Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@22:31:07 GMT

اسلام و دموکراسی پس از بهار عرب

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۸۹۸۶

اسلام و دموکراسی پس از بهار عرب

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این کتاب «اسلام و دموکراسی» به نویسندگی آقای جان. ال. اسپوسیتو، خانم تامارا سان و آقا جان. او. وول، انتشارات دانشگاه آکسفورد حاوی اطلاعاتی در رابطه با مصر، تونس و سایر موارد بیداری اسلامی یا بهار عرب همراه با تحولات گسترده‌تر سیاسی جهان اسلام می‌باشد.

آقای جان ال اسپوسیتو استاد ادیان، امور بین‌الملل و مطالعات اسلامی دانشگاه جرج تاون است، خانم تامارا سان، استاد تاریخ همان دانشگاه و همچنین آقای جان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او. وول استاد تاریخ اسلام در دانشگاه فوق‌الذکر می‌باشد.

به نوشته گروه مولفان، در اواخر سال 2010م موجی متشکل از مقاومت مدنی به نام «بهار عرب» جهان دیکتاتوری را در تونس، مصر و لیبی به لرزه درآورد، در حالی که رژیم بحرین، سوریه و یمن به طور وحشیانه انقلاب خود را سرکوب کردند. احزاب سیاسی اسلامی تونس و مصر توجه ویژه‌ای به موفقیت در انتخابات ملی پس از سرنگونی رژیم‌های خود داشتند، حال آنکه موفقیت‌های انتخاباتی در مراکش و در سراسر جهان عرب و فراتر از آن در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی از قبل، پیش بینی شده بود و هر کدام از این نهضت‌ها با مسائل مربوط به برابری، عدالت اقتصادی، مشارکت دموکراتیک و رابطه بین اسلام و دموکراسی در کشورهای خود مطرح بوده‌اند. کارشناسان غرب براین باورند که مشارکت گروه‌های سیاسی اسلامی در فرآیندهای دموکراتیک، تنها تحریکی است که یک حکومت ضد دموکراتیک را یک بارگی به قدرت تبدیل می‌کند.

این کتاب به طور کلی این قیام‌ها و روند دموکراتیک در جهان اسلام را بررسی می‌کند، در عین حال به تجزیه و تحلیل رابطه بین دین و سیاست نیز می پردازد و بیشتر با دیدگاه اینکه آیا اسلام با دموکراسی سازگار است یا خیر، عرصه سیاسی جدید دموکراسی را با رویکرد اقتدارگرایی سکولار و اسلام سیاسی بررسی می‌کند.

چشم اندازها نسبت به عرصه سیاسی و گفتمان در مورد دموکراسی خاورمیانه از سال 2011 به طور چشم گیری تغییر کرده است. نویسندگان این اثر، اسلام و دموکراسی پس از بهار عرب همراه با وضعیت دموکراسی در اکثریت جوامع مسلمان را در این کتاب مورد ارزیابی قرار داده‌اند؛ و سوالاتی را همراه دارد که آیا دموکراسی نیاز به رژیم سیاسی سکولار دارد؟ آیا جنبش‌های دینی موثرترین مخالفان رژیم‌های سکولار هستند؟

اینک عناوین سرفصل‌های اثر مورد نظر عبارتند از:

اسلام، دموکراسی و کشور سکولار ترکیه ایران: محورهای کلاسیک و چالش های معاصر پاکستان: کاری در فرایند تکامل اندونزی: از سلطنت ارتشی تا مردم سالاری سنگال: دموکراسی و مملکت پسا استعمار تونس: از انقلاب تا جمهوریت مصر: از بصورت دموکراسی درآوردن تا برگشتن به اقتدارگرایی

انتهای پیام/

279 / 279 دموکراسی اسلام

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دموکراسی اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۸۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن ذلت را در عملیات «وعده صادق» تمام‌قد پذیرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در نشست شورای این دانشگاه که با حضور رؤسای واحد‌ها، مراکز دانشگاهی و اعضا شورای تخصصی این استان برگزار شد با تأکید بر پاسخگویی سپاه اسلام به رژیم اشغالگر قدس اظهار کرد: سپاه اسلام در یک نمایش اقتدارگرایانه و انقلابی، گوشه کوچکی از قدرت نظامی خود را به نمایش گذاشت و چنان هیمنه پوشالی دشمن را در هم شکست که ذلت را تمام‌قد پذیرفت و اعتراف به شکست کرد.

وی افزود: آغاز سال نو و تلاقی بهار قرآن و بهار طبیعت، نشان از قدرت لایزال الهی در انسجام بخشیدن به جهان هستی دارد و چه زیبا بود که در این سال جدید، جواب ددمنشی جنایتکاران صهیونیست مانند همیشه با قدرت و اقتدار داده شد و این نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی به‌عنوان قدرت اول منطقه می‌تواند دشمن را در همه عرصه‌ها به ذلت و خواری بکشاند.

این مقام مسئول با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و فلسطین اشغالی عنوان کرد: همه کشور‌های به ظاهر طرفدار حقوق بشر، چشم خود را روی این جنایت‌ها بسته‌اند و هیچ تصمیم قاطعی در این حوزه برای پایان دادن به این حمله‌های وحشیانه رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی توسط سازمان‌های به ظاهر مدافع حقوق بشر گرفته نمی‌شود.

رنجبر تأکید کرد: ایران اسلامی با عملیات«وعده صادق» نشان داد که اگر کشور‌های ابرقدرت پشتیبان این رژیم منحوس نباشند، این رژیم بیش از یک روز نمی‌تواند دوام بیاورد و در حمله موشکی و پهپادی نیروی‌های سپاه اسلام، آشکار شد که کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا و فرانسه چگونه در حفظ این رژیم پلید متحدند و از جان‌ودل برای حمایت و حراست از آن مایه می‌گذارند.

وی نقش دانشگاه‌ها را در تربیت نیروی انسانی مهم خواند و گفت: دانشگاه‌ها باید نیروی ماهر، کاردان و کارآزموده تحویل اجتماع دهند تا چرخ صنعت به‌واسطه همکاری دوجانبه و ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه سرعت بیشتری بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان بیان کرد:‌ همه رؤسای دانشگاه‌ها به وظیفه رشد، توسعه و بالندگی کشور توجه ویژه داشته،‌ برنامه‌های خود را منطبق بر سند توسعه و تعالی دانشگاه به پیش ببرند در ارتقای سطح کیفی و کمی دانشگاه بیش‌ازپیش کوشا باشند و تحقق شعار سال را به‌عنوان فصل الخطاب رشد و تعالی دانشگاه‌ها مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است
  • عملیات «وعده صادق» را باید زنگ وحدت و اتحاد جهان اسلام دانست
  • عملیات وعده صادق ابهت پوشالی رژیم صهیونیستی را هم شکست
  • دشمن ذلت را در عملیات «وعده صادق» تمام‌قد پذیرفت
  • عملیات «وعده صادق» نمایانگر زنده‌بودن انقلاب اسلامی بود
  • عملیات«وعده صادق» نمایانگر زنده‌بودن انقلاب اسلامی بود
  • «وعده صادق» تجلی ایمان راستین پاسداران اسلام بود
  • شهادت سلیمانی‌ها و زاهدی‌ها زمان مرگ رژیم صهیونیستی را نزدیک‌تر کرده است
  • کشور‌های اسلامی بیش از گذشته وحدت داشته باشند
  • تهدید جدی اسرائیل از سوی فرمانده ارشد سپاه؛ از این پس شرارتی انجام شود، از خاک ایران مقابله می‌کنیم