Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت:هنوز به دلایل مختلف در میدان اقتصاد، رقابت را قبول نکرده ایم و همه نهادهای اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی، حقوقی، بنگاه ها، دولتی، خصولتی و خصوصی به اقتصاد همراه با یارانه عادت کرده ایم؛ در واقع از مصرف کننده یک نان و یک لیتر بنزین تا بنگاه های بزرگ، امروز همه به یارانه و حمایت غیر اصولی دولت عادت کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: نبود شفافیت و عادت کردن به اقتصاد نفتی باعث شده تا بنگاه ها نیز طاقت برداشته شدن دست حمایتی و حذف یارانه را نداشته باشند و در مقابل، مصرف کنندگان نیز چون قیمت های واقعی در اقتصاد وجود ندارد، به نرخ های حمایتی عادت کرده برای مثال وقتی از واقعی نرخ بنزین سخن گفته می شود، واکنش نشان می دهد.

باید اجازه واقعی شدن قیمت ها در اقتصاد داده شود

باهنر گفت: باید اجازه واقعی شدن قیمت ها در اقتصاد داده شود و در این بین دادن یارانه به مردم، باید به صورت شفاف و با راهکاری درست انجام شود نه آنکه با دستوری کردن نرخ ارز و کالاها سعی در حمایت از مردم داشت.

وی اظهار داشت: در کشورمان، بورس کالا داریم که برای ایجاد رقابت و شفافیت راه اندازی شده است. از این رو عرضه حداکثری مواد اولیه و کالاهای اساسی در بورس کالا، قطعا گامی موثر برای شفاف سازی اقتصاد است و بالابردن رقابت در اقتصاد به شمار می رود.

فراهم کردن صحنه رقابت میان بنگاه ها، به بسیاری از مشکلات اقتصادی پایان می دهد

باهنر با تاکید بر اینکه بورس کالا یکی از عواملی است که اقتصاد را به سمت مصلحت و اصلاح امور می کشاند، گفت: مجلس برای استفاده بیشتر دولت از بازار سرمایه و بورس کالا می تواند نشان دهنده مسیرها باشد. به عبارتی دولت پشت خودرویی نشسته و در جاده ای حرکت می کند که این جاده را مجلس و قانون گذار کشیده است؛ همچنین علائم و تابلو های راهنمایی در جاده گذاشته شده تا دولت در مسیر درست هدایت شود؛ به این ترتیب مجلس در مسائل اجرایی اقتصادی ورود نمی کند بلکه باید دولت را در مسیر استفاده بیشتر از ظرفیت های بازار سرمایه و به خصوص عرضه مواد اولیه در بورس هدایت کند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پایان گفت: رقابت در تولید، سه پارامتر دارد؛ قیمت، کیفیت و سرعت. به اعتقاد بنده هر تولیدکننده ای که بتواند یک کالای بهتر، ارزان تر و سریعتر را تولید کرد باید حق سود بیشتر و گرفتن بخشی از بازار را داشته باشد؛ البته به هیچ عنوان نباید انحصار در بازار وجود داشته باشد بلکه می توان با فراهم کردن صحنه رقابت میان بنگاه ها، به بسیاری از مشکلات اقتصادی پایان داد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه باهنر جامعه اسلامی مهندسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۶۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی از شناسایی موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا و رفع تدریجی در وزارت اقتصاد خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابراهیم بازیان در خصوص واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا گفت: رویکرد دولت و رئیس جمهور استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی و سپردن کار به مردم بویژه در حوزه‌های اقتصادی و در بنگاه‌هایی است که از نظر ماهیت با اراده، سرمایه، مهارت و توانمندی مردم اداره می شوند. مشخصا بنگاه‌هایی که دولت نه تنها سهام مدیریتی بلکه سهام قابل‌توجه و معناداری نیز ندارد.

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی افزود: این سهام‌ باید با لحاظ تمامی جوانب به ذی‌نفعان بنگاه‌ها واگذار شود. برای برون رفت از این شرایط با توجه به امتداد 50 ساله‌ای که دولت به لحاظ داشتن سهام‌ تودلی همواره در مدیریت این شرکت‌ها دخالت داشته باید تدابیر جامع و مانعی اندیشیده شود که خصوصی سازی درباره این موضوع کار کارشناسی انجام می‌دهد.

بازیان ادامه داد: طبق گفته رئیس جمهور، دولت اصل را بر خروج از این نوع مدیریت‌ها گذاشته است. موانعی در این مسیر وجود دارد که باید شناخته و به تدریج و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برداشته شود. اراده این موضوع ایجاد شده و مجموعه‌های مختلف در وزارت اقتصاد آن را در دستور کار قرار داده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • گاف عجیب دولت رئیسی /عدد نمی فهمید یا عدد نمی فهمید؟! /گردش مالی یک بنگاه املاک تک نفره در اشکولک تپه سفلی هم از ۵۰ میلیون تومان بیشتر است
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا