالی دارد.

از این رو، در بررسی کیفیت این حمایت و دستاوردهایش برای جامعه اسلامی با «حجت الاسلام سیدجعفر موسوی نسب»، کارشناس مهدوی و مدیر بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی گفت وگو کرده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

چه عواملی به حمایت بودجه ای و مالی از فعالیت ها و برنامه های مهدوی ضرورت می بخشد؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت اولاً بدون بودجه هیچ برنامه ریزی و تصمیمی عملی نمی شود و ثانیاً با توجه به اینکه مهدویت توان پیشگیری از آسیب های اجتماعی را دارد هر چه بیشتر برای ترویج و نهادینه کردن آن بر فرهنگ جامعه تلاش و تامین شود، بهتر می توان از ناهنجاری های اجتماعی پیشگیری کرد و از این مسیر اهداف انقلاب و نظام را نیز محقق ساخت.

 

یعنی عواید حمایت دولت از فعالیت های مهدوی به خود آن باز می گردد؟

 

بله، چراکه در اثر ترویج فرهنگ مهدوی و نهادینه شدن رفتارها و ارزش های اخلاقی در پرتوی آن، بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی از میان می رود که همین امر به کاهش هزینه های دولت و قوه قضائیه کمک می کند.

به عبارت بهتر، حمایت بودجه ای و مالی از فعالیت های مهدوی نوعی سرمایه گذاری بلندمدتِ سودآور برای دولت است.

 

با توجه به این کارکرد خاص و حیاتی مهدویت برای جامعه، آیا تا کنون آنچه که در قالب حمایت بودجه ای و تامین اعتبار از فعالیت های مهدوی صورت گرفته، کافی و اثرگذار بوده است؟

 

متاسفانه، فعالیت های مهدوی از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون با محرومیت های مالی مواجه بوده و حمایت و برنامه ریزی مدنظر از سوی دولت ها در این باره اعمال نشده است.

لذا انتظار می رود که دولت و مجلس با توجه به چشم انداز و افقی که مهدویت و فرهنگ انتظار پیش چشم کشور می گشاید، نسبت به تامین بودجه های لازم به این عرصه اهتمام داشته باشند.

 

اشاره داشتید به رهاورد حمایت از فعالیت های مهدوی برای دولت، در این باره مصداقی هم هست که ضرورت تخصیص بودجه از سوی دولت را دوچندان کند؟

 

بله، بسیاری از معضلات و آسیب هایی که امروز خصوصا در حوزه اقتصاد با آن روبرو هستیم در صورت ترویج سبک زندگی مهدوی برطرف می شود چراکه اگر مردم با صفات یاران امام مهدی(عج) آشنا شده و خو بگیرند دیگر دست به اعمال سوئی همچون اختلاس نمی زنند و کاهش یا حذف همین یک مورد بار بسیاری را از مشکلات دولت برمی دارد.

این همه اختلاس ها و ناهنجاری های اقتصادی برای آن است که از اوصاف مهدی باوران و مهدی یاوران دور شده ایم؛ لذا کمک به توسعه و تعمییق فرهنگ مهدوی، کمک به نظام اسلامی است.

 

ممکن است گفته شود مسئله ای همچون مهدویت با این سطح از اثرگذاری و افق پیش رو، نیازی به تامین بودجه ندارد بلکه باید به صورت اعتقاد و  مردمی دنبال شود، آیا این توجیه در عدم حمایت از این ساحت، پذیرفتنی است؟

 

این نگاه کاملا اشتباه است چون همانطور که برای دستگاه ها و نهادها به دلیل کارکردهای شان بودجه در نظر گرفته می شود با توجه به کارکردهایی که مهدویت برای جامعه و رفع آسیب های آن دارد، باید بودجه و اعتبار به آن تخصیص داد تا بتوان این استعدادها را از قوه به فعل درآورد.

اگر هم ردیف بودجه مجزا برای مهدویت در نظر نمی گیریم دست کم از بودجه نهادها و دستگاه ها برای حمایت از آن، بخشی را هزینه کنیم؛ برای مثال مگر نه آنکه دولت، قوه قضائیه و نیروی انتظامی هزینه هایی را در حوزه پیشگیری از آسیب ها می پردازند خب می توان چنین بودجه هایی را به تعمیق و ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه اختصاص داد که برکات بسیاری دارد همچنین درباره بودجه آموزش و پرورش، آموزش عالی و ... هم می توان چنین نگاهی داشت.

 

در 40 سالگی انقلاب حمایت از فعالیت های مهدوی باید در چه سطحی از اولویت باشد؟

 

باید توجه داشت هدف انقلاب ما زمینه سازی ظهور است لذا اگر قرار است در این باره کاری شود نیازمند بودجه و حمیات مالی است. اما متاسفانه نهادهای فرهنگی علی رغم دریافت بودجه، کار درخوری در حوزه مهدویت انجام نمی دهند.

اکنون نهادهای فعال مهدوی همچون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با حداقل حمایت و با تامین مردمی کار می کنند که به دلیل مشکلات اقتصادی نمی توان از مردم هم انتظار چندانی داشت، لذا ضرورت دارد دولت و مجلس در این باره برنامه ریزی و عمل کنند.

 

بودجه های مهدوی با هزینه و سرمایه گذری در چه بخش هایی می توانند سودآوری معنوی فرهنگی برای جامعه داشته باشند؟

 

هم در عرصه آموزش و پژوهش و هم تبلیغ نیاز به تامین بودجه داریم چون با اهتمام در هر سه این حوزه ها است که می توان آسیب های اجتماعی را پیشگیری و درمان کرد.

برای مثال تبیین آیات قرآنی مرتبط با امام عصر(عج) یا تبیین بیش از سه هزار روایت مهدوی و نیز شنایای و پاسخ به فتنه های آخرالزمان و ... همگی به بودجه نیاز دارد.

وقتی هالیوود برای سینمای آخرالزمان و تصویرسازی از آنچه خود از منجی موعود(عج) در ذهن دارد، سرمایه گذاری کرده و بودجه در نظر می گیرد و با آن ما را تهدید می کند، ما هم باید برای مقابله و ارائه تصویر صحیح از منجی آخرالزمان(عج) برنامه و بودجه داشته باشیم.

 

آیا هزینه کرد همین بودجه های اندک مهدوی تا کنون دستاورد و برکات داشته است؟

 

بله، علی رغم بودجه بسیار اندک و ناچیز تخصیص یاقته به فعالیت های مهدوی، برکاتی را در ایران و خارج از کشور داشته که اگر کامل پرداخت می شد یا عنایت بیشتری بود قطعاً آثار بیشتری را می توانستیم شاهد باشیم چراکه بسیاری از برنامه ها بر زمین نمی ماند.

برای مثال مناطق محرومی داریم که مردم هم در آنها توان تامین هزینه فعالیت های مهدوی را ندارند که اگر دولت و مجلس ورود کنند می توان در آنها نیز فضاسازی مهدوی داشت.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند روز پرستار حضرت زینب س چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دبیرخانه مساجد خراسان جنوبی خراسان جنوبي نماز جمعه مراسم ترحیم والده بودجه مهدویت انقلاب دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغالی مولد و سودآور با پرورش ماهی در زابل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، سرگزی رئیس اداره شیلات زابل گفت:سیستان تا قبل از خشکسالی بواسطه‌ی تالاب هامون یکی از مراکز برداشت انواع ماهیان بوده است.
وی بیان کرد:در حال حاضر با شرایط خشکسالی مردم به کار پرورش ماهی در استخر‌های مختلف خاکی و بتنی روی آورده اند.
وی اضافه کرد:از اوایل شهریور تعداد ۸۰ هزار قطعه بچه ماهی بین پرورش دهندگان با کمک بخش خصوصی توزیع شده است و کار برداشت ماهی سردابی قزل آلا تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وعده صادق نشان داد شکست ناپذیری اسرائیل یک ادعاست
  • افزایش رفاه اجتماعی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
  • اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است
  • اشتغالی مولد و سودآور با پرورش ماهی در زابل
  • نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس است
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/ تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم
  • پیش بینی بودجه عمرانی ۳ میلیاردی برای سازمان هواپیمایی
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی