Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، فدراسیون جهانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که نام پتروشیمی به‌عنوان نماینده ایران و آسیا از این تورنمنت کنار گذاشته شده است. خبری عجیب که همه معادلات را بر هم زده و شرایط را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. در این میان البته برخی رسانه‌ها هم به نامه فدراسیون اشاره کرده‌اند که طی آن از فدراسیون جهانی درخواست تغییر زمان این رقابت‌ها را کرده بود تا با پنجره ششم رقابت‌های انتخابی جام جهانی تداخل نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های جهان کلیدواژه جدیدی است که به ادبیات بسکتبال اضافه شده. تورنمنتی که پیش از این موجودیت نداشت و فدراسیون جهانی چند سالی است که در مسیر راه‌اندازی این رقابت‌ها قرار دارد؛ رقابت‌هایی که قرار بود بالاخره امسال با حضور نمایندگان و قهرمانانی از قاره‌های مختلف برگزار شود. با این حال اینطور که به نظر می‌رسد باز هم برای برگزاری کامل و حقیقی تورنمنتی با نام جام باشگاه‌های جهان باید صبر کرد. این رقابت‌ها البته چند بار و با وقفه و به صورت نامنظم برگزار شده اما هیچ‌گاه از تمام قاره‌ها نماینده‌ای در آن حضور نداشته و تنها نمایندگان اروپا و آمریکای جنوبی در آن حاضر شده بودند.

پس از قهرمانی پتروشیمی در آسیا بود که مدیران این تیم اعلام کردند به منظور حضور در جام باشگاه‌های جهان، به فدراسیون جهانی اعلام آمادگی کرده‌اند. به این ترتیب صحبت و اظهارنظر درباره آن آغاز شد و همه در انتظار نخستین حضور نماینده ایران در این تورنمنت معتبر بودند. با این حال روز عصر شنبه به یکباره خبر رسید که پتروشیمی نمی‌تواند در این رقابت‌ها شرکت کند.

نامه دبیرکل آسیا

اینطور که شنیده می‌شود دبیرکل بسکتبال آسیا در نامه‌ای اعلام کرده که جام باشگاه‌های جهان به همان شکل گذشته و سنتی خود برگزار می‌شود و پتروشیمی نمی‌تواند در این رقابت‌ها حاضر شود. به این ترتیب به احتمال فراوان اگر تورنمنتی هم برگزار شود همان نمایندگان اروپا و آمریکای جنوبی در آن شرکت خواهند کرد.

آیا نامه فدراسیون تاثیرگذار بود؟

پس از اعلام خارج شدن نام پتروشیمی از این تورنمنت، خیلی‌ها ماجرا را به نامه فدراسیون مرتبط دانستند. نامه‌ای که فدراسیون ارسال کرده بود تا در صورت امکان، برنامه این رقابت‌ها قدری جابه‌جا شود تا ملی‌پوشان پتروشیمی بتوانند به موقع در اردوهای تیم‌ملی حاضر شوند. به همین خاطر برخی رسانه‌ها و افراد مدعی شدند که نامه فدراسیون و درخواست تغییر زمان این رقابت‌ها بوده که باعث حذف پترو شده. ادعایی که با توجه به صحبت‌های خاجیریان (دبیرکل آسیا) خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.

توضیح دبیر فدراسیون

دبیر فدراسیون بسکتبال می‌گوید کنار گذاشتن پتروشیمی از باشگاه‌های جهان ارتباطی به فدراسیون نداشت و ما برای پیگیری مکاتبه هم کردیم. مسعود عماری در مورد کنار گذاشته شدن تیم بسکتبال پتروشیمی از جام باشگاه‌های جهان توسط فدراسیون جهانی گفت: «قبل از اینکه ما متوجه شویم، فدراسیون جهانی خودش در نامه‌ای به باشگاه پتروشیمی اعلام کرده بود که این تیم نمی‌تواند در جام باشگاه‌های جهان شرکت کند و ما پس از اطلاع از این موضوع، بلافاصله با فدراسیون جهانی مذاکره کردیم که علت چه بوده است.»

او ادامه داد: «ما طی نامه‌ای از آنها خواستیم با توجه به اینکه پنجره ششم انتخابی جام جهانی نزدیک است، زمان مسابقات را تغییر دهند اما آنها اعلام کردند ما می‌توانیم تیم شما را یک روز زودتر آزاد کنیم تا به مسابقات ملی هم برسد، کل مکاتبه ما همین بود اما آنها در نهایت پتروشیمی به‌عنوان نماینده آسیا و قهرمان آفریقا را کنار گذاشتند و قرار شد همانند سال‌های گذشته بین قاره‌های آمریکا، اروپا و میزبان، این رقابت‌ها برگزار شود.»

دبیر فدراسیون بسکتبال تأکید کرد: «فدراسیون هیچ تقصیری در کنار گذاشتن پتروشیمی از جام باشگاه‌های جهان نداشت و برخی این موضوع را به اشتباه عنوان می‌کنند. تنها درخواست ما همین تغییر زمان مسابقات بود.»

از دست رفتن فرصت طلایی

بسکتبال ایران سال‌هاست که حتی در دوران طلایی‌اش هم به قاره آسیا محدود شده و به جز رقابت‌های جهانی و تک المپیکی که شرکت کرد، پایش را از آسیا فراتر نگذاشته و ارتباطی با بسکتبال دنیا نداشته و ندارد. به همین خاطر حضور پتروشیمی در رقابت‌های باشگاه‌های جهان با هر سطح کیفی می‌توانست ثمره خوبی داشته باشد و اتفاق مهمی در بسکتبال ایران باشد؛ اتفاقی که گویا قرار نیست بیفتد.

جایزه‌ای برای قهرمان آسیا

از طرف دیگر در نظر گرفته شدن ثمره‌ای برای قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا می‌توانست انگیزه اسپانسرها و باشگاه‌های ایرانی و حتی دیگر کشورهای آسیایی برای جام باشگاه‌های آسیا را تا حدود زیادی بیشتر کند و کیفیت بهتری به رقابت‌های باشگاه قاره کهن دهد. حالا باید دید که رایزنی‌های پتروشیمی و فدراسیون با FIBA به کجا خواهد انجامید. رایزنی که حتی اگر برای این دوره هم به موفقیت نرسد، بهتر است ادامه پیدا کند تا راه برای حضور نمایندگان شایسته ایران در ادوار آینده این رقابت‌ها هموار شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فدراسیون بسکتبال ایران تیم بسکتبال پتروشیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸

میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ مشخص شدند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بنابر تصمیم هیئت اجرایی فدراسیون بین المللی وزنه برداری، شهرهای ایروان پایتخت ارمنستان و کاراکاس در ونزوئلا، میزبان رقابت‌های جهانی وزنه برداری در سال 2027 و 2028 خواهند بود.

ایروان در سال 2023 مسابقات قهرمانی اروپا را با موفقیت برگزار کرد و کاراکاس نیز در همین سال جاری میلادی میزبان رقابت‌های پان آمریکا بود. علاوه بر دو رویداد فوق، میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در سال 2026 نیز به شهر بوینوس آیرس پایتخت آرژانتین داده شد.

محمد جلود رئیس IWF از انتخاب میزبان رویدادهای جهانی در قاره های مختلف دنیا استقبال کرده و انتخاب زودهنگام این دو شهر را موجب ثبات تقویم و برنامه ریزی بهتر برای برگزاری آنها دانست.

با وجود این که سیستم کسب سهمیه برای بازی‌های المپیک 2028 هنوز مشخص نشده اما در هر صورت، مسابقات جهانی سال 2027، یکی از رویدادهای مهم کسب سهمیه خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کیومرث هاشمی: معافیت‌هایی برای نفر سوم جهان و دوم و سوم آسیا در راهند
  • اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا
  • 6 طلا برای ووشوی ایران در انتخابی جام جهانی
  • اهداف پروازی جهانی قطر؛ نماینده المپیکی ایران به مرحله پایانی تراپ نرسید
  • صعود گلنور اصفهان به لیگ برتر بسکتبال ایران
  • واکنش محمد فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی
  • ۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
  • اسطوره یاریگر نماینده ایران می‌شود؟ هاشمی: از حدادی درخواست کمک کرده‌ایم