Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به برنامه ترامپ و همسویی لهستان برای میزبانی نشست ضد ایرانی این کشور در ماه فوریه، در پیامی توئیتری با گله مندی از قدرنشناسی لهستان، نوشت: «کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده اند، یا به حاشیه رانده شده اند و ایران از همیشه قوی تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** چرا ظریف به لهستان گفت: شرم کن؟!
وبسایت خبری «خبرآنلاین» درگزارشی نوشت: ظریف جمعه شب در پیامی توئیتری به برنامه ایالات متحده برای میزبانی نشستی ضدایرانی که قرار است ماه آینده میلادی در کشور لهستان برگزار شود، واکنش نشان داد. ظریف نوشت: «یاد آوری به میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده اند، یا به حاشیه رانده شده اند. و ایران از همیشه قوی تر است.»

نگاهی به تاریخ [جنگ جهانی دوم] نشان می دهد که ایران در زمانی پذیرای لهستان شد که مردمان خود از گرسنگی و اشغال کشور رنج می بردند. وزیر خارجه کشورمان در توئیت خود به همین مساله اشاره کرده است و به مقامات لهستانی تاریخ را یادآوری می کند چراکه آنها نیز مدیون از خود گذشتگی مردم ایران هستند.

رضا نصری کارشناس و حقوقدان بین الملل و عضو مطالعات ژنو، این امر را به طور مشخص مرتبط به برجام می داند و در این باره در صفحۀ توئیترش نوشته است: «ماجرای برجام سه نقص را در روند «ساخت و ساز اروپای واحد» آشکار کرد که لازم است به آن رسیدگی کنند:
1) وزن سنگین فشار ایالات متحده بر منافع اروپا.
2) تفوق قوانین فراسرزمینی آمریکا بر قوانین داخلی اروپا.
3) دنباله‌روی نامتعارف برخی اعضای اتحادیه (مانند لهستان) نسبت به واشنگتن.»

** حاجی‌بابایی: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از خود عبور کرده‌اند
وبگاه «خبرآنلاین» در گفت و گو با حاجی‌بابایی نوشت: آرایش فضای سیاسی کشور مستعد تغییر و تحول است. جناح بندی اصولگرایی و اصلاح طلبی دیگر قوام و دوام گذشته را ندارد و گرایش و تمایل به استقلال رویه در تصمیم گیری جزء تمایلات سلایق مختلف محسوب می شود. موضوعی که آن را با حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس درمیان گذاشتیم. او معتقد است: اصولگرایی و اصلاح طلبی تمام نشده است بلکه اصولگرایان و اصلاح طلبان از اصولگرایی و اصلاح طلبی عبور کرده اند و دیگر اصولگرا و اصلاح طلب نیستند. مردم معیارهایشان تغییر نکرده است. آنها مسئولی را که اشرافی نباشد، خدمت گذار باشد، در خدمت مردم باشد رانت استفاده نکند و تماما در اختیار مردم باشد و از باندبازی و گروه‌بازی بپرهیزد حمایت می‌کنند. این چیزی نیست که بتوان از آن عبور کرد. لذا ایراد جای دیگری است.

بعضی ها ذائقه‌شان تغییر کرده است، برخی تصور کرده اند در گذشته به آنها ظلم شده است و حال باید به خودشان بپردازند؛ برخی هم انقلابی‌گری‌شان تغییر کرده است. مردم به دنبال افراد انقلابی هستند چپ و راست هم ندارد. انقلابی یعنی فردی که صادقانه برای مردم و در میان مردم و برای آنها کار می‌کند. انقلابی یعنی فردی که به سمت اشرافی‌گری نمی‌رود و طبقه‌اش را از مردم جدا نمی‌کند. مردم به دنبال افرادی هستند که در تلاشند آرمان‌های انقلاب محقق شود حال اینکه گرایشش چیست اهمیتی ندارد. افرادی این مولفه‌ها را از دست داده اند این درحالی است که همه چیز زنجیروار بهم وصل است.

** عبدالجبار کاکایی: از موسیقی استفاده ابزاری می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی «خبرآنلاین» در گفت و گو با عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرا نوشت: این روزها بحث سطح کیفی ترانه‌هایی که توسط خوانندگان منتشر می شود حسابی داغ است. انتخاب ترانه «ماه پیشونی» هوروش بند به عنوان بهترین قطعه پاپ سال 96 عاملی شد تا بار دیگر این مسئله به بحث روز موسیقی کشور بدل شود.

بسیاری از افراد و کارشناسان موسیقی منتقد کیفیت آثار ارائه شده هستند و معتقدند که با چنین رویه‌ای سلیقه موسیقایی مردم افت کرده و موسیقی متعالی و با کیفیت جایگاه خود را از دست خواهد داد و به فراموشی سپرده می شود. در این میان برخی نوک پیکان انتقادات خود را به سمت شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و معتقدند که باید در نحوه صدور مجوزها تجدید نظر کرد.

سعید بیابانکی از اعضای شورای شعر و ترانه نیز به این انتقادها واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر به ترانه هایی امثال هوروش بند مجوز ندهد متهم می‌شود به سانسور! اگر مجوز بدهد می‌شود مروج ابتذال! شما راهکار ارائه کنید....»

مسایل پیش آمده اخیر درباره کیفیت آثار موسیقی و به ویژه ترانه‌های منتشر شده توسط خوانندگان، عاملی شد تا با عبدالجبار کاکایی ترانه‌سرای با سابقه و عضو شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتگو کرده و به ارزیابی وضعیت امروز موسیقی کشور، جایگاه این شورا و تاثیرگذاری آن بر رویکرد موسیقی بپردازیم.

عبدالجبار کاکایی با اشاره به سابقه این شورا، درباره وظیفه‌ای که دنبال می‌کند، گفت: «شورای شعر و ترانه سال‌های سال است که تشکیل شده است و ابتدا این شورا وظیفه ارزیابی و نظارت بر آثار را برعهده داشت و زمانی‌ که کار ترانه شعر رونقی نداشت و تعداد آثار محدود بود هر دو کار را توام باهم انجام می‌داد.

شاعران غزل سرا و قصیده سرا در وزارت ارشاد جمع می شدند و کلام، نکات ادبی و البته مسایل نظارتی را مورد بررسی قرار می‌دادند، آرام آرام با دگرگون شدن وضعیت موسیقی، گسترش رسانه‌های شنیداری و شبکه‌های اجتماعی، به طور ویژه رواج تک آهنگ‌ها، آلبوم‌گرایی همانطور که می‌دانید آلبوم برای برخی از هنرمندان یک پکیج هنری به حساب می‌آید، و روی کار آمدن استیج های موسیقی و تعدد کنسرت‌ها شرایط موسیقی دگرگون شد ولی شرایط شورای شعر تغییری نکرد و همچنان همان تعداد شاعران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستند درحالیکه سیلاب تک آهنگ‌ها سرازیر می‌شود و هر کسی از هر نقطه‌ای از ایران می‌تواند ترانه خود را بارگذاری کند تا مورد بررسی قرار بگیرد، روزی حداقل 300 تا 400 قطعه روی سامانه وزارت ارشاد می‌آید و شش، هفت نفر باید آن‌ها را بررسی کنند.»

او با تاکید بر حجم گسترده فعالیت شورا، بیان کرد: «طبیعی است که از پس این همه کار بر نمی‌آیند و اگر با یک تعطیلی رو به رو شوند دو، سه هزار شعر عقب می‌افتند. تصور کنید با فشار شرکت‌های هنری برای برگزاری کنسرت و انتشار قطعات چه توقعی می‌توان از شورا داشت که آثار را هنرمندانه و فنی ارزیابی کند؟ یا باید به صورت فله‌ای همه را رد کند و دنبال شعر خوب بگردد یا اینکه همینطور ببیند و در حد ارزیابی مختصر به شرایط عمومی کشور توجه کرده و به رعایت حداقل استانداردها رضایت دهد. در چنین شرایطی مسئله ارزشیابی آثار کنار می‌رود و دیگر کاری به زیبایی شناسی اثر ندارند و به همین دلیل است که این روزها به راحتی به همه آثار مجوز می‌دهند چون فرصت نمی‌کنند روی آن‌ها تامل کنند.»

کاکایی با اشاره به حضور فعال این شورا در محافل هنری، توضیح داد: «شورای شعر و ترانه باید حضور فعال در حوزه موسیقی داشته باشد، نشست‌های خبری و هنری برگزار کند، با مخالفان به مباحثه و تبادل نظر بپردازند. کما اینکه مدتی است به شکل غیررسمی ترانه سرایان به شورا می‌آیند و با آن‌ها به مباحثه درباره آثار می‌پردازیم.

** استعفای قاضی زاده به دلیل کمبود منابع رویه ماجراست
پایگاه خبری تحلیلی «تابناک» در گفت وگو با محمدرضا تابش نوشت: چند وقت پیش، یکباره خبر استعفای وزیر بهداشت و درمان خبرساز شد، بسیاری این استعفا را به دعوای قدیمی بین وزارتخانه های بهداشت و کار ربط می دادند و می گفتند، احتمالا به دلیل اینکه قاضی زاده از تجمیع بیمه‌ها ناامید شده و به همین دلیل ترجیح داده که استعفا دهد. از سوی دیگر، برخی دیگر بر این باورند، پروژه طرح سلامت، علیرغم هزینه های سنگین برای آن شکست خورده و قاضی زاده به همین دلیل نخواسته، شکست این طرح به نام او ثبت شود.

اما اکنون خبرهایی می رسد که گویا استعفای وزیر بهداشت، علاوه بر این حاشیه ها، پشت پرده های دیگری نیز داشته که یکی از نمایندگان مجلس در گفت وگو با تابناک به آن اشاره کوچکی کرده است.

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: اگر ما بخواهیم موضوع استعفای وزیر را به سطح جامعه و مردم بسط دهیم، متوجه خواهیم شد که اوضاع خیلی هم خوب نیست و نشانه هایی از یک بحران در جامعه وجود دارد.

وی گفت: اینکه وزیری امروز به دلیل مشکلات مالی نهاد زیر مجموعه خود استعفا و سکان این وزارت خانه را به یک فرد دیگری می دهد، نشان از یکسری موانع و مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد و این فرد از عهده رفع آنها عاجز است؛ اما به نظر من، معرفت اقتضا می کرد در این وضعیت وزرا پایداری کنند. نمی شود پیش بینی کرد که در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؛ اما اگر به همین منوال حرکت کنیم، سال اینده شرایط مردم در کشور سخت تر خواهد شد، مگر آنکه اتفاق جدیدی در اصلاح ساختارها و تعاملات بین المللی و سیاست و اقتصاد سیاسی بیفتد تا گشایشی در کار ایجاد شود.

وی در پاسخ به این که دلیل واقعی استعفای هاشمی قاضی زاده چه بود، گفت: رویه استعفا به دلیل مشکلات مالی است، ولی حتما ماجرا پشت پرده هایی هم دارد اما این را باید از خود وزیر پرسید.

** نظر چند تن از روحانیون در مورد حکم خلع لباس سیدحسن آقامیری
«شفقنا» در مطلبی آورده است: روز گذشته سیدحسن آقامیری با انتشار پستی اعلام کرد که با حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه روحانیت به 5 سال زندان تعلیقی و خلع لباس دائم محکوم شده است.

پس از انتشار این خبر یک مقام آگاه در دادسرای ویژه روحانیت حکم خلع لباس شدن سید حسن آقامیری را تأیید کرد و البته حکم وی را بدوی و مشمول حق تجدیدنظر اعلام نمود. براساس گفته های این مقام آگاه در دادسرای ویژه روحانیت اتهام های سیدحسن آقامیری در این پرونده هتک حیثیت، توهین به مقدسات و تشویش اذهان عمومی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود ادیب در پاسخ به اینکه حکم هایی این چنینی(خلع لباس) چه آسیب هایی را متوجه حوزه علمیه و جامعه خواهد کرد؟ گفت: یکی از راه هایی که حوزه از سیاست نباید فاصله بگیرد این است که آزادی بیان در حوزه حفظ شود و افراد بتوانند دیدگاه خود را آزاد و با سلیقه خود مطرح کنند ولی وقتی قرار باشد که در حوزه با هر دیدگاهی و با حکم دادگاه ویژه روحانیت و امثال اینها برخورد شود طبیعی است که بسیاری از حوزویان ترجیح می دهند که سرو کاری با مسایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداشته باشند و در لاک خود فرو بروند و این خساراتِ بسیار بزرگی است.

حجت الاسلام احمد پاک نهاد، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه های علمیه مروی، درخصوص حکم بدوی سیدحسن آقامیری بیان داشت: «در نظام جمهوری اسلامی، حکم و رأی قاضی برابر با حکم و رأی ولی فقیه است بنابراین اگر هریک از آحاد جامعه بخواهند به حکم قاضی اعتراض کنند که آجر روی آجر بند نمی شود بنابراین باید تابع رای قاضی بود و درصورت اعتراض همانگونه که در قوانین هم بیان شده، فرد معترض به حکم می تواند به مراجع صالحه بالاتر مراجعه کند.» «در صورتیکه مراجع بالاتر به اعتراض و حکم صادره رسیدگی کرده و نظر را تائید نمودند، همه باید براساس قوانین موضوعه تابع باشیم.» «باید منتظر نشست و دید که نظر مراجع بالاتر پس از بررسی پرونده چیست و هرچه بود باید تبعیت کنیم.»

حجت الاسلام محمود نجاریان زاده معاون فرهنگی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به حکم خلع لباس آقامیری گفت: اینکه قاضی دادگاه ویژه رأی به خلع لباس وی دادند، باید دید پرونده او چه بوده است و البته حق اعتراض به رأی برای او وجود دارد و در مراحل بالاتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» «خطا از هرکس خطاست اما اگر از علما باشد خطا بزرگتر است بنابراین مردم باید پرونده او را ببینند و بعد قضاوت کنند. هرکس خطا کرد در هر لباس و پستی باید در مقابل خطایی که کرده جزای آن را هم ببیند.»

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری نیز در این مورد گفت: اگر سید حسن آقامیری به جای حرف هایی که از رحمانیت دین می زد بی سروصدا مشغول زدوبند سیاسی بود یا به کار ساخت و ساز ویلا می پرداخت کسی یقه اش را می گرفت؟ واقعاً اگر به جرم ایجاد انحراف اعتقادی در جوانان می خواستند کسی را خلع لباس کنند فعلا نوبت به این سید می رسید؟ خدا وکیلی اگر قرار بود میان این همه روحانی کشور کسی خلع لباس شود آیا سیدحسن آقامیری اولین نفر بود؟» «شکل دوستان ما این است که مخاطب را یکدست می بینند و تصور می کنند همه روحانیان هم باید یک شکل باشند و با یک ادبیات و رویکرد یکسان با مخاطب مواجه شوند، در حالی که مخاطبان و سلیقه های متنوع خوراک دینی متنوع نیز می خواهند.»

** نقشه‌ی حذف عادل فردوسی‌پور؟!
پایگاه خبری «فرارو» در این گزارش آورده است: میثاقی در برنامه «فوتبال برتر» سعی می‌کند که جدای از تمرکز بر بازی‌های لیگ آیتم‌های متنوع و گزارش‌های مختلفی از حواشی بازی‌های و تیم‌ها پخش کند. آیتم‌هایی که بیشتر به سبک نود تهیه می‌شوند. بسیاری معتقدند شبکه سه سیما در حال زمینه سازی برای جایگزینی میثاقی به جای فردوسی پور است.
ظاهرا قرار نیست بحث حذف فردوسی پور یا زمینه چینی برای حذف او از خبر‌ها خارج شود. پس از علنی شدن اختلافات عمیق فردوسی پور با رییس شبکه سوم سیما حالا خبر می‌رسد تلاش‌ها برای کنار زدن و یا کاستن از نفوذ مجری برنامه نود وارد فاز تازه‌ای شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شده که اخیرا مرکز افکار سنجی صداوسیما نظرسنجی محدودی با شرکت 404 نفر در شهر تهران انجام داده است که نتایج آن قابل تامل است. «خندوانه» در صدر برنامه‌های پربیننده تلویزیون قرار گرفت. براساس این نظرسنجی، مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار با 49 درصد بیننده و برنامه‌های «حالاخورشید» با اجرای رضا رشیدپور با 39 درصد، «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور با 38 درصد از شبکه سه و به «خانه برمی‌گردیم» با 31 درصد در رتبه‌های بعدی این نظر سنجی قرار دارند و به این ترتیب، فردوسی‌پور که در بدترین شرایط در رده دوم قرار می‌گرفت، این بار در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

بسیاری از ناظران معتقدند که نود اگر افول هم نکرده باشد، سالهاست که پیشرفتی در کار خودش نداشته است. فردوسی پور با همان سبک و سیاق گذشته در این برنامه عمل می‌کند و آیتم‌های نود هم تغییر چشمگیری نداشته اند. این در حالی است که سلیقه مخاطبان هر روز دچار تغییر می‌شود وبه نظر می‌رسد این برنامه هم نیاز به هوای تازه و تغییرات محسوس دارد.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر برنامه نود و عادل فردوسی پور گرفتار حاشیه‌هایی شده که بر کیفیت کار آن‌ تاثیر داشته است. فشار‌ها و حملات فوتبالی و غیر فوتبالی به این برنامه و مجری آن قطعا در آسیب دیدنش بی تاثیر نبوده است. بسیاری از مربیان و بازیکنان فوتبال در سال‌های اخیر به واسطه عملکرد برنامه نود به دشمنی با عادل فردوسی پور برخاسته اند و کمر به تعطیلی نود بسته اند. هر چند که تلاش هایشان بی نتیجه بوده است، اما اثرات منفی خود را گذاشته است.

اختلاف فردوسی پور و و فروغی در برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور کاملا علنی شد. فروغی در این برنامه اعلام کرد که نود از هفته بعد پخش خواهد شد، اما پس از آن گفت که به رغم محبوبیت برنامه نود، مردم از تصمیم‌هایی که «قاطعیت منطقی و عقلانی» داشته باشند، حمایت می‌کنند.

گفت وگو با «حالا خورشید» هم نتوانست اختلافات بین فروغی و فردوسی پور را کاهش دهد. حتی می‌توان گفت سخنان پایانی فردوسی پور در واقع تاکیدی دوباره بر این اختلافات بود. این جدل میان فروغی و فردوسی پور نشان داد که ماجرا فراتر از اختلاف بر سر زمان پخش نود است. برخی ناظران در این باره معتقدند جدال «فروغی و فردوسی پور» نوعی جنگ قدرت در صداوسیما است. رئیس شبکه سوم سیما به دنبال کاستن از نفوذ و قدرت مجری محبوب نود است.

حالا پس از گذشت حدود دو ماه از جنجالی فروغی و فردوسی پور زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد از تلاش حساب شده برای به حاشیه راندن مجری محبوب برنامه نود. پس از آنکه شبکه سوم برنامه «فوتبال برتر» را با محوریت محمد حسین میثاقی برای پوشش بازی‌های لیگ برتر در نظر گرفت، حالا ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا را هم به میثاقی و احمدی سپرده است. این در حالی است که در تورنمنت‌های اینچنینی عادل فردوسی پور همیشه یک پای اصلی برنامه‌ها بود، اما حالا او نهایتا در قامت یک گزارشگر ظاهر می‌شود.

** گفتگوی مشرق با نویسنده‌ای جوان، از تهران تا میلان
وبسایت خبری «مشرق» در گفت و گو با نیلوفر حسن زاده، نویسنده، نوشت: نیلوفر حسن زاده را از نوشته های پر احساسش در ایام محرم و صفر شناختیم. وقتی که از قلب اروپا درباره هیات و عزاداری حسینی می نوشت و در روزنامه ها و صفحات شخصی اش در فضای مجازی، منتشر می کرد. همان روزها بود که از او دعوت کردیم تا در اولین سفرش به ایران، دعوت ما را برای گفت و گو بپذیرد. یک ظهر نه چندان سرد زمستانی، بافته این گفت وگو را سر انداختیم و حدود دو ساعت در دنیای ادبیات و سرزمین های جغرافیایی، گشت و گذاری کردیم. گاهی خندیدیم و حرف هایش درباره غربت «هیات آب» در ایتالیا، گریه مان را درآورد.

من از بچگی در یک فضای ادبی بزرگ شدم؛ کتاب، شعر و موسیقی. در بچگی تمام وقت من با این چیزها پر می شد. من چشمم را در خانواده ای باز کردم که در عین مذهبی بودن، پیوند عمیقی با موسیقی سنتی، کتاب، نوشتن و ادبیات داشتند.

متاسفانه دنیایی تک بعدی داریم. شاید خیلی ها نتوانند تصور کنند من مادری دارم که در عین فوق العاده مذهبی بودن، همیشه مشوق ما بوده تا به موسیقی و تئاتر بپردازیم. این برای خیلی ها جا نمی افتد که من در عین مذهبی بودن، کار تئاتر هم انجام می دادم. ما شیراز بودیم و حتی در صدا و سیمای فارس، دو فیلم کودک هم بازی کردم و این فضا، تناقضی با مذهبی بودن نداشت. دلیلی ندارد وقتی چادر ندارم، خودم را بی دین و ایمان تلقی کنم. من اکثر وقت ها در خارج هستم و نمی خواهم مدام اعلام کنم که چادری هستم.

در انتهای این گفت و گو آمده است: من مدتی است کتاب خوبی نخوانده ام. کتاب هایی که از نمایشگاه کتاب خریده ام را دارم می خوانم و ناامیدشده ام. من یک کتاب نوجوان با نام «هفت دختر، هفت پسر» را معرفی می کنم. این کتاب را بزرگسالان هم می توانند بخوانند. این کتاب سرنوشت یک دختر فقیر سوری است که برای اینکه کار پیدا کند موهایش را کوتاه می کند و با تیپ پسرانه وارد بازار کار می شود و ماجراهایی برایش اتفاق می افت. این کتاب سراسر امید، تلاش و امید به آینده است و من این را در نوجوانی خوانده ام. این کتاب، مسیر زندگی من را عوض کرده و هنوز هم عمیقاً از آن استفاده می کنم. من همیشه منتظر بودم یک روزی درباره این کتاب صحبت کنم و امروز، همان روز است...

** پاسخ به یک معمای مهم؛ چرا سعید جلیلی به جلسات شورای وحدت نمی رود؟
وبسایت خبری «نامه نیوز» در گفت و گو با با حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نوشت: فضای انتخابات نیست ولی بازار کشمکش های درون اردوگاهی داغ است. بعد از مدت ها تأیید و تکذیب بالاخره کرکره جمنا پایین کشیده شد و قرار است همه مجموعه های اصولگرا ذیل شورای وحدت تعریف شوند. با حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره آینده این شورا و عملکردش تاکنون به گفت و گو نشستیم.

* آقای باهنر گفتند ساختاری که برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 در قالب جمنا تعریف شد تغییر کرد و اکنون در قالب شورای وحدت کارها پیش می رود، آیا چتر شورای وحدت آنقدر گسترده شده که برخلاف جمنا، جبهه پایداری هم ذیل آن قرار بگیرد؟ در جامعه اصولگرایی نگاه سلبی تاکنون نسبت به شورای وحدت احساس کردید؟
نمی دانم آنها را دربر گرفته یا خیر ولی فکر می کنم جامع تر از جمنا است. خیر، نگاه سلبی تا الان نبوده است.

* چندی پیش خبری در رسانه ها منتشر شد که آقایان قالیباف و جلیلی در جلسات وحدت شرکت نمی کنند. بلافاصله این خبر از سمت نزدیکان آقای قالیباف تکذیب شد اما درباره آقای جلیلی هیچ کسی درصدد تکذیب برنیامد که این مسئله نشان داد واقعا او به جلسات شورای وحدت نمی رود، به نظر شما چرا آقای جلیلی در این جلسات شرکت نمی کند؟ آیا رایزنی با او شده است یا خیر؟
من اطلاعی ندارم که آقای جلیلی نمی رود.

* آقای جلیلی هرچند در انتخابات ریاست جمهوری کنار آقای رئیسی قرار گرفت و از او حمایت کرد اما یکسری دغدغه ها داشت که براساس آن دغدغه ها به جمنا نپیوست، آیا هنوز همان دغدغه ها وجود دارد که مانع پیوستن آقای جلیلی به شورای وحدت می شود؟
فکر نکنم. به هر حال آقای جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی است، فکر می کنم به خاطر آن جایگاه است که مقداری درباره وابستگی های شفاف سیاسی ملاحظه می کند.

* در گام های مقدماتی شورای وحدت آیا خوب عمل کرده است؟
بله گام های خوبی تا الان برداشته شده که میزان پیشرفت بسیار نسبت به قبل امیدوارکننده است. فکر می کنم این روند بتواند موقعیت خوبی را برای نیروهای انقلابی اصولگرا فراهم کند.

* آقای فتاح هم به شورای وحدت پیوسته است؟ به نظر شما آقای فتاح می تواند گزینه مدنظر اصولگرایان برای انتخابات 1400 باشد؟
خیر. فتاح در این مجموعه نیست. او تا الان مرتب چنین مسئله ای را نفی کرده است و اصرار دارد خدمت خود را در همان کمیته امداد دنبال کند.

** نیک و بد انتخابات استانی
پایگاه خبری تحلیلی «جماران» در گفت و گو با سه نفر از فعالان سیاسی آورده است: نمایندگان مجلس هفته گذشته به کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که به استانی شدن انتخابات مجلس اختصاص دارد، رأی مثبت دادند. سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور گفته که دولت با کلیات طرح استانی شدن انتخابات موافق است منوط بر این که برخی نکات در کمیسیون به این طرح اضافه شود.

* ناصر قوامی: استانی شدن انتخابات مجلس فعلا به مصلحت نیست
ناصر قوامی، می گوید: استانی شدن انتخابات مجلس طرح بدی نیست اما برای آن باید ساز کارهایی وجود داشته باشد. انتخابات اکنون با نظارت استصوابی شورای نگهبان عملا دو مرحله ای است. بنابراین اول باید ساز و کارهای انتخابات درست شود. در این صورت شخصیت های ملی می توانند وارد انتخابات شوند.

قوامی ادامه می دهد: مجلس حق تصویب این مصوبه را دارد. اصولا مجلس در هر موضوعی که خلاف شرع و قانون اساسی نباشد حق قانون گذاری دارد. اما باید بررسی کرد که آیا این ساز و کار از نظر اجتماعی برای کشور به صلاح است یا خیر. استانی شدن انتخابات مجلس با اینکه مشکلاتی هم دارد طرح بدی نیست. یکی از مشکلاتش این است که کاندیدا برای رای گرفتن از مردم باید در سطح استان فعالیت کند که این باعث بالا رفتن هزینه های تبلیغاتی او می شود. خوبی این طرح هم این است که با ورود افرادی در سطح ملی به مجلس فعالیت های محلی به شوراهای محلی واگذار شود. اما این ساز و کارها وجود ندارد. به همین خاطر اکنون استانی شدن انتخابات به مصلحت نیست.

*محمود میرلوحی: مدل انتخابات مجلس ایران شبیه مدل های مطرح دنیا نیست
محمود میرلوحی، معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصلاحات در گفتگو با خبرنگار جماران ،می گوید: استانی شدن انتخابات مجلس می تواند یک گام برای ملی تر شدن نماینده ها باشد. این طرح مجلس می تواند کشور را به سمت تحزب و ساختارمند کردن انتخابات هدایت کند. مدل کنونی انتخابات مجلس کمتر به مدل های مطرح دنیا شباهت دارد. شهری مثل تهران 30 نماینده دارد در حالی که در بسیاری از کشورها حوزه های انتخابیه تک نفره هستند.

میرلوحی با بیان اینکه شاید این بار شورای نگهبان این مصوبه را مغایر قانون اساسی نداند، ادامه می دهد: به نظر می رسد قدمی به این سمت است که در آینده جایگاه احزاب را روشن کنیم تا احزاب بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند.؛ اما در شکل کنونی انتخابات، پراکندگی و عدم توازن دیده می شود. مثلا در تهران فردی ممکن است تا یک و نیم یا دو میلیون رای بیاورد اما در حوزه های انتخابیه دیگر فردی با 10 هزار نفر وارد مجلس شود. طرح استانی شدن انتخابات می تواند فضا را متعادل تر کند. ضمن اینکه اجرایی شدن این طرح مطابق با این سخن قانون اساسی است که نماینده مجلس بعد از آنکه رای آورد و وارد مجلس شد، نماینده همه ملت است.

* محمود صادقی: با استانی شدن انتخابات، سطح نمایندگی بالا می رود
محمود صادقی، نماینده مردم تهران هم در گفت و گو با خبرنگار جماران می گوید: مجلس در دوره های گذشته هم طرح استانی شدن انتخابات مجلس را مطرح کرده بود که شورای نگهبان با آن موافقت نکرد. یک جنبه مثبت این طرح آن است که سطح نمایندگی را بالا می برد و از حالت بخشی بودن خارج می کند. نمایندگان دیگر با انتظارات خرد مردم درگیر نمی شود. فردی هم انتخاب می شود قابلیت های بیشتر و شناخته شده تری خواهد داشت. بنابراین در مجموع این طرح به بالا رفتن سطح کیفیت مجلس کمک می کند. جنبه منفی طرح این است که امکان انتخاب افراد ناشناخته تر و همچنین کسانی که معمولا در شهرهای کوچک شانس رای آوردن دارند ضعیف می شود. برخی از اقلیت های مذهبی مثل اهل سنت می گویند این طرح باعث پایین آمدن شانس انتخاب آنها می‌شود.

نماینده مردم تهران ادامه می دهد: موافقان استدلال می کنند که استانی شدن انتخابات می تواند به نقش آفرینی احزاب کمک کند. چند دوره است که احزاب در انتخابات نقش آفرین نیستند. احزاب می توانند کاندیداهای خود را در سطح استانها معرفی کنند و به این ترتیب اثرگذاری بهتری داشته باشند. اما در این باره نمی توان نظر قاطعانه داد، چرا که اگر همه جوانب را در نظر بگیریم می بینیم به خاطر شرایطی مثل محدودیت های سیاسی به احزاب امکان نقش آفرینی داده نمی شود. به ویژه با سخت گیری های شورای نگهبان در مرحله نظارت بر انتخابات، جای شک و تردید است که آیا در مجموع می توان به این طرح امیدوار بود یا نه. در شرایط فعلی دست کم مجلس توانسته بین مردم اقصی نقاط کشور و حاکمیت پیوندی برقرار کند اما با استانی شدن در شرایط موجود بیم این می رود که این پیوندها گسسته شود.

پژوهشم**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تارنماها كنفرانس ضد ايراني در لهستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۹۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه؛ عصر چهارشنبه(۲۹ فروردین) جلسه چهارم برنامه "به‌وقت دانشجو" با حضور محمدرضا آمویی فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان کرمانشاه برگزار شد.
در این برنامه، محمد آمویی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص نحوه اجرا کلیه مراحل برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه کرمانشاه ارائه نمود.
وی در ادامه ضمن تشریح نحوه اجرای دورم دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه، پاسخگوی سوالات دانشجویان در این خصوص بود.
برنامه "به‌وقت دانشجو" به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه و در قالب سلسله نشست‌های مطالبه‌گری دانشجویی، در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه برگزار می‌شود.
این برنامه در واقع مجالی است برای مطالبه‌گری و پرسش و پاسخ دانشجویی که با محوریت انتخابات و با دعوت از مسئولین برگزار کننده و کاندیداهای انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می‌شود و در آن ضمن ارائه‌ توضیحات عملکردی توسط میهمانان؛ سوالات، انتقادات و پیشنهادات دانشجویان بیان و مطالبه می‌شود.


از جمله میهمانان قبلی این برنامه می‌توان به علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه و رییس ستاد انتخابات استان، دبیر ستاد انتخابات استان و برخی از کاندیدا اشاره کرد.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227584 برچسب‌ها ایسکانیوز مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه
  • برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک
  • استقرار ۱۴۱۹ دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی
  • نگاه استراتژیک غرب به هند در سایه انتخابات مجلس عوام/ چشم پوشی غرب از نگرانی‌های دموکراتیک
  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم