Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@10:52:59 GMT

۱۴۹ کودک کار در شهر رشت شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۸۸۸۰

۱۴۹ کودک کار در شهر رشت شناسایی شد

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به شناسایی ۱۴۹ کودک کار در شهر رشت‌ گفت: برای ۱۲۰ نفر از این کودکان پرونده تشکیل شد و ۳۹ نفر نیز تحت حمایت‌های بهزیستی گیلان قرار گرفتند. ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، محمدرضا پارسی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بهزیستی گیلان امسال حدود 149 کودک کار را در شهر رشت شناسایی کرده است که از این تعداد برای 120 نفر پرونده تشکیل شده و به تعدادی از این کودکان انواع خدمات حمایتی ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل بهزیستی گیلان بر اساس ماده 57 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور این نهاد را متولی حفظ سلامت اجتماعی خواند و افزود:‌ در برنامه ششم توسعه به صراحت تأکید شده است که دولت می‌بایست در طور اجرای این برنامه 25 درشد کودکان کار کشور را کاهش دهد.

پارسی به برخی از قوانین و مصوباتی که مجلس در جهت ساماندهی و حفظ حقوق کودکان داشته اشاره کرد و بیان داشت: مصوبه سال 72 در مورد کنوانسیون جهانی حقوق کودکان و مصوبه سال 81 در باب قانون حمایت از کودکان کار از جمله قوانینی است که توسط مجلس به تصویب رسیده است.

بطحایی: مهمترین وظیفه آموزش و پرورش در هر شرایطی مراقبت از بچه های مردم استآخرین وضعیت "دختربچه 9 ساله مشهدی"/ ازدواج وی منتفی شد؛ اگر دادستانی ورود نمی‌کرد قضیه سخت می‌شدسی‌‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودک اصفهان|ژیار محمدزاده: سعی دارم بچه‌ها را بخندانم

وی از تصویب قانون جامع حمایت از کودکان در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان جهت تأیید خبر داد و عنوان کرد: در قانون،‌ اجبار کودکان جهت انجام هر گونه کاری که با وضعیت جسمی و اجتماعی آنان تناسب نداشته باشد جرم تلقی می‌شود و برخورد با مرتکبان احتمالی آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تأکید بر اینکه کودکان کار اغلب به علت فقر مجبور به حضور در خیابان‌ها می‌شوند تصریح کرد: در این میان‌ وظیفه نهادهایی نظیر بهزیستی این است که با شناسایی و جذب این کودکان در مراکز خود زمینه ارائه انواع خدمات حمایتی به آنان را فراهم کند.

پارسی در مورد شناسایی 149 کودک کار در شهر رشت و تشکیل پرونده برای 120 نفر از آنان نیز اظهار دا‌شت: طبق بررسی‌های انجام شده ارتباط این کودکان با کانون خانواده‌هایشان ضعیف نشده است بلکه آنان برای کمک به اقتصادی خانواده مجبور به کار در خیابان شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از کودکان کار شناسایی شده در شهر رشت هنوز ترک تحصیل نکرده‌اند ابراز داشت: کودکانی که با حضور در خیابان‌های شهر رشت امرار معاش می‌کنند اغلب مهاجر و دارای خانواده‌های فقیر هستند که به علت بیماری صعب‌العلاج و یا اعتیاد پدر مشغول به کار شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی گیلان ارائه کمک خرج زندگی و تحصیل به کودکان کار شناسایی شده در شهر رشت توسط بهزیستی گیلان اشاره کرد و گفت:‌ با کمک مددجویان و کارشناسان بهزیستی گیلان خانواده 57 نفر از این کودکان شناسایی شده امسال تحت پوشش دریافت مستمری ماهانه قرار گرفتند.

پارسی از فعالیت یک سمن و تشکل NGO در گیلان برای حمایت از کودکان کار خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ بهزیستی گیلان تمامی فعالیت‌ها و اقدامات سمن‌های مجاز را رصد می‌کند اما این نهاد حمایتی در حال حاضر از تعداد تشکل‌های غیررسمی دیگر اطلاع درست و دقیقی ندارد.

دبیرکمیسیون اصل 90 مجلس نیز در این جلسه از ارائه لایحه حمایت از کودکان کار به مجلس در تابستان امسال سخن گفت و عنوان کرد:‌ در این قانون جدید با تعریف مشخص و دقیقی از کودکان کار برخلاف قانون سال 81 تمامی نیازهای روز و واقعی آنان در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم آستارا در مجلس بی‌توجهی،‌ سوءاستفاده،‌ خرید و فروش کودکان،‌ فحشا،‌ ابتذال، هرزه‌نگاری و مواردی نظیر این را از مفاد قانون جدید حمایت از کودکان کار اعلام کرد و بیان داشت:‌ طبق ماده 2 تمامی افرادی که به سن 18 سال تمام می‌رسند مشمول این قانون هستند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان قرار دادن کودکان در موقعیت‌های مخاطره‌آمیز و جرم‌انگاری را از مفاد قانون جدید حمایت از حقوق کودکان دانست و افزود:‌ عدم اقدام برای ثبت واقعه ولادت و نظایر آن نیز در این قانون از مصادیق موقعیت‌های مخاطره‌آمیز شمرده شده که نهادهای ذیربط مسئول برخورد با آن هستند.

انتهای پیام/ش

R7877/P/S6,71/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۸۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد کودکان شیرخوارگاه های استان تهران به زیر ۱۰۰ کودک رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال فعال‌سازی مددکاری، راه اندازی مرکز شوق زندگی، تسهیل در امر فرزندخواندگی و همچنین اجرای طرح خانواده میزبان، تعداد کودکان ۳ شیرخوارگاه استان تهران در پایان اسفندماه برای نخستین بار به زیر ۱۰۰ کودک رسید.

بر اساس گزارش سازمان بهزیستی، استان تهران دارای سه شیرخوارگاه حضرت آمنه (س)، حضرت رقیه (س) و شبیر است که تا دو سال پیش میزان کودکان این سه شیرخوارگاه در برخی زمان‌ها، به بیش از ۳۵۰ کودک می‌رسید.

هر چند میزان ورودی شیرخوارگاه‌ها در سالی که گذشت کاهش نیافته اما تحرک مددکاری باعث شده، کودکان به جای نگهداری طولانی مدت در شیرخوارگاه‌ها وارد محیط امن و گرم خانواده شوند.

کد خبر 6062776 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ۱۰۰۰ کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گرد هم می‌آیند
  • هزار کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گردهم می‌آیند
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • شما هم می توانید یک یتیم را سرپرستی کنید ؛ با هزینه اندک شما و همت والای "ماه"
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • تعداد کودکان شیرخوارگاه های استان تهران به زیر ۱۰۰ کودک رسید
  • شناسایی اتباع غیر مجاز در گیلان