Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@08:27:47 GMT

عدم تنظیم منسجم نغمات در تلاوت‌های «محمد بدر حسین» + تلاوت

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۶۸۴۷

عدم تنظیم منسجم نغمات در تلاوت‌های «محمد بدر حسین» + تلاوت

‍‍‍‍‍‍

به گزارش ایکنا؛ محمد بدر حسین روز سیزدهم دی‌ماه 1315 در خانواده‌ای علاقه‌مند به قرائت قرآن در مصر به دنیا آمد. او در آغاز روند تلاوتش، دقیقاً پیرو اسلوب و روش ادایی مصطفی اسماعیل بود. محمد بدر حسین، خود در این باره می‌گوید: «در همان ابتدای کار قرائت از مصطفی اسماعیل تقلید می‌کردم، اما به تلاوت‌های ابوالعینین شعیشع، عبدالباسط و کامل یوسف البهتیمی نیز گوش می‌دادم و این امر باعث شد که خیلی زود در جریان تلاوت قرآن رشد کنم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او از 15سالگی کار قرائت قرآن را به خوبی انجام می‌داد و در سال 1961 یعنی در سن 24 سالگی در برابر هیئت مهارت‌سنجی رادیو مصر قرار گرفت که در این سال تعداد 160 قاری قرآن از جمله راغب مصطفی غلوش، عبدالعزیز علی فرج و جرزاوی نیز در برابر این هیئت قرار گرفتند که به جز از علی فرج، مابقی این قراء در این سال وارد رادیو شدند و از همان زمان تلاوت‌های خیلی فاخری را نیز در رادیو مصر انجام دادند.
محمد بدر حسین از دوران نوجوانی به دانشگاه الازهر رفت و شروع به فراگیری علوم دینی کرد. او که بسیار علاقه‌مند به مباحث علوم قرائت و علوم قرآنی بود، از خود شخصیتی عالم و علمی ساخت به‌گونه‌ای که از همان ابتدای جوانی به دانشگاه الازهر رفت و در سال 1968 از دانشگاه اصول‌الدین الازهر فارغ‌التحصیل شد و از همان سال نیز کرسی تدریس در آموزشگاه‌های الازهر را به دست آورد.
او جایگاه علمی فاخری داشت و جزء قاریانی بود که علاوه بر قرائت، در مناصب علمی نیز کار کرد و صاحب اثر بود. محمد بدر حسین در سال 1980 به عنوان بازرس کل در معاهد(آموزشگاه‌های دانشگاه الازهر) برگزیده شد و مقام موجه عام که منصب آموزشی بسیار بالایی بود به دست آورد. همچنین، عضو مجلس اعلای شئون اسلامی مصر بود و از طرف این مجلس در بسیاری از کنفرانس‌های داخلی و خارجی شرکت و در بسیاری از رقابت‌های بین‌المللی نیز داوری کرد.

فایل صوتی کارشناسی احمد فراهانی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تلاوت محمد بدر حسین کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در ادامه حسین اخوان‌اقدم، مدرس و قاری قرآن کریم، درباره تلاوت سوره مبارکه انبیاء محمد بدر حسین، اظهار کرد: شیخ محمد بدر حسین از قراء قدیمی و بسیار مسلط جهان اسلام و کشور مصر است که صدای وی جزء صداهای تنور یا چپ‌کوک است یعنی بم خاصی در صدای او مشاهده نمی‌شود و معمولا از توسط شروع می‌کند و صدای او تنها در قسمت بالا و اوج به خوبی شنیده می‌شود.
این مدرس و قاری قرآن کریم ادامه داد: وی هنگام تلاوت در آیه 84 پرش صوتی دارد که این پرش بارها در صدای او شنیده شده است که برای مثال در پرده‌ای می‌خواند و یکباره در آن پرده، پرش صوت ایجاد می‌شود که باید مراقبت کرد که این‌گونه تلاوت کردن می‌تواند تبعات منفی داشته باشد.
اخوان‌اقدم افزود: شیخ محمد بدر حسین در ادامه در کلمه «مَعَهُمْ» وقف می‌کند و تلاوت خود را از کلمه «رَحْمَةً» آغاز می‌کند که این کار درستی نیست و اگر بنا بر وقف کردن بود، این وقف باید در کلمه «ضُرٍّ» انجام می‌شد.
این مدرس و قاری قرآن کریم تصریح کرد: وی در آیه 85 ورود به مقام صبا دارد و دوباره در آیه 86 به مقام بیات بازگشت می‌کند که این امر نشان دهنده این است که تنظیم خاصی در تلاوت وی وجود ندارد و دائماً رو به تعویض مقام است و حدود و اکمال مقام‌های مختلف در دستور کار قرار ندارد. شیخ محمد بدر حسین در ادامه مانور زیادی نیز در آیه 87 دارد و چندین بار این آیه شریفه را تکرار کرده است. در این آیه تلاوت از کلمه «فَظَنَّ» در مایه نهاوند آغاز می‌شود، اما دوباره در انتهای آیه به مقام بیات ختم می‌شود که این به اصطلاح عدم تنظیم آهنگ‌ها به طور منظم جزء خواص تلاوت شیخ محمد حسین بدر است.
وی اظهار کرد: در ادامه، تکرار همین فراز در مقام رست و از ابتدای آیه تا کلمه «فَنَادَى» ادامه دارد و اوج این فراز نیز به زیبایی تا «سُبْحَانَكَ» انجام می‌شود که کاملا در مقام رست اجرا شده و قابل شنیدن است. وی همچنین، در آیه 89 نیز که دعای حضرت زکریا(ع) است و از خدا درخواست فرزند می‌کند، اوج بسیار شکوهمند و زیبایی را در مقام رست اجرا می‌کند.
اخوان‌اقدم بیان کرد: شیخ محمد بدر حسین در «رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ» مقام سه‌گاه را به زیبایی تا «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ» اجرا می‌کند و در ادامه این فراز این انتظار وجود دارد که همین مقام ادامه پیدا کند، ولی ناگهان «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ» را با مقام رست تا کلمه «زَوْجَهُ» می‌خواند. سپس، وی ادامه قرائت را تا پایان در مقام چهارگاه می‌خواند.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: شیخ محمد بدر حسین، اصولاً تلاوت‌های جذاب، مجلسی و شنیدنی دارد، ولی چون تنظیم منسجم را در ارائه نغمات و مقام‌های مختلف ندارد، ممکن است که مقلدین را دچار سردرگمی کند.

فایل صوتی کارشناسی حسین اخوان‌اقدم کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


یادآوری می‌شود، این تحلیل در برنامه «اکسیر» از شبکه رادیویی قرآن پخش شد. اکسیر پنجشنبه‌های هر هفته با مجری‌‌کارشناسی «احمد فراهانی»، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و با هدف بیان نکات آموزشی تلاوت‌های شاخص قاریان مصری به‌ روی آنتن می‌رود و در هر برنامه دو تلاوت الگو از قاریان صاحب‌سبک و تأثیرگذار پخش می‌شود. پس از هر تلاوت نیز دو کارشناس در زمینه مباحثی همچون آموزش، تحلیل و بررسی تکنیک‌ها و فنون تلاوت نکاتی را مطرح می‌کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی تحلیل تلاوت قاریان مصری قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برتری ورزشکار کهگیلویه‌ و بویراحمدی در مسابقات تیراندازی منطقه‌ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسابقه تیراندازی اهداف پروازی منطقه‌ای آزاد کشور به میزبانی استان بوشهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد عالیشهر بوشهر برگزار شد که در پایان آقایان نعمت میراحمدی و محمد یادسار هردو فارس در بخش انفرادی بر سکوی قهرمانی و نائب قهرمانی ایستادند. همچنین پژمان التیامی از کهگیلویه و بویراحمد نیز به مقام سوم این مسابقه رسید در بخش تیمی این مسابقات که با حضور استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد با حضور، ۴۳ تیرانداز برگزار شد تیم بوشهر متشکل از (آقایان عبدالعلی ستوده خو، شاهین زنگویی، عیسی مرادی، محسن نوری کازرونی و خانم زهرا انصاری) مقام اول، مقام دوم تیم زاگرس فارس (آقایان علیرضا بارگاهی، محمد یادسار، محمد منصوری، مرتضی انصاری و سید قادر حسینی) و تیم رامجرد مرودشت فارس (آقایان جعفر روزگار، نعمت میراحمدی، علی میراحمدی و رضا فرهمند فر) نیز به مقام سوم رسیدند.  

دیگر خبرها

  • عروج جانباز سرافراز دفاع مقدس حاج محمد(جمعلی) کیانی
  • بازگشت تیم ملی کشتی آزاد با جام قهرمانی
  • حافظ نوجوان قرآن در تمرین پرسپولیس + فیلم
  • “نه”کنعانی‌زادگان به محمد حسین میثاقی
  • برتری ورزشکار کهگیلویه‌ و بویراحمدی در مسابقات تیراندازی منطقه‌ای
  • مراسم گرامیداشت شهید محمد رضا زاهدی در دولت آباد
  • حمایت مداحان و منبری‌ها از تنبیه رژیم خبیث صهیونیستی
  • برگزاری نخستین کرسی تلاوت مسجد کرامت مشهد در سال ۱۴۰۳
  • گزارش تصویری | بازدید ۱۰۰ میلیونی تلاوت قاری نوجوان برنامه محفل در شبکه‌های اجتماعی
  • تلاوت آداب دارد