Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجاهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز، 23 دی‌‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از معاونان و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن با تأکید بر برگزاری منظم جلسات کمیسیون، گفت: مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی، این کمیسیون را یکی از جدی‌ترین کمیسیون‌ها در برگزاری جلسات معرفی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان سه پیش‌دستور و سه دستور این کمیسیون، افزود: ذیل این کمیسیون، پنج کارگروه، فعال است که عبارت از کارگروه «قرآن و هنر»، «قرآن و رسانه»، «قرآن، نشر و تبلیغات دینی»، «قرآن و فعالیت‌های بین‌الملل» و «هماهنگی مسابقات قرآن کشور(ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور)» است.
فقهی‌زاده همچنین به حضور «سیدحسین موسوی‌بلده» برای اولین بار در جلسه کمیسیون اشاره و اظهار کرد: ایشان به نمایندگی از شهرداری تهران و در مقام مدیر اجرایی شورای راهبردی قرآنی شهرداری تهران حضور دارند.
بر اساس گزارش ایکنا، اولین پیش‌دستور این جلسه که مورد بررسی قرار گرفت، استماع گزارش‌عملکرد کارگروه‌های تخصصی کمیسیون بود. هر یک از این کارگروه‌ها از بدو تأسیس تاکنون بین چهار تا شش جلسه برگزار کرده‌اند.
در این بخش، ابتدا سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر ارشاد و رئیس کارگروه قرآن و هنر به ارائه گزارش خود پرداخت و گفت: کارگروه قرآن و هنر، متشکل از سازمان امور سینمایی، معاونت هنری، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد فارابی، سازمان صدا و سیما، اداره کل دفتر تبلیغ و ترویج، دفتر گسترش آموزش‌های هنری، شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی، اتحادیه تشکل‌ها و موسسات قرآنی و دو عضو صاحب‌نظر حقیقی در حوزه هنر است.
حسینی با اشاره به اینکه این کارگروه از ادغام دو کارگروه قرآن و هنر و قرآن و سینما راه‌اندازی شده است، افزود: این کارگروه تاکنون چهار جلسه برگزار کرده است که مهم‌ترین اقدامات آن تصویب اولویت‌های کاری کارگروه تا پایان سال 1398، استماع و بررسی گزارش فعالیت‌های قرآنی سازمان امور سینمایی در حوزه جشنواره‌ها و تولیدات قرآنی و ارائه نظرات اعضا بوده است.
وی بیان کرد: اولویت‌گذاری مقوله هنر و استانداردسازی تعاریف در این حوزه و برنامه‌ریزی برای موضوع تربیت سرمایه انسانی توانمند و خلاق در حوزه تولید آثار هنری ـ قرآنی برای سال‌های 98 و 99 و تعریف پروژه‌های اجرایی سند راهبردی در حوزه فعالیت‌های هنری ـ قرآنی در قالب 18 پروژه ملی با اولویت تولید آثار ملی ممتاز و تربیت سرمایه انسانی در حوزه تخصصی از دیگر اقدامات این کارگروه تاکنون بوده است.
در ادامه نیز محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه قرآن، نشر و تبلیغات به بیان فعالیت‌های این کارگروه پرداخت و گفت: این کارگروه، حاصل ادغام دو کارگروه قرآن و نشر مکتوب و قرآن و تبلیغات دینی است که تاکنون موفق به برگزاری سه جلسه شده است.
وی افزود: مهم‌ترین اقداماتی که در این جلسات مورد بررسی قرار گرفته است، شامل تصویب اولویت‌های کاری کارگروه تا پایان سال 1398، تصویب نهایی پروژه‌های ملی و بین‌المللی در حوزه نشر و تبلیغات دینی ذیل سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و بررسی نهایی فهرست بهای فعالیت‌های حوزه نشر و تبلیغات دینی و تعاریف کیفی برای اجرایی‌سازی سند بوده است. همچنین آغاز برنامه مطالعه ملی وضعیت‌سنجی نشر مکتوب قرآنی در کشور از ابتدای انقلاب تاکنون و آسیب‌های این حوزه در قالب یک مطالعه ملی از جمله مهم‌ترین اقدامات بوده است.
در ادامه نیز ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس کارگروه قرآن و فعالیت‌های بین‌الملل به بیان اقدامات این کارگروه پرداخت.
وی با اشاره به اینکه این کارگروه تاکنون شش جلسه برگزار کرده است، گفت: برخی اعضای کارگروه قرآن و فعالیت‌های بین‌المللی تغییر کرده و در دوره جدید فعالیت‌های این کارگروه، اعضای جدید حضور دارند.
ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر اینکه اولویت‌های کاری کارگروه تا پایان سال 1398 تصویب شده است، اظهار کرد: همچنین تقویم جلسات نیز معین شده است و در ادامه برنامه‌های جامع قرآنی در خارج از کشور تصویب شده است که به تصویب شورای سیاست‌گذاری بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز رسیده است. همچنین مدل تقسیم کار فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی بین دستگاه‌های قرآنی فعال در خارج تدوین و تصویب شده و پروژه‌های اجرایی‌سازی برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در خارج از کشور نیز تدوین شده است.
وی اظهار کرد: تنها نکته‌ای که وجود دارد به برنامه بودجه سال 98 بازمی‌گردد که افت شدیدی پیدا کرده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعاً بسیاری از برنامه‌ها که براساس برنامه‌های گذشته تدوین و تصویب کرده‌ایم، حتماً تغییر جدی پیدا خواهد کرد.
در ادامه این جلسه نیز محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و رئیس کارگروه قرآن و رسانه به بیان اقدامات این کارگروه پرداخت و گفت: این کارگروه حاصل ادغام دو کارگروه قرآن و رسانه و مطبوعات و قرآن و فضای مجازی بود و ازجمله اعضای آن می‌توان به مرکز رسانه‌های دیجیتال، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه تشکل‌ها و موسسات قرآنی، جهاد دانشگاهی و ... اشاره کرد.
سلطانی‌فر افزود: مشخص کردن ظرفیت رسانه‌های ویژه امور قرآنی و یا رسانه‌هایی که بخش‌های قرآنی دارند، بررسی گزارش‌های سازمان صدا و سیما و واکاوی نرم‌افزارهای مختلف و... را نیز مورد رصد قرار داده‌ایم.
بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به بیان برخی اقدامات صورت گرفته توسط این ستاد که ذیل کارگروه قرآن و مسابقات فعالیت دارد، گفت: ستاد عالی هماهنگی مسابقات، قدیمی‌ترین کارگروه کمیسیون است که در سال 1375 با توجه به ضرورتی که در کشور احساس شده است با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور وقت فعالیت خود را در سازمان اوقاف آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه این ستاد 21 عضو دارد، افزود: در مجموع سال‌هایی که ستاد فعالیت داشته است، قریب به 400 جلسه توسط خود ستاد، شورای معین و پنج کمیته که زیر مجموعه‌ آن هستند، برگزار شده که خروجی این جلسات بالغ بر دو هزار مصوبه بوده است.
حسینی در ادامه به اهم فعالیت‌های این ستاد در دو سال گذشته پرداخت و بیان کرد: تدوین برنامه جامع مسابقات قرآن کشور یکی از اقدامات بوده است و کار کارشناسی بسیار عمیقی در مورد سند آن صورت گرفته است. در حال حاضر هیچ مسابقه ملی و بین‌المللی در کشور بدون مجوز ستاد برگزار نمی‌شود. در سالی که گذشت به طور متوسط 700 نفرروز نظارت بر مسابقات ملی و بین‌المللی داشته‌ایم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز در زمینه فنی و انضباطی از جمله اقداماتی است که توسط ستاد صورت می‌گیرد. در ابتدای هر سال تقویم مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران را منتشر و از نفرات برتری که در مسابقات بین‌المللی حضور داشته‌اند و دستگاه‌هایی که رتبه‌های برتر را در مسابقات کسب می‌کنند، تجلیل می‌کنیم.
پس از پایان گزارش‌عملکرد مسئولان کارگروه‌های پنج‌گانه، عبدالهادی فقهی‌زاده، دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با تأکید بر اینکه جلسات کمیسیون محدود به جلساتی در این سطح نیست، گفت: کارهای موثری در حال شکل گرفتن است که در طول سال هماهنگی‌ا و پیگیری‌ها ادامه دارد. این کارگروه‌ها با حضور اکثر اعضا برگزار می‌شود. اگر رؤسای این کارگروه‌ها از مجموعه وزارت ارشاد بوده است، خودخواسته بوده و در انتخاب‌ها هیچ سازمانی بر سازمان دیگری ارجحیت نداشته است.
در ادامه نیز هر کدام از حاضران در جلسه به بیان نظرات خود در مورد عملکرد کارگروه‌ها پرداختند. در این بخش ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه گزارش‌های خوبی ارائه شد، گفت: همانگونه که همه استحضار دارند نقش این کارگروه‌ها در حوزه هماهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی روند علمی کارهایی که در کمیسیون باید انجام گیرد، است.
وی با اشاره به اینکه منظم‌ترین کمیسیون و به‌روزترین کمیته‌ها مربوط به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم است، افزود: بهتر بود در گزارش‌های ارائه شده مقداری ملموس‌تر و نزدیک‌تر دستاوردها تشریح می‌شد. در کارگره بین‌الملل تقریباً این کار صورت گرفته است.
محمدی با بیان اینکه در بخشی از گزارش‌دهی‌ها به نقش بودجه اشاره شد، گفت: بودجه قرآنی کشور از 100 میلیارد تومان به 27 میلیارد در لایحه دولت رسیده است. گفت‌وگوهایی با مجلس صورت گرفته است تا این رقم افزایش یابد.
وی بیان کرد: غیر از اینها راهکارهای دیگری برای افزایش بودجه قرآنی در نظر گرفته شده است که اجماع نسبی نمایندگان را نیز به همراه خود دارد. امروز صبح که کمیسیون تلفیق بحث‌های خود را آغاز کرده است در دستور کار قرار گرفته است. یکی از این راهکارها اختصاص دو دهم درصد از بودجه شرکت‌ها هست که مورد بررسی قرار می‌گیرد. امیدواریم هر کدام از سازوکارها که به نتیجه می‌رسد در اجرایی‌سازی مصوبات کمک کند.
در ادامه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در سخنان کوتاهی گفت: زمانی که بحث کارگروه‌ها و چابک‌سازی و ادغام کارگروه‌ها مطرح بود، تلاش کردیم تا با ادغام کارگروه‌هایی که همگرا هستند، شتابی به فعالیت‌ها داده شود و فرصتی برای تأثیرگذاری بیشتر کمیسیون فراهم شود.
وی افزود: در دو قسمت توفیقات نسبی حاصل شده است. توفیق اول این است که جلسات روند برگزاری خود را به دست آورده و طی چند ماه برگزاری این تعداد جلسه در هر کدام از کارگروه‌ها امیدوارکننده بوده و یک قدم رو به جلو است. نکته دوم نیز این است که قرار بود هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد کارگروه‌ها را داشته باشیم تا فعالیت‌ها آنها دیده شود و احساس کنند که نظارتی بر آنها وجود دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تقسیم کار و تصویب اولویت‌ها در سال 98 که همه کارگروه‌ها آن را انجام داده‌اند، کمک می‌کند به اینکه سال آینده را با چشم‌انداز روشن‌تری آغاز کنیم. ترسیم اولویت‌ 98 عملاً کار کمیسیون را می‌تواند به پیش ببرد. در هر کارگروه چند اقدام خوب انجام شده است که امیدها را ایجاد می‌کند و الان برگزاری این جلسه نتیجه کارکرد کارگروه‌ها هست.
صالحی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از طریق دستور جلساتی که کارگروه‌ها بر روی آن کارهای علمی و اجرایی مناسب را انجام داده‌اند، دستور جلسات متراکمی را برای کمیسیون داشته باشیم.

این گزارش در حال تکمیل است ... 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی کمیسیون تبلیغی و ترویجی شورای توسعه وزارت ارشاد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۶۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این‌که ما در شرایط تورم بالا بخواهیم حقوق و دستمزدها را هم دائم افزایش دهیم و یک روند رفت و برگشتی بین تورم و حقوق وجود داشته باشد، به رفاه مردم کمک نمی‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، داو‌د منظور‌ در سفر به دامغان ‌درباره آخرین وضعیت قانون بودجه 1403 اظهار داشت: با توجه به این‌که امسال برای نخستین بار بودجه 2 مرحله‌ای شده بخش اصلی قانون بودجه که به تبصره‌ها و جداول کلان مرتبط بود 27 اسفند پارسال ابلاغ شد و عملا اجرای قانون بودجه را از ابتدای سال آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه دولت در نخستین روز آغاز به کار مجلس در سال جدید بخش دوم قانون بودجه را به مجلس تحویل داد و مجلس نیز اعلام وصول کرد و کمیسیون‌های مجلس رسیدگی را آغاز کردند، افزود: هفته گذشته هفته پرکاری در کمیسیون‌ها به ویژه کمیسیون تلفیق بود و هفته آینده نیز این روند ادامه دارد. بخش دوم قانون بودجه 1403 که به جداول و توزیع اعتبارات بین دستگاه‌ها مرتبط است، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تا آخر اردیبهشت نهایی و ابلاغ می‌شود.

منظور درباره افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری تصریح کرد: افتخار همه ما در دولت این است که به بهتر شدن وضعیت معیشت همکاران در دولت و به طور ویژه همه هموطنان کمک کنیم. در ارتباط با حقوق و دستمزد علاوه بر این‌که 20 درصد افزایش در نظر گرفتیم، سایر پرداخت‌ها مانند عائله‌مندی، رفاهیات، پرداخت‌های جانبی و اضافه‌کار نیز رشد خوبی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که امسال بتوانیم با پایین نگه داشتن تورم و کاهش تورم به روند بلندمدت، این امکان را فراهم کنیم که افزایش‌ها در حقوق و دستمزد به رفاه بیشتر برای مردم منجر شود، خاطرنشان کرد:  این‌که ما در شرایط تورم بالا بخواهیم حقوق و دستمزدها را هم دائم افزایش دهیم و یک روند رفت و برگشتی بین تورم و حقوق وجود داشته باشد، به رفاه مردم کمک نمی‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: همانطور که پارسال تلاش کردیم تورم را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهیم، امسال هم تلاش و برنامه دولت این است که بتوانیم کاهش بیشتری در نرخ تورم داشته باشیم و رضایت مردم را بیشتر تامین کنیم.

معاون رییس‌جمهور از تخصیص 230 هزار میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان‌خدمت بازنشستگان خبر داد و با بیان اینکه پرداخت‌های بازنشستگان پارسال به طور کامل انجام شد و مطالباتی برای این قشر ایجاد نشد، گفت: فقط پاداش پایان خدمت برخی از بازنشستگان مانده که معمولا هم این پاداش در سال بعد از بازنشستگی تامین و پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکلیف مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با افزایش تعرفه‌های درمانی چه می شود؟
  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ تا پایان اردیبهشت نهایی و ابلاغ می‌شود
  • منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • همه دلایلی که دولت را پای میز مذاکره مزدی برگرداند!
  • درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد