Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@15:16:02 GMT

طراحی ابزار هوش مصنوعی با الهام از مغز حشرات

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۶۸۰۹۲

طراحی ابزار هوش مصنوعی با الهام از مغز حشرات

پژوهشگران "دارپا" تصمیم دارند در طراحی ابزار مربوط به هوش مصنوعی، از ذهن حشرات الهام بگیرند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیفنس‌وان، حشرات موجوداتی کوچک و کارآمد هستند و می‌توانند از عهده استدلال پایه‌ای برآیند. پژوهشگران تصمیم دارند نوعی ابزار هوش مصنوعی ارائه دهند که این قابلیت حشرات را داشته باشد.

"آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا"(DARPA) سعی دارد با الهام از حشرات، میزان قدرت محاسباتی و سخت‌افزار مورد نیاز برای راه‌اندازی ابزار مربوط به هوش مصنوعی پیشرفته را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان، ایده‌های مورد نیاز را برای نحوه ساخت سیستم‌های محاسباتی که کارآیی مغز حشرات بسیار کوچک را دارند، مطرح کرده است. "شبکه‌های ریزمقیاس هوش مصنوعی قوی زیست‌تقلیدی"(MicroBRAIN) را می‌توان برای ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی به کار برد که قابل آموزش هستند و به انرژی کمتری نیاز دارند.

شاید تحلیل مغز حشرات که امکان حرکت در جهان را با استفاده از کمترین اطلاعات برای آنها فراهم می‌کند، به پژوهشگران در درک نحوه ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی که توانایی استدلال پایه‌ای را دارند، کمک کند.

در متن درخواست مقامات دارپا آمده است: طبیعت، این موجودات را به داشتن جثه کوچک و کارآیی انرژی واداشته است. برخی از این حشرات، تنها چند صد نورون را در شکل فشرده دارا هستند و عملکرد پایه را دارند. درک احساس اتحاد بالا و سیستم‌های عصبی حشرات کوچک و همچنین ابداع نمونه‌های محاسباتی با الهام از آنها، می‌تواند به ابداع سخت‌افزار مناسبی برای تقلید از عملکرد تاثیرگذار این موجودات ختم شود.

این پروژه، بخشی از برنامه گسترده هوش مصنوعی دارپا است که امکان سرمایه‌گذاری سریع را برای ایجاد هوش مصنوعی "موج سوم" فراهم می‌کند. سیستم‌های موج سوم برخلاف ابزار کنونی هوش مصنوعی که باید برای اجرای عملکردهای محدود آموزش داده شوند، به تدریج مورد القای استدلال عمومی و آگاهی متقابل قرار می‌گیرند تا به درک بهتر جهان کمک کنند.

پژوهشگران، اغلب چنین فناوری را مانند تقلید از مغز انسان توصیف می‌کنند اما از آنجا که مغز انسان، بین 60 تا 70 میلیارد نورون متصل به یکدیگر را در بر دارد، بازسازی آن مانند یک نرم‌افزار تقریبا غیرممکن است. در مقابل، مغز برخی حشرات که کمتر از 1000 نورون را در بر دارد، می‌تواند امکان نقشه‌برداری ساده‌تر را فراهم کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حشرات دارپا مغز هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۸۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه ها ؛ ابزار تحقق شعار سال

   

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3070583 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تجربه ها ؛ ابزار تحقق شعار سال
  • سیستم بهداشتی و پزشکی آماده ورود هوش مصنوعی مولد نیست!
  • پیش‌بینی زمان وزش طوفان‌های گرد‌ و غبار با هوش مصنوعی
  • آیفون ویژه طرفداران پدرخوانده و پیکی بلایندرز/ عکس
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد
  • اقدام عجیب لیلا، دختر الهام علی‌اف و دوست‌پسر یهودی‌اش!
  • الهام گرفتن ژاوی از مارادونا پیش از مصاف با پاری سن ژرمن / فیلم
  • رو دست وایبر به واتساپ و تلگرام؛ رسما هوش مصنوعی را ادغام کردند!
  • دستگاه دافع حشرات پارسیان دافع
  • ادوبی پریمیر پرو به هوش مصنوعی تولید و ویرایش ویدیو مجهز می‌شود