Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس بعدازظهر امروز، 23 دی‌ماه در نشست رؤسای زكات استان‌های بوشهر، كهگیلویه و بویراحمد و فارس كه در شیراز برگزار شد، با بیان اینكه زكات در نظام توزیع ثروت قرار دارد، گفت: وقتی ثروت‌هایی در جامعه تولید می‌شود به نحوی باید آن را توزیع كنیم و این توزیع ثروت نیز باید عادلانه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: زكات به ما كمك می‌كند تا در بحث توزیع ثروت، عدالت تأمین شود لذا در یك نگاه بسیار كلان در این قسمت كار هستیم باید به این مسئله دقت كنیم.
آیت‌الله دژكام به تشكیل جلسه شورای زكات اشاره كرد و گفت: شورای زكات برای این تشكیل شده است كه ببینیم چگونه می‌توان زكات را جذب و توزیع كرد در غیر این صورت به صورت سنتی كارهایی انجام می‌‌شد.
امام جمعه شیراز با بیان اینكه آنچه اكنون با توجه به وضعیت اجتماع به آن نیاز داریم و باید تأمین شود، بسیار فراتر از این عدد و رقمی است كه مطرح شده است، بر لزوم همخوانی تعداد نیازمندان و نیازهای آنان با پرداخت زكات تأكید كرد.
وی با اشاره به آیه 41 سوره حج «... وَآتَوُا الزَّكَاةَ...؛ ... زكات مى‏‌دهند...» گفت: در اینجا خداوند تأكید می‌كند كه زكات پرداخت می‌كنند یعنی مسئولان باید به این مسئله كه زكات پرداخت كنند توجه داشته باشند نه اینكه تنها زكات جمع‌آوری كنند.
آیت‌الله دژكام همچنین با بیان اینكه باید تعریف دقیقی شود كه پرداخت زكات به چه كسی باشد، بر این نكته تأكید كرد كه اگر اجازه ولایی نباشد، هرچه می‌خواهید زكات بگیرید و توزیع كنید، وظیفه شرعی انجام نشده است.
وی با تأكید بر اینكه بدون اجازه ولی نمی‌توان زكات را خرج كرد، گفت:‌ زكات به عنوان یك واجب دینی باید ادا شده و هزینه‌كرد آن نیز باید دقیقاً بر طبق نظم باشد و در این خصوص بدون اذن ولی نمی‌توان دخالت كرد و این نكته ظریفی است كه باید همه به آن توجه داشته باشند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه با بیان اینكه در بحث زكات باید دو نظام جذب و توزیع داشته باشیم، گفت: باید مسائل، مقررات و احكام این دو نظام را به مرور تدوین كنیم و برای این كار چند نیرو اهل حساب و كتاب را به كار گرفته تا این مسائل را سازماندهی كرده و طی كارگاه‌های دو سه روز به عاملان زكات آموزش دهند.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در نظام توزیع باید اولویت‌ها را مشخص كنیم، گفت: به تناسب وضعیت مردم، خشكسالی و غیره باید نیازسنجی انجام شود تا بدانیم چگونه زكات را توزیع كنیم به عنوان مثال پیشنهاد تهیه 5 تانكر آب برای عشایر كه برای آن‌ها نوشته باشد از محل زكات تهیه شده است، خود یك نوع مبلغ زكات است كه نصفی از مبلغ تهیه این تانكرها می‌تواند از محل زكات و نصف دیگر آن از برنامه و بودجه تأمین شود.
وی با تأكید بر اینكه باید نظام توزیع زكات را سازماندهی كنیم، گفت: باید دقیقاً بدانیم چگونه زكات را جمع‌آوری و چطور آن را هزینه كنیم كه البته موارد مصرف زكات متعدد است.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه یكی از موارد مصرف زكات، معیشت محرومان است، گفت: قدرت خرید مردم یك سوم شده است و شرایط امروز با 6 ماه پیش متفاوت شده است؛ لذا به نظر می‌رسد كه در بحث توزیع، معیشت باید اولویت داشته باشد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد كه اگر اگر همین مقدار زكاتی كه جمع‌آوری شده است به بهترین شكل توزیع شود، باز هم رشد خواهد كرد اما اگر خوب توزیع نشود، مسلماً شاهد كاهش جمع‌آوری خواهیم بود.
وی با اشاره به برگزاری این جلسه گفت: توصیه را بر روی منبر می‌كنند نه در شورای زكات؛ وقتی به این جلسه می‌آییم باید تصمیم عملیاتی و اجرایی بگیریم البته باید توجه داشته باشیم كه هر كاری كه عملیاتی و اجرایی نیست نباید در این جلسه مطرح كنیم.
آیت‌الله دژكام همچنین با بیان اینكه اطلاع‌رسانی و مانیتور كردن منابعی كه تولید ثروت می‌كنند، نداریم، گفت: بسیاری از این كارها به عهده جهاد كشاورزی است كه باید مشخص كند در چه مكان‌هایی ثروت تولید می‌شود و به سراغ آن‌ها رفت و درخواست زكات كرد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي زكات اذن ولي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۶۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان اقلیت‌های دینی: هرگونه خطای رژیم صهیونیستی بدون پاسخ باقی نخواهد ماند

به گزارش «نماینده»، متن بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی درباره عملیات «وعده صادق» در پاسخ به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق به شرح زیر است:

«پاسخ کوبنده به اقدام تروریستی و جنایتکارانه رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی حق مسلم و انتظار مشروع ملت ایران و انسان‌های آزاده جهان و تحقق وعده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود، متجاوزان و جنایتکاران تروریست بدانند که امنیت و صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت غیور ایران خط قرمز آحاد ملت به خصوص نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و با تمام قدرت و ظرفیت با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی و آمادگی کامل و روحیه ای مضاعف در پاسداری از آرمان‌ها و اهداف نظام ایستاده‌ایم.

ما نمایندگان جوامع ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از دلاورمردان ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع فرماندهان غیور ارتش و سپاه و به ویژه فرمانده رشید هوافضای سپاه این موفقیت را خدمت رهبر فرزانه انقلاب و ملت سرافراز ایران تبریک عرض نموده و اعلام می‌داریم همواره هرگونه خطای رژیم جعلی اسرائیل و پشتیبانانش بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.»

این بیانیه به امضای روبرت بیگلریان نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران، آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران، شارلی انور تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان ایران و همایون سامح یه نجف آبادی نماینده کلیمیان ایران رسیده است.»

دیگر خبرها

  • خطای دشمن برابر با پاسخ کوبنده نیروهای مسلح کشورمان
  • انتقاد از بی قانونی در نظام مهندسی اهواز
  • دیگر کسی آمریکا را به عنوان ابرقدرت قبول ندارد
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی: هرگونه خطای رژیم صهیونیستی بدون پاسخ باقی نخواهد ماند
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • هرگونه خطا از سوی رژیم جعلی اسراییل بدون پاسخ باقی نخواهد ماند
  • هرگونه خطای رژیم جعلی اسرائیل بدون پاسخ باقی نخواهد ماند
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • طراحی دستگاهی برای آنالیز توزیع فشار در کف پا
  • لزوم توجه جدی به توصیه‌های ایمنی برق در شرایط ناپایداری جوی