Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: دکتر حسن غفوری فرد در دولت اول مهندس میرحسین موسوی وزیر نیرو بود و پس از آن رییس سازمان تربیت بدنی شد، علاوه بر اینکه نماینده مردم تهران در مجلس پنجم را در کارنامه اجرایی خود دارد، این روزها رییس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است. نگاهی معتدل به عملکرد روسای جمهور دولت های بعد از انقلاب دارد و معتقد است که باید منصفانه صحبت کنیم و تلاش های هیچ یک از روسای جمهور را نادیده نگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غفوری فرد عملکرد مهندس موسوی و دولت دفاع مقدس را در اداره کشور موفق دانست و معتقد است که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی از روسای جمهوری هستند که تا به امروز پشتوانه مردمی خود را به خوبی حفظ کردند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی را موفق ترین دولت تا به امروز می داند و انتقاداتی نسبت به عملکرد احمدی نژاد وارد می کند و می گوید: احمدی نژاد یک روش خصمانه با همه دولت های جهان داشت، تئوری هایی داشت که ما به هیچ وجه با این تئوری ها موافق نبودیم. برخی از برخوردهای احمدی نژاد حتی با مسئولین دولت خود، بسیار دور از روابط درست سیاسی جهانی و اخلاقی اسلامی بود و در مجموع احمدی نژاد را در بُعد داخلی و خارجی موفق نمی دانم.

غفوری فرد علاوه بر اینکه برجام دولت یازدهم و دوازدهم را اقدامی ارزشمند و پر زحمت می داند، معتقد است که دکتر روحانی بسیاری از شعارهایی که داده بود را عمل نکرد و همین امر باعث شد مردم ناامید شوند و اعتمادشان نسبت به دولت از بین برود.

غفوری فرد همچنین مهم ترین چالش امروز کشور را معیشت مردم از نظر اقتصادی عنوان می کند و پیش بینی می کند که در دوره بعدی اصولگراها برای مجلس و ریاست جمهوری شانس بیشتری خواهند داشت.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با دکتر غفوری فرد را می خوانید:

اگر بخواهیم در مورد عملکرد دولت ها مقایسه منصفانه کنیم، باید همه فاکتورها از جمله اجتماعی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی و نظامی را در نظر بگیریم

* با توجه به نزدیک شدن به چهارمین دهه انقلاب، اگر بخواهیم به صورت کلی دولت های بعد از انقلاب را بررسی کنیم، فکر می کنید کدام دولت ها در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تا اندازه ای توانستند موفق عمل کنند؟

پاسخ به این سوال بسیار مفصل و پیچیده است. اول اینکه یک دولت یعنی چندین وزارتخانه؛ ممکن است وزارتخانه ای در یک دولت بسیار خوب عمل کند و همان وزارتخانه در دولت دیگر ضعیف عمل کند بنابراین نمی توان به طور کلی گفت کدام دولت ضعیف و کدام قوی بودند تنها می توانیم معدلی از فعالیت ها بگیریم. نکته دوم اینکه از ابتدی انقلاب تا به امروز ۱۲ دولت را پشت سر گذاشتیم و لازم است دولت ها را یک به یک مورد بررسی قرار دهیم، سوم اینکه هر یک از دولت ها در دوره خود شرایط متفاوتی داشتند. زمانی که من وزیر نیرو بودم، بودجه مملکت تقریباً یک میلیارد تومان در روز یعنی حدود چهارصد میلیارد تومان در سال بود، حال بودجه چند صد هزار میلیارد تومان است؛ دولتی که باید مملکت را با روزی یک میلیارد تومان اداره کند، با دولتی که باید مملکت را با چند هزار میلیارد تومان اداره کند بسیار متفاوت است. زمانی که من رییس سازمان تربیت بدنی بودم، بودجه کل تربیت بدنی در سال، زیر یک میلیارد تومان بود در حال حاضر بودجه تربیت بدنی بالای دو هزار میلیارد تومان است؛ حال اگر بخواهیم عملکرد من در آن زمان با مسئول فعلی را بررسی کنید حتماً باید مساله بودجه را در نظر بگیرید. حتی شرایط دولت ها باید از نظر اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد، به عنوان مثال زمانی که من رییس سازمان تربیت بدنی بودم، بسیاری حتی برخی از مسئولین و امامان جماعت با ورزش مخالف بودند و آن را لهو و لعب می دانستند، اما حال مقام معظم رهبری می فرمایند: «ورزش باید جزو برنامه اصلی هر روز انسان باشد، امر به ورزش، امر به معروف است» یا یک بار خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان گفتند: «پیروزی های ورزشی برای ما عزت سیاسی می آورد» در سال ۶۸ به هیچ وجه اجازه نمی دادند که خانم ها ورزش و در مسابقات جهانی شرکت کنند، اما در حال حاضر بانوان در مسابقات جهانی شرکت می کنند و مدال کسب می کنند و خدمت مقام معظم رهبری می روند و مدالشان را به ایشان تقدیم می کنند. بنابراین تأکید دارم که اگر بخواهیم یک مقایسه منصفانه کنیم، باید همه فاکتورها از جمله اجتماعی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی و نظامی را در نظر بگیریم. زمانی کشور در حال جنگ است و دائما نیروگاه ها را بمب باران می کنند اگر بخواهیم با زمان صلح مقایسه کنیم باید این شرایط را در نظر بگیریم. زمانی که وزیر نیرو بودم علاوه بر اینکه بودجه کافی نداشتیم، تحریم ها به حدی شدید بود که ما نمی توانستیم هیچ وسیله ای از کشورهای خارجی وارد کنیم، اما امروز علی رغم تمام تحریم ها، خرید هر وسیله برقی آزاد است.  

دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از همه دولت ها موفق تر بود

* با نظر گرفتن همه فاکتورهایی که به آن اشاره داشتید، به نظرتان تا به امروز کدام دولت موفق تر عمل کرد؟  

من شخصاً معتقدم در زمینه سازندگی و توسعه مملکت دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از همه دولت ها موفق تر بود. البته گفته می شود که در آن زمان تورم بالای ۴۰ درصد بود، اما به هر حال وقتی می خواهید پروژه های عمرانی اجرا کنید و شاهد توسعه باشید مجبورید که مقداری نقدینگی داشته باشید و در این صورت به طور طبیعی تورم بالا می رود.

وعده هایی که دکتر روحانی داد، عملی نشد

برجام را کاری بسیار ارزشمند، سنگین و پر تلاش می دانم

* دولت سازندگی حتی نسبت به دولت دوازدهم موفق تر عمل کرد؟

بله! بسیار موفق تر بود. دولت یازدهم و دوازدهم تمام تخم مرغ هایشان را در سبد برجام گذاشت و تمام نیروی خود را صرف دیپلماسی خارجی کرد. البته معتقدم که مذاکره و برجام کاری پرزحمت و ارزشمند بود، اما وعده هایی که دادند عملی نشد به عنوان مثال دولت گفت، تحریم ها برداشته می شود و شاهد ارزانی در کشور خواهیم بود که هیچ کدام اتفاق نیفتاد. یعنی ۱+۵ به هیچ یک از تعهدهای خود پای بند نبود. من اگرچه برجام را کاری بسیار سنگین و پر تلاش می دانم، اما از روز اول هم به آمریکا اعتماد نداشتم و امیدوار نبودم که با آمریکا به یک توافق منصفانه برسیم و گفتم که آمریکا بر تعهداتش پایبند نخواهد ماند البته کسی هم فکر نمی کرد رییس جمهوری مانند ترامپ در آمریکا بر روی کار بیاید، ولی در هر حال هر رییس جمهور دیگری هم که در آمریکا بر سرکار می آمد، شرایط از این بهتر نمی شد. در سیاست اعتماد کردن به دولت خارجی آن هم دولت متخاصمی مثل آمریکا کار اشتباهی بود.  

منکر فعالیت های دولت فعلی و فشارها و توطئه های جهانی نیستم

* اگر بخواهید نسبت به دولت آقای روحانی انتقاد داشته باشید، این انتقاد را تنها مربوطه به مساله برجام می دانید یا در زمینه های دیگر هم به دولت دوازدهم نقد وارد است؟   

انتقادی که نسبت به مساله برجام داشتم تنها نقدی نیست که متوجه دولت دوازدهم هست، بسیاری از وعده هایی که آقای روحانی دادند و مردم بر این اساس ایشان را به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند، عملی نشد. به عنوان مثال اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور یک سال پیش گفت که ما ۹۵۰ هزار شغل مطمئن ایجاد می کنیم، همین آقا امسال گفتند اگر بتوانیم همین شغل هایی که هستند را حفظ کنیم هنر کردیم. یا اینکه دولت عنوان کرد تحریم ها برداشته می شود، بیکاری رفع می شود و ارزانی خواهد شد، اما تحریم برداشته نشد و به جای ارزانی، شاهد گرانی هستیم، و در نتیجه امید مردم به ناامیدی گرایید. فلسفه اصلی اینکه مقام معظم رهبری گفتند نرمش قهرمانه و مذاکره برای این بود که وضعیت معیشت مردم اصلاح شود، اما در حال حاضر وضع کشور از چند سال پیش خیلی بدتر شده است. البته منکر فعالیت های دولت محترم و همچنین فشارها و توطئه های جهانی هم نیستم تنها حرف من این است که بسیاری از وعده ها هنوز تحقق نیافته است.   

احمدی نژاد تنش هایی در دولت نهم و دهم ایجاد کرد؛ اما دولت دکتر روحانی تنش آرام به وجود آورد   

* دولت یازدهم و دوازدهم نقطه قوتی نداشت و ندارد؟

تلاش اولیه دولت آقای روحانی این بود که تورم را کاهش دهد که تا حد زیادی موفق بود، تورم زمان احمدی نژاد به ۳۵ درصد رسیده بود و جناب آقای روحانی آن را به زیر ۱۰ درصد رساند، ولی شاهد بودیم که دلار از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید و تورم وحشتناکی ایجاد شد. اینکه دولت بر دیپلماسی خارجی و برجام تمرکز کردند خوب بود، اما نتیجه برجام آنطور که گفتند، فتح الفتوح نبود. بنابراین با کمال احترامی که نسبت به اقدامات دولت فعلی دارم و زحماتی که کشیدند را نمی خواهم انکار کنم، ولی فکر می کنم هنوز خیلی انتظارها برآورده نشده است. البته اگر هم بگویم نقطه قوتی نداشت بسیار غیرمنصفانه است. آرامشی که در دولت های یازدهم و دوازدهم در مملکت ایجاد شده است دستاورد بزرگی برای دولت بوده است. مقایسه کنید با تنش هایی که در دولت های نهم و دهم در جامعه حاکم بود، برخوردهای دولت های یازدهم و دوازدهم و جناب آقای دکتر حسن روحانی را با مجلس و قوه قضائیه مقایسه کنید با آنچه در دولت های نهم و دهم و به خصوص شخص آقای دکتر احمدی نژاد وجود داشت.

زمانی که روحانی تصمیم گرفت کاندیدای ریاست جمهوری شود می دانست احمدی نژاد با کشور چه کرده است

برای توجیه یا توضیح مشکلات امروز، نمی توان احمدی نژاد را همچنان مقصر دانست

* برخی از کارشناسان اقتصادی و حتی مسئولان دولتی بیان می کنند که اگر امروز از نظر اقتصادی دچار مشکلات بسیاری شدیم، حاصل عملکردهای دولت نهم و دهم است، انتقاد به دوران احمدی نژاد را بیشتر به چه مسایلی می دانید؟ دولت احمدی نژاد چه نقاط قوت و ضعفی داشت؟

برخی می گویند که بعد از آقای احمدی نژاد، شاه نفس راحتی کشید!(با خنده) چون قبل از احمدی نژاد، مقصر همه مشکلات و چالش های کشور را شاه می دانستیم، پس از اینکه ریاست جمهوری احمدی نژاد تمام شد، همه مشکلات را از عملکرد او در زمان ریاست دولت می دانیم. من یادم هست که سال ۶۷ آقای بشارتی وزیر کشور بودند و گفتند انقلاب ما ۱۵ ساله شده و به حد بلوغ رسیده و دیگر نمی توان شاه را مقصر همه مشکلات دانست. حال پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاه را رها کردیم و مقصر همه مشکلات را احمدی نژاد می دانیم! صرف نظر از اینکه عملکرد آقای احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری به چه صورت بود، باید به این نکته توجه داشت، زمانی که جناب آقای دکتر روحانی و دوستانشان تصمیم گرفتند اداره کشور را بر عهده بگیرند و آقای روحانی در انتخابات کاندیدا شد، می دانستند که آقای احمدی نژاد با کشور چه کرده است، با علم به این مساله اظهار کردند که می خواهند مسئولیت اداره کشور را بپذیرند و برای بهبود شرایط قول هایی دادند. بنابراین برای توجیه یا توضیح مشکلات امروز، نمی توان احمدی نژاد را همچنان مقصر دانست. اگر بخواهیم نسبت به عملکرد دولت احمدی نژاد انتقاد کنیم باید زمینه های دیگر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

احمدی نژاد یک روش خصمانه با همه دولت های جهان داشت

احمدی نژاد را در بُعد داخلی و خارجی موفق نمی دانم

برخی از برخوردهای احمدی نژاد حتی با مسئولین دولت خود، بسیار دور از روابط درست سیاسی جهانی و اخلاقی اسلامی بود

* برخی بر این باورند که با رویکردهای احمدی نژاد زیرساخت های اقتصادی کشور و روابط بین الملل را تخریب شد؟

آقای احمدی نژاد یک روش خصمانه با همه دولت های جهان داشت. او تئوری هایی داشت که ما به هیچ وجه با این تئوری ها موافق نبودیم. احمدی نژاد یک بار در شورای عالی انقلاب اظهار کرد که «ما به همه روسای جمهور دنیا و پادشاهان و مسئولین جهان نامه می نویسیم که اگر اشکالی دارند، بپرسند و اگر اشکالی ندارند باید مسلمان شوند!» او در این مورد به بوش هم نامه نوشته بود؛ این مساله نشان می دهد که از تحولات دنیا چیزی نمی دانست و اگر می دانست سیاست عملی و علمی در پیش نمی گرفت. از سوی دیگر برخی از برخوردهای ایشان حتی با مسئولین دولت خود، بسیار دور از روابط درست سیاسی جهانی و اخلاقی اسلامی بود. وزیر امور خارجه دوران آقای احمدی نژاد به سفری خارج از کشور رفته بود و درست در زمانی که با پادشاه کشوری در حال مذاکره بود، با او تماس گرفتند و خبر دادند که از سمتش عزل شده است. از نظر اقتصادی نیز دولت نهم و دهم با تورم ۳۵ درصد دولت را تحویل داد. در مجموع بنده احمدی نژاد را در بُعد داخلی و خارجی موفق نمی دانم. هر چند خدمات ایشان را هم نادیده نمی گیرم و تلاش های ایشان بخصوص در سفرهای استانی و پرکاری ایشان کاملاً قابل تأیید است.

در دوره آقای خاتمی از لحاظ فرهنگی مقداری کشور آسیب دید

رأی دهندگان به خاتمی کسانی بودند که مقداری آزادی های فرهنگی بیشتری را طلب می کردند

* به عقیده برخی حضور آقای خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، موجب نشاط و انگیزه در سطح جامعه شد و تازه آن زمان بود که انتخابات، در یک رقابت جدی انجام گرفت. به نظر شما آقای خاتمی در چه عرصه هایی نتوانست به شعارها و اهدافی که مدنظر داشت دست یابد؟ نقاط قوت و ضعف آقای خاتمی را بیشتر در چه مسایلی می دانید؟  

در کشور ما گروه های مختلف، با فرهنگ و سطوح متفاوت درک و فهم اجتماعی و سیاسی وجود دارند، اما زمانی که پای کشور در میان هست، همه برای حمایت از کشور به میدان می آیند مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن که روز اصولگرا و اصلاح طلب نیست بلکه روز ملی کشور است. اما زمانی که رقابت جریان ها و گروه های مختلف در میان هست، یک عده طرفدار یک نوع فرهنگ آزادی و اباحه گری هستند و یک عده هم طرفدار فرهنگ اسلامی می شوند، این گروه ها در زمان انتخابات به جریان یا شخصی رأی می دهند که بیشتر تفکر و برنامه های او را قبول دارند. در آن زمان آقایان ناطق نوری و خاتمی دو نماد بودند، طبیعتاً رأی دهندگان به خاتمی کسانی بودند که مقداری آزادی های فرهنگی بیشتری را طلب می کردند، شرایط جامعه به گونه ای شد که مردم فکر کردند که می توانند آزادی های فرهنگی و اجتماعی بیشتری داشته باشند لذا در دوره آقای خاتمی از لحاظ فرهنگی مقداری کشور آسیب دید.

مهندس موسوی مملکت را به نحو خوبی اداره کردند

* اما در مورد دولت مهندس موسوی دو دیدگاه وجود دارد،  بسیاری معتقدند که ایشان با وجود شرایط سخت و جنگ توانست کشور را به خوبی اداره کند، و برخی نسبت به عملکرد و برنامه های اقتصادی مهندس موسوی انتقاد دارند.

آن زمان شرایط بسیار سخت بود، اغلب جنس ها کوپنی و سهمیه بندی شده بود، بسیاری از کارخانه ها در شرایط رکود و نیمه رکود قرار داشتند و جنگ بر کشور تحمیل شده بود. کسانی که از لحاظ اقتصادی به مهندس موسوی انتقاد دارند عمدتاً می گویند که ایشان بیشتر به اقتصاد متمرکز دولتی معتقد بود. در زمان نخست وزیری آقای مهندس موسوی من در دولت مسئولیت داشتم، زمانی یکی از مسئولین یکی از کشورهای اروپای غربی، به ایران آمد و توضیح می داد که اقتصاد کشور ما ۲۵ درصد خصوصی و ۷۵ درصد دولتی است، آن زمان مهندس موسوی سخنرانی کردند و گفتند: ما حداکثر ۲۰ درصد می توانیم اقتصاد خصوصی داشته باشیم، ایشان معتقد بودند که اقتصاد بیشتر وابسته به دولت باشد و بخش خصوصی قدرت یا ظرفیت حرکت ندارد؛ این در حالی است که در زمان آقای هاشمی رفسنجانی بخش خصوصی بسیار فعال شد. بنابراین از این لحاظ انتقاد به مهندس موسوی داشتند که به اقتصاد عمومی و خصوصی و غیر دولتی کمتر توجه داشتند، اما در مجموع به نظرم ایشان در جنگ موفق بودند و با توجه به شرایطی که داشتیم از جمله اینکه در تحریم شدید بودیم، فروش نفت نداشتیم و از لحاظ ارزی بسیار در مضیقه بودیم، اما به نظرم آقای مهندس موسوی مملکت را به نحو خوبی اداره کردند، البته آن زمان شرایط تفاوت داشت، هم نخست وزیر و هم ریاست جمهوری داشتیم و طبق قانون اساسی رییس جمهور مسئول دولت و هماهنگی بین سه قوه بود و همه این عوامل در کنار هم موجب شد که در آن شرایط سخت، کشور به خوبی اداره شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی همچنان از پشتوانه مردمی برخوردارند

* کدام یک از دولت های بعد از انقلاب توانستند پشتوانه مردمی خودشان را بعد از اتمام کارشان حفظ کنند؟  

آیت الله هاشمی رفسنجانی. مراسم تشییع آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ بی نظیر بود و به نظرم نشان داد که مردم به ایشان بسیار متعهد بودند. بعلاوه رأی ایشان برای مجلس خبرگان بعد از ریاست جمهوری مبین این بود که ایشان عقبه سیاسی و مردمی خویش را حفظ کرده است. بعد از آقای رفسنجانی، آقای خاتمی پشتوانه مردمی خود را حفظ کرده و مشخص است که ایشان همچنان پایگاه خوبی بین مردم دارد.

احمدی نژاد پشتوانه مردمی خود را از دست داده است

* کدام یک از دولت ها پشتوانه مردمی خود را از دست دادند؟

آقای احمدی نژاد…

* چرا؟

متاسفانه آقای احمدی نژاد، اقداماتی دور از شأن انجام دادند به عنوان مثال در حرم حضرت عبدالعظیم بست نشستند؛ این دست از اقدامات عملاً کمک کرد و موجب شد که پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهد.

* در مقایسه دولت های بعد از انقلاب بحث گرایش های سیاسی و حزبی نیز بسیار حائز اهمیت است اما در این میان به نظر می رسد هر دولتی بر سر کار آمده منتقدان سرسختی هم داشته که عموما ممکن است از طرق مختلفی تحت فشار بوده اند. به نظر شما عمده مخالفت هایی که با دولت ها می شود از چه نواحی هست؟ چه اندازه این مخالفت ها در چارچوب احزاب، جریانات و چه اندازه خارج از این موارد بوده است؟

از انتقاد جریان مخالف نباید نگران بود. اگر ما به دموکراسی اعتقاد داریم و اگر باور داریم که قانون اساسی کشور براساس دموکراسی نوشته شده باید بپذیریم که هر یک از افراد کشور حق انتخاب دارند. در انتخابات آقای روحانی ۲۳ میلیون و آقای رییسی ۱۶ میلیون رای آوردند و این آمار نشان می دهد که ۱۶ میلیون مخالف آقای روحانی بودند و حق دارند نسبت به عملکرد ایشان انتقاد کنند.   

زمانی که پای مملکت در میان هست، راست و چپ وجود ندارد و همه برای دفاع و حمایت از کشور به میدان می آیند و انتقاد و مخالفت را کنار می گذارند، اما زمانی بحث انتقاد نسبت به نگاه، تفکر و عملکرد افرادی مثل آقایان روحانی و رییسی است، همه منتقدان حق دارند که انتقاد کنند و باید سیستم به گونه ای باشد که این افراد بتوانند پاسخ منتقدان را بدهند.

البته انتقاد جدای از تخطئه و تخریب است و ما باید روش بیان انتقاد صحیح را یاد بگیریم و از سوی دیگر با سعه صدر و با تحلیل های علمی درست پاسخ منتقدان و مخالفان را بدهیم نه اینکه در صحبت هایمان به منتقدین اهانت کنیم و بگوییم که بی سواد هستند یا اینکه بگوییم منتقدان «به جهنم بروند»! انقلاب ایران، اسلامی است، پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق؛ به راستی من مبعوث گردیدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم» من همیشه گفتم که اگر کشاورزی نداشته باشیم، می گوییم که باران نیامد و کشاورزی نداریم. اگر اقتصاد نداشته باشیم، می گوییم تحریم ها سبب شد؛ اگر صنعت نداشته باشیم می توانیم به گردن تحریم ها و نداشتن قطعات ماشین آلات صنعتی بیندازیم، اما اگر اخلاق نداشته باشیم و دو نفر نتوانند با هم راحت صحبت کنند و مدام به هم تهمت بزنند، اسلام و کارآیی نظام اسلامی را را زیر سوال برده ایم.

دوم اینکه متاسفانه ما در کشورمان زیادی حزب داریم، در حال حاضر حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ گروه و تشکل سیاسی در کشور مجوز گرفتند و ۱۸۶ حزب در خانه احزاب عضو هستند، ۱۸۶ حزب یعنی اینکه باید به همین تعداد راهکار و ایدئولوژی برای مسایلی از جمله اقتصاد وجود داشته باشد در صورتی که چنین چیزی امکان ندارد. با شرایط فعلی نمی توانیم یک فضای حزبی درست داشته باشیم، احزاب فعلی هم پوشانی دارند و تا حد زیادی یکدیگر را خنثی می کنند. باید تعدادی احزاب داشته باشیم با شناسنامه و منشور یا به اصطلاح با تبعیت معلوم و شفاف، تا بتوانیم در این زمینه موفق باشیم. اگر کاندیدای ریاست جمهوری از سوی حزبی معرفی شود، در زمان تبلیغات انتخاباتی تا پایان کار دولت، حزبِ این کاندیدا باید نسبت به عملکرد و وعده هایی که داده شده، پاسخگو باشد، اما متأسفانه این چنین نیست، کاندیداها یکسری شعارها و وعده هایی می دهند و پس از اینکه رأی مردم را کسب کردند، به وعده های خود عمل نمی کنند و هیچ نهاد و حزبی نیست که از آنها توضیح بخواهد.

وقتی آقای بنی صدر ریییس جمهور شده بود، من استاندار خراسان بودم ایشان به بیرجند آمد. بنی صدر در یکی از سخنرانی های خود گفت: «ما به همه مردم دنیا اعلام می کنیم که اگر می خواهند کویرها را ببینند سریع به ایران سفر کردند چرا که ما تا دو سال دیگر کویرهای ایران را گلستان می کنیم.» نه تنها نتوانستند یک وجب از این کویرها را گلستان کنند بلکه حتی نتوانستند سرعت پیشروی کویر را کاهش دهند. اگر حزبی آقای بنی صدر را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کرده بود، در مورد وعده هایی که داد و عملی نشده بود از او پاسخ و توضیح می خواستند در صورتی که چنین نبوده و نیست. احزاب طول عمر طولانی تر از مدت ریاست جمهوری یک فرد دارند.   

انتقاداتی که به دولت ها و مسئولین وارد می شود، حزبی و راهگشا نیست

این روزها هدف از انتقادات بیشتر کینه توزی، عقده خالی کردن و کوبیدن جناح مخالف است

نکته سوم اینکه انتقاداتی که به دولت ها و مسئولین وارد می شود، حزبی و راهگشا نیست؛ شخصی که قلم و رسانه داشته باشد مطلبی پر از نقد می نویسد و منتشر می کند بدون اینکه با مسئول مربوطه در موضوع مورد نقد، بحث کنند. به نظر من هدف از انتقادات بیشتر کینه توزی، عقده خالی کردن و کوبیدن جناح مخالف است و چنین انتقاداتی قطعاً نمی تواند برای مسئولین راهگشا باشد.

ناموفق بودن روسای دولت را خیلی قبول ندارم

برخی از اقدامات دولت ها در حد معجزه است

* اگر دقت کنیم در همه دولت های بعد از انقلاب چالش های مهم مختص به آن دوران بوده است. زمانی جنگ، زمانی تهدید، مشکلات اقتصادی و سیاسی و غیره… اما چرا فکر می کنید روسای دولت ها در ایران به نوعی در پیشبرد اهدافشان ناکام بوده اند. چرا بعضی خانه نشین یا از دایره قدرت طرد شده اند؟ به نظر شما مشکل از روسای جمهور است یا ساختارهای موازنه قدرت در کشورما گاهی با هم تلاقی دارند؟

من ناموفق بودن روسای دولت را خیلی قبول ندارم و به نظرم تا حد زیادی کامیاب بودند. نسبت به برخی از اقدامات دولت ها انتقاداتی هست، اما کارهایی که کردند در حد معجزه بوده است، به عنوان مثال اوایل انقلاب ۱۵۰ هزار دانشجو داشتیم، امروز ۵ میلیون دانشجو داریم، اوایل انقلاب تقریباً از صد هزار کودک نوزاد، ۱۱۷ نوزاد از دنیا می رفتند، اما امروز به ۱۲ نوزاد رسیده، اوایل انقلاب ۷۰۰۰ مگاوات قدرت نصب شده برق بود، اما امروز ۷۵ هزار مگاوات قدرت نصب شده داریم، اول انقلاب بالاترین قدرت مصرف برق در ایران حدود ۳۴۰۰ مگاوات بود، امروز بیش از ۵۷۰۰۰ مگاوات است. اول انقلاب پزشک هندی و پاکستانی وارد می کردیم، امروز به همه دنیا پزشک متخصص صادر می کنیم و… این پیشرفت ها را با همه تحریم ها و فشار های سیاسی و اقتصادی داشتیم. در مجموع معدل کاری همه دولت ها بسیار خوب بوده منتها متاسفانه در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و حتی شورای شهر وعده هایی می دهند که عقلاً و عملاً آن وعده ها نشدنی و غیر ممکن است و بیش از توان و ظرفیت کشور هست، مثل اینکه وعده می دهند تمام تحریم ها برداشته می شود، یا اینکه همه روسای کشورها مسلمان می شوند و بسیاری از وعده های دیگر.  

آقای روحانی کارهای بزرگی کردند، منتها بسیاری از وعده هایی که دادند، عملی نبوده است و اشتباه اینجاست که برای اینکه رأی مردم را جمع کنیم بدون حساب و کتاب وعده و شعار می دهیم، مردم هم وقتی می بینند که به وعده ها عمل نشده، سرخورده و نا امید می شوند. در حال حاضر بسیاری معتقدند که دولت فعلی علی رغم همه خدماتی که کرده، اعتبار اجتماعی خود را از دست داده و مردم از دولت ها راضی نیستند و اعتمادی که قبلاً به دولت داشتند، اکنون ندارند چون قول هایی داده بودند که از ابتدا هم مشخص بود عملی نیست. سرمایه اصلی نظام که اعتماد مردم بوده است، خدشه دار شده است.

معیشت مردم از نظر اقتصادی چالش اول ماست

* فکر می کنید ایران در حال حاضر چه چالش های مهمی پیش رو دارد؟ اگر بخواهید این چالش ها را اولویت بندی کنید کدام یک ارجح است به نظر شما؟ آیا خاطره ای در نحوه مدیریت و رفع چالش ها در زمان دولت جنگ دارید؟

معیشت مردم از نظر اقتصادی چالش اول ماست. نتیجه بیکاری و مشکلات اقتصادی اعتیاد، تورم، حاشیه نشینی شهرها و ناهنجاری های فرهنگی است. من اصلاً از تحریم ها نگران نیستم و فقط می خواهم بگویم که اگر ما مدیریت خوبی داشته باشیم و حداقل معیشت آبرومندانه را برای مردم تأمین کنیم، بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

وقتی آقای خاتمی کاندیدای ریاست جمهوری شد، می گفت دعا کنید حداقل ۲ میلیون رای بیاورم که آبرویم نرود!

در دوره بعدی اصولگراها برای مجلس و ریاست جمهوری شانس بیشتری خواهند داشت

* تقریباً سه سال دیگر تا انتخابات دولت سیزدهم باقی مانده، می توان از امروز پیش بینی کرد که دولتی که بر سر کار می آید از کدام جریان سیاسی است؟

مردم ما دقیقه ۹۰ هستند. وقتی آقای خاتمی کاندیدای ریاست جمهوری شد، می گفت دعا کنید حداقل ۲ میلیون رای بیاورم که آبرویم نرود! و دیدیم که ایشان با اکثریت آرا رییس جمهور کشور شدند. مجلس پنجم یک دست اصولگرا بود و مجلس ششم اکثریت اصلاح طلب بودند. دوستان ما که برای مجلس هفتم کار می کردند، می گفتند که ما می خواهیم اصولگرایان بیش از یک سوم مجلس را داشته باشند، ولی عملاً اکثریت کرسی مجلس را کسب کردند و مجلس هفتم و هشتم و حتی نهم اکثریت با اصولگرایان بود، اما در مجلس دهم این چنین نبود و آقای حداد عادل که رییس مجلس هفتم بود هم برای دوره دهم رأی نیاورد؛ در مجلس دهم اکثریت وجود ندارد بلکه سه فراکسیون اقلیت وجود دارد. بنابراین تقریباً تمام انتخابات ایران غیر قابل پیش بینی است چرا که مردم در دقایق آخر تصمیم می گیرند. البته احتمالاً در دوره بعدی اصولگراها برای مجلس و ریاست جمهوری شانس بیشتری خواهند داشت، اما باز هم نمی توان قطعی گفت چون تقریباً غیر قابل پیش بینی است.


برچسب ها: برجام ، دکتر حسن غفوری فرد ، میرحسین موسوی ، آیت الله هاشمی ، آقای خاتمی

منبع: خرداد

کلیدواژه: برجام میرحسین موسوی آیت الله هاشمی آقای خاتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۰۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

 استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب می‌کنند. روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمی‌کند.

به گزارش شفقنا، آیت الله دوزدوزانی تبریزی در درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم گفتند:

«الإمامُ عليٌّ عليه السلام : زَلَّةُ العالِمِ كانكِسارِ السَّفينَةِ تَغرَقُ ، و تُغرِقُ. ( بحار الانوار، ۳۹ ، ۵۸)

امام على عليه السلام می فرمایند: لغزش عالم مانند شكسته شدن كشتى است كه سرنشينان خود را غرق مى كند و خودش هم غرق مى شود.

اشتباه عالم مانند اشتباه فرد عادی نیست. (فکر و عمل اشتباه او) عده ای را منحرف می‌کند، مانند محمدعلی باب، دین مردم را سست (و منحرف) می‌کند. در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب می‌کنند. روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمی‌کند. روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش  و تبلیغ کند‌.

برگردد آنکه با هوس کشور آمده است
سر ناورد به افسر شاهی گدای ما

زندگانی عالمان را بخوانید. سید نعمت الله جزائری چه گونه زندگی می‌کرد؟ آه ، من خجالت می کشم. بعضی می‌گویند نمی‌شود. خب برای چه طلبه شده اید؟ اگر برای دنیا آمده اید، بروید. نتیجه عکس دارد. می آیند؛ گمراه می‌شوند؛  قومی را به گمراهی می‌کشند.

داستان شقرانی که از موالی امام صادق علیه السلام است را خوانده اید و می‌دانید! امام است، تقیه می‌کند، رفته است پیش منصور. شقرانی از امام درخواست وساطت برای معیشتش  را دارد. شرابخوار است اما امام که جانم به فدایش، قبول می‌کند.
کار که حل شد امام فرمودند: إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَحْسَنُ لِمَكَانِكَ مِنَّا وَ إِنَّ اَلْقَبِيحَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ قَبِيحٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَقْبَحُ لِمَكَانِكَ مِنَّا. ( بحارالانوار، ۴۷، ۳۵۰)

خوبی از همه خوب است، اما از تو خوبتر چون به ما منسوب هستی و بدی برای همه بد است، اما از تو بدتر زیرا که تو منسوب به ما هستی. تو از شيعيان امام صادق علیه السلام هستی ( بایست مراقب رفتار و کردارت باشی)

امام علیه السلام پندی دیگر هم برای ما دارد: کسی که خلاف می‌کند با اشاره  و تلویحا به او تذکر دهیم. نگوییم نمازت باطل است. بگوییم در رساله این را ، اینطور خوانده‌ام. وظیفه ما خیلی سنگین است. خطا اگر در حوزه باشد بسیار بد است. اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خرابتر نکنیم.

آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود. حتی الامکان اگر برای آبادانی دین کاری نمی‌کنیم، خرابتر نکنیم. ان شاءالله موفق باشیم که مردم را هدایت کنیم و شرط آن ابتدا هدایت خودمان است.

والسلام علیکم و رحمت الله  و برکاته»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  •  استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
  • روایت ده نمکی از پیشنهاد وزیر شدنش در دولت احمدی نژاد
  • عکس| سرنوشت ترسناک احمدی نژاد از زبان رائفی‌پور
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • چرا دوباره مادر چاوز؟
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • پشت پرده خشم احمدی نژاد از معاون تازه فوت شده‌اش
  • پشت پرده خشم احمدی نژاد از معاون تازه فوت شده اش /‌۱۸ نکته جالب درباره پرویز داوودی
  • پرویز داوودی؛ ‌۱۸ نکته درباره معاون اولی که از رییس خود برید
  • در غیاب احمدی‌نژاد