Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز‌ و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره بیماری ام اس و علائم بروز آن اظهار کرد: بیماری ام اس یک بیماری سیستم ایمنی است که با درگیر کردن سیستم اعصاب مرکزی سبب ایجاد طیفی گسترده‌ از علائم می‌شود؛ این علائم شامل گزگز دست و پا، تاری دید، اختلال در راه رفتن، اختلالات ادراری و غیره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: این بیماری به‌طور عمده نسل جوان را درگیر می‌کند و میانگین سنی افراد درگیر با این اختلال حدود ۲۶ سال است؛ همچنین بیماری ام اس در خانم‌ها نسبت به آقایان شایع‌تر است.

این متخصص مغز‌ و اعصاب تشریح کرد: متاسفانه میزان شیوع بیماری ام اس در جامعه ما بطور روز افزونی در حال افزایش است، از این رو توجه به عوامل قابل پیشگیری می‌تواند کمکی بزرگ در کنترل و شیوع آن باشد.


مقدسی درباره عوامل موثر بر بروز این بیماری گفت: بیماری ام اس یک بیماری مولتی فاکتوریال است یعنی فاکتورها و عواملی مختلف در ایجاد آن دخالت دارند؛ از جمله علل شناخته شده در بروز این بیماری عفونت‌هایی مانند عفونت همراه با ویروس اپیشتن بار است؛ مصرف سیگار، کمبود ویتامین دی و برخی از عوامل ژنتیکی نیز احتمال ابتلا به ام اس را افزایش می‌دهد.


وی افزود: علاوه بر عوامل نام‌ برده، صنعتی شدن جوامع و تغییر در فرم و روش زندگی از جمله مهم ترین علل مهم افزایش میزان این بیماری، در جوامع امروزی است؛ در واقع ام اس را بیماری دنیای جدید می‌دانند.

غلبه بر عامل زنتیکی ام اس با اصلاح سبک زندگی

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: شاید بسیاری از عوامل نامبرده مثل ژنتیک قابل پیشگیری نباشد اما توجه به سایر موارد و انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند ریسک ابتلا به ام اس را کاهش دهد؛ شاید مهم ترین‌ آن‌ها مصرف سیگار باشد؛ متاسفانه مصرف سیگار در جامعه ما روز به روز در حال افزایش است؛ لازم است بدانیم مصرف سیگار و دخانیات می‌تواند ریسک ابتلا به ام اس را ۲ برابر کند.


مقدسی ادامه داد: دومین عامل قابل کنترل، کمبود ویتامین دی است؛ خوشبختانه در سالهای اخیر گام‌هایی خوب برای برطرف کردن این کمبود برداشته شده است؛ به شدت توصیه به تغییر شیوه زندگی داریم چرا که متاسفانه امروزه ورزش در جامعه ما جایگاهی ندارد و این درحالی است که ورزش مداوم می‌تواند هم از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند و هم در درمان بسیاری از بیماریها یاری برساند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۸۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ علامت هشداردهنده که نشان می‌دهد شما به بیماری جدی مبتلا هستید

به گزارش خبرآنلاین، داروسازی از مردم خواسته است که پنج علامت هشداردهنده را نادیده نگیرند که نشان می‌دهند ممکن است در خطر ابتلا به بیماری دیابت باشید و باید در انتخاب‌های رژیم غذایی تجدیدنظر کنید.

ایسنا در گزارشی نوشت: این داروساز پنج علامت هشدار دهنده از مشکلات جدی سلامتی را برجسته کرده است زیرا موارد چاقی و پیش دیابت در جهان افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهند؛ تعداد افراد دارای اضافه وزن در سراسر جهان به بیش از یک میلیارد نفر رسیده، در حالی که آمار پیش دیابت نیز سر به فلک کشیده است.

این متخصص هشدار داد که این روند خیره‌کننده نشان می‌دهد که بسیاری از افراد باید برای داشتن زندگی سالم‌تر گام بردارند.

گراهام فیلیپس که حرفه‌اش داروسازی است بیش از سه دهه بر زندگی سالم به جای وابستگی‌های دارویی تاکید بیشتری کرده است.

در واقع مخالفت او با وضعیت وابسته به دارو، در بسیاری از بیمارانش که مشاهده کرد وزنشان افزایش می‌یابد و علی‌رغم درمان‌های دارویی در وضعیت نامناسبی باقی می‌مانند، او را در این مسیر سوق داده است.

برنامه وی از این ناامیدی متولد شد و از آن زمان به بعد، کمک بسیاری در کاهش وزن، معکوس کردن پیش دیابت و متوقف کردن دیابت نوع ۲ در مسیر خود کرده است.

روش وی با نظارت بر افزایش قند خون فردی کار می‌کند تا تغییرات لازم در سبک زندگی و رژیم غذایی را مشخص کند.

این متخصص اکنون از مردم می‌خواهد که به پنج خطر که به خطر بالقوه دیابت و نیاز به انتخاب رژیم غذایی اصلاح‌شده اشاره می‌کنند، توجه کنند و شامل موارد ذیل است:

نسبت دور کمر به قد

گراهام توصیه کرد که اندازه‌گیری‌های شاخص توده بدن (BMI) را کنار بگذارید و بیشتر روی نسبت دور کمر به قد خود تمرکز کنید. وی بیان کرد: اگر دور کمر شما بیش از نصف قد شما باشد، ممکن است در خطر دیابت باشید.

اضافه وزن اما همیشه گرسنه

این متخصص گفت: زمانی که سطح انسولین خون بالا باشد، بدن شما به‌طور موثر ذخایر چربی را مسدود و دسترسی به آنها را دشوار می‌کند. این مورد می‌تواند منجر به وضعیتی شود که در آن افراد وزن بیشتری اضافه می‌کنند و در عین حال احساس گرسنگی بیشتری نسبت به قبل دارند.

برچسب‌های پوستی

بیماری‌های پوستی مانند آکانتوز، لکه‌های پوستی تیره هستند و معمولا کسانی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر به این وضعیت دچار می‌شوند، حتی تگ‌های پوستی نشان‌دهنده مشکلات متابولیک اساسی هستند. تگ‌های پوستی یا منگوله پوستی، نوعی زائده پوستی غیرمسری و غیرسرطانی محسوب می‌شوند که به صورت منگوله از پوست آویزان می‌شوند. شایان‌ذکر است که آکانتوز نیگریکانس، بیماری محسوب نمی‌شود و قابل سرایت به کسی نیست اما می‌تواند نشانه‌ بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، دیابت یا اختلالات هورمونی و چاقی باشند.

علائم سندرم متابولیک

علائمی مانند افزایش اندک فشار خون، افزایش سطح قند خون، چربی اضافی بدن به خصوص در ناحیه کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول را نباید نادیده گرفت. سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و کاهش ۱۰ ساله امید به زندگی را پیش‌بینی می‌کند.

عصبانیت در هنگام گرسنگی

طغیان گرسنگی ممکن است نشان دهنده سطح قند خونی باشد که ناشی از رژیم غذایی نامتعادل است و باعث می‌شود افراد احساس گرسنگی، خستگی و تحریک‌پذیری کنند.

گراهام بر اهمیت توجه به این علائم هشداردهنده و برداشتن گام‌های پیشگیرانه به سمت سبک زندگی سالم‌تر تاکید کرده است و می‌گوید: توجه به این علائم هشداردهنده به‌موقع و اقدام بر اساس آن‌ها در حال حاضر می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در توقف دیابت و افزایش طول عمر کلی ایجاد کند.

از نظر سلامت کلی، آنچه در واقع مهم است این نیست که چگونه از بیرون به نظر می‌رسید، بلکه در مورد آنچه در داخل بدن شما می‌گذرد، است.

وی افزود: این مورد کاملا منحصر به فرد و دقیقا مبنایی است که ما باید توصیه‌های رژیم غذایی و سبک زندگی را بر اساس آن ارائه دهیم.

در این برنامه غذایی، ما افزایش قند افراد را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا بتوانیم توصیه‌های تغذیه دقیق ارائه دهیم، پیش دیابت را معکوس و سلامت متابولیک را بازیابی کنیم.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894908

دیگر خبرها

  • ۶ غذای ناسالم که کبد شما را نابود می‌کند
  • اگر این ۵ نشانه را دارید به بیماری جدی مبتلا شده اید
  • تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد
  • این ۴ دارو می‌توانند طول عمرتان را افزایش دهند
  • ۵ راهکار طلایی برای لاغری و کاهش مصرف تنقلات ناسالم
  • مالیات سیگار امسال چه تغییری کرد؟ + جزئیات
  • ۵ علامت هشداردهنده که نشان می‌دهد شما به بیماری جدی مبتلا هستید
  • ۵ نشانه خطر نشانه اینکه به بیماری جدی مبتلا هستید
  • ۵ نشانه خطر که شما به بیماری جدی مبتلا هستید
  • راهی برای دوری از سرطان و بیماری‌های قلبی