Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:03:14 GMT

اجرای پروژه های آبخیزداری مانع خشکسالی می شود

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۰۶۶۵

اجرای پروژه های آبخیزداری مانع خشکسالی می شود

تهران- ایرنا- معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه علاوه بر کاهش بارش های سالیانه، عدم جمع آوری روان آبها از دلایل خشکسالی در برخی مناطق کشور است، گفت: اجرای دقیق پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری می تواند مانع از بروز خشکسالی در استان های مختلف شود.

محمد فرید لطیفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، به بهره ‌برداری بیش از حد مجاز سفره‌ های آب ‌زیرزمینی و به وقوع پیوستن پدیده فرونشست آبخوان‌ها در برخی نقاط کشور اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی در این رابطه بی توجهی به تبخیر بیش از حد نزولات، چگونگی ذخیره نزولات و عدم مدیریت مصرف آب در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مقام مسئول در سازمان مدیریت بحران کشور ضرورت ایجاد مراکز پایش محلی و استفاده از تجهیزات مدرن و دقیق را در این رابطه کارگشا دانست و تاکید کرد: استفاده از ماهواره های RS وGPS و بکارگیری سامانه پیش بینی و هشدار در اجرای پروژه های پیشگیرانه به همراه برنامه های آموزشی برای عموم مردم از نکات قابل توجهی است که برای مدیریت وضعیت خشکسالی حیاتی به نظر می رسد.
لطیفی با تاکید بر اجرای دقیق پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری، به ضرورت ایجاد یک مرکز فرماندهی قوی و دارای اختیارات تام در کشور اشاره کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت شامل تکنیک و سیاستگزاری صحیح باید در حوزه های مدیریت منابع آب، مدیریت منابع خاک، مدیریت مزرعه، عرضه و تقاضای محصولات از سوی متولیان لحاظ شود.
وی به ضرورت اجرای پروژه های محافظتی (کاهنده) خشکسالی در کشور پرداخت و افزود: ذخیره آب در سدهای زیرزمینی به همراه اجرای اصولی پروژه های راه سازی در کنار اجرای پروژه های جنگل کاری دیم و اصلاح و تعمیر سیستم های آب رسانی و انتقال آب و تخلیه آوردهای مسیل ها به منظور حفظ ذخایر آبی و خاک از جمله اقدامات در این زمینه است.
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور به ضرورت بازنگری در قوانین و تصویب قوانین الزام آور و بازدارنده توسط مراجع ذیصلاح اشاره کرد که آخرین آنها «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت- مصوب 1393» است که چندان منشا اثر نیستند.
وی با توضیحی اجمالی از منابع موجود آب در ایران توضیح داد: با درنظرگرفتن 250 میلیمتر بارش سالیانه (یک سوم متوسط جهانی)، حدود 413 میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی در سال، حدود 283 میلیارد مترمکعب تبخیر (حدود 70 درصد)، حدود 130 میلیارد مترمکعب آب های قابل استحصال (حدود 30 درصد)، حدود 70 میلیارد مترمکعب روان آب و حدود 60 میلیارد مترمکعب نفوذ فقط با یک محاسبه سر انگشتی وضعیت خشکسالی و چالش های پیش روی آن برای همگان روشن می شود.
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: این محاسبه حجم روان آب ها را 70 میلیارد مترمکعب، حجم مخازن سدها را در مجموع 50 میلیارد مترمکعب و اختلاف آنها را 20 میلیارد مترمکعب اعلام می کند که کل آب قابل استحصال در این محاسبه 130 میلیارد مترمکعب و کل مصارف در بخش های مختلف 98 میلیارد مترمکعب محاسبه می کند و اختلاف 32 میلیارد مترمکعبی این دو رقم به علاوه حدود چهار میلیارد مترمکعب مربوط به ورودی از خارج از مرزها است.
لطیفی با بیان اینکه عدم جمع آوری روان آب ها، کاهش سفره های آب زیرزمینی و گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال هم در خشکسالی کشور نقش دارند، اظهار داشت: در سال 1397، 334 شهر در معرض تنش آبی، 165 شهر در وضعیت زرد (49 درصد تعداد شهرها)، 62 شهر در وضعیت نارنجی (19 درصد تعداد شهرها) و 107 شهر در وضعیت قرمز (32 درصد تعداد شهرها) قرار دارند و 6700 روستا با 2 میلیون نفر جمعیت در حال حاضر آبرسانی سیار می شوند.
وی گفت: میزان ذخایر استاتیک منابع آب‌ زیرزمینی در کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب تخمین زده شده که برداشت از مخازن استاتیک سالانه 6 میلیارد مترمکعب است که طبق مشاهدات تا 60 سال و به تعبیری دیگر 25 سال آینده به اتمام خواهد رسید.
سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ ‌کننده، سیاستگزار، هدایت ‌کننده و نظارت‌ کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.
اجتمام**7029*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مديريت بحران خشكسالي لطيفي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات ایران در نیم قرن اخیر در زمینه حفاظت از سرزمین در چارچوب بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از جمله طرح‌هایی است که در راستای حفظ، احیا، توسعه و استفاده پایدار از منابع زیستی در ایران در حال اجرا است و می‌تواند به عنوان بخشی از طرح بزرگ مقیاس "یک کمربند یک جاده" در نظر گرفته شود.
عباسعلی نوبخت افزود: این طرح می‌تواند در راستای پیوند اکولوژیک کشور‌های منطقه از چین گرفته تا کشور‌های آسیای میانه و غرب آسیا مد نظر قرار گیرد.
وی اظهار داشت: ما باید در تببین رویکرد‌های مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نسبت به شناسایی و به اشتراک‌گذاری دانش، ارتقای سازگاری و تاب‌آوری در برابر اثرات اقلیمی، جوامع حساس و آسیب‌پذیر اقدام و آن را تقویت کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این راستا، مشارکت مردمی به ویژه جوانان، زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر به عنوان یک راهبرد محوری مد نظر بوده و بهبود و ارتقای معیشت پایدار و انعطاف‌پذیر باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی درهمین حال اجرای بالغ بر ۳۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های آبخیز بحرانی کشور، حفظ و توسعه منابع جنگلی، کنترل فرسایش آبی و بادی، ساماندهی در مدیریت و بهره‌برداری از مراتع و تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی در حفاظت و صیانت از اکوسیستم‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک را از دیگر اقدامات گسترده در ایران برای حفاظت از سرزمین و در چارچوب برنامه‌های بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز برشمرد.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: شرایط کنونی تخریب سرزمین در اقصا نقاط کره زمین و به ویژه در منطقه آسیا ایجاب می‌کند تا هرگونه برنامه‌های ملی مدیریت منابع زیستی در ارتباط و هماهنگ با کشور‌های منطقه تعریف شود.
وی در همین حال اضافه کرد: تاکنون آن گونه که شایسته است از ظرفیت دانش بومی و نوین و تجارب ارزنده کشورمان در مدیریت منابع آب و خاک و در عرصه بین‌المللی استفاده نکرده‌ایم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک این فرصت را فراهم می‌کند که جایگاه مقتدرانه و اثرگذار ایران در عرصه‌های تخصصی بین‌المللی تقویت شود و شناخت و آگاهی در زمینه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز گسترش یابد.
نوبخت با اشاره به چالش‌های موجود اذعان داشت: در یک دهه اخیر مشخص شده که بین تنوع زیستی، تغییرات اقلیم، جنگل‌زدایی، تخریب سرزمین، گسترش آلودگی‌های شیمیایی، بحران آب و دیگر چالش‌های تهدید کننده منابع سرزمین، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
وی ادامه داد: پیامد‌های این چالش‌ها، تمام کشور‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده و تمام ساکنان آن را به صورت گسترده‌ای تهدید می‌کند.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: به طور یقین مدیریت حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نیازمند دستیابی به الگو‌های یکپارچه، جامع و هماهنگ در برنامه‌های توسعه پایدار است.
وی در پایان خواستار مشارکت فعالانه اعضای شورا، عضویت کشور‌های مدعو در شورای حکام، به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و حمایت و پشتیبانی علمی، فناوری و مالی نهاد‌ها و بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد شد.

دیگر خبرها

  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • آب شیرین‌کُن شناور راهکاری فناورانه برای مبارزه با خشکسالی
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد