Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@09:28:40 GMT

تولید ۱۵ میلیون و ۶۷ هزار تنی فولاد طی ۸ ماه

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۶۷۹۲

تولید ۱۵ میلیون و ۶۷ هزار تنی فولاد طی ۸ ماه

۱۳ میلیون و ۱۰ هزار تن میزان تولید فولاد خام کشور از آغاز امسال تا پایان مهرماه بوده است و در حال حاضر با افزایش ظرفیت تولید این میزان تا پایان آبان ماه به ۱۵ میلیون و ۶۷ هزار تن رسیده یعنی رشد ۱۰.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بر اساس آمار‌های منتشره وزارت صمت شاهد تولید بیش از ۱۳ میلیون و ۱۰ هزار تن فولاد خام در دوره زمانی هفت ماهه (از آغاز امسال تا پایان مهر) و رشد ۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصدی آن در مدت مشابه با پارسال بودیم. در این مدت ۱۱ میلیون و ۴۲۸ هزار تن محصولات فولادی، ۱۳۷ هزار و ۶۰۰ تن کاتد مس و ۲۱۱ هزار و ۷۰۰ تن شمش آلومینیوم تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب ۳.۸ درصد، ۷۶.۱ درصد و سه درصد رشد داشته است.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارش خود اضافه کرده بود: «از آغاز امسال تا پایان مهرماه تولید آلومینا با کاهش نیم درصدی در مقایسه با هفت ماهه پارسال به ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تن رسید. همچنین تولید سنگ آهن با رشد ۸.۸ درصدی به ۲۱ میلیون و ۱۱۶ هزار تن و کنسانتره زغالسنگ با رشد ۱۰.۸ درصدی به ۸۷۳ هزار و ۳۰۰ تن افزایش یافت.»

 

این در حالی بود که طبق گزارش انجمن فولاد جهان (ورلد استیل)، تولید فولاد خام ایران در نوامبر سال ۲۰۱۸ با ۲ درصد افزایش نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۷، به ۲ میلیون تن رسیده است. ورلد استیل نوشته است: «تولید جهانی فولاد در ۱۱ ماه نخست امسال به ۱.۶۵ میلیارد تن بالغ شد که ۴.۷ درصد رشد سالانه داشت. تولید فولاد خام ایران در نوامبر سال ۲۰۱۸ با ۲ درصد افزایش نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۷، به ۲ میلیون تن رسید. تولید ایران در ۱۱ ماهه نخست سال میلادی جاری، ۲۲.۵۹۰ میلیون تن بود که در مقایسه با ۱۹.۲۵۵ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۷، به میزان ۱۷.۳ درصد افزایش نشان داد.

 

 در میان سایر تولیدکنندگان، تولید فولاد چین در نوامبر سال ۲۰۱۸ با ۱۰.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۷۷.۶ میلیون تن رسید. تولید چین از ژانویه تا نوامبر ۱۰.۸ درصد رشد کرد و به ۸۵۷.۳۴ میلیون تن رسید. چین اکثر کوره‌های فولادسازی غیرقانونی را در سال ۲۰۱۷ تعطیل کرد و این بخش پیش از این در آمارهای رسمی گنجانده نشده بود.

 

ژاپن ۸.۶ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۷ به میزان ۰.۵ درصد کاهش داشت. تولید کره جنوبی با ۱.۱ درصد رشد در مدت مذکور، به ۵.۹ میلیون تن رسید. تولید هند به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ در نوامبر ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرده و به ۸.۴۹ میلیون تن بالغ شد.

 

 تولید اتحادیه اروپا با ۱.۲ درصد افزایش نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۷، به ۱۴.۱۴ میلیون تن رسید. این منطقه در فاصله ژانویه تا نوامبر اندکی کاهش نشان داد و به ۱۵۴.۴۲ میلیون تن رسید. تولید ایتالیا با یک درصد کاهش، به ۲.۱۹ میلیون تن رسید اما کاهش بیشتر تولید در کشورهای دیگر مانند آلمان (۲.۹ درصد)، اسپانیا (۰.۷ درصد) و هلند (۲.۲ درصد)، با تولید فولاد خام فرانسه که ۱۲.۸ درصد افزایش یافته و به ۱.۴ میلیون تن رسید جبران شد. ترکیه ۳.۱ میلیون تن فولاد خام در نوامبر تولید کرد که ۲.۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. تولید آمریکا با ۱۱.۸ درصد افزایش، به ۷.۴ میلیون تن رسید.»

 

حالا در ادامه روند رو به رشد این صنعت در کشور آمار تولید فولاد خام از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه به ۱۵ میلیون و۶۷ هزار تن رسید که این مقدار، ۱۰.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

 

شاتا در این زمینه نوشته است: «آمارهای رسمی از تولید« کالاهای معدنی و صنایع معدنی» نشان می دهد که تولید فولاد خام و محصولات فولادی امسال رشد داشته است و تا پایان آبان ماه، ۱۵ میلیون و ۶۶ هزار تن فولاد خام در کشور تولید شده که ۱۰.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است. همچنین تولید محصولات فولادی هم رشد ۴.۶ درصدی به خود دیده است، به طوری که شرکت های فولادی در این مدت، ۱۳ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات فولادی تولید کرده اند.»

 

این گزارش اضافه کرده است: «با این حال، بیشترین درصد افزایش تولید محصولات معدنی به «کاتد مس» اختصاص دارد. ۱۵۹ هزار و ۲۰۰ تن محصولات کاتدی تا پایان آبان ماه تولید شده که این رقم ۷۸.۹ درصد بیشتر بوده است. تولید سنگ آهن هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹.۴ درصدی داشته و به ۲۴ میلیون و ۲۱۴ هزار تن رسیده است.»

 

آمارها همچنین نشان دهنده افزایش تولید محصولات شیشه ای است. چنانچه تولید «شیشه جام» به ۶۶۳ هزار و ۴۰۰ و «ظروف شیشه ای» به ۳۰۱ هزار تن رسیده است. این میزان تولید برای هر یک از این دو محصول، به ترتیب ۲.۲ و ۱۱.۹ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است. در این بین، محصولاتی همچون شمش آلومینیوم و آلومینا هم کاهش تولید داشتند که این مقدار، کمتر از یک درصد بوده است.

 

یادآور می شود: «جعفر سرقینی»، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در حاشیه مراسم نخستین جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران گفته بود که «در حال حاضر ایران جزو یکی از ۱۰ تولیدکنندگان برتر فولاد در دنیا است. در سال ۱۳۹۲ زنجیره فولاد ایران ۱۲۰ میلیون تن بود که امروز این عدد به ۲۰۵ میلیون تن رسیده است.»

 

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سرقینی با بیان اینکه سال گذشته در دنیا تولید فولاد با ۸ درصد رشد همراه بود، نوشته بود: «تولید فولاد در ایران حدود ۷۲ درصد رشد داشته است که با تولید ۳۴ میلیون تن در سال به عدد ۵۵ میلیون تن، میزان تعیین شده در چشم انداز ۱۴۰۴ فولاد، فاصله‌ای نداریم. ظرفیت فولاد ایران هم اکنون ۳۴میلیون تن است و تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن می رسیم

 

پیش بینی شده در سال 1404 ظرفیت فولاد کشور به رقم 55 میلیون تن برسد و علاوه بر این امکان صادرات 15 تا 20 میلیون تنی آن امکان پذیر شود. در یک دهه گذشته، فولاد جهان ۳/۷ درصد رشد داشته که متاثر از رشد فولاد چین بوده است. در سال میلادی گذشته، رشد فولاد جهان ۶ درصد بود اما در ایران ۲۱ درصد بوده که نشان از جهش تولید فولاد کشور است. در سال ۲۰۱۷ میلادی(۱۳۹۶) رتبه ایران در فولاد ۱۷ بود اما در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی (1397) به رتبه ۱۰ رسیدیم و ایتالیا، تایوان و اوکراین را پشت‌سر گذاشتیم./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به گلستان سفر رئیس جمهور حسن روحانی ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی جنوب کرمان روحانی افتتاح پروژه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سقوط هواپیما خبرگزاری شبستان فرمانده کل ارتش زنجیره فولاد فولاد اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور جمعی از کارکنان صنعت فولاد اکسین خوزستان در دیدار کارگران با رهبر انقلاب

سجاد خراسانی سرپرست روابط عمومی شرکت فولاد اکسین خوزستان با اعلام این خبر گفت: به مناسبت هفته جهانی کار و کارگر، توفیق بزرگی نصیب تعداد ۷۵ نفر از کارکنان مجموعه فولاد اکسین خوزستان شد که به نیابت از همه کارگران این شرکت در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور داشته باشند.

او افزود: رهبر انقلاب اسلامی در سالهای اخیر تاکید ویژه ای بر موضوع جهش تولید و توجه به کارگران داشته اند و از کارگردان عرصه تولید به عنوان جهادگران خط مقدم جنگ اقتصادی یاد کرده اند.

سرپرست روابط عمومی شرکت فولاد اکسین خوزستان می‌گوید: رهبری انقلاب همواره از تولید داخل حمایت کرده اند و حضور تعدادی از کارگران مجموعه فولاد اکسین در دیدار با ایشان، یقیناً روحیه آنها را برای پیشبرد هرچه بهتر منویات رهبری در تحقق شعار سال بالا ببرد.

آقای خراسانی یادآرو شد: عملکرد موفق فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۴۰۲ و روزهای ابتدایی امسال که منجر به ثبت رکوردهای خوبی در حوزه تولید و صادرات شده بود، باعث شد تعدادی از کارگران و متخصصان این شرکت به دیدار با رهبر انقلاب دعوت شوند که نشان از برجسته بودن موفقیت های اکسین در حوزه فولاد بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • حضور جمعی از کارکنان صنعت فولاد اکسین خوزستان در دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • رکورد شکنی تولید در شرکت فولاد اکسین خوزستان