Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دهمین حراج تهران با ۱۱۴ اثر از هنرمندان معاصر ایرانی، جمعه ۲۱ دی ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد و فروش آن از مرز ۳۴ میلیارد تومان گذشت.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد درباره حواشی که پیرامون اصالت و قیمت آثار پیش آمده است، توضیحاتی داد که ماحصل آن را در گفتگوی زیر می خوانید:

آقای مظفری؛ چرا پس از ده دوره برگزاری، جزئیات حراج تهران شفاف سازی نمی شود؟

مسائل مربوط به حراج تهران را باید از برگزار کنندگان آن سوال کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی وزارت ارشاد نظارتی بر چگونگی برگزاری ندارد؟

نظارت می کنیم، اما تشریح جزئیات برعهده حراج گذاران است

بعد از ده دوره هنوز هم سوال های رسانه ها بی پاسخ مانده است. شما در این خصوص صحبتی ندارید؟

حراج تهران دهمین دوره را پشت سر گذاشت، هر دوره هم مسئولین حراج شفاف سازی  و درمورد جزئیات آن صحبت می کنند. در این سالها برای حراج نقدهای زیادی نوشته شده و اینکه شما می گویید شفاف سازی و نظارت وجود ندارد، حرف کاملی نیست.

پس وزارت ارشاد برای کدام بخش حراج مجوز صادر می کند؟

در وهله اول برگزارکنندگان حراج باید از مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز بگیرند. این مجوز فقط برای زمان، مکان و نوع آثاری است که قرار است فروخته شود. همه این فعالیت ها منوط به مجوز مرکز است که در دهمین حراج تهران  این مراحل طی شده است؛ اما در مورد قیمت گذاری ها ما ورود نمی کنیم. طبق قانون درمورد اصالت آثار هم نمیتوانیم دخالت کنیم،  اگر بعد از برگزاری شکایتی از سوی فرد یا نهادی در خصوص اصالت آثار پیش آید، به درخواست فرد شاکی رسیدگی می کنیم و از مسئولین حراج توضیح می خواهیم.

پس می گویید قیمت ها اصلا برای وزارت ارشاد مهم نیست؟

عرض کردم؛ قیمت گذاری برعهده مسئول حراج است. نظارت بر این بخش جزو وظایف ما نیست نه اینکه نظارتی نمی شود بلکه وظیفه ای برایمان معین نشده؛ وظیفه ما فقط محدود به نوع آثار، محل و زمان است و اصل اثر و قیمت به ما مربوط نمی شود.

اما قیمت ها خیره کننده بود،  یک تابلو به ده برابر قیمت اولیه فروش رفت! در این باره توضیحی ندارید؟

تعریف حراج همین است که در یک روز آثاری به مزایده گذاشته و به بالاترین قیمت ها فروخته می شود. در تمام دنیا هم قانون همین است، اصلا حراج هنری را در نظر نگیرید، مثلا یک اتومبیل که مربوط به چهره سیاسی، ورزشی، ادبی و یا ... است در یک حراج به بالاترین قیمت به فروش می رسد.

شما فکر نمی کنید در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی مردم تعریفی ندارد، چرا این حراج باید برگزار شود؟

حراج یک جنبه جبری ندارد که همه مردم مجبور به شرکت در آن باشند، ده دوره است که برگزار می شود و مخاطبین خود را دارد. این حرف شما مثل این است که بگوییم چرا در این شرایط، عده ای ماشین گران قیمت سوار می شوند؟ و یا در منازل گران قیمت زندگی می‌کنند؟

اما قبلا آقای وزیر قول دادند که نظارت بیشتری بر حراجی ها خواهد شد.

حتما اگر آقای وزیر دستور بررسی در هر مرحله از حراج ها را صادر کنند ما نیز اقدام خواهیم کرد.

آقای وزیر گفتند که جلوی لاکچری شدن هنر را خواهیم گرفت.

بله ما هم در حال برنامه ریزی هایی هستیم که از هنر محافظت کنیم و جلوی لاکچری شدن آن را بگیریم.

همچنین؛  پیرامون آثار فروخته شده در این حراج با غلامرضا نامی نقاش و مدیر هنری پیشکسوت به گفتگو پرداختیم. او درباره کیفیت آثار ارائه شده اظهار کرد: در حراجی ها مسئله ارز، تقاضا و فروش حرف اول را می زند و کیفیت آثار در رده های پایین‌تر قرار دارد. به همین دلیل در دهمین حراج تهران همانطور که شاهد تعدادی از آثار بسیار قوی بودیم، آثار ضعیف و سطح پایین نیز به چشم می خورد.

وی افزود: با این حال همه آثار فروخته شد و این یعنی متقاضیان، این نوع کارها را می پسندند حال از هر کیفیتی برخوردار باشد.

نامی در پاسخ به اینکه آیا حضور هنرمندان جوان تر که از سابقه چشمگیری برخوردار نیستند در حراج، موجب ایجاد اعتبار کاذب برای آنها نمی شود؟ گفت: حضور یک هنرمند در حراج تایید سابقه هنرمند نیست. حراج فقط بحث مالی هنر را پیش می برد، فقط باعث می‌شود مجموعه داران برای خرید اثری که تاکنون حتی به چشمشان هم نخورده است، تشویق شوند. این گذر زمان است که ماندگاری یک اثر و تاثیرگذاری هنرمند را نمایان می کند.

این استاد نقاش در ادامه با اشاره به هدف اصلی برگزاری حراج بیان کرد: کارشناسانی که آثار را قیمت گذاری می کنند، فقط به فکر اقتصاد حراج هستند. کسی که قصد خرید دارد، باید با مشاور هنری مشورت و سپس خرید کند.

وی افزود: خرید از حراج مثل خرید از فروشگاه است؛ وقتی در فروشگاهی قیمت اجناس را می بینیم اگر از قیمت ها آگاهی داشته باشیم در خریدمان اشتباه نمی کنیم، اما اگر اطلاع نداشته باشیم بدترین اجناس را به بالاترین قیمت ها می خریم. بر این اساس مشورت با کارشناس هنری برای خرید از حراج ضروری است.

نامی همچنین درباره قیمت آثار گفت: قیمت بعضی از آثار متناسب با کیفیت و بیوگرافی هنرمند بود؛ اما قیمت برخی از آثار گران و اصلا درخور اصل آن نبود.

وی با بیان اینکه حراج تهران یک حراج هنری است و در حراج هنری نباید اثر کپی که اثرغیر هنری است، به نمایش در آید اظهار کرد: نمی‌شود گفت که چند اثر کپی در حراج حضور داشت؛ زیرا اثر کپی را اصلاً در حراج نباید راه داد، اما آثار الهام گرفته از اثری دیگر و نزدیک به تابلوی دیگر هنرمندان بسیار بود.

این هنرمند در پاسخ به اینکه آیا بهتر نبود پول این حراج برای امور واجب تر صرف می شد، گفت: مشکل این است که دولت از هنرمندان حمایت نمی کند و آنها هم حراج را یک مأمن برای گذران معاش خود می دانند. از طرفی هم باید گفت که این پولدارها هستند که برای پولشان تصمیم می گیرند. اینکه پول را صرف خرید اثر هنری کنند یا با آن مدرسه بسازند آنها تصمیم می گیرند. وظیفه مسئولین این است که از هنر و هنرمند حمایت کنند تا هر اتفاق و پیشامدی را در هنر مثبت تلقی نکنیم.

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی نقاشی عکاسی نمایشگاه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوای حقوقی بر سر حراج دستمال‌کاغذی معروف لیونل مسی؛ مالک واقعی آن کیست؟

دستمال کاغذی که یک سند گرانبهاست و ارزش آن 300 هزاریورو است.

طرفداری | شخصی که واسطه امضای قرارداد لیونل مسی و بارسلونا روی یک دستمال کاغذی بود، با به حراج گذاشتن این سند ارزشمند در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کرده است.

به گزارش رلوو، در دنیای پر زرق و برق ستارگان فوتبال، هر چیزی که به بزرگان این رشته پرهیجان و سودآور مرتبط باشد، می‌تواند ارزشمند و خاص تلقی شود. از جمله این موارد، یادگاری‌ها و اسناد مربوط به دوران ابتدایی فعالیت حرفه‌ای آنهاست. در این میان، دستمالی که در سال ۲۰۰۰ برای امضای اولین قرارداد حرفه‌ای لیونل مسی با بارسلونا استفاده شده بود، از این قاعده مستثنی نیست. این دستمال که زمانی فقط یک تکه کاغذ ساده بود، اکنون به خاطر امضای مسی و ارزش تاریخی‌اش، قیمتی معادل ۳۰۰ هزار یورو پیدا کرده است.

دعوای حقوقی بر سر یک دستمال کاغذی

مالکیت این دستمال ارزشمند، اخیراً موضوع یک دعوای حقوقی بین هوراسیو گاجیولی، ایجنت سابق مسی و جوزپ ماریا مینگلا، مدیر استعدادیابی بارسلونا شده است.گاجیولی که واسطه معامله اولین قرارداد مسی با بارسلونا بود، این دستمال را در خانه حراج بونهامز به معرض فروش گذاشته است. اما مینگلا مدعی است که این دستمال متعلق به هر دوی آنها و همچنین کارلس رکساچ، مدیر فنی وقت بارسلونا است. او خواهان این است که این دستمال در موزه بارسلونا نگهداری شود.

گاجیولی این ادعاها را متناقض و نادرست خوانده و می‌گوید که مینگوئلا فقط به دنبال جلب توجه و ارتقای جایگاه خود در رسانه‌ها از طریق این حراج است. او همچنین تأکید می‌کند که مالک این دستمال بوده و مینگلا هرگز آن را از او درخواست نکرده است.

ادعای عجیب مینگلا

مینگلا در اظهاراتی عجیب، گاجیولی را راننده خانواده مسی خوانده است. گاجیولی در پاسخ به این ادعا گفت:

من برای شغل رانندگان احترام زیادی قائلم. خوشحالم که مینگلا گفت که من راننده خانواده مسی بوده‌ام،  اگرچه لحن او توهین‌آمیز بود و باید عذرخواهی کند. اما این درست نیست. من راننده آنها نبودم.

ابعاد تاریخی این سند گرانبها

این دستمال فقط یک شیء ارزشمند  نیست، بلکه یادآور اولین قدم‌های لیونل مسی در مسیر تبدیل شدن به یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های تاریخ است. حفظ و نگهداری از این دستمال می‌تواند به عنوان بخشی از تاریخچه این ورزش محبوب تلقی شود. وضعیت این پرونده در حال حاضر در دادگاه پیگیری می‌شود و هنوز مشخص نیست که چه کسی مالک نهایی این دستمال تاریخی خواهد بود.

از دست ندهید ????????????????????????

سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها مورینیو: به من می‌گفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شده‌اند جادوگر!

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • دعوای حقوقی بر سر حراج دستمال‌کاغذی معروف لیونل مسی؛ مالک واقعی آن کیست؟
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان
  • انتشار آگهی‌های غیر واقعی درباره فروش املاک
  • طراحی پوسترهای جدید به مناسبت شکست هیمنه آمریکا در طبس
  • طرح‌های گرافیکی سالروز شکست آمریکا در واقعه طبس منتشر شد
  • پاسخ ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان