Web Analytics Made Easy - Statcounter

روند رو به رشد مبادلات تجاری ایران و هند نشاندهنده عزم مقامات دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی است در همین راستا برای تسهیل مبادلات ارزی قرار است در آینده نزدیک بانک مشترک ایران و هند تاسیس شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روابط ايران و هند همواره با تعاملات هدفمند در طول سالها گسترده بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پيوندهاي اقتصادي و بازرگاني هند و ايران به صورت سنتي از واردات نفت خام ايران شكل گرفت. هند در سال 2009 - 2008  حدود 22 ميليون تن نفت خام به ارزش تقريبي 10 ميليارد دلار از ايران وارد کرد كه بدين ترتيب هند سومين بازار بزرگ نفت خام ايران بود.

 

طبق آمار رسمی اعلام شده حجم كلي بازرگاني دوجانبه از آوريل 2008 تا مارس 2009 به 15 / 13 ميليارد دلار امريكا بالغ شد كه در مقايسه با سال قبل از آن افزايش 49 / 2 درصدي را نشان مي دهد. قسمت اعظم اين بازرگاني دوجانبه شامل واردات فراورده هاي نفتي از ايران است. همچنين صادرات هند به ايران شامل فراورده هاي نفتي، برنج، ماشين آلات، محصولات فلزي، مواد اوليه آهن و فولاد، آهن و فولاد، دارو، مواد دارويي، مواد شيميايي عالي، مواد معدني پردازش شده، نخ و پارچة مصنوعي، چاي، مواد شيميايي آلي، غيرآلي و كشاورزي، فراورده هاي ساخته شده از لاستيك است.

 

ایران و هند در طی این سالها تلاش کردند تا حجم مبادلات تجاری خود را افزایش دهند به طوری که چندی پیش «سوراب کومار»، سفیر هند در ایران در همایش «هند، پنجره‌ای فراسوی تحریم‌ها» با اشاره به اینکه میزان مبادلات تجاری ایران و هند می‌تواند به بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد، گفته بود: «صادرات غیر نفتی در این سبد تجاری بسیار کم است و تنها ۷/  ۲ درصد صادرات از هند به ایران و ۱/  ۲ درصد صادرات از ایران به هند به صادرات غیرنفتی اختصاص دارد. تصور من بر این است که هند و ایران باید میزان مراودات تجاری خود را افزایش دهند و این درحالی است که دو کشور به اهمیت چنین مساله‌ای واقف هستند.»

 

در همین راستا برای توسعه این روابط مکانیزم مبادله بانکی ایران و هند نیز بنا به گفته رییس کل بانک مرکزی آماده به کار شده است. روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به دیدار «عبدالناصر همتی» با «سوراب کومار»، سفیر هند این خبر را داده و اعلام کرده است که در این دیدار آخرین وضعیت روابط بانکی و تجاری دو کشور بررسی شد و در این دیدار سفیر هند اعلام کرده است: «مکانیزم مالی بین دو کشور آماده شده و طرفین بر اساس معافیت دریافتی دولت هند، فعالیت تجاری و بانکی خود را طی روزهای آتی انجام می دهند.» همچنین در این جلسه در مورد تسهیل امور بانکی، عملیاتی ساختن سرمایه گذاری هند در چابهار بحث و تصمیم گیری شد.

 

حالا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خبر داده که ایران در شرف تاسیس بانک مشترک با هند است.

 

«ابوالفضل حسن بیکی» به خانه ملت گفته است: «هندوستان با حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت  کشور بزرگی محسوب می شود که بخشی از نیازهای این کشور از ایران تأمین می شود و البته متعاقب آن بخشی از نیازهای ایران از هندوستان قابل تامین است از این رو ارتباط بسیار گسترده ای میان دو کشور وجود دارد.»

 

حسن بیکی تصریح کرده است: «بعد از خروج آمریکا از برجام، هندوستان حمایت خود را از این توافقنامه اعلام کرد و با ایران پیمان اخوت بست و در همین راستا در بخش امنیت و اقتصاد با ایران معاهدات متعددی را به امضا رساند و در حال حاضر نیز بخشی از منابع نفتی خود را از ایران تأمین می کند و همچنین یکی از سرمایه گذاران اصلی بندر چابهار است.

 

وی ادامه داده است: «در حال حاضر تلاش داریم از طریق تهاتر با هند روابط اقتصادی را برقرار کنیم که برای این مهم باید بانک مشترکی تاسیس شود که مبادلات ارزی ما را تامین کند.»

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر امور خارجه در سفر به هند جلسات متعددی داشت و حمایت هایی نیز در این خصوص از سوی تجار ایرانی صورت گرفت، خاطرنشان کرده است: «جمهوری اسلامی به دنبال تاسیس بانک مشترکی با ترکیه، چین، پاکستان، روسیه و هندوستان برای تبادل ارزی بوده و همین تلاش در جریان مذاکرات با اروپایی ها نیز دنبال می شود.»

 

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به هندوستان به خانه ملت گفته است: «یکی از وظایف دیپلمات ها به خصوص وظیفه ذاتی وزیر امور خارجه ارتباط و مذاکره با تمامی کشورهای جهان به جز اسرائیل و آمریکا است. کشورهای زیادی حرکت ترامپ علیه ایران را تقبیح کرده و تحریم های ظالمانه آمریکا را دنبال نکردند. یکی از این کشورها هندوستان است که از قدیم الایام با آنها روابط گسترده ای داشته ایم.

 

یادآور می شود: تجارت ایران و هند در سال 16-2015 معادل 9 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده؛ این رقم در سال 17-2016 معادل 12 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده و در سال 18-2017 به 13 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است بنابراین روند تجارت این دو کشور رو به افزایش بوده است.

 

فرصت‌هایی را که برای توسعه روابط ایران و هند وجود دارد می‌توان در چند دسته تقسیم کرد. نخست؛ معافیت این کشور از تحریم‌های آمریکا. دوم؛ معافیت بندرچابهار از تحریم‌ها. سوم؛ مکانیزم روپیه با بانک UCO. چهارم؛ پول ایران در این بانک می‌تواند برای واردات از هند استفاده شود و پنجم؛ فرصت برای تنوع بخشیدن به سبد تجارت. روابط تاریخی، پیوستگی فرهنگی، سطح بالای تعاملات در سال‌های اخیر، پروژه چابهار، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال و جنوب، گسترش و تنوع روابط تجاری و جغرافیای سیاسی اقتصادی دو کشور، می‌تواند محرک قوی برای توسعه روابط دو کشور باشد./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی جنوب کرمان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیرجند روز پرستار اصفهان شیراز نماز جمعه خبرگزاری شبستان سفر رئیس جمهور مبادلات ارزی هند ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۲۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حجم مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان

کاشف انور، رئیس اتاق تجارت و صنایع لاهور، نشستی را با هیأت اتاق تجارت و صنایع افغانستان به ریاست خان‌جان الکوزی، رییس این اتاق در شهر لاهور پاکستان برگزار کرد.

رئیس اتاق تجارت و صنایع لاهور گفته است اسلام‌آباد و افغانستان باید گام‌های مشترک و ملموسی را برای تقویت تجارت میان بازرگانان افغانستانی و پاکستانی بردارند.

به گفته انور، در حال حاضر حجم تجارت دوجانبه میان افغانستان و پاکستان ۵۲۲ میلیون دلار است.

رییس اتاق تجارت و صنایع لاهور خاطرنشان کرده است: اگر کانال‌های بانکی بین دو کشور ایجاد شود، حجم تجارت می‌تواند چندین برابر افزایش یابد.

وی افزود زمینه افزایش صادرات قالی، برنج و قطعات ماشین از لاهور به افغانستان وجود دارد.

خان‌جان الکوزی نیز در این نشست تاکید کرده است که بازرگانان هر دو کشور بیش از هر زمان دیگر نیازمند گسترش مبادلات تجاری هستند.

الکوزی گفته است که در حال حاضر پنج میلیون تُن میوه تازه از پاکستان از طریق افغانستان به آسیای‌میانه صادر می‌شود.

براساس این گزارش، بی‌ثباتی سیاسی میان دولت پاکستان و طالبان سبب کاهش مبادلات تجاری میان بازرگانان هر دو کشور شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • دلار تقریبا از مبادلات تجاری مسکو و پکن حذف شد
  • رئیسی: افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است / روابط ایران و پاکستان مبتنی بر رابطه تاریخی تمدنی است
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • رئیسی: افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است / روابط ایران و پاکستان مبتنی بر رابطه تاریخیتمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است
  • رئیسی پیش از سفر به پاکستان و سریلانکا : هدف‌گذاری ما رسیدن به مبادلات ۱۰ میلیارد دلاری است / مردم پاکستان، علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان
  • کاهش حجم مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان