Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز به نقل از بلومبرگ، از ده اقتصاد برتر جهان تا سال 2030 احتمالا هفت اقتصاد از میان بازارهای نوظهور خواهند بود. پیش‌بینی‌های انجام شده در «استاندارد چارتر»، یک شرکت چند ملیتی خدمات مالی و بانکداری، درباره تغییرات تولیدات ناخالص داخلی در جهان نشان می‌دهد تا سال 2020 چین بر پایه نرخ‌ تبدیل ارز، برابری قدرت خرید و تولید ناخالص داخلی تبدیل بهبزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمالا در همان بازه زمانی هند اقتصادی بزرگتر از آمریکا خواهد داشت و اندونزی در میان 5 اقتصاد برتر جهان قرار خواهد گرفت.  

 

ستاره‌های در حال ظهور کدامند؟

ده اقتصاد برتر بر پایه تولید ناخالص داخلی که با استفاده از نرخ‌ تبدیل ارز و برابری قدرت خرید بدست آمده است تا سال 2030 به ترتیب زیر خواهد بود.

 

 

*برآوردها بر اساس تریلیون دلار بین المللی با استفاده از معیار برابری قدرت خرید است.

 

اقتصاددانان استاندارد چارتر به ریاست «دیوید من» در یادداشتی نوشتند «پیش‌بینی رشد بلندمدت ما بر اساس یک اصل پی‌ریزی شده است: سهم کشورها در تولید ناخالص داخلی جهان در نهایت با سهم آنها در جمعیت جهان برابری خواهد کرد که حاصل همگرایی تولید سرانه ناخالص داخلی میان اقتصادهای پیشرفته و نوظهور است».

 

این اقتصاددانان روند رشد اقتصادی هند را 7.8 درصد تا سال 2020 در نظر گرفتند، درحالی که رشد اقتصاد چین تا سال 2030 به 5 درصد کاهش خواهد یافت که انعکاس یک کاهش اقتصادی طبیعی با توجه به اندازه اقتصاد آن است.

 

سهم آسیا از تولید ناخالص داخلی جهان که در سال گذشته میلادی به 28 درصد افزایش یافت، در سال 2010، 20 درصد بود، احتمالا تا سال 2030 به 35 درصد خواهد رسید که منطبق با منطقه یورو و منطقه ترکیبی با آمریکا است.

 

دیگر یافته‌های استاندارد چارتر به شرح زیر است:

روند نزولی اصلاحات در بازارهای نوظهور باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. پایان دوره تسهیل کمّی می تواند فشار بیشتری بر اقتصاد برای اصلاح و احیای روند بهره‌وری اعمال کند. طبقه متوسط در نقطه اوج قرار دارد و اکثر جمعیت جهان در سال 2020 وارد این گروه درآمدی می شوند. رشد طبقه متوسط که به وسیله شهرنشینی و آموزش به وجود می‌آید باید مقابل تاثیرات روند افزایش سن جمعیت در بسیاری از اقتصادهای جهان از جمله چین عمل کند.

110

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: چین اقتصاد جهانی اقتصادی اقتصاد بازار جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۸۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)

دانشمندان در کره جنوبی اخیراً در آزمایش همجوشی هسته ای رکوردشکنی کردند. آنها به مدت ۴۸ ثانیه دمایی را هفت برابر دمای هسته خورشید حفظ کردند. اما تولید انرژی تجاری قابل دوام از همجوشی هسته ای همچنان بیشتر ایده ای علمی_تخیلی است تا نزدیک به واقعیت.

در همین حال، برادر قابل اعتمادتر آن، شکافت هسته‌ای، چندین دهه است که به جهان نیرو می دهد. در اینفوگرافی زیر، تولیدکنندگان برتر انرژی هسته‌ ای که بر حسب تراوات ساعت (TWh) اندازه‌گیری می‌شود، نشان داده شده است. داده‌های مربوط به این موضوع از موسسه انرژی هسته‌ ای، آخرین بار در آگوست ۲۰۲۲ به‌روزرسانی شده است.

کدام کشور بیشترین انرژی هسته ای را تولید می کند؟

به گزارش روزیاتو، تولید انرژی هسته‌ای در ایالات متحده بیش از دو برابر میزان تولید چین (رتبه دوم) و فرانسه (رتبه سوم) روی هم است. در مجموع، ایالات متحده نزدیک به ۳۰ درصد از تولید انرژی هسته ای جهان را به خود اختصاص داده است.

با این حال، انرژی هسته ای یک پنجم برق آمریکا را تامین می کند. برخلاف فرانسه که ۶۰ درصد برق خود را از نیروگاه های هسته ای تامین می کند.

نکته برجسته دیگر این است که چگونه چین در دهه گذشته به سرعت توانایی های انرژی هسته‌ای خود را افزایش داده است. برای مثال، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، چین سهم خود از تولید انرژی هسته‌ای جهانی را از کمتر از ۱۰ درصد به بیش از ۱۴ درصد افزایش داد و از فرانسه در رتبه دوم پیشی گرفت.

در نقطه مقابل، سهم بریتانیا در همان دوره زمانی به ۲ درصد کاهش یافته است.

در همین حال، اوکراین برای تامین برق شبکه خود به شدت به انرژی هسته‌ای متکی است. در مارس ۲۰۲۲، پس از اینکه نیروهای روسی کنترل این تاسیسات را به دست گرفتند، دسترسی به نیروگاه هسته ای کلیدی خود در زاپوریژیا (Zaporizhzhia) را از دست داد.

این نیروگاه که با شش راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی یکی از بزرگترین نیروگاه های اروپا است، در حال حاضر هیچ چیز تولید نمی کند و محل حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین بوده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید
  • پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • رشد ۵/۵ برابری تولید گندم در استان
  • روتردام در مسیر کاهش مصرف مواد خام تا سال ۲۰۳۰
  • مدارس سمای بافق جزء برترین‌های استان یزد با بالاترین میزان ارتقاء و رشد کیفیت
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد / وعده داخلی‌ سازی المان‌ های اصلی اتوبوس برقی
  • سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان زنجان ۲۶.۷ درصد است
  • انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه
  • بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)