Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می‌رسد روحانی نه‌تنها مواضع رئیس‌دفترش ناراضی نیست، بلکه در درگیری او و هم‌پیمانانش در جناح اصلاحات، طرف واعظی را گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانی اگرچه در مراسم سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تجلیل از وی پرداخت، امّا نیم‌نگاهی هم به مناسبات دولت و شرکای دیروز و منتقدان امروز خود داشت: «برای کسی که فراجناحی عمل می‌کند روز پیروزی همه کف می‌زنند و در روز سختی همه از او فاصله می‌گیرند و بسیار دشوار است که کسی بخواهد، فراجناحی کار کند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این سخن به طرز آشکاری گلایه از اصلاح‌طلبانی بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری با روحانی ائتلاف کرده بودند و اکنون در روزهایی که روحانی و کابینه‌اش سیبل انتقادات هستند، در مقابل او قرار گرفته‌اند.

 

امّا این همه ماجرا نیست و روحانی جمله دیگری بر زبان جاری کرد که کارکردی فراتر از گلایه می‌توان برای آن متصور بود؛ کُدی آشکار که می‌تواند در دعوای این روزهای رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند: «هاشمی با افراطیون هر دو جناح برخورد می‌کرد. معتدلین دو جناح هاشمی را پناهگاه خود می‌دانستند». 

تأکید بر لزوم فاصله‌گذاری با افراطیون، همان نقطه‌ای است که درگیری اصلاح‌طلبان با محمود واعظی را کلید زد. ماجرا از آنجا شروع شد که واعظی در واکنش به اظهارات حجاریان مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان با دولت ائتلافی نداشته‌اند، گفته بود که دولت با اصلاح‌طلبان تندرو روابط خوبی ندارد.

 

این اظهارات، واکنش‌های منفی اصلاح‌طلبان را به دنبال داشت و به عنوان نمونه، می‌توان به سیّد محمّدعلی ابطحی، رئیس‌دفتر رئیس دولت اصلاحات اشاره کرد که نوشت: «به نمک‌نشناسی کاری ندارم ولی قربان دهنت آقای واعظی. اصلاً همه رأی مال خود آقای روحانی بوده. همه افتخارات دولت و رئیسش هم  مال خودتان؛ قبول؟».

 

 

واکنش‌ها به اظهارات واعظی همچنان ادامه داشت تا اینکه وی باز هم بر موضع خود تأکید کرد: «باز هم می‌گویم که ما با افراطیون هر دو جناح مشکل داریم». 

اینکه اظهارات واعظی، نظرات شخصی وی است یا با چراغ سبز روحانی اتخاذ شده است، شاید دغدغه برخی ناظران سیاسی و اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌داد. برخی اصلاح‌طلبان معتقدند اظهارات واعظی، مواضع شخصی وی است و روحانی با این اظهارات موافق نیست. احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب اراده ملّت در همین زمینه می‌گوید: «فکر نمی‌کنم مواضع آقای واعظی، موضع رئیس‌جمهور باشد و این اظهارات، بیشتر در حوزه حزب اعتدال و توسعه و در راستای تقویت حزبی است که در دولت دست بالا را دارد». محمّدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملّی نیز می‌گوید روحانی باید به رئیس‌ دفتر خود تذکر دهد.

اکنون که روحانی به بهانه تجلیل از هاشمی، افراط‌گرایی در دو جناح را مورد هجمه قرار می‌دهد، شاید بهتر بتوان مناسبات دولت و اصلاح‌طلبان را تحلیل کرد؛ به نظر می‌رسد روحانی نه‌تنها از مواضع رئیس‌دفترش ناراضی نیست، بلکه در درگیری او و هم‌پیمانانش در جناح اصلاحات، طرف واعظی را گرفته است.

 

این‌ها همه در حالی است که چندماه پیش و پس از یک دوره تنش لفظی بین دولت و اصلاح‌طلبان، خبر جلسه روحانی با فعّالان اصلاح‌طلب، می‌رفت تا آب سردی باشد بر آتش اختلافات؛ روحانی به اصلاح‌طلبان یادآور شد که شما شریک دولت هستید؛ و قرار شد کمیته‌ای برای همکاری‌های مشترک دوطرف تشکیل شود، امّا هنوز خبری از تشکیل این کمیته نیست و عموم فعّالان سیاسی اصلاح‌طلبان از آن خبری ندارند.

 

امروز امّا گویا بیش از همیشه، اصلاح‌طلبان و روحانی به دوراهی «جدایی» یا «ادامه ائتلاف تا ۱۴۰۰»  نزدیک شده‌اند. هرچند هنوز در جناح اصلاحات صداهایی مبنی بر حمایت از دولت و ادامه شراکت به گوش می‌رسد، امّا آرایش عرصه و فعل و انفعالات آن، علامت جدایی را بیش از همیشه پررنگ‌ کرده است. علمدار این جدایی، می‌تواند محمود واعظی باشد که یک‌تنه سیبل انتقادات اصلاح‌طلبان شده است. نقطه عطف این جدایی نیز می‌تواند انتخابات ۹۸ مجلس باشد؛ جایی که جریانات سیاسی در حال مقدمه‌چینی برای آن هستند و زمزمه‌هایی مبنی بر لیست جداگانه اصلاح‌طلبان و دولت و جدا شدن کاسه این دو، به گوش می‌رسد.

 

البته این، تنها صدایی نیست که این روزها به گوش می‌رسد؛ افرادی چون محمّدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملّی (فردی که به خاطر قانون منع‌به‌کارگیری بازنشستگان، ردای استانداری دولت یازدهم را کنار گذاشت، نمایندگان طیفی هستند که معتقدند شراکت روحانی و اصلاح‌طلبان کماکان ادامه می‌یابد و احتمال ارائه لیست مشترک در ۹۸ بسیار قوی است.

 

ماه‌های پایانی سال ۹۷، می‌تواند در شفاف‌تر شدن عرصه و یافتن پاسخ بسیاری از سؤالات، تعیین‌کننده باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۸۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات زلنسکی بعد از حمله به اسرائیل: با ما هم مثل تل‌آویو رفتار کنید!

پس از عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی که در اقدام متجاوزکارانه این رژیم و حمله به کنسولگری ایران در دمشق رخ داد، رسانه‌های صهیونیستی و غربی ادعا کردند که حملات موشکی و پهپادی را «رهگیری کرده‌اند» و این درحالیست که آنها پیشتر به ترس ناشی از این عملیات اذعان کرده بودند. در این میان، گزارش شد که جت‌های انگلیس و آمریکا در این زمینه به رژیم صهیونیستی کمک کرده‌اند.

طبق گزارش راشا تودی، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین چنین مسئله‌ای را با اشاره به کمک‌های غرب به تل‌آویو در پیام‌رسان تلگرام خود عنوان کرده است.

به نقل از ایسنا او نوشت: «اسرائیل، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن با یکدیگر با کارآمدی بالا همکاری کردند. این نشان داد که اتحاد در دفاع در برابر ترور زمانی که مبتنی بر اراده سیاسی کافی باشد چقدر می تواند موثر واقع شود.»

زلنسکی در ادامه از غرب جمعی خواست تا به همان اندازه که به رژیم صهیونیستی کمک می‌شود، به اوکراین هم در جنگ با روسیه کمک کنند.

رئیس‌جمهور اوکراین ادعا کرد: «اگر اوکراین حمایت کاملا مشابهی را از سوی شرکای خود در رهگیری پهپادها و موشک‌ها دریافت می‌کرد، آسمان اروپا مدت‌ها پیش می‌توانست از همان سطح حفاظت برخوردار شود.»

زلنسکی با اشاره به کمک‌های غرب به رژیم صهیونیستی گفت: اقدام مشابهی می‌تواند برای اوکراین صورت بگیرد. اوکراین هم مثل اسرائیل عضو ناتو نیست و این امر مستلزم فعال‌سازی ماده ۵ نمی‌باشد، بلکه تنها به اراده سیاسی نیاز دارد.

طبق ماده ۵ ناتو، هرگونه حمله به یکی از اعضا، حمله به تمامی اعضای بلوک در نظر گرفته می‌شود.

رئیس‌جمهور اوکراین در پایان نوشت: اکنون واضح است که نه تنها تمام تاسیسات اوکراینی می‌تواند از حملات در امان بمانند بلکه اتحاد بیشتر می‌تواند در برابر شدت حملات روسیه کارساز باشد.

دیگر خبرها

  • کم آبی و کاهش رشد جمعیت از چالش‌های اصلی استان سمنان هستند
  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • (ویدیو) پاسخ صریح واعظی به یک ادعا درباره ملاقات‌های روحانی با وزرا و معاونانش
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • چین: هرگز فعالیت‌ جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد
  • چین: هرگز فعالیت‌های جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد
  • اظهارات زلنسکی بعد از حمله به اسرائیل: با ما هم مثل تل‌آویو رفتار کنید!