Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@21:54:53 GMT

راه پایان دوئل ایران و عربستان

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۸۱۳۲

راه پایان دوئل ایران و عربستان

تهران- ایرنا- گسترش روابط سال‌های اخیر عربستان سعودی و روسیه و تحرک دیپلماتیک اخیر دو کشور، این مسئله را به‌خوبی نشان می‌دهد که می‌توان این شرایط را برای ایران و عربستان هم انتظار داشت.

داوود هرمیداس‌باوند استاد روابط بین‌الملل در یادداشتی در روزنامه شرق، نوشته است: بعد از سفر خاورمیانه‌ای وزیر خارجه ایالات متحده، فضای کشورهای عربی این حوزه علیه ایران، تعیین‌کننده میزان تأثیرگذاری حضور پمپئو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درعین‌حال، وضعیت در عربستان تغییراتی کرده که اگر ایران بتواند با نوعی ابتکار عمل، عربستان را به بهبود رابطه دعوت کند، شاید بتوان مسائل را از معبر منطقه‌ای مرتفع کرد؛ موضوعی که برای کره‌جنوبی و شمالی رخ داد و حداقل در ظاهر، قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز به سمت نوعی تعامل حرکت کردند.

در ماه‌های پیش، ماجرای جمال خاشقجی، سیاست خارجی عربستان را با بحرانی مواجه کرد و فشارهایی جدی به این کشور به‌ویژه به ولیعهد سعودی وارد شد. جنگ روانی و تاکتیکی ترکیه، رفتار ایالات متحده در همکاری با ائتلاف حمله‌کننده به یمن و در‌عین‌حال خروج از سوریه، تلاش کنگره در اختیار دموکرات‌ها برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان و پایان‌دادن به جنگ یمن و مسائل دیگر، به تغییراتی در دستگاه سیاست خارجی عربستان انجامید. باید برای ترمیم چهره ملک‌سلمان و فرزندش، فردی پیدا می‌شد که کاستی‌ها متوجه او شود؛ این فرد کسی جز عادل الجبیر، وزیر خارجه سابق، نبود که ازقضا از خاندان پادشاهی سعودی هم نیست. اگرچه در ساختار فعلی همه تصمیم‌گیری‌ها از سوی ولیعهد سعودی انجام می‌شود، اما رفتار وزیر خارجه در برخی موارد می‌تواند گره‌گشا باشد.

وزیر خارجه یک کشور نباید برخوردی دشمن‌انگارانه با کشوری در جهان داشته باشد؛ چراکه شرایط سیاست خارجی متغیر است و دستگاه دیپلماسی باید همواره آمادگی یافتن دوستان جدید را داشته باشد و بر اساس منافع ملی، دوری و نزدیکی با کشورها ضرورت پیدا می‌کند. سیاست‌های خصمانه یک وزیر، چرخش برای بهبود روابط را دشوار می‌کند. عادل الجبیر خلاف این رویه معمول عمل کرد؛ او در مقام مجری دستورات ولیعهد سعودی، از هر فرصتی برای افزایش اختلاف تهران و ریاض بهره گرفت؛ در‌حالی‌که رویکرد وزیر خارجه باید بر اساس سیاست حسن‌هم‌جواری و بهبود روابط و نه تشدید اختلافات باشد، به‌ویژه در رابطه ایران - عربستان که دو قدرت اصلی خاورمیانه به‌شمار می‌روند.

نبود درک سیاسی در وزیر خارجه سابق و ناپختگی او در زمینه دیپلماسی، شرایط میان دو کشور را بدتر کرد. در واقع با وجود او، امکان بهبود مناسبات منطقه‌ای میان ایران و عربستان وجود نداشت. حال شاید حضور وزیر خارجه جدید که فردی میانه‌رو و اقتصادی است، فرصتی برای تعدیل سیاست‌های خارجی این کشور باشد؛ مشروط بر آنکه تهران نیز به‌درستی از این فرصت استفاده کنند. وقتی سعودی‌ها ببینند در کنگره متهم می‌شوند و سناتورها در جهت قطع فروش تسلیحات برآمده‌اند و می‌خواهند به سمت کاهش روابط حرکت کنند، بی‌تردید مواضع دیگری در پیش می‌گیرند و واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهند.

گسترش روابط سال‌های اخیر عربستان سعودی و روسیه و تحرک دیپلماتیک اخیر دو کشور، این مسئله را به‌خوبی نشان می‌دهد که می‌توان این شرایط را برای ایران و عربستان هم انتظار داشت. در این چارچوب، ممکن است عربستان سعودی به سمت کاهش تنش با ایران و حتی تعدیل مناسبات و بهبود روابط با تهران حرکت کند تا این‌گونه، ناخرسندی خود را از سیاست‌های ایالات متحده نشان دهد. با‌این‌حال باید توجه داشت این اقدام عربستان سعودی از روی اجبار است، نه مبتنی بر رضایت و ایران می‌تواند با حل برخی سوءتفاهم‌های ایجادشده، فضا را برای رابطه‌ای قابل‌قبول‌تر فراهم کند که اثر خود را بر بازار نفت و جنگ‌های نیابتی خاورمیانه نیز خواهد گذاشت.

*منبع: روزنامه شرق،1397،10،25
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شرق ايران عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۸۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

به گزارش جماران؛ ظریف در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت:

سلام دوستان کتاب «پایاب شکیبایی» که برداشت‌هایی از هشت سال وزارت بنده است، با استقبال شما در نزدیک یک ماه به چاپ سوم رسید.

برخی گفتارهای کتاب

دولت مستعجل بازنشستگی

پل و پیل و هندوستان

خودمان انتخاب کردیم

وزارت امور خارجه؛ نگاهی از درون

نگاه مردسالارانه و جایگاه زنان دیپلمات

بهسازی ساختار وزارت امور خارجه

کناره‌گیری

رابطه‌ با نهادهای زمامداری داخلی

کارنامۀ حقوق بشری

دیپلماسی نمایشی

فاجعۀ هواپیمای اوکراینی

دیپلماسی عمومی

بازی شماتت

تأثیر رسانه بر سیاست

برسازی ذلت

چارچوب روابط خارجی

سیاست خارجی و منافع ملی

گوناگونی منابع قدرت و جایگاه مردم

اولویت‌ها

دوران پساقطبی

امنیتی سازی

عزت

پیوند با همسایگان و جنوب جهانی

اولویت پیوند با همسایگان

دوگانۀ حضور و نفوذ

همدلی و نیابت

واکاوی انگیزه‌های نگاه به جهان عرب به جای جهان ایرانی

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای کاسپین

نگاه آسیایی

ایران و قدرت‌های بزرگ

پیوندها با روسیه

اصالت و نیاز در پیوندهای خارجی

پیوندها با چین

پیوندها با اروپا

سرشت خودکانون‌بینی اروپایی

فرصت‌ها در اروپا

برجام

چالش‌های اجرای برجام

سخن پایانی (چالش شناخت فرایندهای ملی، منطقه‌ای و جهانی؛ فقدان اجماع داخلی پیرامون منافع و امنیت ملی، آرمان‌ها و اولویت‌ها؛ بی‌توجهی به توانمندی‌ها، گزینش اهداف بر پایۀ آرزوها؛ انگارۀ شیفتگی و بیزاری؛ چالش‌های پیوندها با همسایگان؛ چالش پیوندها با چین و روسیه؛ چالش در منطقۀ قفقاز؛ کنارگذاشته شدن ایران از راه‌های منطقه‌ای؛ چالش مزمن برجای‌مانده از جنگ تحمیلی؛ بحران امنیتی‌سازی ایران؛ چالش مدیریت تنش با آمریکا)

از همه شما سپاسگزارم. امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد.

 

دیگر خبرها

  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ابراز امیدواری سفیر ایران از تداوم جریان آب هیرمند به سیستان
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان در آستانه سفر رئیسی به اسلام آباد
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان
  • ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تأکید دارد