Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@11:28:32 GMT

ام ام ای، زد و خورد پر طرفدار

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۶۰۵۵

ام ام ای، زد و خورد پر طرفدار

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، چند دهه اخیر را می توان طلایی ترین دوران برای ورزش های رزمی به حساب آورد. هر چند اگر رزمی کارهای ایرانی پا به پای همتایان خود در اروپا و آمریکا این ورزش ها را تمرین نکنند، اما به یُمن وجود رسانه های رزمی در جریان چند و چون آن ها قرار می گیرند. ام ام ای نامی است که این روزها در نشریات رزمی خودنمایی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقابت های ام ام ای شیوه جدیدی از مبارزه را شامل می شوند که اگر به گذشته نگاه کنیم می توان رگه هایی از آن را در رقابت های وال تو دو که از سال ۱٩٢۰ در برزیل رایج شد را در ام ام ای امروزی مشاهده کرد، رقابت هایی که به سرعت محبوب شده و میلیون ها انسان در سراسر جهان آن را دنبال می کنند.

مبارزان حاضر در mma را می توان کامل ترین مبارزان در عرصه هنرهای رزمی دانست. آن ها محدود به سبک خاصی نیستند و از بوکس به عنوان ضربات مشت، از موی تای برای ضربات آرنج و ساق، از کیکوشین به عنوان محکم کردن بدن در برابر ضربات، از جوجیتسو برزیلی به عنوان فنون در خاک و قفل مفاصل، از جودو به عنوان فنون پرتابی و از کشتی به عنوان زیر گیری و خاک کردن استفاده می کنند.

قوانین این رقابت ها با حداقل محدودیت ها تهیه شده تا جایی که در حال حاضر ام ام ای یکی از آزاد ترین رقابت ها در جهان است. از آنجا که این رشته در مدت زمان کوتاهی، ورزش های رزمی را متحول کرد، اما نکات مثبت و منفی نیز دارد. تقویت بخش حرفه ای رقابت های رزمی را می توان یکی از نکات مثبت ورزش mma تلقی کرد، زیرا قبل از آن نیز رقابت های حرفه ای در رشته های رزمی برگزار می شد، اما میزان سرمایه گذاری در آنان نسبت به دیگر ورزش ها (در سطح حرفه ای) کم بود. مورد مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد از بین بردن تعصب سبکی حداقل در بین مبارزان حرفه ای بود.

البته در مقابل این نکات مثبت، یک نکته منفی خود نمایی می کند و آن خشونت و ژست های خشن مبارزان در این ورزش است. که می تواند به شدت به وجهه مثبت هنرهای رزمی آسیب بزند. به خصوص حالا که با رسانه ای شدن این ورزش مردم آن را از سایت های خبری و تلویزیون دنبال می کنند و به هیچ عنوان نمی توان این مورد را نادیده گرفت. هر چند که در راستای کاسته شدن از خشونت این رشته کوشش های زیادی صورت گرفته و آن را به یک رقابت کنترل شده با حضور پزشک و داور تبدیل کرده است که با خشونت در کوچه و خیابان فرق می کند. عده ای هم هستند که چندان به خشونت در این رشته اعتقاد ندارند،

شاهین نجفی ام ام ای کار است و با وی گفتگو کردیم:

سین: لطفا خودتون معرفی کنید؟

سلام، شاهین نجفی هستم،در  28 تیرماه سال 1373 به دنیا آمدم.

سین: از چه سنی و چگونه این رشته ورزشی را شروع کردید؟

از 19 سالگی، زمانی که برای مسابقات کُشتی به امارات سفر کردم و به بهانه داشتن گذرنامه ایرانی از پذیرش ما امتناع شد به صورت کاملا اتفاقی با یک کمپ ام ام ای آشنا شده و وارد این رشته شدم هر چند از قبل آشنایی مختصر با آن داشته و تمرین نیز می کردم.

سین: گفتی برای کشتی به امارات رفته بودم، یعنی اول کشتی گیر بودی و بعدا به ام ام ای رو آوردید؟!

بله در ابتدا و از سن ۱۰ سالگی به کشتی مشغول بودم، بعدا و در سال ٩۱ وارد mma  شدم

سین: چرا کشتی را رها کردید؟ در حال حاضر راضی هستید؟

چون که ام ام ای با روحیات من سازگاری بیشتری داشت، راه بسیار دشواری است اما کاملا خرسندم.

سین: آیا روحیه خیلی خشنی داشتید و آن خشونت برای کُشتی مناسب نبود و در خور mma بود؟

اصلا اینطور نیست و بر عکس تفکر رایج mma رشته خشنی هم نیست. ٢ مبارز بعد از بازی با هم رفیق می شوند و هیچ خشونتی بین شان نیست هرچند زد و خورد دارد و اتفاقا شدت آن نیز بالا است ولی باز هم بیانگر خشن بودن فرد نیست.

سین: خیلی هم عالی که بعد از مبارزه هیچ خشونت و کینه ای بابت باخت نیست، اما خودت انسان آرامی هستید؟ زود عصبی می شوید یا خیر؟

من خودم آدم زود جوشی هستم، ولی زود آرام شده و موقعیت را درک می کنم در واقع انسان آرامی نیستم ولی آرامش رو بسیار دوست دارم.

سین: نظرت در خصوص کشتی چیست؟ و گمان می کنی می توانی در رشته کنونی موفق تر باشید؟

کشتی ورزش خیلی خوبی است اگر من هم توانستم وارد ام ام ای بشوم به خاطر پیشینه کشتی بود، ولی همان طور که گفتم وقتی با ام ام ای آشنا شدم به این نتیجه رسیدم که توانایی آن را دارم تا در این رشته موفق تر باشم.

سین: فکر می کنید از طرف مردم، هم شهری ها و هموطنان حمایت های کافی صورت گرفته است؟

خیر، به غیر از اسپانسرها و گروه پرشین واریورز (تنها تیم رسمی و بین المللی ایران که مبارز های با استعداد و کسانی که لول یک هستند را به بازی های خارجی اعزام میکند) حمایت از سوی دیگران صورت نمی پذیرد.

سین: بسیاری معتقدند ام ام ای یک رشته به شدت خطرناک است. از نظر شما دلیل آن چیست؟ آیا نسبت به رشته ورزشی شما بد گمان هستند؟

برخی از دور تماشا کرده و قضاوت می کنند که اشتباه است. عده ای بدشان می آید، عده ای نیز با این رشته بیگانه هستند و حتی بعضی از مربیان هنرهای رزمی ام ام ای را رد می کنند شاید دلیل نیز نا آشنایی با ورزش حرفه ای و کسب و کار باشد.

سین: فکر می کنید مشکلات اصلی رشته شما چیست؟

مشکل اصلی را می توان ممنوعیت، نداشتن اسپانسر های مالی و نبود امکانات کافی برای مبارز ها عنوان کرد.

سین: بدترین و بهترین مسابقه ای که تا کنون داشتی کی و کجا بود؟

بهترین آن ifc ۶ در ایران و ماسبقه باکو که عالی بود و بدترین نیز بازی ایران ifc ۴

سین: از چه کسی بیشتر از همه حرف شنوی دارید؟

از پدر، دوست، برادر بزرگ و استادم شهرام بهرامی

سین: تحصیلات را ادامه دادید یا به خاطر شغل ات از آن دست کشیدید، اصلا ام ام ای را به عنوان منبع درآمد قبول دارید؟

تحصیلات نه متاسفانه، شغل من فقط ورزش است و درآمدم نیز از طریق مسابقات که زیاد نیست تامین می شود هر چند به عنوان شغل اصلی نمی توان از آن نام برد ولی مجبور هستیم اینگونه به ام ام ای نگاه کنیم.

سین: چه سختی ها و مشکلاتی را تحمل می کنید و با توجه به زمانی که در اختیارش می گذارید چه تاثیراتی در زندگی شما داشته، چه چیزی یاد گرفته اید و چه بخش هایی از زندگی ات را تحت الشعاع قرار داده؟

سختی هایی مانند بی پولی، بی توجهی و مشکلات زندگی را متحمل می شوم، از ورزش نیز خدا را شکر اول سلامتی، بعد داشتن هدف، رفتن به سمت افتخار، داشتن روحیه ورزشکاری و از همه مهم تر به دست آوردن روحیه برای مقابله با سختی ها را به دست آوردم اما هنوز بسیاری از مسائل دیگر باقی مانده که باید از ورزش بیاموزم و به دست بیاورم.

سین: مسئولان و مدیران مربوطه یا خانواده به شما در این زمینه کمکی کرده اند؟

خانواده در حد توان کمک کرده اند که بسیار سپاس گذارم، اما راجع به مسئولین صحبت نکنیم بهتر است.

سین: چه توصیه ای دارید برای کسانی که دوست دارند رشته ورزشی شما را ادامه بدهند؟

توصیه من این است که اگر می خواهند به سمت این رشته ورزشی بروند بوکس، کشتی و گراپلینگشون را تقویت کرده و بعد وارد قفس شوند و این را بدانند که پول زیادی در mma نیست ولی اگر به سطح بالا برسند به درآمد باور نکردنی خواهند رسید هر چند اینگونه نیست که سریعا پول را به دست بیاورند زیرا زمان خودش طلب می کند و باید پله پله بالا رفته و درآمد کسب کنند.

سین: برای آینده چه برنامه ها و اهدافی دارید؟

هدف من رسیدن به رنک mma به زیر پنجاه است و بعد به امید خدا وارد شدن به سازمان های معروف مانند یو اف سی بلاتور و ان اف سی و غیره این سازمان ها که نام بردم از سازمان های لول یک دنیا هستند و از اهداف سه ساله من، رسیدن به کمربند یکی از این سازمان ها است.

سین: آیا ام ام ای باعث شده تا افرادی از شما دور شوند یا خود را از افرادی دور کنید، اصلا اهل درگیری فیزیکی هستید؟

نه خوشبختانه باعث دوری من یا دوری کردن دیگران از بنده نشده اما درگیری فیزیکی در صورتی که مجبور به دفاع از خود باشم انجام می دهم.

سین: علاقه مند به رسمی شدن این ورزش در ایران هستید؟ و اصلا اگر رسمی شود چه فرقی می تواند با حال حاضر که غیر رسمی است داشته باشد؟

البته که به رسمی شدن ام ام ای در ایران علاقه مند هستم، در صورت رسمی شدن می توان از لحاظ درآمدی و پیشرفت، روند را تسریع بخشد.

به هر حال چه مخالف و چه موافق، نمی توان منکر این شد که مسابقات ام ام ای دنیای رزمی را در مدت زمان چند سال دگرگون کرده است. شاید هنوز هم برای بسیاری باورکردنی نباشد که در مدت نسبتا کوتاهی مسابقات رزمی در کنار مسابقات مطرح ورزشی جهان جای گرفته باشند. همه اینها یعنی اینکه باید خودمان را برای دوره جدیدی در عرصه رقابت های حرفه ای رزمی آماده کنیم که بدون شک در آن از ام ام ای بسیار خواهیم شنید!

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای رزمی اخبار ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس هیات ورزش دانش آموزی استان بوشهر انتخاب شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزبوشهر؛ مدیرکل ورزش و جوانان استان در مجمع انتخابات هیات ورزش دانش آموزی استان بوشهر با اشاره به اینکه طرح ملی آمایش سرزمینی که به دستور رئیس جمهور و مشارکت وزارت ورزش وجوانان در حال تدوین است گفت:با اجرای این طرح شاهد رشد و توسعه متوازن ورزش کشور و استان بوشهر خواهیم بود.

یاسر جمالی افزود:هیات ورزش دانش اموزی اساس و پایه طرح است که اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر نگاه ویژه‌ای به هیات خواهدداشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز از افزایش سرانه ورزش دانش اموزی در دوسال اخیر خبرداد و افزود:با توجه احداث۵۴ زمین مینی فوتبال در مدارس استان و ساخت مجموعه ورزشی دانش آموزی انقلاب وسیعی در ورزش دانش اموزی صورت گرفته است.

علی موحدی اضافه کرد: استان بوشهر در ورزش دانش آموزی نیز موفقت خوبی در رشته دو و میدانی، تنیس روی میز، هندبال و فوتبال و فوتسال صاحب عناوین کشوری شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: کار زیر بنایی در ورزش دانش آموزی آغاز شده است که در این مسیر اداره کل ورزش و جوانان همیار و همراه اداره کل آموزش و پرورش است.

دبیر فدراسیون ورزش دانش آموزی نیز در این مجمع گفت پس از دوران کرونا اولین اعزام تیم ملی والیبال دانش آموزی به مسابقات جهانی صربستان انجام شد.

حمید خلیلی اضافه کرد: بیش از ۳۵ رشته ورزشی در فدراسیون دانش آموزی فعال است که در رشته‌های که مسیر قهرمانی هموار است این فدراسیون فعالیت خود را آغار کرده است.

وی یاد آور شد: برگزاری کلاس‌های توانمند سازی معلمین ورزش کشور و برگزاری لیگ‌های دانش اموزی از دیدگاه برنامه‌های آتی این فدراسیون در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۵ رشته ورزشی در فدراسیون دانش آموزی استان بوشهر فعال است
  • اصفهان سرآمد در ورزش رزمی موی تای
  • قهرمانی رزمی کارکردستانی در رقابت های کشوری
  • زیرساخت‌های ورزش چوگان در تبریز توسعه پیدا می‌کند
  • برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی توان در شیراز
  • گلایه ملی‌پوش شنا از تبعیض آشکار در ورزش ایران
  • رئیس هیات ورزش دانش آموزی استان بوشهر انتخاب شد
  • فعالیت ۳۵ رشته در فدراسیون ورزش دانش‌آموزی
  • کوهپایه‌زاده رئیس کمیته پزشکی کمیته پارالمپیک آسیا شد
  • جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است