Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@11:06:35 GMT

چین و تایوان، دور از گفت و گو و نزدیک به جنگ

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۶۶۶۹

چین و تایوان، دور از گفت و گو و نزدیک به جنگ

پکن- ایرنا- شاید به جرات بتوان گفت که هشدار شدید اللحن «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین به تایوان مبنی بر اینکه باید با چین متحد شود قویترین و بی سابقه ترین هشدار یک رهبر این کشور به تایوان در سال های اخیر است، هشداری که می تواند بیانگر رویکرد جدید پکن به تایپه باشد.

به گزارش ایرنا 'شی' در سخنرانی سال نو میلادی خود گفت تایوان باید با چین به وحدت درآید و این امر محقق خواهد شد و راهی به غیر از این پیش روی تنگه تایوان نخواهد بود چنین هشداری از سوی رییس جمهوری خلق چین که فرماندهی کل قوا را نیز در اختیار دارد برای برخی به معنای آن است که چین درهای جنگ را به روی تایوان باز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همین اظهار نظر بسیار شدید و تند بود که باعث شد تسای اینگ ون تنها زنی که تاکنون رهبری تایوان را در اختیار گرفته است فورا واکنش نشان داده و حتی دست به دامن جامعه بین المللی شود و از کشورهای دیگر در برابر این برخورد تند چین طلب کمک کند.
در واقع رهبران حزب حاکم دمکراتیک ترقیخواه تایوان که اصولا چین آنها را استقلال طلب می داند خیلی پیشتر به این نتیجه رسیده اند که در معرض فشارهای فراوان چین قرار دارند.
'ما شیائیو گوانگ' سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین از جمله کسانی است که در روزهای اخیر بارها به دولتمردان این جزیره هشدار داده است دست از استقلال طلبی بردارند و افزوده است که چنین مسیری محکوم به شکست است.
تایوانی ها پس از این هشدارهای جدی رییس جمهوری چین بود که رزمایش بزرگ شبیه سازی رایانه ای برگزار کردند و تلاش کردند تا توان نظامی خود را به رخ بکشند.
'کری خوانگ' از روزنامه نگاران مطلع از مسایل چین و تایوان می گوید: هنوز نمی تواند اطمینان داشت که تایوان به توان نظامی رسیده است که بتواند جلوی چین مقاومت کند.
او می افزاید :هشدارهای چین به این جزیره خیلی شدید است گویی درهای جنگ به روی تایوان باز شده است و کلید این در نیز در سخنان 'شی جین پینگ' است و می توان از آن پیام سختی را برای تایوان دریافت کرد.
این کارشناس تصریح می کند که در طول 40 سال گذشته فراز و فرودهای زیادی در روابط دو طرف وجود داشته و از رویکرد نظامی به رویکرد صلح آمیز تغییر کرده و بار دیگر به سمت جنگ رفته است و اکنون شرایط خوبی در منطقه وجود ندارد.
چین می خواهد که دولت تایوان اصل یک چین را بپذیرد اصلی که ماکائو و هنگ کنگ آن را قبول کرده اند و در سال های اخیر بر اساس آن خودمختاری عالی داشته اند.
اما این یک طرف قضیه است روی دیگر این سکه تایوانی ها هستند که نظرسنجی های صورت گرفته در میان آنها نشان می دهد ظاهرا تمایلی به پذیرش این خواست چین را ندارند.
تایوانی ها اصولا خود را یک ملت دارای دمکراسی و آزادی می دانند و دولت تایوان هم تا اکنون حاضر به پذیرش این اصل نشده است و می گوید اگر قرار است گفت و گویی بین دو طرف تنگه تایوان باشد باید بدون پیش شرط باشد یعنی اصل یک کشور و دو نظام نباید از سوی چین به تایپه دیکته شود.
بر اساس نتایج یک نظرسنجی در تایوان که در آخرین ماه سال 2018 انجام شده است بیش از 81 درصد از مردم تایوان گفته اند حاضر به قبول این اصل و توافق سال 1992 میلادی نیستند که هر گفت و گویی بین دو طرف باید بر مبنای همین اصل انجام شود.
دانشگاه 'چینگ چویی' تایوان هم یک نظرسنجی دیگر در ماه گذشته میلادی انجام داده است که بر اساس آن فقط 3 درصد از مردم تایوان موافق وحدت با چین هستند.
آنچه برآیند شرایط فعلی است این است که دولت چین هر روز فشار بر تایوان را بیشتر می کند ظاهرا 'شی جین پینگ' نمی خواهد موضوع تایوان نسل به نسل بین رهبران چین انتقال پیدا کند او به دنبال پایان دادن به مساله تایوان است این موضوعی نیست که دولت چین بتواند در یک زمان طولانی تر با آن کنار بیاید زیرا هیچ اراده ای هم در تایوان برای وحدت با چین دیده نمی شود.
شاید دو طرف دارای تبادلات تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری باشند اما به نظر نمی رسد که اختلافات کاهش یافته باشد و مسایل سیاسی فاصله آنها را بیشتر کرده است و اتکای فزاینده دولت تایوان به آمریکا وضع را برای چین بغرنج تر هم کرده است.
نزدیک به 40 سال گذشت اما هرگز فاصله سیاسی میان دو سوی تنگه 180 کیلومتری تایوان کمتر نشد تهدیدها کماکان وجود دارد و حالا تنگه تایوان به یکی از پرخطرترین مناطق دنیا و نزدیکتر از بسیاری مناطق به مناقشه نظامی تبدیل شده است همانطور که «کری خوانگ» می گوید: وقتی درهای گفت و گو بسته می شود طبیعی است که درهای جنگ باز شود.
آساق**231**1904**1859

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين تايوان رويارويي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسوی گرمارودی: نزدیک ۴ سال اوین بودم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعلی موسوی گرمارودی که به گفته خودش ۳۱ فروردین سال ۱۳۲۰ در قم دیده به جهان گشوده و برخی رسانه ها به اشتباه تولدش را ۳۰ فروردین اعلام می کنند، شاعر، نویسنده، حافظ پژوه و منتخب ششمین همایش چهره های ماندگار کشور در سال ۱۳۸۵ و برگزیده دومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش آیینی نیز هست.

به گزارش ایرنا، موسوی گرمارودی از جمله شاعرانی است که در کشمکش پیروزی انقلاب اسلامی، شعرهای کوبنده و پرمعنایی نوشت؛ به همین خاطر او را بنیان‌گذار شعرهای انقلابی می‌دانند. بسیاری از ما این شاعر بزرگ را با شعر «در سایه‌سار نخل ولایت» می‌شناسیم.

از همان کودکی بواسطه آموختن در محضر پدرش با علوم دینی اخت گرفت که این امر در افق شاعری اش بی تاثیر نبود، پدرش سید محمدعلی، از دانشمندان گرمارود الموت قزوین بود و سید علی از ۵ سالگی تحصیلات مقدماتی را نزد پدر آغاز کرد و «قرآن»، «نصاب الصبیان» ابونصر فراهی، «گلستان» سعدی، «طاقدیس» شیخ نراقی و گزیده‌هایی از «خمسه» نظامی را فرا گرفت.

موسوی گرمارودی ضمن تحصیلات حوزوی مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم قضایی و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گرفت و از همان عنفوان جوانی در عرصه شعر و ادبیات کشور حضور مؤثر داشته‌است.

تاکنون آثار ارزنده‌ای از این شاعر و مترجم توانای معاصر منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به مجموعه شعرهای «چمن لاله»، «خط خون»، «تا نا کجا» – این اثر به زبان ایتالیایی ترجمه شده است – ، «دستچین»، «باران اخم»، «گزیده شعر نیستان»، «سرود رگبار»، «در فصل مردن سرخ»، «چمن لاله»، «خط خون‌«، «آغاز روشنایی آیینه»، «گوشواره عرش»، «تا محراب آن دو ابرو»، «برآشفتن گیسوی تاک»، «سفر به فطرت گلسنگ»، «پیوند زیتون بر شاخه ترنج»، «خواب ارغوانی» و «ما کجا، آن خوب، آن زیبا کجا» و تألیف کتاب‌های «‌غوطه در مهتاب: بررسی و نقد شعر ۳۲ شاعر معاصر»، «شعر و زندگی ادیب الممالک فراهانی»، «از ساقه تا صدر»، «دگر خند: بررسی طنز و هزل و هجو در ادب فارسی»، «زندگانی حاج شیخ محمدتقی بافقی» و داستان‌های «پرتو انسانها» (۲ جلد)، «در مسلخ عشق»، «صلیب نخل»، «داستان پیامبران» (۲ جلد) و ترجمه کتاب‌های «در کرانه با دریا»، «منشور دادگری»، «قرآن مجید» و «صحیفه سجادیه» و ده‌ها مقاله سودمند در نشریات مختلف اشاره کرد.

گرمارودی کتاب‌های «با دل شیر»، «بابا تاریخ»، «نواب صفوی»، «مرد خوش دل»، «هر که نان از عمل خویش خورد»، «آموزش دین»، «یونس (ع)، «زکریای رازی» و «داستان حضرت نوح (ع)» را نیز برای نوجوانان تألیف کرده است. استاد بهاءالدین خرمشاهی نیز در ۱۳۷۵هـ .ش گزینه اشعار او را با مقدمه‌ای مفصل به چاپ رساند.

این چهره ماندگار ادبیات به بهانه سالروز تولدش در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به بیان خاطراتی از دوران فعالیت فرهنگی خود از جمله قبل از انقلاب و دستگیری اش توسط ساواک پرداخت و گفت: ششم شهریور ۱۳۵۰ بود که به دلیل نوع اشعار، گفت وگوها و مباحثاتم بویژه در حمایت از مردم فلسطین و حقوق آنها، توسط ساواک دستگیر و به ۳ سال حبس محکوم شدم اما عملا نزدیک به ۴ سال در اوین زندانی بودم تا اینکه فروردین ۱۳۵۶ آزاد شدم.

وی به زمان مسئولیتش در ریاست جمهوری اوایل انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: در زمان ریاست جمهوری بنی صدر به صلاحدید آیت الله صدوقی به عنوان مشاور مطبوعاتی و فرهنگی رییس جمهور از طرف امام (ره) منصوب و به امر ایشان ماهانه یک بار خدمت مقام معظم شرفیاب می شدم اما با مشاهده نخستین انحرافات بنی صدر در یک شرفیابی خدمت حضرت امام خدمت ایشان اعلام کردم که مایل به استعفا هستم اما ایشان امر کردند که بمانم و بنی صدر را از انحرافات آگاه کنم.

این استاد ادبیات ادامه داد: اما با شدت گرفتن انحرافات کتبا به حاج احمد آقا پیام دادم و پس از پیگیری و درخواستم که اعلام کردم بنی صدر با سیاست در پیش گرفته به زودی از سوی مردم برکنار خواهد شد، بنیانگذار انقلاب هم قبول کردند و استعفایم با توجه به وضعیت بنی صدر و نحوه فرار او نجات بخش شد. بویژه که کتابی چاپ شده بود که به ناحق نام من در کنار منحرفانی چون بنی صدر قرار گرفته بود. در نهایت ۱۵ اسفند ۶۵ بود که از این سمت رسما کناره گیری کردم.

موسوی گرمارودی همچنین از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان بود. او در این مدت تحقیق زیادی درباره‌ زبان فارسی کرد و توانست مجله‌ای ادبی را در آنجا منتشر کند. او سرپرستی «سازمان آموزشی نومرز» یا همان «فرانکلین» سابق را برای مدتی بر عهده گرفت. مسئولیت تالار وحدت و مشاور فرهنگی وزارت پست و تلگراف از دیگر فعالیت‌های او بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897069

دیگر خبرها

  • موسوی گرمارودی: نزدیک ۴ سال اوین بودم
  • لیبرمن: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی
  • کوتاه آمدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین
  • عبدالکریم و نزدیک‌ترین فاصله به زادگاه (عکس)
  • (ویدئو) استقرار کروز‌های ضد کشتی ایران نزدیک خاک آمریکا
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • آماده‌باش ارتش چین در پی پرواز هواپیمای آمریکا بر فراز تایوان
  • آغاز رزمایش نظامی ارتش چین در مناطق مرزی با میانمار
  • چین: هرگز فعالیت‌ جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد
  • چین: هرگز فعالیت‌های جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد