Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاکایی با اشاره به تغییر قیمت صورت گرفته در خودرو گفت: این مساله برای خودروسازان واجب بود و اگر تمام شرایط لازم مهیا شود بازار خودرو در اردیبهشت به تعادل خواهد رسید.

 

«امیرحسن کاکایی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، در مورد تاثیر افزایش قیمت رسمی خودرو بر قیمت های بازار گفت: با اجرای این طرح از سوی خودروسازان، قیمت خودرو در بازار بالا نخواهد رفت و پائین هم نمی آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر با این افزایش قیمت، خودروساز بتواند خودروهای نیاز شهروندان را تامین کند در بازار نه تنها قیمت بالا نمی رود بلکه قیمت کف نیز کاهش می یابد.

 

کارشناس خودرو با بیان این مطلب که افزایش قیمت رسمی خودرو برای خودروسازها واجب بود، افزود: دولت چاره دیگری در این زمینه نداشت. اما این تنها راه حل مشکلات صنعت خودرو نیست و باید مشکلات دیگری چون محدودیت های واردات قطعه و گمرکات حل شود تا تولید به میزان خودش بازگردد.

 

وی با اظهار این که حدود 90 هزار خودروی نیمه تمام در دو کارخانه خودروسازی وجود دارد، عنوان کرد: برای تکمیل این خودروها خودروسازان نیازمند قطعه هستند که باید قطعات مورد نیاز آن ها تکمیل شود.

 

کاکایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا اجرای طرح فروش فوری خودرو از سوی خودروسازان بلافاصله بعد از افزایش قیمت رسمی، حاکی از احتکار خودرو در انبار آن ها نیست؟ عنوان کرد: احتکار خودرو از سوی خودروسازی ها درست نیست . فروش نقدی که قرار است از سوی خودروسازان صورت بگیرد با تعداد بسیار کم خودرو خواهد بود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تصریح این که در شرایط جنگ اقتصادی فعلی و عدم تعادل در بازار خودروسازان مجبور به اجرای این طرح ها هستند. زیرا اگر دلال ها ببینند دست خودروسازان خالی است قیمت ها را افزایش می دهند و بازار دوباره دچار گرانی می شود. این طرح از سوی خودروسازان به منزله یک تیغ دو لبه است.

 

وی در ادامه به پیش بینی وضعیت صنعت خودرو در ایران پرداخت و افزود: بازار خودروی کشور حداقل تا اردیبهشت ماه زمان می برد که به تعادل برسد. اگر خودروسازان بتوانند بدهی های مالی خودشان به مردم و قطعه سازان را بپردازند و درعین حال قیمت ارز هم ثابت بماند و تحریم ها هم دور زده شود از اردیبهشت و خرداد به تعادل جدیدی در بازار خودرو می رسیم.

 

کاکایی با اشاره به تسهیلات 4 هزار میلیاردی دولت به خودروسازان و تاثیر آن بر حال و روز تولیدکنندگان خودرو، تصریح کرد: در سال های گذشته کمک های دولت به خودروسازان به صورت ارایه یک مجوز بوده است. کمک ها اعتباری بوده و پول مستقیم توسط دولت تا کنون به خودروسازها پرداخت نشده است. این تسهیلات نیز مانند سابق است.

 

کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: در این طرح به خودروسازها اجازه داده اند که 4 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی قرض کنند و بعید است که این مساله بتواند صنعت خودرو را کن فیکون کند. این تسهیلات مفید نیست هرچند که لازم است.

 

وی در پایان یادآور شد: رفتار دولت در اقتصاد کلان باعث زیان چند 10 هزار میلیاردی خودروسازها و قطعه سازان بوده است به همین دلیل دولت باید کمک مشخص بلند مدت با هزینه کم به آن ها داشته باشد. نه اینکه فرصت برای بانک ها ایجاد کند که پول گران قیمت شان را به فعالان صنعت خودرو بفروشند. دولت باید برنامه اجرایی تری در این زمینه اعلام کند./

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی جنوب کرمان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیرجند روز پرستار اصفهان شیراز نماز جمعه خبرگزاری شبستان سفر رئیس جمهور کاکایی افزایش قیمت رسمی خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۲۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست

سپهر دادجوی توکلی اظهار داشت: شورای رقابت هیچ وقت قیمت گذار خودرو نبوده بلکه شورای رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند.

به گزارش مهر، وی افزود: شورای رقابت هیچ وقت قیمت گذار خودرو نبوده بلکه شورای رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند؛ نهاد‌هایی هم که تنظیم گر فنی هستند بر اساس دستورالعمل و فرمولی که شورای رقابت داده قیمت خودرو را محاسبه و ابلاغ می‌کنند.

دادجوی توکلی افزود: اکنون طبق همین روالی که از انتهای سال ۱۴۰۱ وجود داشت، همچنان طبق دستورالعمل شورای رقابت، وزارت صمت قیمت خودرو را محاسبه می‌کند که قیمت تمام شده در سازمان حمایت به عنوان متولی متخصص انجام و ابلاغ می‌شود.

توکلی درباره گران فروشی خودروسازان گفت: ۲ هزار شکایت از خودروسازان بررسی و نتایج آن اعلام شده که بخشی از آن‌ها مربوط به گران فروشی است؛ شورای رقابت باید به عنوان ناظر بر دستورالعمل به این موضوع ورود کند، نهاد‌های دیگر مانند سازمان حمایت، سامانه ۱۲۴ و تعزیرات هم به موضوع ورود و بررسی کرده اند.

وی تاکید کرد: به اکثر این شکایات رسیدگی و حکم صادر شده و در مراجع قضائی هم همچنان در حال پیگیری است.

دیگر خبرها

  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت +جدول
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست
  • قیمت خودرو امروز ۳ اردیبهشت+ جدول
  • فروش فوری محصولات ایران خودرو بدون قرعه کشی + لینک ثبت نام
  • قیمت خودرو امروز ۲ اردیبهشت + جدول
  • فروش خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی!
  • نباید قیمت‌ های سلیقه‌ای خودروسازان ملاک قرار بگیرد