آدورنو هنر را حتی اگر در بیان و اکسپرسیون (هیجانات انتزاعی) از سرشتی معطوف به فردیت برآمده باشد، در حیطه معناشناختی ماحصل فرهنگ و جامعهای مدنی، شهروندی و جمعی میداند. بهگمانم او که با این اعتقاد آرای کانت، هگل، فروید و لوکاچ را بهچالش مینشیند، خواسته به تعادل بین عقل و احساس بنشیند؛ چرا که ذات هنر در جستوجوی هدفی بالنده برای رسیدن به چنین تزویجی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علیرضا پنجه ای شاعر و منتقد شعر برآیند اندیشه و مجموعه باورهای شاعر است؛ هم از این رو به مثابه آیینه زمان و زمانه تلقی میشود. گونهای که صرفاً آیینه دریافتها و آگاهی شاعر از اطلاعات روزآمد است. این تعهد با ردیفهایی از ملاحظات
زیباشناسی در ذات شعر است. هنرمند (شاعر) برای خلق آفرینه به فردیت نیازمند است، فردیت او در تزویج باورها و مشاهداتش بستر اندیشه آفرینهاش میشود. دخالت افراطی و دستورالعملی به نوعی منجر به افراطیگری و نفوذ به فردیت مورد نیاز آفرینشگر میشود که میتوان آن را مخل ذات آفرینش دانست چرا که تراریختگی ایجاد می کند و دستکاری درآفرینش آفرینه تلقی میشود بنابراین نقش انقباضی مییابد. در چنین بزنگاهی است که جبهه مقابل، بحث هنر برای هنر را علم میکند. مفهومی که به عبارتی دیگر در خروجی از آن نوعی قلب شدگی را میتوان به عینه دید. مفهوم هنر برای هنر صرفاً در مقابل هنر متعهد مطرح میشود در مقابل یک افراط - تفریط! هنگامی که میگوییم هنر برای هنر یعنی رعایت معیار قشنگشناسی و چون ادبیات و هنر سفارشی و بخشنامهای کانالیزه شده و تمامیتخواه است مفهوم هنر برای هنر در مقابل آن افراط - تفریطی مینماید. در واقع هنر برای هنر: آفرینش هنر با عیار قشنگشناسانه و رعایت استتیک است. گمانم آن مفهوم آدورنو در چنین وضعیتی نمود عینی خواهد یافت. حال ممکن است بگویند این همه آفرینههای هنری مگر زیر بیرق هنر متعهد آفریده نشده؟ آنجاست که میتوان گفت اگر با ذره بین بگردیم در انبار کاه به استثنا شود پیدا سوزن ما، بنابراین استثنا نافی قاعده نیست و جزء ناچیزی از محتملات است و اینکه «اثبات شی ء نفی ما ادا نکند» و تصریح کردکه دیگر گذشت زمانهای که شاعرعطار و منجم و حکیم بود. امروزه جهان در ید تخصص است، اگر پیش از اختراع گوتنبرگ وسیله تکثیر به کمک نظم و ارکان سخن منظوم و در سخن منثور از سجع و آرایهها و صنایع شعری و ردیف و جناس و مراعات نظیر و تضاد و... استفاده می شد صرفاً برای آن بود که ریتم به حافظه در خاطرداشت سخن منظوم و منثور(نثر مسجع) یاری میرساند و همان وظیفه سختافزاری دستگاه چاپ را ایفا میکردند. نیما آمد تا رفته رفته شعر را به ذات نثر نزدیک کند و نه البته به خود نثر چرا که نثر معمول با نثر شعر اگرچه بعضاً به ظاهر دم دستی آید اما با چند بار خوانش آن به جور دیگر دیدن عادت میبریم. نیما شعر را از عوامل دست و پاگیر و هدفگذاری شده و قصیدهوار رهانید. بر شاعر ایرادی نیست اگر در گذشته یا حال میتواند زبان تودهها باشد، اما بهشرطی که به ذات زیبا شناسی پشت نکند و دست در دست «شعار» ننهد. در واقع همه شاعران مدرنیست و پسامدرنیست به همگی اتفاقات توجه دارند منتها شعرشان دارای رمزگان نویی است که رمزشناسان براحتی نمی توانند به آنها دست یازند. باید تصریح کرد از همان زمان که جنگ شعر و هنر متعهد و شعر و هنر غیرمتعهد مطرح شد اساساً هر دو نهاد و گزاره ناصحیح بیان شدند. چرا که هنر در ذات خود به هیچ چیز جز زیبایی و زیباشناسی متعهد نیست؛ بنابراین اساساً هنر غیر متعهد نداریم؛ چرا که هنر معطوف به زیبایی است و اندیشه هنرمند بر اساس دادهها و باورداشتهایش غنی شده و آماده آفرینش میشود. هنرمندان بواسطه زیست گونهگون ومتنوع در دادهها و باورداشتهایشان با هم توفیر دارند و هنر آیینه تمام نمای همین رنگارنگی و طیف متنوع در هر آفرینشگر و آفرینه است. هنگام که ناشعرترین واژگان و مضامین با اخذ ویزای شعری میتواند وارد کشور شعر شوند، اگر ملاحظات برشمرده را شاعران بتوانند رعایت کنند و نوآورانه مطرح کنند، زهی جای خوشوقتی است. منتها به شرطی که قوانین شهر شعر را رعایت کند و از ذات شعر که تسخیر ناشناختهها و نو از نوست و معیارش قشنگشناسانه است دور نماند و به شعار در نغلتند. جور دیگر ببیند با نگاه دیگر که بتواند هم به زیبایی نظر کند و هم دنبال مقصد خود باشد. همچون لسانالغیب.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۷۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تعهد اشتغال بهزیستی خراسان رضوی؛ ۷۸۲۳ نفر
معاون اشتغال بهزیستی خراسان رضوی گفت: میزان تعهد اشتغال ابلاغ شده در سال گذشته از سوی سازمان بهزیستی کشور ۷هزار و ۸۲۳ نفر برای خراسان رضوی اعلام و مقرر شد که حداقل برای ۳۰۶ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی تحت پوشش بهزیستی تسهیلگری اشتغال صورت گرفت. - اخبار استانها -
غلامرضا خالدی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهد بیان کرد: اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز در 45 دستگاه اجرایی با حمایت سازمان بهزیستی برنامهریزی شد که فرصتی ارزشمند برای استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاههای اجرایی است.
وی افزود: از آنجا که سهمیه 3 درصدی در استخدام افراد دارای معلولیت در برخی از سازمانها و ارگانهای دولتی در مواردی بهدرستی اجرایی نمیشد، در نتیجه این آزمون به منظور احقاق حقوق افراد دارای معلولیت در 21 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار میشود و سهمیه خراسان رضوی در این آزمون 313 نفر است.
خالدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 879 دانشجوی دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند که از حمایتهای بهزیستی برخوردار میشوند.
معاون اشتغال بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: باتوجه به متقاضیان دارای تحصیلات عالیه، سال گذشته توانستیم سهمیه بیشتری را از آنچه که توسط بهزیستی کشور ابلاغ شده بود، به این افراد اختصاص دهیم و برای 687 نفر از افراد تحصیلکرده تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی، تسهیلگری اشتغال در قالب خود اشتغالی یا کارفرمایی صورت گیرد.
خالدی گفت: سال گذشته از محل تسهیلات اشتغال تعداد 2 هزار و 852 نفر از افراد دارای معلولیت از تسهیلات اشتغال مطابق ضوابط و دستورالعملهای مرتبط برخوردار شدند که 186 نفر از آنها دارای تحصیلات کاردانی و بالاتر بودند.
انتهای پیام/282