Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتابخوانی و مطالعه اگرچه امروز در ایران تا حد زیادی کمرنگ شده اما ایرانیان از زمان‌های بسیار دور ید طولایی در کتابخوانی بخصوص شاهنامه‌خوانی و مطالعه اشعار مولانا، دیوان حافظ شیرازی، سعدی و کتاب‌های عرفانی همچون تذکره‌الاولیا و الهی‌نامه داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام پرشین استار، علاقه به ادب در خون ما ایرانی‌ها سرشته شده و اثر آن را امروزه نیز در قیل و قال زندگی روزمره به وضوح می‌توان دید، آن جا که در دوراهی‌های زندگی و توام با باور عمیق دینی و استعانت از پروردگار، با گرفتن فال حافظ سعی می‌کنیم به یقین قلبی برای تصمیم‌گیری درست برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکی نیست این چنین کتاب‌هایی در فهرست محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ ایران جایگاه ویژه‌ای دارند اما اگر مشتاق هستید با سلیقه جهانی در انتخاب کتاب آشنا شوید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌های کل دوران که کتاب‌خوان‌های بیشتری را به خود جذب کرده‌اند، بپردازیم.

نکته: کتاب‌های مذهبی و سیاسی که جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها می‌باشند در این مقاله ذکر نشده و با نگاهی اجمالی به لیست متوجه می‌شوید که کتاب‌های رمان در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار دارند!

 .۱ داستان دو شهر

تعداد فروش: ۲۰۰ میلیون نسخه
نویسنده: چارلز دیکنز
سال انتشار: ۱۸۵۹

این رمان که داستان آن قبل از انقلاب فرانسه آغاز شده و در طول آن رخ می‌دهد یکی از بهترین آثار ادبیاتی جهان محسوب می‌شود.

داستان دو شهر نسبت به سایر کتاب‌های دیکنز کوتاه‌تر بوده و فضای تاریک و غمگینی دارد. این کتاب دارای سه فصل اصلی به نام‌های زندگی دوباره، ریسمان طلایی و مسیر طوفان می‌باشد.

لازم به ذکر است اجباری بودن مطالعه این کتاب در مقطع دبیرستان برخی کشورها در فروش بی‌نظیر آن بی‌تاثیر نبوده است.

۲. ارباب حلقه ها

تعداد فروش: ۱۵۰ میلیون نسخه
نویسنده: جی.آر.آر تالکین
سال انتشار: ۱۹۵۴

رمان فانتزی ارباب حلقه‌ها از بهترین کتاب‌های فانتزی حماسی کل دوران است که در سه کتاب یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه منتشر شده است.

تالکین با خلق سرزمین و شخصیت‌های خیالی در کتاب‌هایش، الهام‌بخش نویسندگان پس از خود در این زمینه بوده و به دلیل محبوبیت فوق‌العاده این سری کتاب‌ها، تاکنون فیلم‌ها، نمایش‌ها، آثار هنری، موسیقی و بازی‌های ویدئویی متعددی از آن‌ها ساخته شده است.

.۳  شازده کوچولو

تعداد فروش: ۱۴۰ میلیون نسخه
نویسنده: آنتوان دو سنت اگزوپری
سال انتشار: ۱۹۴۳

این کتاب ارزشمند از بهترین کتاب‌های فرانسوی کلاسیک است که تاکنون به ۳۰۰ زبان و گویش مختلف در جهان ترجمه شده است.

شازده کوچولو با بیان زیبا از مخاطرات بزرگ شدن آدم‌ها سخن می‌گوید و به شرح حوادثی می‌پردازد که پسربچه‌ای با احساس، هنگام سفر به نقاط مختلف جهان با آن روبه‌رو می‌شود.

.۴  هری پاتر و سنگ جادو

تعداد فروش: ۱۲۰ میلیون نسخه
نویسنده: جی.کی رولینگ
سال انتشار: ۱۹۹۷

رولینگ بی‌شک یکی از محبوب‌ترین نویسندگان معاصر است که به شیوه شگفت‌انگیزی به خلق افسانه‌های شجاعت و جادوگری در یک مدرسه به نام هاگوارتز پرداخته است.

مجموعه کتاب‌های هری پاتر در ۷ جلد به چاپ رسیده و فیلم‌های ساخته شده براساس این رمان حدود ۷.۷ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته است.

هری پاتر و سنگ جادو اولین قسمت از این سری کتاب‌ها می باشد که نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان را نیز به سفری هیجان‌انگیز در سرزمین سحر و جادو دعوت می‌کند.

.۵  هابیت

تعداد فروش: ۱۰۰ میلیون نسخه
نویسنده: جی.آر.آر تالکین
سال انتشار: ۱۹۳۷

این رمان فانتزی که ۱۷ سال قبل از ارباب حلقه‌ها به رشته تحریر درآمده پیش درآمد جالبی از ارباب حلقه‌ها می‌باشد.

داستان درباره ماجراجویی هابیتی به اسم "بیلبو بگینز" است که با اصرار جادوگری به نام "گاندلف" به دنبال گنجی که توسط اژدهای اسماگ محافظت می‌شود خانه‌اش را رها کرده و در طول سفر با مخاطرات زیادی مواجه شده و حلقه شیطانی را پیدا می‌کند.

.۶  آلیس در سرزمین عجایب

تعداد فروش: ۱۰۰ میلیون نسخه
نویسنده: لوئیس کارول
سال انتشار: ۱۸۶۵

آلیس در سرزمین عجایب یکی از بهترین کتاب‌های ادبیات کودکان است که روایتگر سفر دختری به نام آلیس به سرزمین‌های خیالی می‌باشد.

کارول در این کتاب به زبان ساده به بیان مفاهیم عمیق فلسفی و روانشناختی پرداخته است و داستان غنی و صحنه‌های لطیف این داستان، الهام‌بخش هنرمندان در عرصه‌های مختلف فیلم، انیمیشن، نقاشی و موسیقی بوده است.

.۷  رویای اتاق سرخ

تعداد فروش: ۱۰۰ میلیون نسخه
نویسنده: کائو ژوکین
سال انتشار: ۱۷۵۴

این رمان که در چین به نام "داستان سنگ" نیز به شهرت رسیده یکی از چهار کتاب کلاسیک مشهور چینی می‌باشد که با تم عاشقانه به داستان دو خانواده ثروتمند چینی در دوران طلایی سلطنت چین و چگونگی ضعیف شدن آن‌ها و سقوط سلسله چینگ می‌پردازد.

در کشور چین جایگاه والایی برای این کتاب قائل شده‌اند و آن را هم سنگ آثار شکسپیر توصیف کرده‌اند.

 ۸. و سپس هیچکس نبود

تعداد فروش: ۱۰۰ میلیون نسخه
نویسنده: آگاتا کریستی
سال انتشار: ۱۹۳۹

آگاتا کریستی از نویسندگان شهیر در ژانر معمایی است که خلق ۶۶ رمان و حدود ۱۴ مجموعه داستان کوتاه از جمله "و سپس هیچکس نبود" را در کارنامه هنری خود دارد و اغلب آن‌ها در قالب فیلم و سریال به نمایش درآمده است.

این کتاب داستان افرادی را بیان می‌کند که به عنوان مهمانان آخر هفته یک میلیونر عجیب دعوت شده‌اند در حالی که هیچیک او را نمی‌شناسند و ماجرای رمزآلودی که در ادامه برای آن‌ها رخ می‌دهد اوج هنر نویسندگی کریستی را به نمایش می‌گذارد.

انتهای رپورتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رمان فال حافظ کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۱۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جادوی پیر گنجه

شمیسا در کتاب "نظامی و هفت پیکر" راز ماندگاری این اثر از پیر گنجه را در چگونه گفتن او می‌داند و معتقد است در "چه گفتن‌ها" ظاهراً امر مهمی نیست. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تاریخ ادبیات پر است از شاعران و سخنورانی که تمام هم و غم خود را صرف تقلید از پنج گنج نظامی کرده‌اند؛ تلاشی که در نهایت به مقلدان موفقی ختم شده که نامشان هماره زیر سایه پیر گنجه قرار گرفته و خواهد گرفت. چه بسیار لیلی و مجنون‌ها و خسرو و شیرین‌ها از همان روزگار نظامی خلق شده‌اند که شمارشان در این مجال اندک نمی‌گنجد. نظامی در سرایش داستان‌های منظوم گوی سبقت را از سایرین ربوده و از این روست که به عنوان استاد داستان‌سرایی در میان فارسی‌زبانان مطرح است. 

"هفت پیکر" را که موضوع کتاب جدید سیروس شمیسا، استاد نام‌آشنای ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی است، چهارمین منظومه از پنج گنج نظامی می‌دانند. شمیسا کوشیده در گام نخست به معرفی نظامی بپردازد؛ از تولدش گرفته تا محیط اجتماعی که در آن رشد کرده و بالیده و در نهایت ارتباطش با دیگر شاعران چون خاقانی، سنایی و ... . شمیسا در این بخش همچون عمده کتاب‌هایش، تلاش دارد تا آموزش گام به گام به مخاطب خود داشته باشد؛ از این رو با حوصله نگاهی انداخته است به زندگی و زمانه پیر گنجه.

مرز میان اسلام و مسیحیت

نویسنده معتقد است نظامی برخلاف رویکرد غالب شهری که در آن می‌زیست، به ایران باستان توجه ویژه داشته است. از نظر او، گنجه در روزگار نظامی مرز میان مسیحیت و اسلام بوده که از آن می‌توان با عنوان یکی از خطوط مقدم جنگ‌های صلیبی یاد کرد. همین امر سبب شده تا رویکرد عمده در شهر، رویکردی دینی باشد. هرچند نظامی خود آدمی متدین است که به گواه سروده‌هایش برخلاف بسیاری، لب به مسکرات نگشوده، اما می‌توان روحیه ایران‌دوستی و توجه به ایران باستان او را در جای جای آثارش دید؛ امری که گاه سبب شده تا برخی از حاسدان، مشکلاتی برای او ایجاد کنند. چنانکه در "شرف‌نامه" در نبرد اسکندر و دارا چنین گفته است:

همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل

چونکه ایران دل زمین باشد
دل ز تن به بود یقین باشد

ارزش ادبی «هفت پیکر» در چیست؟

اما بخش دوم که بخش اصلی کتاب نیز به شمار می‌رود، به "هفت پیکر" و ارزش ادبی آن اختصاص دارد. شمیسا راز ماندگاری و جذاب بودن این اثر نظامی را در چگونه گفتن او جست‌وجو می‌کند؛ به اعتقاد نویسنده این جادوی کلام شاعر است که "هفت پیکر" را "هفت پیکر" کرده است: به «هفت‌پیکر» بهرام‌نامه هم می‌گویند؛ زیرا تنۀ اصلی آن داستان بهرام گور، پادشاه ساسانی است و در ضمن شرح تاریخ او گفته شده است که با دختران شاهان هفت اقلیم ازدواج کرد و هر شب یکی از دختران برای بهرام افسانه‌ای می‌گفت. اما اتفاقاً شهرت «هفت‌پیکر» به سبب همین هفت داستان است که برخی از روی ناچاری آنها را با مسائل اخلاقی و شرعی و عرفانی تعبیر و تفسیر کرده‌اند؛ درحالی‌که این تفسیرها نه‌تنها چیزی به این داستان‌ها نیفزوده است، بلکه گاهی به سبب بی‌ربطی چیزی هم از آنها کاسته است. «هفت‌پیکر» افزون بر این هفت داستان، داستان یا تاریخ خود بهرام گور را هم دارد که بسیار ارزشمند است. همۀ داستان‌ها در «هفت‌پیکر» به گونه‌ای مربوط به امور جنسی و طلا و جواهر و اطعمه و اشربه است. آنچه در این داستان‌ها مهم است، چگونه‌گفتن نظامی است که در اوج بلاغت و هنر است، وگرنه در چه‌گفتن‌ها ظاهراً امر مهمی نیست. البته از همۀ آنها می‌توان نتایج اخلاقی و شرعی گرفت. در این میان داستان «گنبد سیاه» وضع متفاوتی دارد و قابل تعبیر و تفسیر عرفانی هم هست.

جادوی پیر گنجه

کتاب «هفت‌پیکر» یا «بهرام‌نامه» یا «هفت‌گنبد» به قلم نظامی گنجوی، آمیزه‌ای از نجوم، الهیات، اخلاق، عناصر فرهنگی - اجتماعی از دوران کهن‌تر از دوران شاعر تا دوران معاصر اوست. این کتاب موازین حکمی و باورهای اعتقادی جهان‌بینی‌های آن دوران را در لایه‌های مختلف خود و در قالب داستان به نمایش گذاشته است.

رازهای پیامبری سعدی

در «هفت‌پیکر» نظامی با رنگ‌ها بازی می‌کند و زندگی را حیاتی رنگین می‌دهد و از رموز مختلف مانند غاز، اژدها، گنبد، گنج، دختر، عروس و بسیاری از مفاهیم دیگر که در ادبیات و عرفان از آنها صحبت شده، در کنار برداشتی از تاریخ و جهان‌بینی‌های اعتقادی بهره‌برداری کرده و شیوه‌ای را بنیان‌‌‌گذاری می‌کند که این شیوه از هنرهای زیبای نظامی در پرورش داستان است. او در «هفت‌پیکر» داستان بهرام را از تولد تا مرگ رازگونه‌اش، آن‌گونه که خود ساخته با رمزوراز و طی مدارجی هفت‌گانه بیان می‌کند. بهرام گور در ادبیات فارسی شاید به‌علت تأثیر نظامی گنجوی، نشان رمز و راز و پادشاهی است که با طی مدارجی به کمال می‌رسد. بهرام را پادشاهی دانسته‌اند دلیر و جنگجو که تیرش هیچ‌گاه و هیچ‌جا به خطا نمی‌رفت. این نظر شمیسا کمی به دیدگاه زرین‌کوب در کتاب "پیر گنجه در جست‌وجوی ناکجاآباد" نزدیک است.

زرین‌کوب ساختار داستان‌ها و حکایات هفت پیکر را با "آمه‌تو" از بوکاتچو، نویسندۀ ایتالیایی عصر رنسانس مقایسه می­‌کند که با تصویرهای رنگین، خیال‌آمیز و آکنده از مبالغه و تناقض، هدفی جز برآوردن اعجاز و شگفتی مخاطب ندارند. در واقع، تمرکز بر سخن‌سرایی و توانایی سخنوری نظامی است تا محتوا و بن‌مایه‌های محتوایی حکایت. این رویکرد بر خلاف روشی است که در سال‌های گذشته با رشد مطالعات بینارشته‌ای، سعی در تحلیل روانکاوانه یا رمزگشایی از کهن‌الگوها و اساطیر در این دسته از آثار دارد.

کتاب "نظامی و هفت پیکر" از سوی نشر لنا در دسترس علاقه‌مندان به پژوهش در حوزه ادبیات کلاسیک قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی + فیلم
  • کتاب های پرفروش سال ۱۴۰۳
  • جادوی پیر گنجه
  • روز‌های پرفروش و پرمخاطب سینما در فروردین‌ماه
  • اعلام روزهای پرفروش و پرمخاطب سینما در فروردین‌ ماه
  • فروش ۱۴۷ میلیارد تومان سینما‌ها در فروردین
  • پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد
  • مجموعه‌داستان‌ «گوش قرمز» چاپ شد