Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری انتخابات‌ها در افغانستان طی سالهای اخیر همواره با چالش‌های بسیاری روبرو بوده است، مسئول برنامه‌های دیدبان انتخابات و شفافیت این کشور اذعان کرد که دخالت آمریکا و دولت افغانستان از دلایل مشکلات در مسیر انتخابات است. ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در حالی که اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی افغانستان هنوز صورت نگرفته و همچنین زمان کمی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور وجود دارد، اعضای نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند؛ ضعف مدیریتی کمیسیون و دخالت حکومت و آمریکا منجر به پیامدهای منفی در این روند شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«حبیب‌الله شینواری» مسئول برنامه‌های دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم اظهارداشت: اعلام نشدن نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، بدلیل دو عامل مهم ضعف مدیریتی کمیسیون انتخابات و همچنین مداخلات گسترده داخلی و خارجی انجام شده است.

شینواری گفت: مدیریت بسیار ضعیف کمیسیون انتخابات از ابتدا تا انتهای برگزاری انتخابات در 28 و 29 مهرماه سال جاری باعث به تاخیر افتادن کارهای این نهاد شد.

به باور عضو دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان، این مسئله زمینه‌ای ایجاد کرد تا برخی افراد سودجو و همچنین نامزدان انتخابات پارلمانی و برخی دیگر به تقلب‌های گسترده دست بزنند.

تلاش دولت برای مهندسی انتخابات پارلمانی افغانستان

شینواری درباره عامل دیگر چالش انتخابات افغانستان گفت که بخشی از جریان‌ها در داخل یا بیرون از حکومت همزمان با تاخیر در اعلام نتایج انتخابات این کشور برای مهندس آن تلاش می‌کنند.

وی گفت: مقام‌های حکومتی تلاش دارند تا افرادی که مورد حمایت و تایید خودشان هستند را در فهرست برندگان انتخابات بگنجانند.

عضو ارشد ایتوا خاطرنشان کرد که در ولایت‌ها هم همین کار صورت گرفت و مشاهده کردیم که حکومت مخالفانش را به نحوی کنار زد و در حال حاضر نامزدهایی که منتقد عملکرد دولت بودند، اسم‌شان در فهرست نتایج ابتدایی انتخابات وجود ندارد.

شینواری اظهار داشت: به نظر می‌رسد در انتخابات پارلمانی، افرادی که با حکومت معامله کردند به مجلس راه خواهند یافت.

عدم حضور منتقدان اشرف غنی در فهرست نامزدان پیشتاز انتخابات پارلمانی افغانستانگزارش تسنیم| افزایش سردرگمی‌ها با ورود مجلس به جریان اعلام نتایج انتخابات پارلمانی افغانستانبنیاد تیفا: نتایج انتخابات پارلمانی افغانستان بر اساس مصالح سیاسی تعیین شده است

از دیدگاه این عضو دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان، کاری که تا کنون درباره روند انتخابات صورت گرفته خلاف قانون انتخابات است و نتایج ابتدایی نباید به این شکل اعلام می‌شد.

وی هشدار داد: اگر وضعیت کارکرد کمیسیون انتخابات به همین منوال ادامه یابد، موجب خواهد شد که کمیسیون هیچ برنامه‌ای برای اصلاح ضعف‌های سیستم انتخابات و همچنین کسب آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سه انتخابات ولایت غزنی، شورای ولایتی و شوراهای ولسوالی‌ها را نداشته باشد.

مداخله آمریکا در انتخابات افغانستان

اخیرا وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفارت آمریکا با دخالت در کار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، باعث به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان شده و واشنگتن می‌خواهد با خرید زمان، سناریوی خود در این کشور را انجام دهند.

شینواری در این باره اظهارداشت: این مسئله بُعد سیاسی انتخابات است. بر اساس دیدگاه ما، مداخلات از سوی حکومت در انتخابات پارلمانی بسیار زیاد مشاهده شده است و اگر به همین شکل به طرف انتخابات ریاست جمهوری برویم، مداخلات رئیس جمهور و رئیس اجرایی این کشور نیز در سطح بالا انجام خواهد شد.

وی افزود: در هجده سال گذشته نیز جامعه جهانی که آمریکا در راس آن قرار دارد، تاثیرگذاری‌های خاص خود را همیشه بر روندهای انتخاباتی داشته‌اند و این تاثیرگذاری‌ها و مداخلات بسیار زیاده بوده است.

عضو ارشد دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان اظهار داشت: ما نمی‌توانیم دست داشتن آمریکا در به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری را انکار کنیم، چرا که اخیرا سفارت آمریکا در کابل ابراز کرده بود که کاخ سفید خواستار اصلاحات و تغییر جدی در سیستم انتخاباتی است و حکومت هم با این خواسته موافقت کرده بود.

شینواری تاکید کرد: در برخی موارد دیده می‌شود که حرف اول در مسائل بزرگ افغانستان را آمریکایی‌ها و نمایندگی سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما) می‌زنند و متاسفانه این مداخلات تاکنون هیچ سودی برای افغانستان نداشته و مشکلات زیادی به بار آورده است.

وی همچنین گفت: از بُعد فنی، مداخلات آمریکا و یوناما در روندهای انتخاباتی بسیار مشاهده شده است بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که جامعه جهانی و آمریکا وقتی ادعا می‌کنند ما همکار افغانستان هستیم، باید با کمک‌های جدی‌شان روند انتخابات را در بسوی اصلاحات ببرند.

مشاور سابق اشرف غنی: دولت برای مهندسی انتخابات ریاست جمهوری تلاش می‌کندتلاش برای مهندسی انتخابات؛ اتهام نهادهای ناظر بر روند انتخابات به کشورها و نهادهای خارجیتلاش موسسه خارجی برای مهندسی انتخابات پارلمانی افغانستان + فیلم

عضو نهاد ناظر بر انتخابات تاکید کرد: ما طرفدار اصلاحات انتخاباتی هستیم به صورتی که وضعیت سیستم انتخابات بسوی بهبود برود نه اینکه کشورهای همکار ما به دنبال عملی کردن منافع و سناریوی خود باشند و حکومت نیز به بهانه آوردن اصلاحات، به دنبال مهندسی انتخابات باشد.

شینواری در پایان اظهارداشت که اگر به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری برای مسائلی مانند اصلاحات یا صلح بوده و به نفع مردم افغانستان باشد، دیدبان انتخابات و شفافیتبه عنوان یک نهاد ناظر از آن حمایت خواهد کرد، اما اگر یک سناریو باشد که آمریکا یا هر کشور دیگری بخواهد منافع خود را از آن تامین کند، ما موافق آن نیستیم و این خلاف قوانین افغانستان و به ضرر مردم است.

انتهای پیام/.

R7891/P/S8,87,1413/CT2 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۹۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

به گزارش خبرآنلاین محمدمهاجری در روزنامه اعتماد نوشت:آقای ذوالنور به افول جایگاه مجلس اشاره کرده و به عنوان نمونه، دخالت‌های بیرونی در قانونگذاری را برشمرده است. با اینکه طبق قانون اساسی، قانونگذاری منحصرا در اختیار مجلس قرار دارد، اما سال‌های زیادی است که نهادهایی همچون شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و... دستورالعمل‌هایی را ابلاغ می‌کنند که در حکم قوانین لازم‌الاجراست. آقای ذوالنور نخستین چهره سیاسی نیست که چنین انتقادی را بیان می‌کند. پیش از او نمایندگان دوره‌های قبل مجلس - به خصوص آقای علی مطهری - بارها این موضوع را گفته‌اند، اما دوستان اصولگرا همچون جناب ذوالنور حاضر به پشتیبانی از این ایده نشدند.

جای این پرسش جدی وجود دارد که چرا چنین جراتی وجود دارد که جایگاه مجلس نادیده گرفته شود و شعار در راس امور بودن آن عملیاتی نشود؟بگذارید از همین انتخابات اخیر مجلس در اسفند 1402 شروع کنیم. متاسفانه فرآیندی که از ماه‌ها قبل آغاز شد و مجلس یازدهم هم با اصلاح قانون انتخابات به آن کمک کرد، شرایطی را به وجود آورد که مجلس دوازدهم از هم‌اکنون با شائبه ناکارآمدی مواجه شود.

بخش بزرگی از نمایندگان مجلس یازدهم که شاید آقای ذوالنور هم جزو آنها باشد مدتی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از آقای رییسی دعوت کردند وارد میدان رقابت ریاست‌جمهوری شود. این اقدام اگر در قالب یک فعالیت تعریف شده حزبی صورت می‌گرفت کاملا قابل دفاع بود، زیرا وقتی یک حزب سیاسی از کاندیدایی حمایت می‌کند مسوولیت اقدام خود را هم می‌پذیرد. اما اقدام فردی نمایندگان مجلس یازدهم معنای اقدام حزبی نداشت، بلکه نمایندگان استقلال خود را به حراج گذاشتند و عملا چک سفید امضا به رییس دولت دادند و به همین دلیل همه نمایندگانی که آن نامه را امضا کردند، باید در برابر ناکارآمدی دولت سیزدهم پاسخگو باشند. انتخابات مجلس دوازدهم متاسفانه با مشارکت کم صورت گرفت و آرای نمایندگان نیز بسیار پایین بود و از جمله در تهران، نفر اول کمی بیش از 500هزار رای (معادل5درصد رای واجدان شرایط شرکت در انتخابات) کسب کرد.در اکثر حوزه‌های انتخابیه نیز افراد منتخب کمی بیش از 20درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

حتما آقای ذوالنور توجه دارند که هر چه پایگاه مردمی مجلس (و البته ریاست‌جمهوری) ضعیف‌تر باشد، نهادهای دیگر حاکمیت تلاش می‌کنند نقش آن را در مقدرات کشور کمرنگ کنند. مجلس دوازدهم علاوه بر ضعف پیش گفته، به مدد شورای محترم نگهبان از چهره‌های خاصی برخوردار شده که برخی از آنها به تنهایی قادر به نابودی حیثیت کل مجلس ‌هستند.

جای شکرش باقی است که یکی از این افراد با تذکر رهبر معظم انقلاب، دست‌کم تا اطلاع ثانوی از تنش‌زایی و پرخاشجویی فاصله گرفت، اما باید منتظر ماند و با آغاز مجلس جدید، فصل تازه‌ای از هنرنمایی این گروه را به تماشا نشست. دقیقا آنچه را آقای ذوالنور از بابت پایین آمدن شأن مجلس نگرانش است، همان چیزی است که خود او حتی اگر در ایجادش موثر نبوده، در برابر آن سکوت تاییدآمیز داشته است.

با این همه اگر بخواهیم خوشبینانه به آسیب‌شناسی نماینده محترم قم بنگریم و فرض کنیم که او با این نگاه به دنبال اصلاح مجلس است، گریزی نیست جز اینکه امیدوار باشیم همین مجلس ضعیف کم رای، نقایص خود را با عملکرد مثبت جبران کند. حساب‌کشی جدی و دقیق از دولت، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و برخورد بدون رودربایستی با وزرای ضعیف و شخص رییس‌جمهور و نیز آتش نزدن قراردادهای بین‌المللی (که حتما جناب ذوالنور آن را به یاد دارد!) می‌تواند کفاره‌ای برای جبران اشتباهات گذشته باشد. امید که آقای ذوالنور - که از الان در قامت کاندیدای ریاست مجلس- سخن می‌گوید، حتی اگر به چنین منصبی هم نرسید، در رفع آسیبی که آن را فهم کرده است، برآید. 21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899334

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • فیلم| گفت‌وگوی بی‌پرده ده‌نمکی در برنامه برمودا/وقتی مسعود ده‌نمکی قرار بود وزیر ارشاد شود
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد