Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@00:22:49 GMT

چالش‌های یک عکاس خبری؛ از آنالوگ تا دیجیتال

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۶۸۲۷۰

چالش‌های یک عکاس خبری؛ از آنالوگ تا دیجیتال

«با تمام علاقه‌ای که به دوربین‌های آنالوگ دارم، به عنوان یک عکاس خبری معتقدم که دوربین‌ دیجیتال به عکاسی خبری خدمت کرد اما به عنوان یک عکاس مستند اجتماعی هنوز هم دوست دارم با نگاتیو عکاسی کنم.»

فرامرز عامل بردبار از عکاسان پیشکسوت مطبوعات و دبیر سرویس عکس روزنامه قدس، چند روز پیش بازنشسته شد تا به قول خودش بتواند بیش از پیش آن‌گونه که دوست دارد عکاسی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با مقایسه شرایط عکاسی در دوره آنالوگ و دیجیتال، جمله‌های را بالا را به خبرنگار ایسنا گفته است.

او در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین رویدادی که عکاسی کرده است، خاطرنشان کرد: هر جا که برای عکاسی برای روزنامه فرستاده می‌شدم بسیار برای من لذت بخش بود. اوایلی که وارد روزنامه شده بودم تصور می‌کردم که اگر با دوربین روزنامه عکاسی کنم عکس‌هایم خراب می‌شود به همین دلیل فقط با دوربین خودم این کار را انجام می‌دادم و محمد چرم‌ساز بود که من را راهنمایی کرد که عکاسی با دوربین‌های روزنامه هم راحت‌تر است و هم عکس‌های بهتری می‌توان گرفت و حقیقتا همین‌طور هم بود.

وی ادامه داد: اولین مصاحبه من با یک پیشکسوت کشتی بود که در حال حاضر در قید حیات است و اولین اعتراض به عکس‌های من از این جا آغاز شد و آن اعتراض این بود که چرا من در حالت‌های مختلف از سوژه عکاسی می‌کنم و آن‌ها معتقد بودند که زمانی باید از سخنران عکس گرفته شود که چهره‌ای آرام دارد و این دقیقا با چیزی که در ذهن من بود و من مطالعه کرده بودم؛ تفاوت داشت.

این عکاس افزود: من تلاش کردم که آن‌ها را قانع کنم اما این مسئله به یک چالش بین من و خبرنگاران تبدیل شده بود؛ اما به مرور زمان این اتفاق افتاد و من توانستم نشان دهم که عکس‌ها مدل دیگری هم می‌توانند باشند.

این استاد عکاسی گفت: دوست داشتم اوقاتی که در روزنامه کاری نداشتم با دوربینم از اتفاقات کوچه و بازار و مردم عکاسی کنم و این علاقه من به عکاسی مستند را نشان می‌دهد و اگر قرار باشد بین عکاسی خبری و مستند اجتماعی یکی را انتخاب کنم قطعا عکاسی مستند اجتماعی را انتخاب می‌کنم.

گذار از آنالوگ به دیجیتال و انقلاب در عکاسی خبری

وی ادامه داد: عکاسی خبری رابطه مستقیمی با زمان دارد و دوربین دیجیتال باعث دیده شدن عکس‌های خبری شد، چطور می‌توانستم با دوربین آنالوگ عکس‌های قطار نیشابور را در ساعات پایانی شب برای خبرگزاری‌های دنیا ارسال کنم تا آن‌ها بتوانند از این عکس‌ها استفاده کنند؟

این عکاس ادامه داد: با تمام علاقه‌ای که به دوربین‌های آنالوگ دارم به عنوان یک عکاس خبری معتقدم که دوربین‌ دیجیتال فقط به عکاسی خبری خدمت کرد اما به عنوان یک عکاس مستند اجتماعی هنوز هم دوست دارم با نگاتیو عکاسی کنم.

فرامرز بردبار متذکر شد: یکی از مشکلات ما با عکاسی در مورد عکاسی از تولیت فقید آستان قدس اتفاق افتاد؛ چرا که برخی مسوولان سابق آستان قدس معتقد بودند که زمانی باید عکس گرفته شود که چهره ایشان کاملا آرام باشد اما عکس‌های من با چیزی که آن‌ها می‌خواستند متفاوت بود و در این موقعیت‌ها مجبور می‌شدم که دو مدل عکاسی کنم.

وی اضافه کرد: در دوران عکاسی حرفه‌ای من ۶۰ درصد از عکس‌هایی که مورد پسند من بود در روزنامه چاپ نشد و این مساله تا زمانی ادامه پیدا کرد که قدس آنلاین به وجود آمد.

این عکاس ادامه داد: چاپ عکس‌هایی که خود من آن‌ها را دوست داشتم در روزنامه اتفاق نیفتاد اما عکس‌هایی که روزنامه آن‌ها نمی‌خواست و آن‌ها را کار نمی‌کرد در قدس آنلاین از آن‌ها استفاده می‌شد.

بردبار بیان کرد: اوایل کار تمام آفیش‌هایی که فرستاده می‌شدم برایم لذت بخش بود و دائم در حال کسب تجربه بودم و چیزهای جدیدی چه از نظر تکنیک و چه از نظر موضوع کسب می‌کردم اما با گذشت این مسائل اخباری پیش آمد که چگونگی پیدا کردن و رصد آن برایم از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

وی ابراز کرد: در نهایت دوست داشتم از چیزهایی عکاسی کنم که قرار بود در جامعه به معضل تبدیل شوند، خوشحالم که به عنوان یک خبرنگار توانستم برخی از آن‌ها را پیش‌بینی کنم مانند حاشیه‌نشینی.

این عکاس پیشکسوت ادامه داد: من هم مانند عکاسان آمریکایی که از مهاجرت، بی‌خانمان‌ها و اصلاحات کشاورزی عکاس می‌کردند، عکاسی کردم و به روزنامه تحویل دادم که نه من را تشویق کردند و نه بد عکس‌ها را گفتند، ولی از آن‌ها استفاده کردند و تاثیرات مثبت آن‌ها را دیدم.

فرامرز بردبار گفت: گزارشی دارم که متعلق به ۲۲ سال گذشته است؛ گزارشی مصور است و زیر تمام عکس‌ها متن و کپشن نوشته شده است؛ این در صورتی است که کپشن نویسی چند سالی است رواج پیدا کرده است.

وی تشریح کرد: کپشن نویسی را بر اساس متونی که نوشته شده بود و من دیده بودم عکاس‌های آمریکایی برای عکس‌های خود متن می‌نویسند یاد گرفتم؛ چرا که این کار باعث دیده ‌شدن عکس‌هایشان می‌شد.

این عکاس خبری ادامه داد: من هم شروع کردم به کپشن نویسی برای عکس‌هایم برای مثال در یکی از گزارش‌های مصوری که تهیه کرده بودم نوشتم مریم دختری است که آرزوی رفتن به دانشگاه را دارد اما به دلیل فقر این آرزو به نتیجه نخواهد رسید، متن این عکس باعث شد که یک خیّر هزینه تحصیل این دختر را بپردازد اما اگر عکس بدون متن و کپشن بود داستان اصلی زندگی مریم نشان داده نمی‌شد.

بردبار خاطرنشان کرد: عکس‌های زلزله بم، حاشیه‌نشینی، انتخابات و اتفاقاتی که در گوشه و کنار شهر به وجود می‌آید برای من جذاب بود که برای آن‌ها هزینه کرده بودم، که شاید اگر این هزینه‌ها را نکرده بودم وضع بهتری داشتم.

وی عنوان کرد: من به خاطر ندارم که به غیر از زمان‌هایی که در ماموریت بودم فیلم‌های دوربینم را برای چاپ به کسی داده باشم، همیشه خودم روی چاپ عکس‌ها نظارت داشته و دارم. به عکاسان خبری اگر بگویی که کارهایتان را نام ببرید مهم‌ترین آن‌ها را نام می‌برند و این به این معنی نیست که کارهای دیگر برای آن‌ها اهمیت نداشته است.

این عکاس مستند اجتماعی درخصوص موضوعاتی که عکاسی از آن‌ها برایش لذت بخش بوده افزود: عکاسی از مسابقات مهم جهانی که در مشهد برگزار شد، مسابقات فوتبال در سطح لیگ برتر، زلزله بم که با تاخیر برای عکاسی رفتم، قطار نیشابور و انتخابات برای من همیشه جذاب بوده و در نهایت دغدغه من عکاسی مستند اجتماعی بوده است.

بردبار ادامه داد: زمانی که به روزنامه قدس وارد شدم، روزنامه قدس روزنامه‌ی عصر بود و این رقابت با روزنامه خراسان ما را برای گرفتن عکس به تکاپو در می‌آورد تا عکس‌های اخبار زودتر به روزنامه برسد تا از روزنامه خراسان جلوتر باشیم.

یاد گرفتیم کم ولی با کیفیت عکاسی کنیم

وی ابراز کرد: ما یاد گرفتیم که در تعداد فریم کم، عکس خوب تحویل دهیم؛ باید با یک فیلم ۳۶ تایی سه خبر را پوشش می‌دادیم و این اولین چیزی بود که من را مجبور می‌کرد خوب ببینم تا نتیجه کار من دیده شود و فکر می‌کنم عکاسی با دوربین‌های آنالوگ در موفقیت من در عکاسی با دوربین‌های دیجیتال هم نقش مهمی داشته است.

این عکاس مستند اجتماعی خاطرنشان کرد: دوران آنالوگ فوق‌العاده به لحاظ تکنیکی برای من ارزشمند است؛ یک عکاس آنالوگ توانست خودش را با دیجیتال همراه کند و بسیاری از دوستان پیشرفت خوبی در این عرصه داشتند ولی این به این معنا نبود که عکاس‌های آنالوگ نتوانند این کار را در دیجیتال انجام دهند.

فرامرز بردبار مدعی شد: به عقیده من برای یک عکاس دیجیتال بازگشت به آنالوگ بسیار سخت است و من می‌دانم که یک عکاس چقدر باید در نورسنجی‌ دقت داشته باشد، من به جرأت می‌توانم ادعا کنم که هر نگاتیوی را با هر آ اس آیی برای شما عکاسی می‌کنم که هیچ کدام از آن‌ها مشکلی نداشته باشد و از نظر نوردهی همه به هم شبیه باشند که این ادعا مربوط به تلاش‌های من در آن دوران است.

وی ادامه داد: زمانی که عکس رنگی رواج پیدا کرد یکی از حسن‌هایش این بود که تیراژ روزنامه بالا رفت و دیده شد که این باعث شد فروش بیشتر شود.

این عکاس مستند اجتماعی درباره مشکلات رواج عکس‌های رنگی افزود: مشکل از زمانی آغاز شد که امکانات با این روش هماهنگی نداشت و پروسه‌ی ظهور عکس زمان می‌برد و این خود ما بودیم که باید نگاتیوها را برای ظهور می‌بردیم و عکس‌ها را به روزنامه می‌رساندیم و این باعث شده بود که برخی از خبرها دیر به چاپ برسد، این در حالی است که تکنولوژی امروزی نیازی به این روش‌ها ندارد و کارها بسیار سریع پیش می‌رود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۸۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت از صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

امروزه تعداد افرادی که درحال انجام معامله در دنیای مربوط به رمزارز هستند، رو به افزایش است و همین اتفاق منجر به بروز مشکلات مختلف در این حوزه می شود و بسیاری از افراد به دنبال روش شکایت از صرافی ارز دیجیتال هستند تا حق و حقوقی از آن ها ضایع نشود. البته در همین ابتدا باید گفت حضور یک وکیل در این مسیر پیشنهاد می شود که توصیه ما کلیک روی لینک است تا با وکلایی که در این زمینه فعالیت دارند آشنا شوید.

https://mastervakil.com/the-best-lawyers-in-ahvaz/

صرافی ارز دیجیتال یک بستر برای خرید و فروش و انجام معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال است. حال از آنجایی که بازار رمزارزها رشد چشمگیری داشته، صرافی های آنلاین ارز دیجیتال نیز دست به انجام تبلیغات گسترده زده اند تا بتوانند تعداد معامله گران بیشتری را جذب کنند و در این حوزه فعالیت قابل توجهی داشته باشند. از طرفی در رابطه با رمزارزها هیچ قانون مشخصی وجود ندارد و مسئولیت آن به هیچ شخصی مربوط نیست. بنابراین ممکن است با انتخاب یک صرافی اشتباه، مشکلات گوناگونی پیش آید. ما در این مقاله بررسی می کنیم که شکایت از صرافی ارز دیجیتال چگونه است و چه اقداماتی باید انجام داد.

چگونه از صرافی ها شکایت کنیم؟

برای شکایت از صرافی ها، 4 روش کلی وجود دارد که شما می توانید براساس شرایطی که موجود است، انتخاب خود را انجام دهید. این چهار روش به طور کلی عبارتند از:

شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق کانون صرافان شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق بانک مرکزی شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق سازمان تعزیرات حکومتی شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق دادگستری

در ادامه هریک از این روش ها را به طور کامل بررسی می کنیم تا با چالش ها و شرایط مربوط به هرکدام آشنا شوید.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق کانون صرافان

کانون صرافان یکی از مراجع صالح برای شکایت از صرافی ارز دیجیتال است که حوزه فعالیت این کانون توسط بانک مرکزی مشخص خواهد شد و بانک مرکزی اختیارات یک صرافی را تعیین می کند. این کانون در طول دو هفته، موضوع شکایت را بررسی می کند و بعد از آنکه نتیجه معلوم شد، آن را به شاکی اطلاع می دهد.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق بانک مرکزی

شما علاوه بر کانون صرافان، امکان شکایت از صرافی ارز دیجیتال در بانک مرکزی را نیز دارید. برای مطرح کردن چنین شکایتی، باید در ابتدا وارد سامانه بانک مرکزی شوید و در بخشی که مربوط به ثبت شکایات است، درخواست خود را مطرح کنید. بعد از آنکه وارد سامانه بانک مرکزی شدید و شکایت خود را ثبت کردید، یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید با استفاده از آن پیگیری شکایت خود را انجام دهید.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی یکی از زیر مجموعه های اداره دادگستری است که می توانید با در دست داشتن مدارک و مستندات مربوطه، شکایت از صرافی ارز دیجیتال را در آن ثبت کنید. البته باید این مورد را بدانید که این سازمان وظیفه رسیدگی به یکسری موارد را دارد که عبارتند از:

احتکار عدم عرضه کالا عدم اجرای قوانین نرخ گذاری عرضه بیرون از شبکه

اگر قصد طرح شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق سازمان تعزیرات حکومتی را دارید، باید در ابتدا یک شکواییه تنظیم کنید و در نهایت آن را به سازمان ارائه دهید. شما می توانید برای ثبت شکایت، به صورت اینترنتی و تلفنی اقدام کنید.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق دادگستری

اگر شما نتوانستید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی نتیجه مطلوبی بگیرید، می توانید مدارک و شکواییه ای که تنظیم کرده اید را به دادسرا ارائه دهید. دقت داشته باشید که سازمان تعزیرات حکومتی، یک مجمع قضایی نیست! این درحالی است که دادگستری یک محیط برای محاکمه عمومی به شمار می آید و اکثر موارد حقوقی را بررسی می کند.

چه زمان و به چه دلیل می توان از فروشنده ارز دیجیتال شکایت کرد؟

طبق آنچه در گذشته دیده شده، بیشتر موضوعاتی که افراد با استناد به آن ها ثبت شکایت را انجام می دهند، شامل موارد زیر است:

اگر فروشنده ارز دیجیتال فیشینگ انجام دهد یا یک حساب صرافی را اجاره کند. اگر فروشنده ارز دیجیتال باعث توقیف دستگاه های ماینر شود یا فارم استخراج انجام دهد. اگر فروشنده سرمایه ای جذب کند که با آن معامله انجام دهد، اما باعث ضرر و زیان باقی افراد شود. اگر فروشنده خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهد و تعهد به قرار نداشته باشد. آیا برای شکایت از صرافی ارز دیجیتال باید هزینه پرداخت؟

به طور کلی بله؛ ثبت شکایت از صرافی ارز دیجیتال نیازمند به پرداخت هزینه است، اما اینکه شما کدام روش را برای ثبت شکایت انتخاب کنید، در این هزینه تاثیر دارد. اما می توان گفت در مجموع، هزینه ای که برای کانون صرافان پرداخت می شود، در مقایسه با سایر روش های شکایت کمتر است. از همین رو توصیه ما به شما این است که در ابتدا شکایت خود را در کانون صرافان ثبت کنید و اگر در ادامه نتیجه مطلوبی به دست نیامد، به سراغ سایر روش ها بروید.

مدارک لازم برای شکایت از صرافی ارز دیجیتال و فروشندگان

ثبت شکایت بدون ارائه مدارک موردنیاز غیرقابل انجام است و شما اگر چنین قصدی دارید، باید مدارکی که برای اثبات جرم هستند را به مراجع رسیدگی ارسال کنید. برای مثال یکی از مهم ترین مدارک، رسید بانکی مرتبط با پرداخت یا ارسال رمز ارز است. در دنیای امروز، اسکرین شات ها نیز می توانند از جمله مدارک اثبات جرم باشند؛ بنابراین از صفحات مربوط به حساب کاربری در صرافی اسکرین شات بگیرید و آن ها را نگه دارید تا در صورت نیاز از آن ها برای دریافت حق و حقوق خود استفاده کنید.

در سایت مستر وکیل، بهترین وکلا بر اساس تخصص و شهری که هستند به شما معرفی می شوند، از همین رو اگر در رابطه با روند شکایت، مدارک لازم و ... دچار شک و شبه هستید، می توانید با یکی از وکلای برتر صحبت کنید تا راهنمایی های لازم صورت گیرد و شما بتوانید به حق و حقوقی که دارید برسید.

کلام آخر

حوزه ارز دیجیتال، یک حوزه با سود بالا اما پر ریسک است و روزانه مشکلات بسیاری در این حوزه گریبان گیر افراد می شود. شکایت از صرافی ارز دیجیتال یکی از موضوعاتی است که معامله گران با آن درگیر هستند، از همین رو ما در این مقاله در رابطه با این موضوع به طور کامل صحبت کردیم و روش هایی که می توانید از طریق آن ها به حق و حقوق خود برسید را گفتیم که در نهایت امیدواریم برای شما مفید واقع شوند.

دیگر خبرها

  • داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان
  • برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۲۹ فروردین
  • تلاشی ۷۰ ساله برای ثبت خاطرات + فیلم
  • شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار تا رادیو! (+عکس)
  • شکایت از صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟
  • عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه روی دیوار رفت
  • نمایشگاه عکس «بازگشت»؛ با روایتی از عِرق مردم سوری به خانه و سرزمین افتتاح شد
  • معرفی هنرمند برتر کانون بسیج هنرمندان شهرستان آباده
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۲۷ فروردین