Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس گروه مطالعات سلامت مرکز مطالعات وزارت ورزش می‌گوید: آموزش‌های مبارزه با دوپینگ در تیم‌های پایه به صورت مقطعی است و آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر شهرام فرج‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در لیست جدید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ که در سال ۲۰۱۹ اعلام شده است و در یک دسته از مکمل‌های غذایی، محرک‌هایی وجود دارد که ممکن است آزمایش دوپینگ ورزشکار در اثر استفاده از این مکمل‌ها مثبت اعلام ‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این ماده‌های دارویی «اپی اندروسترون» از گروه آنالوگ ها یا هم خانواده های  استروییدهای آنابولیک هستند که وجود آنها در بعضی از مکمل‌های غذایی گزارش شده‌است. همچنین ماده دارویی «ترتوکوینول» که در بعضی از کشورهای آسیایی به عنوان بخشی از داروهای سرماخوردگی از آن استفاده می‌شود می‌توانند باعث مثبت شدن آزمایش دوپینگ ورزشکار بدون اطلاع نسبت به این موضوع شود.

وی گفت: همچنین در بعضی از مکمل‌های غذایی ماده ای از خانواده متیل هگزان آمین وجود دارد که در داروهای  لاغری و مکمل های ضد خستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورزشکار بدون شناخت کافی نسبت به این گونه مکمل‌های غذایی پس از مصرف ناخواسته دچار دوپینگ مثبت می‌شود. بنابراین ورزشکاران باید قبل از استفاده از هر گونه مکمل غذایی از صحت و سلامت آن اطلاع پیدا کنند و سپس اقدام به مصرف مکمل کنند. در واقع در فهرست ۲۰۱۹ دو ماده دیگر به این خانواده از محرک ها اضافه شده است.

فرج‌زاده با بیان این که ورزشکاران مکمل‌های غذایی را از اشخاص نامطمئن خریداری نکنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از ورزشکاران وقتی برای شرکت در یک تورنمنت یا به صورت شخصی به خارج از کشور می‌روند اقدام به تهیه مکمل‌هایی از افرادی می‌کنند که شناخت کافی نسبت به آنها ندارند و دقیقا نمی‌دانند ماده سازنده‌ای که در مکمل استفاده شده مجاز است یا خیر؟ بنابراین توصیه می‌شود در مسافرت‌ها از خرید مکمل بدون نظارت پزشک پرهیز کنند تا ناخواسته آزمایش دوپینگ آنها مثبت نشود.

نایب رییس انجمن جهانی پیکرشناسی ورزشی با اشاره به این که آموزش‌های مبارزه با دوپینگ در تیم‌های پایه به صورت مقطعی و آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، تصریح کرد: در گروههای هدف بویژه رده سنی جوانان و نوجوانان چون از نظر کنترل دوپینگ نظارت کمتری وجود دارد، آموزش‌های مبارزه با دوپینگ به صورت مقطعی است و جدی گرفته نمی‌شود. در حال حاضر مدارس فوتبال زیادی در کشور فعالیت می‌کنند که از نظر دوپینگ نظارت خوبی بر روی آنها وجود ندارد و آموزش مبارزه با دوپینگ در این گونه مدارس پیش بینی نمی‌شود. به طوری که وقتی این رده سنی وارد رده سنی بزرگسالان می‌شوند، اطلاعات جامعی از نحوه چگونگی پیشگیری از دوپینگ ندارند.

وی در پایان اظهار کرد: برنامه ملی در زمینه‌ی آموزش پیشگیری از دوپینگ در تیم های پایه نداریم و اگر آموزشی نیز وجود داشته باشد، به صورت مقطعی و فاقد استراتژی خاص است. همچنین درباره روانشناسی دوپینگ در تیم‌های پایه آموزش‌های لازم داده نشده و آمار دقیقی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

دختر «آلن دلون» در چند روز اخیر، تصویری از این ستاره گذشته سینمای فرانسه در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

به گزارش ایسنا، در ابتدا وقتی این تصویر را در فضای مجازی می‌بینی شک می‌کنی که نکند هوش مصنوعی باشد اما گویا این تصویر واقعی است.

در این تصویر که «آنوشکا دلون» در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده آلن دلون سالخورده با چهره‌ای متفاوت از آنچه در ذهن داریم دیده می‌شود.

«آنوشکا» همزمان با انتشار این عکس نوشت:«صبح جمعه از پدرم عکس گرفتم. به نظر من خاطره‌ای از لحظات‌مان بود. از صرف صبحانه با او بی‌نهایت شکرگزارم و این لحظه‌ای بی‌نظیر و شیرین در دنیای بی‌رحمانه من است. من او را خوش تیپ یافتم. با نگاه همیشگی و آبی فولادینش، سرزنده، مثل یک مبارز، که به من قدرتی غیر قابل تصور می دهد».

دلون پس از سکته مغزی در سال ۲۰۱۹ در وضعیت نامناسبی قرار داشت و اخیرا اختلافات خانوادگی میان فرزندانش به رسانه‌ها دزر کرده است. آنتونی، آنوشکا و آلن فابین سه فرزند آلن دلون بر سر نظرات مخالفشان در مورد سلامتی و آینده پدرشان اختلاف دارند.

 پسرش آنتونی دلون در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۹ مدعی شد، دلون در حال مرگ است و عنوان کرده: «او ضعیف و خسته است. او زیاد صحبت نمی‌کند، وقتی او را مجبور به تکرار می‌کنیم خسته‌ می‌شود و برایش آزار دهنده است، زیرا صدایش دیگر مثل گذشته واضح و قابل شنیدن نیست».

آنتونی در مورد خواهر ناتنی‌اش انوشکا دلون نیز اظهار کرده بود: «خواهرم هرگز به من و برادرم اطلاع نداد که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، پدرم در حین بازدید از کلینیک در سوئیس تحت پنج آزمایش شناختی قرار گرفته است و هیچ یک از آنها را با موفقیت نگذرانده است».

آلن دلون به سرعت از طریق وکیلش «کریستوف آیلا» واکنش نشان داد و گفت که به شدت از جو رسانه‌ای که توسط پسرش آنتونی سازماندهی شده شوکه شده و نمی‌تواند پرخاشگری پسرش آنتونی را که مدام به او می‌گوید که سالخورده است تحمل کند.

دلون از دهه ۱۹۹۰ به ندرت روی پرده ظاهر شده است و آخرین حضور عمومی او دریافت نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۹ بود. با این حال، او در مراسم تشییع دوست و ستاره همکار خود «ژان پل بلموندو» در سپتامبر ۲۰۲۱ شرکت کرد.

در این باره بیشتر بخوانید:

دعوا بر سر ارثیه ۲۶۸ میلیون دلاری آلن دلون

وداع «آلن دلون» با کلکسیون چند میلیون دلاری‌اش

آلن دلون که بازی در ۸۰ فیلم از جمله چندین شاهکار سینمایی را در کارنامه دارد، اولین بار در سال ۱۹۶۰ و زمانی که ۲۵ سال داشت با بازی در فیلم «ظهر بنفش» توسط «رنه کلمنت» کارگردان فیلم کشف شد.

بسیاری از فیلم‌ها با بازی «آلن دلون» تبدیل به کلاسیک‌های سینما شدند و وی در طول دوران حرفه‌ای خود با کارگردانان نامداری چون «آنتونیونی»، «ویسکونتی»، «ملویل» و «گدار» همکاری کرد و در کنار بازیگران بزرگی چون «ژن گابن»، «عمر شریف»، «لینو ونتورا»، «کلودیو کاردیناله»، «مونیکا ویتی» و… مقابل دوربین رفت.

دلون نخستین بار در سال ۱۹۶۱ با فیلم «لذت زندگی» قدم به جشنواره کن گذاشت و سپس با فیلم‌های «خسوف» (۱۹۶۲)، «یوزپلنگ» (۱۹۶۳) و «آقای کلین» (۱۹۷۶) حضور در جشنواره کن را تجربه کرد و در سال ۲۰۱۹ جایزه نخل افتخاری کن را دریافت کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟
  • رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی کارکنان وظیفه/ آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر 
  • گل انفرادی دیدنی گابریل مارتینلی در خانه چلسی (لیگ برتر انگلیس - ۲۰۱۹/۲۰) / فیلم
  • لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان
  • توزیع کارت ورود به جلسه آزمون سراسری
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی
  • آموزش امداد و نجات به ۲۶ هزار البرزی