Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، صبح امروز دوشنبه در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی، اظهار کرد: با وجود همه محدودیت‌ها و مشكلات در سال‌های پس از انقلاب، توفیقات و پیشرفت‌های گسترده‌ای در حوزه پزشكی و سلامت در كشور حاصل شده و لازم است كه رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این دستاوردها را به جامعه اطلاع‌رسانی كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه جامعه ایران در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز تغییرات عرصه بین‌الملل، دستخوش تغییرات جدی است، خاطر نشان كرد: در كنار این تحولات كشور با تنگناها و تهدیدات جدی روبرو است كه در مرحله نخست موضوعات اصلی نظیر بهداشت و درمان كشور از آن متاثر می‌شود و به همین دلیل حفظ سلامت جامعه باید جزو اصلی‌ترین وظایف دولت و دیگر دستگاه‌ها باشد.
وی با یادآوری اینكه طی سال‌های گذشته شاهد پیشرفت‌های شگرفی در حوزه پزشكی و سلامت در كشور بوده‌ایم، تصریح كرد: دستاوردهای پزشكی چه در دوران دفاع مقدس و چه در سال‌های پس از آن، جزو مهم‌ترین دستاوردهای كشور و برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است. این درخشش و شكوفایی هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی باید تداوم یابد.
معاون اول رییس جمهور همچنین ادامه داد: پیشرفت‌ها و دستاوردهای كشور به حوزه سلامت و بهداشت محدود نمی‌شود و در سایر بخش‌ها نظیر صنعت نیز قابل مشاهده است؛ بطوری‌كه ایران امروز به كشوری مبدل شده كه می‌تواند علاوه بر طراحی و مهندسی، تولید‌كننده و صادر كننده برخی كالاهای صنعتی و تجهیزات پزشكی باشد، این در حالی است كه در گذشته ما واردكننده این محصولات و كالاها بودیم.
وی با تاكید بر اینكه در شرایط سخت و فشار اقتصادی، اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه‌ای شفابخش در اختیار ما قرار گرفته است، گفت: یكی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است. ما باید اقتصاد كشور را به جای منابع طبیعی به دانش و مغز فرزندان كشور متكی كنیم و اگر این اتفاق محقق شود آینده مطمئنی در انتظار ایران و جوانان خواهد بود.
جهانگیری اضافه كرد: در شرایط خطیر كنونی باید فرصت تلاش و فعالیت برای نخبگان كشور مهیا شود و برای برون رفت از وضعیت دشوار فعلی، در وهله نخست باید به مسائل و مشكلات مردم واقف بود و برای حل این مسائل برنامه داشت.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به جلسات خود با روسا و استاتید ۱۳ دانشگاه برتر در خصوص مسائل و مشكلات كشور، اظهار کرد: خوشبختانه امروز دانشگاه‌های برتر كشور موضوع مقابله با تحریم را در دستور كار خود قرار دادند و با تشكیل گروه‌های مطالعاتی نتایج مطالعات و بررسی های خود را به صورت مكتوب به دولت ارائه كرده اند. مهمترین پیام این اقدام این است كه دانشگاهیان كشور در این وضعیت دشوار كنار دولت ایستاده اند تا شرایط به خوبی مدیریت شود.
وی با بیان اینكه مشكلات و دشواری های فعلی كشور به صورت ناخواسته بر مردم تحمیل شده است، تصریح كرد: ایران در مقابل بهانه‌های هسته‌ای آمریكا، با شش قدرت بزرگ دنیا مذاكرات خوبی را انجام داد و توافقی حاصل شد كه شورای امنیت سازمان ملل نیز مهر تایید بر این توافق زد اما آمریكا با قلدری و به صورت یك طرفه از این توافق خارج شد و ملت ایران را مجدداً تهدید و تحت تحریم قرار داد.
وی با تاكید بر اینكه ملت ایران اجازه نمی‌دهد كسی عزت آنان را خدشه دار كند و با عزت این ملت بازی كند، گفت: باید در مقابل زورگویی آمریكا ایستادگی كرده و راهكاری عزتمندانه برای اداره كشور پیدا كنیم. در این عرصه نخبگان و صاحب نظران نقش پراهمیتی دارند چرا كه دولت به تنهایی نمی تواند این شرایط را مدیریت كند.
جهانگیری در ادامه با بیان اینكه جامعه و نظام پزشكی كشور از توانمندی و قدرت علمی خوبی برخوردار است و می تواند از این توانمندی برای حل مشكلات كشور استفاده كند، افزود: ما باید از سلامت جامعه مراقبت كنیم تا دچار آسیب نشود. در حال حاضر ۹۵ تا ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز كشور از طریق ساخت داخل تامین می‌شود و به دلیل ارز بری بالا برای واردات ۳ درصد باقیمانده باید همت كنیم تا این ۳ درصد نیز با اتكا به توانمندی و ظرفیت داخلی تامین شود.
معاون اول رییس جمهور خاطر نشان كرد: پزشكان یكی از پر اعتبارترین گروه‌های مورد اعتماد جامعه هستند و در نظر سنجی های مختلف، جامعه پزشكی جزو بالاترین رده های اعتماد در میان مردم قرار گرفته اند بنابراین جامعه پزشكی كشور هم از توانمندی علمی و هم از سرمایه اجتماعی برخوردار است كه می تواند با اتكا به این دو سرمایه كمك های بزرگی برای حل مشكلات امروز و آینده ایران انجام دهد.
در این مراسم سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز با بیان اینكه نقش نیروی انسانی در توسعه ملی نقشی بسیار مهم و چشمگیر است، گفت: انجام كارهای بزرگ با وجود منابع اندك در شرایط بحرانی هنر است و مدیران كشور باید با وجود همه محدودیت ها كارهای بزرگی انجام دهند.
نمكی با تاكید بر اینكه باید بخش خصوصی را وارد عرصه پژوهش و تحقیقات كنیم، گفت: بخش پژوهش كشور باید به بیماریهای واگیر بپردازد و باید اتفاقات آینده كشور را پیش بینی كنیم تا با مسائل و مشكلات ناگهانی مواجه نشویم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور هم در این مراسم با تاكید بر اینكه آنچه می تواند خلق ثروت كند علم و دانش و نیروی انسانی است و نه منابع طبیعی، گزارشی از تولید واكسن، دارو و انواع شتاب دهنده ها در حوزه بیوتكنولوژی ارائه كرد و گفت: خوشبختانه نتایج تحقیقات حوزه علوم پزشكی با سرعت زیادی وارد بازار می شود.
ملك زاده معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم در این مراسم گزارشی از تعداد و وضعیت مقالات پزشكی و تولید دانش در كشور ارائه كرد و گفت: در زمینه تعداد مقالات و استنادات از كشورهای منطقه جلوتر هستیم و دستاوردهای پژوهشی و فناوری كشور در سال ۲۰۱۷ از همه كشورهای اسلامی جلوتر بوده است.
گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان این جشنواره قدردانی شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا سیاست و اقتصاد اسحاق جهانگیری اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۸۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق جهش تولید با تداوم سیاست تثبیت اقتصادی

امتداد - رحمان سعادت گفت: در صورت تداوم سیاست تثبیت اقتصادی شاهد کلید خوردن جهش تولید به دلیل اعتماد مردم به مدیریت اقتصاد خواهیم بود.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایبِنا در خصوص عملکرد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ و حرکت دادن اقتصاد ایران به سمت ثبات اقتصادی گفت: در این موضوع شکی نیست که عملکرد بانک مرکزی در یک سال گذشته نسبت به دوره قبلی مطلوب‌تر و در راستای تحقق اهداف بانک مرکزی و کاهش نرخ تورم بوده است.

وی دراین باره یادآور شد: بی شک در صورت عدم تغییر رئیس بانک مرکزی با نرخ‌های بالاتری از نرخ ارز امروزی مواجه بودیم چرا که متاسفانه رئیس پیشین بانک مرکزی قادر به اشراف بر بازار ارز و به تبع آن انجام راهکار‌های لازم در کنترل نسبی نرخ ارز نبود.
وی در این باره یادآور شد: هر چند در حال حاضر نیز تا رسیدن به نرخ واقعی ارز فاصله داریم، اما در خصوص سنجش عملکرد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ واقعیت این است که عملکرد مثبت بوده به این خاطر که ثبات در نرخ ارز در بلند مدت موضوع مهمی است که بانک مرکزی از پس آن برآمد.
وی در این باره یادآور شد: در صورتی که بانک مرکزی بتواند سیاست تثبیت نرخ ارز را تا تابستان ۱۴۰۳ بر همین منوال مدیریت کند قطعا کار بسیار ارزشمندی انجام داده و قدم بسیار بلندی در راستای تثبیت اقتصادی برداشته است.
رحمان سعادت استاد اقتصاد ادامه داد: متاسفانه تورم و نوسانات نرخ ارز بیماری‌هایی در اقتصاد ایران به شمار می‌روند که محصول یکی دو سال گذشته نیست، بلکه به دلیل بی تدبیری‌های بلند مدت در اقتصاد ایران ماندگار شده اند.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: حرکت دادن اقتصاد به سمت رشد با سیاست گذاری‌های صحیح در راستای تحقق شعار سال نو «جهش تولید با مشارکت مردم» امر مهمی است که منجر به کاهش نوسانات اقتصادی و ارزی می‌شود و زمینه ساز اعتماد مردم به دولت و سیاست‌گذاری‌هایی می‌شود که در زمینه تولید است.

 

  برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • نقش تعیین کننده مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • مشارکت مردم در تحقق شعار سال، نقش تعیین کننده دارد 
  • واکنش هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به مرگ پرستو بخشی پزشک جوان: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است/ چرا نظام پزشکی مماشات می‌کند؟ چرا همه ما مرده‌ایم؟ همه ما که با سکوتمان در عادی سازی این خودکشی‌ها کمک می‌کنیم
  • کمیته‌های تخصصی تحقق شعار سال در دستگاه‌های تشکیل می‌شود
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| واعظ آشتیانی
  • «جهش تولید با مشارکت مردم» منشور عملی ملت ایران است
  • چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟
  • ۳ رویکرد تحولی در زیرساخت‌های فرهنگی برای تحقق جهش تولید
  • جاده پلدختر - خرم‌آباد تا ۲ روز آینده بازگشایی می‌شود
  • تحقق جهش تولید با تداوم سیاست تثبیت اقتصادی