Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز-ایرنا- انجمن دوستداران میراث فرهنگی تبریز در نامه ای به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به وضعیت کنونی ربع رشیدی اعتراض و اعلام کرده است: اراده ای برای ازادسازی املاک این اثر تاریخی بی بدیل در تبریز وجود ندارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تبریز در نامه خود خواستار تعیین تکلیف املاک محوطه تاریخی ربع ‌رشیدی و آزاد سازی عرصه تاریخی این مجموعه شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نامه با اشاره به اینکه بیش از 100 هکتار از محوطه ربع‌رشیدی در طول هفت قرن مورد تهاجم و دستبرد‌های متعدد قرار گرفته است، آمده است: در حال حاضر حدود 13 هکتار از این محوطه قابل احیا است و بیش از هفت هکتار از املاک واقع در این عرصه تاریخی از سال 1354 تاکنون با استفاده از اعتبارات دولتی و به شیوه زمین معوّض، تملک و آزاد سازی شده و کمتر از پنج هکتار باقی ‌مانده املاک مسکونی، تجاری، خدماتی و یا زراعی متعلق به اشخاص متعدد، تاکنون تملک و آزاد‌سازی نشده‌ است.
انجمن فوق با تاکید بر اینکه تملک و آزاد‌سازی محوطه تاریخی و باستانی جهت اجرای برنامه‌های ساماندهی و انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در اولویت مصوبه‌های سفر دوم رییس جمهور در دولت دوازدهم قرار گرفته‌ است، یادآور شده است: طبق تفاهم‌نامه شماره 106235 مورخه 97/03/03 فیمابین سازمان میراث فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ 10 میلیارد تومان برای سال 97 همچنین 10 میلیارد تومان برای سال 98 جهت تملک و آزاد‌سازی محوطه تاریخی ربع رشیدی تبریز تصویب و اختصاص‌ یافته، اما متاسفانه با وجود پیگیری‌های متعدد از طریق ادارات ذی‌نفع، استانداری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان استان، تاکنون اقدام مؤثر و عملی در تخصیص و حواله اعتبار مذکور انجام نگرفته است.
در ادامه این نامه، ضمن اظهار تاسف از اینکه اراده‌ جدی برای تحقق مصوبه مذکور از سوی مسوولان سازمان میراث فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه کشور وجود ندارد، آمده است: نظر به تاکیدات رییس جمهور در سفرهای اول و دوم به آذربایجان‌ شرقی، در حفظ، حراست و احیای مجموعه ربع رشیدی و تعیین و تکلیف وضعیت چند‌ دهه‌ای و برحق صاحبان املاک محوطه مذکور و حساسیت شهری در احیاء امر فوق، خواهشمند دستور فرمایید، در خصوص اجرای مصوبات مذکور و تامین مالی تملک و آزادسازی عرصه تاریخی مجموعه ربع رشیدی اقدام مساعد را مبذول دارند.
به گزارش ایرنا، مجموعه ارزشمند ربع رشیدی بر جای مانده از عصر ایلخانی با شماره 934 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در سال 1381 طرح احیای آن در قالب مجتمع علمی، فرهنگی و تاریخی ربع‎ رشیدی مصوب شد و وقف‌ نامه آن نیز در سال 1386 از سوی کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو به عنوان میراث‌فرهنگی بشریت به ثبت جهانی رسیده است.
3038/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث ربع رشيدي نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۸۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی عنوان کرد: بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش ایسنا، عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در ایام نوروز، بالغ بر ۳ میلیون نفر تا دیروز از اماکن، موزه‌ها، محوطه های تاریخی و پایگاه های میراث فرهنگی بازدید داشتند که رقم بسیار مهمی است.

وی افزود: در این زمینه استان فارس با حدود ۷۴۰ هزار نفر بازدید مقام اول را دارد و پس از آن اصفهان و تهران و موزه های ستادی در تهران بالاترین میزان بازدید را داشته‌اند.

این خبر تکمیل می شود.

دیگر خبرها

  • تاریخی‌ترین بنای فلاورجان
  • موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی
  • واکنش وزیر به قتل‌عام درختان منطقه جنگلی: به ما ربطی ندارد!
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • ضرغامی: بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی: بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی تاکنون بازدید کردند
  • ضرغامی عنوان کرد: بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • انجمن میراث فرهنگی استان اصفهان احیا شد
  • انجمن میراث فرهنگی استان اصفهان احیاء شد